Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bergepanzer Tiger 1
BerichtGeplaatst: di 27 nov, 2018 14:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 mei, 2015 18:20 pm
Berichten: 79
Naast de Titanic (die ik op zolder geparkeerd heb omdat ik schuren, en zagen etc in de schuur doe vanwege stof en het nu (te) koud wordt) ga ik beginnen aan een Bergepanzer Tiger 1. Deze heb ik afgelopen weekend gekocht om toch nog een beetje bezig te kunnen zijn met bouwen.
Als eerste wat foto's van doos en inhoud.
photo 461685
photo 461687
photo 461688
photo 461689
photo 461690
photo 461691
photo 461692
photo 461693
photo 461694
photo 461695
photo 461696
photo 461697
photo 461698
photo 461699

En uiteraard een voorbeeld van hou je hem zou kunnen maken.

photo 461686

Gisteren al een klein begin gemaakt met de toren en eerlijk gezegd ziet het er zonder loop maar raar uit :wink:

photo 461702
photo 461700
photo 461701

Het handvat op het luik moet ik nog netjes maken. Dit is zo klein dat ik het nadat ik hem van de sprue los had gemaakt niet bij gewerkt kreeg. Mijn oplossing was/is om hem, nadat hij goed uitgehard is, voorzichtig netjes te maken.

Edwin.

_________________
Gr Edwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bergepanzer Tiger 1
BerichtGeplaatst: di 27 nov, 2018 18:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Mooi dat er een PE-set voor de motorkap bij zit. Een nagelschaartje kan zulke kleine stukjes wel helpen ontbramen. Ze kunnen ook vervangen worden met ijzerdraad.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bergepanzer Tiger 1
BerichtGeplaatst: do 29 nov, 2018 18:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 mei, 2015 18:20 pm
Berichten: 79
@Steven
De roosters zullen denk ik wel een verbetering zijn, verder zitten er ook nog houders bij voor het gereedschap zoals de schep maar dat is wel heel erg klein :lol: Alles bij elkaar is het wel een mooie kit. De tip van het nagelschaartje ga ik onthouden. Ik heb wel een vijlenset met hele kleine tandjes maar voor dit dunne spul zijn ze denk ik toch te groot. Zou fijn schuurpapier ook een optie kunnen zijn?

Vandaag de basis van de toren afgemaakt. Heel veel werk was het niet want in vergelijking met een gevechtstoren zit er maar weinig op. Wat extra tracks en een machinegeweer.............thats it. De kijkglaasjes heb ik nog niet gemonteerd, dat wil ik doen na het in kleur zetten.

photo 461910
photo 461912
photo 461911

Het volgende is het takelmechanisme. Deze wil ik er zolang met een beetje houtlijm opzetten zodat hij er ook weer afkan als ik hem in kleur ga zetten.

Edwin

_________________
Gr Edwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bergepanzer Tiger 1
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2018 11:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 mei, 2015 18:20 pm
Berichten: 79
Het takelgedeelte is ook af. Ik had de keuze om alles van plastic te doen of een klein stukje P.E toevoegen, ik heb voor het P.E gekozen en dat ziet er wel netjes uit.
photo 462123
photo 462124

Ik heb me ondertussen ook suf zitten zoeken naar foto's en dergelijke maar het enigste wat ik tegenkwam was op wikipedia dat er ooit in Italie een verlaten bergepanzer tiger1 gevonden was met een kapotte motor, verder helemaal niets, ook geen kleurstelling ofzo.
Nu staat er in de handleiding dat het takelgedeelte roodbruin kan (camo waag ik me nog niet aan) maar dat roodbruin leek eerder hout. Hout lijkt me geen optie,hoewel dat uiteraard wel mogelijk geweest zou kunnen zijn dus ga ik voor een metaal kleur. Is het correct? ik zou het echt niet weten en misschien dat jullie iets weten over de kleur van het hijsgedeelte.

Edwin

_________________
Gr Edwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bergepanzer Tiger 1
BerichtGeplaatst: ma 03 dec, 2018 13:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12226
Woonplaats: Eibergen
Gewoon in de kleur van het voertuig houden dan zit je altijd oed. Dat je er geen foto van kan vinden klopt wel want zover ik me herinner is er maar een van gemaakt vandaar die ene foto :lol: . Maar het is geen berginvoertuig, dit voertuig werd gebruikt om zware ladingen (explosieven) bij zwaar verstevigde stellingen te plaatsen.

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bergepanzer Tiger 1
BerichtGeplaatst: di 04 dec, 2018 8:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ik ben het eens met Ronald om de kraan gewoon in de basiskleur van de tank te houden (zandgeel waarschijnlijk). Maar voor zover ik weet is deze Bergepanzer niet zo uit de fabriek gekomen en hebben soldaten de kraan er later opgebouwd. Dus je hebt denk ik wel redelijk veel vrijheid in de kleur van die kraan.
Mooie kit trouwens, vooral de tracks zien er indrukwekkend uit. :mrgreen:. Wat is trouwens de functie van die zilverkleurige metaaldelen op de tweede foto? (Sprue Y zeg maar). Ik kan zo 123 niks bedenken.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bergepanzer Tiger 1
BerichtGeplaatst: di 04 dec, 2018 22:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 mei, 2015 18:20 pm
Berichten: 79
Dank jullie wel voor de info. Ik was wel van plan om hem zandgeel te maken, redelijk schoon want verweren ga ik ook nog even niet doen. ik probeer door middel van het gereedschap een juiste kleur te geven en de tracks van de goede kleur te voorzien toch een net model neer te zetten. Het hijsgedeelte wordt dus ook zandgeel.

@tom
Jij bedoelt dit dingetje.
photo 462366

Ze geven ook de mogelijkheid om er zimmerit op aan te brengen. Althans ze geven op tekening aan waar het (volgens hun) zou moeten komen. Aangezien er tandjes op die onderdeeltjes zitten van 0,5 en 0,7 mm denk ik dat het is om het profiel van het zimmerit na te bootsen.

Na nog eens op de tekening gekeken te hebben weet ik dat zeker. Je moet met die onderdeeltjes als een soort kam over het materiaal wat je als zimmerit wilt gaan gebruiken. Ik denk dat dat een soort klei is ofzo maar dat zullen jullie beter weten als ik :wink:

Die tracks. Ja dat wordt ook nog een dingetje :? Verstand op nul, muziekje/wijntje erbij en dan moet het wel goed komen. 96x per kant.

Edwin

_________________
Gr Edwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bergepanzer Tiger 1
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2018 0:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Gave kit wel, best een fors ding denk ik?

Volgens mij is de bedoeling dat je Milliput of iets dergelijks ‘in vorm brengt’ met die lijmkammetjes :D ... lijkt me best een lastig iets. En zat er op deze jongens geen ‘wafel-structuur’?

Ik vind het niet echt mooi, maar als het moet dan moet het :D . Heb voormijn volgende Stug III projectje PE plaatjes liggen met de Zimmerit structuur. Makkelijker :D

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bergepanzer Tiger 1
BerichtGeplaatst: wo 26 dec, 2018 22:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi "prutser" :lol:

Zit ik me even aan het vergapen aan de kwaliteit. Gewoon echt heel mooi met die tracks, pe en beweegbare onderdelen etc. Ik heb er eentje van Italeri nog liggen en die is mooi maar gewoon basis. Reageer hierop misschien wel, stiekem omdat ik precies vandaag nog ermee in m'n handen stond ivm een (tweede)Italiaanse bergdiotje. Maar mooi dat jij al begonnen ben ermee :wink:

Vriendelijke groet,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dubbel en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement