Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Landsverk 1/87 Artitec
BerichtGeplaatst: ma 28 nov, 2016 20:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 18 feb, 2016 0:21 am
Berichten: 94
Landsverk.

Eind van de dertiger jaren heeft het Nederlandse leger 26 pantserwagens aangeschaft bij de Zweedse Landsverk.
Deze voertuigen hadden een gewicht van 7000 kg, een lengte van 5,87 en waren voorzien van een Daimler Benz of een Büssing motor met een vermogen van 150 pk.
Samen met een zevental DAF M.39 pantserwagens zouden deze 26 Landsverk pantserwagens in de meidagen de enige moderne bewapende pantserwagens van ons leger in de meidagen blijken te zijn.
Hier een foto van het legermuseum hoe dit er toen uitzag!
Foto's zijn hieronder geplaatst Klikkerdeklik
Na de capitulatie zijn er een aantal als krijgsbuit in Duitse Kriegsdienst overgegaan.
Een bijzonderheid aan deze voertuigen is het feit dat er achterin een 2e plek voor een bestuurder is.
Vooral handig als je snel weg wilde zijn.
Dit voertuig van 7 ton had een draaicirkel waarmee je op de huidige rotondes nog in de problemen komt en van stuurbekrachtiging had men toen ook nog niet gehoord.
In Amersfoort bij het Cavaleriemuseum staat een gerestaureerd exemplaar.
Hier hun website
Foto's zijn hieronder geplaatst Klikkerdeklik
Onlangs heb ik een model van Artitec gekocht van deze Landsverk.
Het was een plat doosje, naar later blijkt al een oudere uitvoering.
Foto's zijn hieronder geplaatst Klikkerdeklik
In het doosje
de beschrijving
Foto's zijn hieronder geplaatst Klikkerdeklik
De romp en de toren
Foto's zijn hieronder geplaatst Klikkerdeklik
Een sprue met wielen en bewapening
Foto's zijn hieronder geplaatst Klikkerdeklik
Stukje messing-ets met de kleine onderdeeltjes
Foto's zijn hieronder geplaatst Klikkerdeklik
En een decall.
Foto's zijn hieronder geplaatst Klikkerdeklik
We kunnen aan de gang.
Er was maar een minimale nabewerking nodig om een enkel gietnaadje over de achterkant weg te schuren. Wel bleken de lopen erg kwetsbaar.
Daarom heb ik besloten deze te vervangen door een spijkertje van 1mm doorsnee. Zit wat robuuster.
Ook de sleepogen en de vooras geplaatst.
Daarna alles op de bekende prikkers,
Foto's zijn hieronder geplaatst Klikkerdeklik
en alles voorzien van een matzwart basis laagje.
Foto's zijn hieronder geplaatst Klikkerdeklik
Tot de volgende keer!

_________________
Met hartelijke modelbouwgroeten uit Portugal
Jos


Laatst bijgewerkt door Joskeuit51 op ma 30 sep, 2019 21:32 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 dec, 2016 21:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Interessant onderwerp. Hebben ze op dat museumstuk nu een andere loop gezet? De handleiding lijkt wel haastig getekend te zijn, is dat wel allemaal duidelijk?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 dec, 2016 1:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12226
Woonplaats: Eibergen
Ja je zal de fout ingaan met 25 onderdelen :lol: :lol: maar leuk kitje zo te zien

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 dec, 2016 1:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Joskeuit51 schreef:
En een decall....
Afbeelding


Lijkt wel van die wrijfdecals.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 dec, 2016 13:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 nov, 2015 1:29 am
Berichten: 11
Hallo StevenVD,

Ik heb even in mijn archieven gezocht. De Landsverk M38 van het cavaleriemuseum op de foto is geen Nederlandse M38 maar een Ierse Landsverk. Het kanon is een 20mm snelvuur kanon, het nederlandse kanon was een 37mm kanon

Groeten Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 dec, 2016 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
P. Kok schreef:
Hallo StevenVD,

Ik heb even in mijn archieven gezocht. De Landsverk M38 van het cavaleriemuseum op de foto is geen Nederlandse M38 maar een Ierse Landsverk. Het kanon is een 20mm snelvuur kanon, het nederlandse kanon was een 37mm kanon

Groeten Paul


Klopt! Ik heb het genoegen gehad om dit voertuig een paar jaar terug in Ede ter gelegenheid van 70 jaar Ede bevrijd "live" te mogen bewonderen. De mannen die het voertuig hier naartoe hadden vervoerd vertelden mij dat deze Landsverk inderdaad uit Ierland afkomstig is. Er was ook iets bijzonders met deze pantserwagen, wát ben ik helaas vergeten :roll: :oops: .....

@ Jos, dit is een mooi kitje dat voor die schaal best goed gedetailleerd is. Ik hoop dat je er iets moois van maakt!

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 dec, 2016 22:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 18 feb, 2016 0:21 am
Berichten: 94
Ik schrijf dit stukje nadat de bovenstaande reacties zijn geplaatst.
Maar ik was al eerder verder gegaan en ik ben al klaar met de bouw, op de laag matte vernis na!
Ik ga eerst in op de reacties.
Ja, het voertuig wat in Amersfoort staat is uit Ierland afkomstig.
En het is altijd moeilijk om in die situaties de juiste bewapening te verkrijgen.
Als medewerker van het cavaleriemuseum heb ik ooit een dummy gemaakt om de loop van een 25mm Oerlikon op de M113 C&V te kunnen plaatsen. Die zit dus oorspronkelijk in de wapenkast geplaatst. Maar die zit er niet meer in! Dus ga je goed gelijkende en acceptabele oplossingen bedenken. Echte kenners zien dan dat hij 90° gedraaid is!
En ook komt de wapenwet weer om de hoek kijken die stringente regels hanteert. Ook al ben je een museum wat op een kazerne is geplaatst.
En, om iedereen jaloers te maken, ik heb er ook een stuk mee gereden! Leuk joh!!

Nu de verdere afbouw:
Op dit forum zie ik soms kunststukjes langs komen, eerst pre-shade en daarna een dunne deklaag erop.
Zelf vind ik dit mooi, maar ik beperk me tot het aanbrengen van een legergroene deklaag. Met de AB, dat wel. De wielen heb ik met de kwast gedaan.
Daarna de lopen metaal/antraciet, de accenten van bijv de hamerstelen bruin.
En vervolgend de decals.
Zoals al is aangegeven door René tsjopper bob hebben we te maken met wrijfdecals.
Maar dat wist ik toen nog niet, ik ben daarvoor te onervaren.
Dus een schoteltje water, de driehoekjes uitsnijden en wachten……….wachten………decal-soft dan……….Uiteindelijk kreeg ik de decals op het model.
Maar daags erop lagen ze eraf. Grrrrrrrr.
Wat nu? Internet, google….. Ja het zijn heel tere decals, meer info kon ik niet vinden!
Dus maar een mailtje naar Artitec.
Antwoord van hun: we snappen het niet, ik heb even een doosje open gemaakt en er zitten gewone decals in. Maar als je wilt sturen we dat nog een keer op! Hebben we het wel over hetzelfde bouwpakket?
Vervolgens heb ik de foto’s van het pakket gemaild en de foto van het decal.
Antwoord: U heeft een oudere versie, nu zitten er normale decals in.
En…2 dagen later had ik deze decals in de bus (kijk naar mijn woonplaats).
Foto's zijn hieronder geplaatst Klikkerdeklik
Daarna de decals op de normale manier geplaatst. En nog maar eens bestuderen wat er met die andere aan de hand is. Toen ging ook bij mij het licht aan…..jawel wrijfdecals.
Maar de warme douche voor de klantenservice van Artitec!!
Tijdens het hanteren bleek het torenluik erg kwetsbaar. Op een bepaald moment helemaal zoek, gelukkig terug gevonden. Nu in dichte toestand geplaatst.
Dan hier de foto’s; overig confronterend hoeveel foutjes op deze uitvergrotingen ziet. Terwijl ik met het model echt wel tevreden ben.

Foto's zijn hieronder geplaatst Klikkerdeklik

_________________
Met hartelijke modelbouwgroeten uit Portugal
Jos


Laatst bijgewerkt door Joskeuit51 op ma 30 sep, 2019 21:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2016 10:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Niet slecht. Die decal over de radiator zou ik tussen de grilles nog even doorsnijden. Normaal zijn die lamellen beweegbaar dacht ik en in gesloten toestand vormen ze het volledige symbool.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 dec, 2016 12:37 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Joskeuit51 schreef:
Dan hier de foto’s; overig confronterend hoeveel foutjes op deze uitvergrotingen ziet. Terwijl ik met het model echt wel tevreden ben.


Bekend probleem bij het volledig beeldvullend fotograferen van kleinere schaal modellen. Ik haal er in ieder geval niet uit of je gekwast of ge-airbrushed hebt, dus dat zit wel goed.
Wel zou ik de zijkanten van de treeplanken nog even goed nakijken, ik weet niet of het door de lichtinval komt maar het lijkt alsof de verf daar niet geheel dekkend is, terwijl "slijtage/verwering" juist wat hoger zou kunnen zitten.
De decal aan de voorkant is al genoemd.

Maar al met al helemaal geen slecht resultaat hoor!

Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 sep, 2019 21:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 18 feb, 2016 0:21 am
Berichten: 94
Al een tijdje kreeg ik mailtjes van Photobucket, met de mededeling, eis, om mij te "upgraden" van gratis gebruik naar betaald.
Kost eventjes $ 7,99/maand = € 100,--/jaar.
En dat terwijl ik al Imageshack heb, waar ik ook voor betaal! tegen de € 20,--/jaar.
En als je dat niet doet, dan worden we lastig, we gaan je foto's blurren en we gaan er een tekst inzetten.
En dat hebben ze nu gedaan.
Dus heb ik alle foto's nu op Imageshack gezet en nog maar eens hier geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Met hartelijke modelbouwgroeten uit Portugal
Jos


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], tallboy en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement