Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: wo 29 mei, 2019 21:28 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dit is secondelijm van het stroperige type, ik gebruik het merk Zap bekend door zijn fluokleurige potjes. Doordat de lijm minder vluchtig is uit het gele potje dan die uit het roze, die zo dun als water is, heb je iets langer de tijd om twee stukjes over elkaar te schuiven met lijm ertussen. Bekijk ook altijd goed op voorhand waar je de lijm moet aanbrengen, want hij kleeft alleen goed als de stukjes mooi op elkaar passen. Is de lijm niet goed verdeeld en druk je ergens waar er niets zit, dan breekt de verbinding en moet je het stuk helemaal vrijmaken van lijmresten voor het weer goed wil kleven. De dunne lijm zal dan weer handiger zijn als je de kans hebt om een paar druppels tussen twee goed passende stukjes te laten indringen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: vr 31 mei, 2019 18:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 21 mei, 2008 18:29 pm
Berichten: 42
zal eens rond kijken of ik dat hier kan krijgen, bedankt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: zo 09 jun, 2019 23:02 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Over de BTR deze week niet te veel, want het ging wat vooruit en achteruit.

photo 477889

Dit plaatje toont een stel schokdempers die gebouwd zijn om de brandstoftanks te beschermen tegen klappen en inslagen van bepaalde projectielen. Bovenaan zie je de foto van een BTR-80A en het PE dat bij de kit zat. Onderaan zie je een foto uit het boek van de BTR-70 uit Brussel en het PE dat Voyager meegeeft. Zoals je kan zien, blijft het steeds bij elk stukje PE nodig om de referenties te checken, want de upgrade van Voyager is hier niet bruikbaar door de ovale gaten. Of die nu nog wel te gebruiken waren voor de BTR-80 met de oude turret waarvoor de set eigenlijk ontworpen was, heb ik niet opgezocht.

photo 477888

Die dingen plooien lijkt een makkie met de plooihulp die je tweemaal bij de kit krijgt, maar dan zijn ze nog niet in de juiste vorm. PE heeft namelijk een zekere elasticiteit. Om de plaatjes net dezelfde golving te geven als het hulpstukje, moet je ze over een boortje met een kleinere diameter rollen, waarbij ze zullen terugveren tot waar het nodig is. Ik heb nog een paar luikjes op de rug gemonteerd, maar die zitten zowel op de handleiding van Trumpeter als die van Voyager met de scharnieren naar onderen gemonteerd. Zoals je op de foto hierboven kan zien, moeten die schuin naar boven wijzen. Toen ik dit gezien had, zaten die luikjes al een uur met modelbouwlijm in de rug gekleefd. Gelukkig waren er nog twee openingen in de zijkant van de motorruimte, waar nog een groot rechthoekig luik past. Hierdoor kon ik met een puntig vijltje de luikjes terug uit de achterkant priemen. Door ze anders te plaatsen, kon ik het slotcontact in lijn met de scharnieren zetten. Die worden nu vervangen door Voyager exemplaren, maar dat heb ik nog niet op foto. Ik merkte ook dat de rest van de SKP lichtenset niet voor de achterkant kan gebruikt worden, omdat de lichten van een BTR-80 groter zijn door de toegenomen ruimte boven de achterbumpers. Gelukkig zijn hier clearparts voor, die ik binnenin rood en oranje kan schilderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: ma 10 jun, 2019 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dat wordt wel mooi Steven, met al die PE details.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2019 0:08 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Huib.

Deze keer had er eigenlijk alleen nog wat afwerking op het programma moeten staan, want ik was metalen handgrepen aan het plooien. Toen ontdekte ik iets onplezierigs waardoor het vandaag toch nog spannend zou worden. Trumpeter heeft de vorm van de front hull blijkbaar fout overgenomen van de BTR-60. Misschien had ik hier vroeger al eens iets over gelezen, maar vond ik toen het probleem niet. Bij het plaatsen van de lange handgrepen op de zijkant, zag ik dat er een facet te weinig gemaakt was in de uitkijkpost van de bestuurder, zoals te zien is in het groene kader.

photo 478290

photo 478289

Dit facet had moeten zitten waar het rode kadertje getrokken is, met een extra kijkglas er in. Om het verschil duidelijker te maken, hier een vergelijkingsfoto tussen de BTR-70 en de BTR-80a. Waarschijnlijk heeft Trumpeter dit gedeelte zonder na te denken overgekopieerd van hun BTR-60 of 70.

photo 478291

Er zat niets anders op dan de zaag boven te halen. Ik moest wel opletten dat ik de lasnaden op de onderste rand niet mee weghaalde.

photo 478293

photo 478292

Voor het nieuwe kijkvenstertje heb ik geen binnenwerk zoals voor de andere voorzien waren. Gelukkig zie je dit stuk ook niet meer door de zijluiken eens de koepel op het dak zit.

photo 478294

Ik heb hier al twee stukjes uit de kit gerecupereerd en de nieuwe vorm van de panterplaat er in uitgesneden en gevijld. Ik heb er de plastic fenders voor genomen, hier zal al een handige afschuining aan. De bobbeltjes schaaf ik er nog wel af. Ik hoop dat dit niet nog ergens nodig is, want er zijn nu al twee stukjes PE losgesprongen die in de buurt vastgekleefd waren. Ik moet ook nog een extra afscherming scratchen voor het kijkblok dat hierin komt. Aangezien dit al de tweede BTR-80 kit van Trumpeter betreft, zou dit toch al geremedieerd moeten geweest zijn. Gelukkig kunnen we volgende week dan gewoon verder met de details.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2019 21:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Nou, da's een knappe redding, Steven! Goed gedaan hoor, en dat met zeer beperkte collateral damage!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2019 1:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, hierbij nog twee plaatjes van het bijgeplamuurde dak en van de toegevoegde kijker. Er zat blijkbaar nog steeds een glaasje op de sprue en ik heb het afdakje van het voorste exemplaar naar opzij verhuisd omdat hier een speciale afscherming voor nodig is. Die ga ik scratchen.

photo 478891

photo 478892

Ik heb ook een pakketje ontvangen uit China, dat ik minder dan twee weken eerder besteld had. Het gaat ook over Russisch spul dat ik in de toekomst wil maken. Iemand had 6 nieuwe sets van de upgrade voor het Russische atoomkanon achtergehouden en had er daar al drie van verkocht. De levering was zelfs goedkoper dan dat ik het uit Duitsland zou besteld hebben.

photo 478890

photo 478889

photo 478894

Ik heb nu nog wel de keuze uit drie verschillende merken van tracks als ik die van de kit wil vervangen, wat blijkbaar verschillende mensen toch doen. Waarschijnlijk omdat je link per link vast moet kleven, want aan detail ontbreekt het niet. Ik ga proberen aan Masterclub T10M tracks te raken, maar er bestaat ook Spade Ace en Friul. Verder vraag ik me af of het de moeite is om het Osprey boek over de T10 te kopen. Zelfs al wordt het goed beoordeeld, ik kan niet terugvinden of er veel over de 2A3 in staat.

https://ospreypublishing.com/soviet-t-10-heavy-tank-and-variants


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2019 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi Steven! En dat je die plamuur zo ruw hebt gemaakt/gelaten is neem ik aan om de ruwe lasnaden te simuleren?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2019 19:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Inderdaad, de lasnaden moeten verderlopen alsof er niets gebeurd is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: vr 28 jun, 2019 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Mooie vorderingen aan de BTR Steven, maar ik moet eerlijk toegeven dat die Kondensator mijn aandacht meer heeft getrokken :mrgreen:. Sinds die kit uit is wil ik m stiekem al hebben, maar ik heb er eigenlijk de plaats niet voor... Je zult voor de tracks wel 2 sets aan moeten schaffen denk ik, het chassis ziet er een stukje langer uit dan dat van de T10.
Ik hoop overigens dat Trumpy het zusje van deze, de 2B1 Oka, ook nog eens uit gaat brengen, die is nog een slag groter dan de Kondensator. Qua chassis zijn ze in ieder geval al vrij hetzelfde...

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement