Wanneer Sinterklaas langskomt en je mag gratis in de grote modelbouwzak grabbelen, zoals mij te beurt viel op BSMC 4 jaar geleden (zie
https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... 23&t=44258 voor het verhaal), dan kan je wel een fijn exemplaar in de wacht slepen.
De Bronyetransporter 80 is een achtwielig troepentransportvoertuig ontwikkeld uit de BTR-60 en -70, met een sterkere bepantsering. De getallen wijzen op het decennium waarin ze ontwikkeld werden. Hij is te herkennen aan het hogere motorcompartiment met de uitlaatbuizen. Trumpeter had al eerder een versie uitgebracht met een andere koepel. Deze kit heeft een 30mm kanon vergelijkbaar met de Duitse Marder 2 qua montage. Het is al een aardige kit maar ik besloot hem nog verder uit te breiden. Ik moest wel jaren afwachten eer de laatste schakel van mijn plan beschikbaar werd.
De linkerhelft van de tafel toont wat je voor je geld krijgt, da's niet niks. Er is bijvoorbeeld een vijftiental sprues en dan reken ik de delen van hull nog niet mee.
De clearparts zijn ook vrij talrijk meegeleverd.
Een paar frets PE van de gebruikelijke iets stevigere soort worden voorzien om bijvoorbeeld de koplampen en een grille te maken.
Er zat ook een zakje bij met acht vinyls, waar ik niet zo'n liefhebber van ben, maar daarover later meer. Bij in dit zakje zat een eind koperkabel om de sleepkabel mee te bouwen.
Naast de handleiding krijg je ook weer een prima verf- en decalschema in kleur mee.
Dit alles levert vast een mooie verschijning van de BTR-80 op. Wat heb ik er deze keer dan weer bij gehaald?
De PE-set van Voyager is eigenlijk voorzien voor die eerdere kit, waardoor ik waarschijnlijk een paar onderdelen anders ga moeten neerzetten. De 6 gedraaide messingrookpotten die bij deze klassiek Russische koepel in een rij achterop voorzien waren, zullen nu dus in twee groepen van drie vooraan de koepel komen. Er lijkt ook een oprolplaatje voor de loop van het kanon voorzien te zijn maar dat is nu niet bruikbaar. Vooral de fenders zullen veel toevoegen aan dit model.
De handleiding bestaat deze keer wel uit 5 pagina's.
Ik vond ook ergens een setje lampen voor de voorganger, de BTR-70. Het valt dus nog te bezien of dit ook voor mijn model van nut kan zijn.
Dan komen we bij de wielen van Panzer Art, die ik pas over twee weken op de kop kon tikken bij MaKo. Ik geef er de voorkeur aan om alles in vinyl te vervangen waar ik een betere versie voor vind. Deze resinwielen zouden de beste op de markt zijn voor de kit. Toch zijn ze niet vrij van problemen, zoals te lezen valt in dit prima verslag:
https://www.scalenews.de/review-btr-80-road-wheels-panzerart-re35-444/. Het komt er op neer dat ze wel het uiterlijk van de eerste variant van wielen benaderen, maar dat ze de verkeerde tekstaanduiding vertonen (K-58 in plaats van KI-80, wat alleen op de oudere BTR's gebruikt werd). Ook zijn ze bijna anderhalve millimeter te klein, in tegenstelling tot de kitbanden die net wat te groot zouden zijn. Aan het eerste probleem zou ik wat kunnen verhelpen, zoals ik ook bij de Snow Leopard heb moeten doen. Ik kan echter de diameter van de wielen niet aanpassen, dus ik zal het moeten stellen met een BTR die wat lucht kwijt is. Hopelijk komt deze upgrade dan wel ten goede aan de detailsterkte.
Ik heb bij Robi ook nog een figurensetje gescoord dat eigenlijk voor een tank bedoeld is. Er zit zelfs een ondergrondje bij. Het zijn alledrie karakterkoppen, al zijn ze wel goed gegoten.
Ik eindig altijd met de referentie die ik over dit voertuig gevonden heb. Ik moet zeggen dat het voor dit geval erg moeilijk was om gespecialiseerde literatuur te vinden, ook als ik navraag deed bij de boekhandelaars. Het is eerder bij toeval dat ik een nummer van Army Recognition vond waar op de cover melding gedaan werd van de BTR-80A, de juiste variant voor mijn model. Deze reeks bevat foto's en een beschrijving van een stuk of acht moderne AFV's, plus een paar verslagen van evenementen uit 2006. De Franse bindteksten zijn wel van een betere afwerking dan de Engelse, waar vaak een regel afgevallen is en die soms wat gebrekkig lezen. Er zit een cd bij dit boekje zodat je de getoonde foto's en nog wat andere in HD kan bewonderen. Toch zijn er geen interieurfoto's.
Daarom leg ik er ook een walkaround bij van een BTR-70, overgekocht op een modelbouwbijeenkomst in Antwerpen. Hier zijn veel interieurplaatjes te vinden, dan wel van de voorganger. Niet dat het model voorzien is op het uitwerken van het interieur maar het kan nooit kwaad om te weten waarmee je bezig bent.
Het kan misschien nog nodig blijken om me een metalen loop aan te schaffen. Dat kan ik nog bekijken als ik bij de bouw van de koepel aan beland ben. Er moet ook nog eens rondgekeken worden welke kleurenschema's en decals gekozen kunnen worden, want er circuleren wel wat aftermarketvelletjes na de conflicten waar Rusland bij betrokken geraakt is. Het voertuig is ook geëxporteerd naar verschillende Aziatische en Afrikaanse landen. De kit heeft decals voor KFOR en ISAF.