Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 13:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: vr 09 aug, 2019 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Potjandikkie! Goed bedacht Steven, en even simpel als effectief uitgevoerd.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: ma 12 aug, 2019 17:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Hmm, zo wordt dit dio opeens nog een stuk interessanter... Voor een dio waar ik zelf op dit moment mee bezig ben wil ik ook iets met ijs gaan doen, maar ik wilde het met kaarsvet gaan doen. Ik heb hier op het forum wel vaker zoiets langs zien komen, en het zag er best goed uit. Maar de methode van jou ziet er ook al veelbelovend uit, zeker omdat die kunststofplaat al een hele goeie ijsstructuur van zichzelf heeft. Ik weet niet of je ook met sneeuw gaat spelen straks, maar Krycell heeft hier een aantal mooie spullen voor gemaakt. Ik meen dat ze zowel grove als fijne sneeuw hebben, maar ikzelf vind het erg fijn werken. Het is ook verassend stevig wanneer je de lijm goed uit laat harden.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: di 20 aug, 2019 6:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, jongens. Gisteren zijn er nog vier scharnieren gezet, al het PE zou er nu moeten op zitten. Deze week moet hij toch ergens in de primer kunnen. Sneeuw heb ik nog wel liggen uit de tijd van het Jagdpantherdio.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: di 20 aug, 2019 15:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Interessante dio zo met dat gebroken ijs. Allicht een idee om de losse stukken ijs overlappend te leggen om van de "straatstenen" look af te komen?

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 23:04 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
StevenVD schreef:
photo 481901

Dit schema toont de verplaatsing van de schotsen naar opzij. Waar de wielen staan, zullen de schotsen in een hoek omhoog staan. Waar de wielen al gepasseerd zijn, aan de rand van het dio, zullen ze terug drijven naar het midden. Ik heb het gedeelte tussen de twee rijen wielen nu weinig uitgewerkt, maar dit zal vanaf een afstand van een paar centimeter van waar de oprit aan land komt, ook verbrijzeld moeten worden, want daar begint er water onder te zitten (de plaatdikte is zo'n 2 millimeter). De rode ovaal is de plek waar er een boom door de plaat gaat zitten, die moet onder water ook nog even doorlopen, al zie je door deze plaat nog weinig van de vorm van de boom.

photo 481898

Ik zal de ruimte onder de plaat dus nog moeten opvullen. Het tweede schema toont dat er op de plek waar de wielen passeren, een uitholling in die opvulling moet gelaten worden, zodat het model daar nog in geplaatst kan worden. Op de randen van die uitholling zullen de ijsschotsen zo vastgekleefd moeten worden, dat ze door de wielen ondergeduwd worden maar aan de randen boven het water uitsteken. Daarna moet het afgewerkte en geschilderde model in de vakjes geplaatst worden, dan moet er een deel plaaster in gegoten worden tot net onder het ijs. Dit water hoeft niet erg doorzichtig te zijn omdat het al verstoord is door de BTR. Het product dat ik wil gebruiken om het water mee aan te leggen, is iets van AK.

De positie van de schotsen was in dit schema al behandeld, maar al te ver mogen ze niet verplaatst worden als je wil aantonen dat ze uit 1 geheel komen. Ik moet nog wel het gedeelte onder het ijs gieten, maar de drie grote stukken aan de oprit zijn al met het "mud" product aan de onderkant verzadigd.

photo 482922

photo 482923

De BTR is nu zo volledig mogelijk afgewerkt. Ik heb hier een paar beschermplaten voor de uitlaat gescratcht, omdat ze bij het Voyager PE voor de gewone BTR80 niet zitten. Ze zitten wel bij dat van de BTR80A, maar dat had ik dus niet. De platen zijn dus overgetrokken van de plastic onderdelen en uitgesneden in blik. Ook zit het beruchte trapje onder het personeelsluik op zijn plek, met nog wat PE er aan toegevoegd. De trapjes tussen de wielen heb ik in plastic gelaten, omdat er scherpe hoeken in zitten. Die kan ik in koperdraad niet plooien en het kleeft ook steviger vast met modelbouwlijm. De derde toevoeging zijn de twee luiken midden op de foto's, met zoals vermeld nog eens vier scharnieren.

photo 482924

Al het glaswerk is nu afgeplakt. In de twee open luiken is kneedgom gestoken. Een ervan gaat nog dicht, maar het moet ook aan de binnenkant nog gespoten worden.

photo 482925

photo 482926

photo 482927

Dit zijn de laatste foto's zonder verf er op, geniet ervan want nu is het gedaan.

photo 482929

Hier wordt de hull in Rust-Oleum matzwart gespoten. Ik kocht een nieuwe spuitbus, want de oude heeft niet genoeg druk meer.

photo 482930

photo 482931

photo 482932

De resultaten na een paar uur drogen. Zwart is een van de drie camokleuren, ik ga voor de camo uit mijn referentieboek. Dat is ook de tweede van de drie versies uit de kit. Daarbij worden Mr.Hobby 303 olijfgroen en 76 zandbruin als hoofdkleuren gebruikt, met het zwart als verbindingskleur.

photo 482928

Hier ben ik van deze kleuren nog een potje gaan kopen, maar jullie zagen waarschijnlijk eerder mijn extra aankoop die in het Russische thema blijft.

photo 482933

Deze kit van Hong models is een van de twee nieuwe Shilka's die sinds een paar jaar ter beschikking zijn. De oude van Dragon bevatte wel wat fouten. Die van Hong was er voor die van Meng en de reviewers gingen er toen van uit dat deze kit het daartegen ging afleggen, wegens de meer gecompliceerde trackmethode en geen uitgewerkt bestuurderscompartiment zoals bij Meng. Maar nu vond ik een review van iemand die de moeite genomen heeft beide kits met elkaar te vergelijken. Nu blijkt het dat de details van Hong toch op verschillende plaatsen natuurgetrouwer zijn dan Meng. Aangezien ik ingewikkelde tracks wel gewoon ben en uitwerken van interieurs me niet voor problemen plaatst, ben ik toch blij dat ik deze kit gekozen heb. En er ging 25 euro af met een getrouwheidsbon...

http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=247771&page=1


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: do 22 aug, 2019 8:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooie basis zo met al dat PE, ben benieuwd naar de camo!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2019 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Ja, kom maar op met camo, Steven!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2019 2:15 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hier komt de camo.

photo 483024

Nadat er al een paar worstjes kneedgom gekleefd waren, is de BTR helemaal in Mr.Hobby 303 gezet.

photo 483025

photo 483026

Ik oefen altijd eerst eens op de onderkant.

photo 483028

photo 483027

De bovenkant is onder een daglichtlamp gefotografeerd.

photo 483029

Nu ook alle accessoires groen gespoten zijn, kan de eerste schaduwronde beginnen.

photo 483030

Er wordt geschaduwd met Khaki Drab. Daardoor krijgt de schaduw een bruine tint.

photo 483031

Belangrijk is om alle details gelijkmatig te behandelen. Vergeet je zaken, dan zal het er niet natuurlijk uitzien. Het hoeft niet helemaal gelijkmatig en je mag al eens uitschieten. Er wordt achteraf toch terug opgelicht.

photo 483032

Daarmee is er hier al een aanvang gemaakt. Er is wat Tamiya Dunkelgelb bij het basisgroen gedaan.

photo 483033

Er zijn wat details op de velgen van dichtbij gespoten. Dat geeft een verweerd effect.

photo 483034

photo 483035

Foto's met flash genomen.

photo 483036

photo 483037

En zonder flash.

photo 483038

De luikjes zijn met kneedgom afgeplakt geweest om de binnenkant zwart te kunnen spuiten. Hier en daar was er wel te snel kneedgom op de zwarte primer gekleefd. Op het linker luik zie je daar een overblijfsel van. De volgende stap zal het zandbruin zijn, maar daarvoor moet ik weer rolletjes gaan kleven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: ma 26 aug, 2019 18:04 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Kleur twee zit er al op. Dit is dus Mr. Hobby light sand 76 geworden. Doordat de kleur er glanzend op zit, lijkt de hull erg onregelmatig gespoten, dat valt in werkelijkheid wel mee.

photo 483319

photo 483320

photo 483321

Daarna is de schaduw er op gezet, door hieraan een paar druppels aardekleur toe te voegen.

photo 483322

photo 483323

Dit is daarna terug verzacht door een paar druppels wit bij de basiskleur te doen.

photo 483324

photo 483325

Na het weghalen van de gom bleek de zwarte verf in het begin nog niet droog genoeg geweest te zijn om af te plakken. Toen de gom er af ging, was de verf dof in het midden van de slang en glanzend daarbuiten. Ze waren ook niet goed afgelijnd. Er is dus na het weghalen van de gom nog bruin en zwart bijgespoten voor correctie.

photo 483326

photo 483327

photo 483328

photo 483329

Hier komt nog een laagje p+ over voor we gaan washen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2019 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Knap spuitwerk Steven, met die schaduwen en highlighting. Een aparte camo ook met die kleine zwarte vlekken.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement