Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: zo 22 sep, 2019 1:45 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
OK, laten we eerst het onderstel voort bouwen, want dat was vorige keer half afgewerkt blijven hangen.

photo 485579

Blijkbaar is deze handleiding een van de foutste die ik al gebruikt heb de laatste jaren. Ik heb vandaag een drietal vervelende verwisselingen ontdekt. Een daarvan gaat over deze foto. Dit onderdeel om de idler aan te hangen moest terug uitgeboord worden, nadat er een verkeerde stang in vastgezet was. De stang blijft beweeglijk maar de spil was al maanden geleden vastgelijmd. Het probleem is de op deze foto zichtbare alternerende opstelling van de torsiestaven, waardoor de stang voor links (nu rechts buiten beeld) een paar millimeter korter moet zijn dan die voor rechts (nu links buiten beeld).

photo 485580

AFV heeft dit echter omgedraaid, wat je pas merkt als de regelschroeven achteraan de hull niet op dezelfde hoogte staan. Daardoor moest de oude spil er uit en een nieuwe, met de korte stang, in de plaats.

photo 485581

De veerbenen voor links en rechts hebben een miniem verschil wat betreft de vrijheidsgraad waarmee ze kunnen draaien om hun as. Ze zijn elkaars spiegelbeeld, dus je kan alleen been 3 aan de ene kant hebben en been 4 aan de andere kant.

photo 485582

De contacten waar ze in passen, zijn allemaal dezelfde, ook aan de andere kant. Het been voor de idler heeft een ander nummer omdat daar de regelschroef op aangesloten is.

photo 485583

Toch heeft iemand bij team AFV zich beziggehouden met op de twee bouwstappen waar je de veerbenen aanbrengt, telkens het middelste veerbeen van kant te wisselen, waardoor het dus niet tot tegen de torsiestang kan schuiven. Ik weet dat ik de benen die er al eerder aan gezet zijn, heb afgesneden om op de staven te kunnen passen, dus waarschijnlijk zijn ook daar de nummers van verwisseld.

photo 485584

Ook dit stelletje PE-onderdelen heeft een fout nummer gekregen, waardoor je bij een stuk komt waar er maar 1 van meegeleverd is. Dit is toch allemaal behoorlijk slordig en je zou verwachten dat dit al gecorrigeerd zou zijn bij de vorige versie van deze kit.

photo 485586

photo 485587

Nadat alles gecorrigeerd is, ziet de hull er zo uit. De assen van de verende benen zijn nog geen van allen vastgekleefd, de twee middelste wel omdat ze niet uitveren.

photo 485585

De wielen vormen een forse klus om te schuren, omdat er vier aanhechtingen per punt zijn. Door een ingenieus systeem past de band aan beide kanten over een stuk van de velg heen. Je krijgt echter geen polycaps maar plastic ringetjes, waardoor je je afvraagt of dit makkelijk over de as gaat schuiven.

photo 485588

Hier moet alleen nog een naaf toegevoegd worden. ik heb al gezien dat er bij het PE van Voyager een masker zit om de rubbers te kunnen spuiten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 19:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Dat zijn nog eens flinke lappen PE die je daar hebt, zo kun je weer wat weken vooruit :mrgreen: . Jammer dat meneer AFV-Club hier en daar heeft liggen slapen met de bouwtekening, vooral bij het onderstel ga je al gauw de mist in als de nummering niet klopt.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: ma 30 sep, 2019 23:29 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik zou er graag aan beginnen, aan die lappen, maar nu gaan we eerst nog even iets doen aan het interieur. Wie namelijk de achterste motorgrille wil vervangen, moet iets voorzien om de uitlaat na te maken, die daar aan beide kanten doorheen steekt. Ook is er door die grille wat te zien bij de echte tank, dus willen we een holle ruimte vermijden.

photo 486526

Alle types van wieltjes zijn nu gebouwd. Dit is een verbazend ingewikkelde bouwstap, omdat elk wiel, sprocket en idler uit vijf stukken en een cap binnenin bestaat. Het lijkt of er geen gietnaad op de wielen zit, maar die blijkt er toch te zijn als je goed kijkt naar de rand van de wielen. Die kan je dus best ook even schuren, naast de vier aanhechtingspunten per band...

photo 486527

Om nog eens te illustreren hoe de manuals van Tankograd stiekem toch op modelbouwers georiënteerd zijn, al staat het er niet expliciet in.

photo 486528

Om de motor op zijn plek te kunnen zetten, moeten we de ruimte waar die in zit, dichtmaken met styreenplaat. Dit is niet zo moeilijk als je even een aantal punten nameet of het plan in Tankograd gebruikt.

photo 486525

We hebben een paar stukjes nodig uit de grote scratchbox. Dit was wat nog overbleef van de motor van de M47, nadat er ook al stukjes voor het atoomkanon uit gehaald waren.

photo 486529

Met wat stukjes metaalplaat, wat styreenbuis en een stukje 1,5mm overschot van een MLRS als uitlaatbuis lijkt dit wel voldoende op twee generatoren voor de aandrijving.

photo 486530

Dit is het stuk PE dat er overheen komt. Zoals je ziet, gaat er wel degelijk wat inkijk zijn en kan je dit niet leeg laten. Je merkt al dat de plaat boven de grille ontdaan is van een vijftiental handvatjes, die worden ook vervangen door Voyager PE. Ik moet de uitlaten nog uitboren.

photo 486531

Ik heb dit al maar groen gespoten, geen idee welke kleur dit gedeelte binnen de tank hoort te hebben. Het zal toch mee groen worden als de grille wordt gespoten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: di 01 okt, 2019 10:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Prachtig gemaakt, die generatoren!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: di 01 okt, 2019 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Mooi scratchwerk met die generatoren inderdaad, het ziet er erg goed uit zo onder het rooster.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: di 01 okt, 2019 17:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Als ik het me goed herinner waren die gewoon zwart.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: wo 02 okt, 2019 23:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, ik heb dit nog even verder in de verf gezet.

photo 486675

De rest van de avond heb ik 0,30mm diameter gaatjes geboord voor de bevestiging van sjorbeugeltjes van Voyager. Dit heeft me wel een stukje boor gekost maar de boor doet het nog wel. Er zijn twee stuks te weinig, dit valt nog wel op te lossen.

photo 486673

photo 486674

photo 486676

photo 486677

photo 486678


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: za 05 okt, 2019 23:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De rest van het motordeksel is vandaag gebouwd. Het onderdeel van AFV was van buiten goed gevormd, maar de onderkant had zoveel flash dat de openingen ook langs de bovenkant gezien niet helemaal vrij waren.

photo 486802

Dit heb ik met een scalpel opgeschoond en ik heb de restanten met Tamiya Extra Thin glad gemaakt. De PE roosters hierop komen van Voyager, te vergelijken met het PE uit de kit maar zeker beter dan Lionroar omdat hier teveel verstevigingen op zitten.

photo 486807

De scharnieren die je hiervoor krijgt in de kit, zien er mooi uit, maar ze zijn wel fout ten opzichte van de foto's die ik kan zien in Tankograd. De vleugels van de scharnier horen niet aan de hull te zitten, maar op het luik. Van Voyager krijg je de kant die op het luik geschroefd zit, maar er hangt een onbruikbaar aanhangsel aan. Dit heb ik er af gehaald.

photo 486803

Er moest ook nog een groot aantal handgrepen op het achterdek komen, die heb ik allemaal vervangen door ijzerdraad.

photo 486805

photo 486804

Hiervoor heb ik 0,4mm staaldraad gebruikt, dat me een scalpel gesneden is.

photo 486806

Met alles er op en er aan ziet het achterdek er nu zo uit. Ik denk dat ik nu best de fenders eens bouw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 11:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 11 okt, 2011 21:25 pm
Berichten: 125
Woonplaats: Hoboken (Belgie)
Hallo Steven,
Is alweer een tijdje geleden (was het vergeten :oops: ) maar hier zijn al enkele van de beloofde foto's van de Chaffee die vele jaren geleden gemaakt zijn in de kazerne van Brasschaat (bii Antwerpen) Of die Chaffee en de andere er nog staan weet ik niet want dat is "ook" weeral jaren geleden dat ik daar geweest ben.
Ik het een stuk of 10 foto's (ook met details) Indien interesse, laat het me dan maar weten.

Afbeelding1 by Peter Verlooy, auf Flickr

Afbeelding9 by Peter Verlooy, auf Flickr


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 19:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de foto's, Peter. Ze zien er zeker bruikbaar uit, ik zal je m'n adres pm'en. In Brasschaat heb ik er nog geen gezien in het museumgedeelte. Van die in het legermuseum in Brussel zou ik een foto gemaakt kunnen hebben, maar die zit ver weggestopt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement