Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: vr 04 okt, 2019 0:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er is toch wat kritiek gekomen op de manier waarop de plaaster afgewerkt was. Ik had dit met een troffel op de zijkant van het stuk isolatieschuim gesmeerd en daardoor was het niet helemaal recht en kwam het ook niet helemaal goed met de water gel. Daarom is die er terug afgehaald. Dat ging eigenlijk makkelijk, het kwam er haast in 1 stuk af, alsof de gel niet in de plaaster doordringt. Daarna heb ik twee glasplaten gezocht, want ik wou het deze keer helemaal strak afwerken.

photo 486721

Het stuk is hier weer ingesmeerd met een verse laag gepigmenteerd plaaster en is dan op de glasplaat gelegd. Er is ook plaaster aan de tegenoverliggende zijde gesmeerd en daar is dan de tweede glasplaat op gelegd. Zo win ik wat tijd en moet ik dit niet voor alle vier de zijden apart doen.

photo 486722

De bovenkant is erg geslaagd en dit reflecteert als een stuk plastic.

photo 486720

In de onderkant zaten echter luchtbellen, die nog verder tevoorschijn komen als je dit licht opschuurt.

photo 486723

Voor de korte zijdes is er een kleine stelling opgebouwd. Na het demonteren en wat opschoonwerk levert dit het volgende resultaat op:

photo 486724

photo 486725

photo 486726

photo 486727

Dit heb ik dan eerst zwart geschilderd en dan op dezelfde manier weer geschilderd met de gel, deze keer wel met een plat penseel.

photo 486728

photo 486729

photo 486730

photo 486731

Het is niet helemaal glad afgewerkt, maar dit ziet er zeker beter uit. Daarna heb ik een week getwijfeld en ben vandaag dan toch maar aan het bemodderen geslagen. Hiervoor heb ik een mengsel van plaaster, rood en zwart pigment gebruikt. Ik heb eerst het ondergrondje en dan de bodem van het voertuig ermee ingesmeerd. Toen dat klaar was, heb ik de banden er op gezet en heb met verdund mengsel ook deze ingesmeerd. Dan is het bandenprofiel met water weer wat uitgewassen, zodat het loopvlak weer schoon werd.

photo 486732

photo 486733

photo 486734

De bemanning kreeg van hetzelfde laken een pak.

photo 486735

Op de volgende foto's zie je al een beetje waar dit toe zal leiden, maar hier is het plaaster nog nat. Het is ondertussen helemaal mat opgedroogd. Dit zal achteraf nog gedeeltelijk met glanzende lak behandeld worden voor het natte effect. Ook wil ik meer blaadjes, humus en tenslotte een laagje sneeuw toevoegen.

photo 486736

photo 486737

photo 486738


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: za 05 okt, 2019 23:00 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er is nu sneeuwpoeder van Joefix op het diorama gestrooid. Daarna is het met glanzend vernis bespoten. Dit is zo een nachtje blijven drogen, en de morgen daarna heb ik hier met de stofzuiger over geweest. Er kwam nauwelijks iets los, dus deze sneeuw zit al goed vast op de ondergrond.

photo 486798

photo 486799

photo 486800

Ik heb de BTR al wat matter gespoten, maar dit zal uiteindelijk met de airbrush moeten. De spuitbus van Vallejo geeft nooit een volledige dekking.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: zo 06 okt, 2019 10:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Mooi hoor, Steven. Je krijgt het al koud als je er naar kijkt!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: zo 06 okt, 2019 11:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Hoi Steven. Ik vind je bouw werk altijd erg mooi.
Strak gebouwd en goed PÉ werk. In je spuitwerk ben je ook goed vooruit en je voertuig ziet er overtuigend uit.
Echter vind ik je ondergrond minder, ik snap je idee maar ik vind het niet lekker uit de verf komen. Het idee dat een voertuig zo stil staat op de stijger is niet logisch, de houten blokken er naast zijn erg geforceerd om er een figuur op te plaatsen.
Je laatste stap met sneeuw is ook weer onlogisch als het voertuig uit het water rijdt verwacht je veel modder en slijk wat mee gaat, dit zal de sneeuw dicht oplossen. Corrigeer me als ik het verkeerd heb.

Ga je het voertuig nog verder verweren? Je zou een mooi contrast kunnen maken met een natte onderkant en een drogere bovenkant

Succe iig.

Groet Martin

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: zo 06 okt, 2019 14:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de commentaren. Er gaat bij de bevestiging van het voertuig nog modder toegevoegd worden, dat krijg je alleen goed als de sneeuw er al ligt. De kleur van de swamp gel zal nog bruiner worden na het toevoegen van Still Water. Er zal ook nog met de airbrush wit bijgespoten moeten worden. Een groot deel van de sneeuw op het dio zal ook aan het zicht onttrokken zijn door de BTR. Die natte onderkant stond al op het programma, het is de bedoeling het terug zo glossy te krijgen als op de foto's.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: za 12 okt, 2019 1:10 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Deze update is meteen de laatste, want ik heb deze week vooral de BTR afgewerkt voor de wedstrijd van Plastic and Steel dit weekend. Ik heb zelfs nog niet op voorhand ingeschreven, hopelijk is er nog een plekje straks.

photo 487411

Eens het voertuig op het dio vastgezet was met contactlijm, kon er Vallejo Still Water toegevoegd worden. Dit werd gemengd met bruine verf. Al meteen was er nog maar weinig te zien van de groene kleur van de Swamp Gel, dus die zie je nu alleen door de ijsplaten en aan de zijkanten.

photo 487413

Dit product moet je in laagjes aanleggen, als je te snel gaat, komen er putten. Het resultaat is een glanzende laag die de dag erna hard is. Ik heb het ook op de wielen gedruppeld.

photo 487415

De figuren zitten hier al wat in de verf, maar ik was er nog niet tevreden mee. Als ik er een wash op zou doen, zou er nog meer kleur in komen.

photo 487416

Hier zit de wash er al op en is er een matte laag vernis van Vallejo op gespoten. Daardoor zijn ze nog glanzender geworden, dus moest er nog iets anders op gevonden worden. een van de kerels had zijn vuist helemaal gesloten, dus kon ik niet anders dan hier een gat in boren en de sleepkabel in twee te knippen.

photo 487417

photo 487418

photo 487419

Nu was het voertuig dus al iets bleker gespoten, maar er ontbrak toch nog sneeuw op de BTR zelf.

photo 487420

Daarom is er met Vallejo Foam and Snow op het voertuig gedruppeld, waarna er meteen Joefix sneeuwpoeder over gestrooid werd.

photo 487421

Dit ziet er nu wel heel realistisch uit, maar ik heb toch liefst dat de sneeuw vast ligt op het voertuig, anders kan hij er zo vanaf geblazen worden. Dit is dus met de airbrush schoon gespoten, waardoor de sneeuwhopen wel weer erg afgelijnd worden. Ik heb daarom het deel van de vlekken dat naar achter ligt, met P+ beschilderd en hier nog eens spaarzaam met het poeder gestrooid. Ook wilde ik met Tamiya witte verf wat bijspuiten, maar ik kreeg om een of andere reden een wat vervuilde nozzle die begon te spetteren. Normaal gezien is dit vervelend en wil je die zo snel mogelijk schoonmaken. Ik wilde van dit spettereffect gebruik maken om verse sneeuwvlokken over het diorama te verspreiden. Ik heb ze ook op de figuren gespoten, waardoor die tegelijk matter werden door een kleine hoeveelheid verf en vol met sneeuwvlokken geblazen werden. Misschien vindt niet iedereen dat attractief, maar ik vind het wel leuk zo, ik had het niet op een normale manier kunnen bereiken. Ik heb ook een antenne uit ijzerdraad gemaakt en die gun metal gespoten, plus een kabeltje aan het luik zoals op een van de volgende foto's. Er is net nog een laatste, doorschijnend laagje Still Water gelegd, dit moet nog uitharden waardoor je een witachtige kleur ziet. En nu hou ik het voorlopig bij de eindfoto's. Overmorgen lees je waarschijnlijk hoe het de BTR in de wedstrijd vergaan is.

photo 487422

photo 487423

photo 487424

photo 487425

photo 487426

photo 487427

photo 487428

photo 487429

photo 487430

photo 487442
(Russian Ministry of Defense. BTR82A)

photo 487431

photo 487432

photo 487433

photo 487434

photo 487435

photo 487436

photo 487437

photo 487438

photo 487439

photo 487440

photo 487441


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2019 2:09 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Aangezien ik na de wedstrijd in Affligem een kleine herstelling heb moeten uitvoeren aan een van de figuren, heb ik daar gebruik van gemaakt om de sneeuwlaag nog eens onder handen te nemen, want daar had ik toch wel wat kritiek op gekregen. Ik besloot om nog meer sneeuwpoeder toe te voegen over een paar lagen matte lak. De figuur staat nu niet meer volledig op de boomstam, maar half op de kade, met pinnetjes zodat hij niet meer los kan komen. Ik heb nu ook foto's van de derde man. Morgen gaat de BTR mee naar Artevelde Challenge en doet hij het hopelijk beter.

photo 489281

photo 489282

photo 489286

photo 489287

photo 489294

photo 489290

photo 489293


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2019 2:26 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4451
Meer sneeuw staat inderdaad beter steven!

Mooi diorama geworden.


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2019 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Ja, mee eens. Meer sneeuw is beter!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: ma 28 okt, 2019 10:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Hier sluit ik mij ook bij aan. De losse toefjes sneeuw zagen er toch iets minder realistisch uit dan nu.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement