Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2020 1:27 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Al zes maanden geleden sinds de vorige update, laten we deze maar eens verder afwerken.

photo 521550

De telefoonbox van de M24 wordt volledig vervangen door PE en dan heb ik nog een stuk plastic laten zitten omdat het er al tussen gelijmd zat.

photo 521552

Dit gereedschapsrekje wordt achteraan de tank bevestigd. Dit lijkt bij Voyager wel iets overscale gemaakt te zijn, want ik heb op de hull een deel van de achterlichten moeten afvijlen. Wat je niet ziet, is dat er onderaan de plaat ook nog eens drie staven gelijmd zijn. Het is zo gebouwd dat je het zelfs opplooibaar zou kunnen maken, maar dat hoefde nu ook weer niet.

photo 521551

Hier zie je het zitten tussen de afgevijlde achterlichten. Zelfs daar zit wat PE op.

photo 521553

De loop zou je moeten kunnen laten terugveren in de mantlet, maar daar zit teveel lijm tussen nu. Je krijgt een volledig gedetailleerde kulas, maar de binnenkant van de koepel is niet afgewerkt. Ik heb dus alles dichtgekleefd. Je hebt de optie tussen een .50 vooraan of achteraan, de tijgerversie heeft hem vooraan dus ik moet zelf de steunen opplakken. Ik vond dat de aanhechting van de mantlet aan de turret belachelijk zwak ontworpen was, ik hoop dat die het houdt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: wo 28 okt, 2020 19:22 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nog wat toevoegingen:

- de resin koplamp van Voyager, die wel de correcte vorm voor de behuizing heeft:

photo 521718

photo 521724
(foto van https://car-from-uk.com/sale.php?id=86394, waar je een heuse M24 kan kopen. Je kan ook bieden, maar ze zijn nog niet aan het startbedrag geraakt.)

- de koplampbeschermers van Voyager:

photo 521717

photo 521719

photo 521720

- de tools, die je met riemen en stukken PE aan de tank moet vastkleven.

photo 521721

- de materiaalbak aan de turret, die ik open ga zetten. Er is lijm tussen de scharnieren gelopen, anders kon het ding nog open en toe.

photo 521722

- en de reservetracks uit de kit.

photo 521723


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2020 1:16 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De .50 wordt gedetailleerd met behulp van beide updatesets. Hij krijgt PE van Voyager en de gedraaide loop van Lionroar. Ook de antennes komen van Voyager.

photo 522364

Lionroar voorziet in munitie voor de .50, maar je moet die wel patroon per patroon aan een zelfgeplooide band rijgen. Ik had de plooirichting ook niet meteen juist.

photo 522363

Het voetstuk voor de M2 is best tricky om te bouwen. Het geweer moet er recht op staan en de poten moeten in gelijke hoeken staan zonder dat je pasopeningen krijgt.

photo 522365

photo 522367

De beide .30 wapens moeten uit een rolletje geperforeerd PE gerold worden.

photo 522366

De munitiekamer voor de .50 is volledig uit beweegbare deeltjes opgebouwd. Er kan echt een cartridge case in geplaatst worden.

photo 522368

Ik zag in het handboekje van Lionroar dat alle eindjes van de munitieband de zelfde kant op geplooid mochten worden. Ik heb daarom de vorige poging in een bakje aceton gelegd en gedemonteerd. Daarna heb ik de haakjes gecorrigeerd waardoor de patronen iets dichter bij elkaar kwamen te zitten.

photo 522369

Ik heb ook nog een hele serie boutkoppen toegevoegd, da's voor de volgende en vermoedelijk laatste bouwupdate van de Chaffee.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2020 9:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Man, wat een werk weer. Het PE gefrutsel ziet er wel heel fraai uit. Ik heb alleen wel mijn bedenkingen bij de patroonband. Deze moet natuurlijk wel heel strak gebouwd worden met overal gelijke afstanden. Ik weet dat je nog niet klaar bent maar ik hoop dat je dat gaat lukken. Succes.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2020 10:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
wow.... Die munitie belt is geweldig, inderdaad kijken of je schakels iets dichterbij elkaar kan doen dan is het helemaal af :)

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2020 11:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi werk zeg!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: wo 11 nov, 2020 2:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Allen bedankt, hier het resultaat van de laatste toevoegingen voor ik begin te schilderen. Ik heb de voorkant van de fenders afgewerkt, alle ontbrekende handgrepen toegevoegd en nog 32 styreen boutkoppen aan de zijkanten bevestigd. Die zijn na het lijmen kort geschuurd. Om de drijfwielen er nog onder te krijgen, zal ik waarschijnlijk nog wat moeten demonteren, maar ik wilde zeker zijn dat het zo goed mogelijk paste. Nog steeds vind ik hier en daar plaatsen waar een boutje ontbreekt.

photo 522843

photo 522844

photo 522845

photo 522846

photo 522847


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: wo 11 nov, 2020 16:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Ziet er top uit Steven, kom maar op met die kleurtjes.


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2020 19:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Steven, mooie "afwerking", er is meer PE in de laatste loodjes gaan zitten, dan in hele voertuigen van mijn hand;) Je bent denk ik bekend met Figuren van Valkyrie, Alpine en de oudere Warriors qua crew? Misschien heeft Legend nog iets of Black Dog, maar ik weet niet hoe goed dat is allemaal. Grts, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2020 12:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat deze niet gewoon verdergelopen is, komt omdat er weer een kink in de kabel kwam. Omwille van al dat PE en omdat er een stuk van de tank geel geschilderd moet worden, had ik gekozen voor een witte primer uit een spuitbus. De wielen gingen nog goed, maar de hull en de koepel hadden een afschuwelijke sinaasappelhuid en zelfs wat aflopers. Ik heb wel eens wat ovenreiniger gebruikt, maar omdat er zoveel PE in zat dat uiteen zou vallen, wilde ik het model niet onderdompelen.

Ik heb ook nog een fles aceton staan en dat bleek de oplossing. Door met een penseel gedompeld in aceton over de verflaag te borstelen, valt die uiteen in verfschilfers die grotendeels weggeveegd kunnen worden. Op de plastic delen was dat wel even spannend, maar omdat er geen details verloren schenen te gaan, heb ik doorgewerkt. Ik zit nu op 75 percent van de hull en alle slechte delen daarvan zijn nu haast terug gestript en daarmee ook nog eens ontvet. Slechts een paar van de handvatjes kwamen los, da's gewoon terugplaatsen. Nu de koepel nog en dan ga ik in een keer Tamiya wit spuiten.

Als ik klaar ben, heb ik er wel een foto van. Over figuren had ik nog niet echt nagedacht, het probleem zijn de laarzen met beenkappen die verdwenen waardoor je vanaf een bepaalde periode geen WO2-figuren meer kan gebruiken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement