Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 13 dec, 2019 12:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: BTR-80A
BerichtGeplaatst: vr 21 sep, 2018 23:44 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 10545
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Wanneer Sinterklaas langskomt en je mag gratis in de grote modelbouwzak grabbelen, zoals mij te beurt viel op BSMC 4 jaar geleden (zie https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... 23&t=44258 voor het verhaal), dan kan je wel een fijn exemplaar in de wacht slepen.

photo 454493

De Bronyetransporter 80 is een achtwielig troepentransportvoertuig ontwikkeld uit de BTR-60 en -70, met een sterkere bepantsering. De getallen wijzen op het decennium waarin ze ontwikkeld werden. Hij is te herkennen aan het hogere motorcompartiment met de uitlaatbuizen. Trumpeter had al eerder een versie uitgebracht met een andere koepel. Deze kit heeft een 30mm kanon vergelijkbaar met de Duitse Marder 2 qua montage. Het is al een aardige kit maar ik besloot hem nog verder uit te breiden. Ik moest wel jaren afwachten eer de laatste schakel van mijn plan beschikbaar werd.

photo 454495

De linkerhelft van de tafel toont wat je voor je geld krijgt, da's niet niks. Er is bijvoorbeeld een vijftiental sprues en dan reken ik de delen van hull nog niet mee.

photo 454496

photo 454497

photo 454498

photo 454502

De clearparts zijn ook vrij talrijk meegeleverd.

photo 454499

Een paar frets PE van de gebruikelijke iets stevigere soort worden voorzien om bijvoorbeeld de koplampen en een grille te maken.

photo 454501

Er zat ook een zakje bij met acht vinyls, waar ik niet zo'n liefhebber van ben, maar daarover later meer. Bij in dit zakje zat een eind koperkabel om de sleepkabel mee te bouwen.

photo 454500

Naast de handleiding krijg je ook weer een prima verf- en decalschema in kleur mee.

photo 454494

Dit alles levert vast een mooie verschijning van de BTR-80 op. Wat heb ik er deze keer dan weer bij gehaald?

photo 454510

De PE-set van Voyager is eigenlijk voorzien voor die eerdere kit, waardoor ik waarschijnlijk een paar onderdelen anders ga moeten neerzetten. De 6 gedraaide messingrookpotten die bij deze klassiek Russische koepel in een rij achterop voorzien waren, zullen nu dus in twee groepen van drie vooraan de koepel komen. Er lijkt ook een oprolplaatje voor de loop van het kanon voorzien te zijn maar dat is nu niet bruikbaar. Vooral de fenders zullen veel toevoegen aan dit model.

photo 454512

photo 454513

De handleiding bestaat deze keer wel uit 5 pagina's.

photo 454511

Ik vond ook ergens een setje lampen voor de voorganger, de BTR-70. Het valt dus nog te bezien of dit ook voor mijn model van nut kan zijn.

photo 454507

Dan komen we bij de wielen van Panzer Art, die ik pas over twee weken op de kop kon tikken bij MaKo. Ik geef er de voorkeur aan om alles in vinyl te vervangen waar ik een betere versie voor vind. Deze resinwielen zouden de beste op de markt zijn voor de kit. Toch zijn ze niet vrij van problemen, zoals te lezen valt in dit prima verslag: https://www.scalenews.de/review-btr-80-road-wheels-panzerart-re35-444/. Het komt er op neer dat ze wel het uiterlijk van de eerste variant van wielen benaderen, maar dat ze de verkeerde tekstaanduiding vertonen (K-58 in plaats van KI-80, wat alleen op de oudere BTR's gebruikt werd). Ook zijn ze bijna anderhalve millimeter te klein, in tegenstelling tot de kitbanden die net wat te groot zouden zijn. Aan het eerste probleem zou ik wat kunnen verhelpen, zoals ik ook bij de Snow Leopard heb moeten doen. Ik kan echter de diameter van de wielen niet aanpassen, dus ik zal het moeten stellen met een BTR die wat lucht kwijt is. Hopelijk komt deze upgrade dan wel ten goede aan de detailsterkte.

photo 454509

photo 454508

Ik heb bij Robi ook nog een figurensetje gescoord dat eigenlijk voor een tank bedoeld is. Er zit zelfs een ondergrondje bij. Het zijn alledrie karakterkoppen, al zijn ze wel goed gegoten.

photo 454514

photo 454515

photo 454516

Ik eindig altijd met de referentie die ik over dit voertuig gevonden heb. Ik moet zeggen dat het voor dit geval erg moeilijk was om gespecialiseerde literatuur te vinden, ook als ik navraag deed bij de boekhandelaars. Het is eerder bij toeval dat ik een nummer van Army Recognition vond waar op de cover melding gedaan werd van de BTR-80A, de juiste variant voor mijn model. Deze reeks bevat foto's en een beschrijving van een stuk of acht moderne AFV's, plus een paar verslagen van evenementen uit 2006. De Franse bindteksten zijn wel van een betere afwerking dan de Engelse, waar vaak een regel afgevallen is en die soms wat gebrekkig lezen. Er zit een cd bij dit boekje zodat je de getoonde foto's en nog wat andere in HD kan bewonderen. Toch zijn er geen interieurfoto's.

photo 454503

photo 454504

photo 454505

Daarom leg ik er ook een walkaround bij van een BTR-70, overgekocht op een modelbouwbijeenkomst in Antwerpen. Hier zijn veel interieurplaatjes te vinden, dan wel van de voorganger. Niet dat het model voorzien is op het uitwerken van het interieur maar het kan nooit kwaad om te weten waarmee je bezig bent.

photo 454506

photo 454517

Het kan misschien nog nodig blijken om me een metalen loop aan te schaffen. Dat kan ik nog bekijken als ik bij de bouw van de koepel aan beland ben. Er moet ook nog eens rondgekeken worden welke kleurenschema's en decals gekozen kunnen worden, want er circuleren wel wat aftermarketvelletjes na de conflicten waar Rusland bij betrokken geraakt is. Het voertuig is ook geëxporteerd naar verschillende Aziatische en Afrikaanse landen. De kit heeft decals voor KFOR en ISAF.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80
BerichtGeplaatst: zo 23 sep, 2018 0:25 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 10545
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er is al een begin gemaakt met de underhull.

photo 454639

Je moet reeds vanaf de eerste stap de PE-handleiding ernaast leggen. 16 stukjes A70 worden in de plaats van twee kitonderdelen gekleefd.

photo 454640

Daarom moet je de locator holes voor deze stukjes dichtmaken, zodat er een goed kleefoppervlak ontstaat. In de inzet zie je waarom dit stukje vervangen wordt, het is te dun om in plastic te maken. Het kitonderdeel is een vijftal keer zo dik als het PE.

photo 454638

Je hebt wel 16 stootkussentjes nodig, die zijn wel uit de kit te halen.

photo 454641

De bevestiging is daarna eenvoudig.

photo 454642

De plaatjes zitten niet allemaal haaks ingeplant, de voorste staan op een schuin kantje. Er gaat wel weinig van te zien zijn doordat de wielen er voor komen.

Ik ben nog tot de vaststelling gekomen dat er een opvallend verschil in dikte is tussen mijn resinwielen en de rubbers uit de kit.

photo 454643

Ik moet wel opmerken dat er op de rubberwielen geen enkele aanduiding staat van de afmetingen en dat de code op de resinwielen overeenkomt met de wielen die er op de BTR-70 in Brussel te zien zijn. Ik dacht wel dat er brede en smalle wielen voor bestonden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80
BerichtGeplaatst: zo 23 sep, 2018 11:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 feb, 2008 2:23 am
Berichten: 546
Woonplaats: tilburg
dat banden probleem ken ik van mijn m939 truck's
ieder merk en ieder type band heeft eigen afmetingen zelfde type kan tot 3 mm verschil in zitten tussen het ene en andere merk

ik ben benieuwt wat je hier weer van maakt maar word vast weer iets prachtigs
succes met de bouw

alex


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80
BerichtGeplaatst: ma 29 okt, 2018 20:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 10545
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de aansporing, ik zit nog niet veel verder wegens een paar weekends beursbezoeken. Nu is er toch een vervolg gemaakt van de ophanging. Dit is toch vrij complex.

photo 458735

photo 458734

De grootste plaatjes PE zijn uit de kit zelf. Wat vooral opvalt, is dat de assen door een brede locator pin aan het uiteinde allemaal in dezelfde rotatie moeten staan. Dit gebeurt in werkelijkheid natuurlijk niet, maar je ziet er waarschijnlijk toch nooit meer dan één tegelijk zitten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80
BerichtGeplaatst: zo 16 dec, 2018 17:36 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 10545
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er was een vergissing gebeurd bij het plaatsen van de veerbenen op de BTR-80.

photo 463537

Die zijn er ondersteboven in beland en de manier waarop je ze moet vastmaken is redelijk stevig. Gelukkig had ik dit met Tamiya Extra Thin verlijmd, anders zou dit moeilijk nog losgekomen zijn. Je ziet de bolkoppeling aan de verkeerde kant van het been zitten.

photo 463536

Door met een schroevendraaier achter de verbindingsbalk te stekken en te trekken, kan je het been in de buitenwaartse richting schuiven waarmee het los komt.

photo 463539

Nu zou alles toch juist moeten hangen. We gaan over naar het interieur, er zit best wat in dit model van de BTR.

photo 463535

Op sommige delen moeten nog decals, die hou ik apart, net als de bestuurdersstoelen.

photo 463538

Je moet ook al de keuze maken of je de BTR afwerkt me de boeggolfplaat omhoog of niet. Ik koos niet dus moet je twee gaatjes voorboren. Daardoor wordt er helaas ook een luikje onzichtbaar waar ik de scharnier al van vervangen had door PE. Maar anders had ik het voertuig in het water moeten plaatsen en dan zie je de resin wielen weer niet meer. Voor het interieur is er geen PE voorzien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80
BerichtGeplaatst: di 25 dec, 2018 1:31 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 10545
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Zaterdag is het interieur van de turret afgewerkt, zodat de binnenkant in de verf kan.

photo 464140

Ik heb de turret basket nog niet gemonteerd zodat er plek is om te schilderen.

photo 464143

Nadat de bovenste helft, de zijwanden en de turret wit gespoten zijn, wordt rond de vloer afgeplakt.

photo 464145

Dan wordt die in Gunze 303 gespoten, de kleur die de kit aanraadt. Dit wordt gedaan volgens foto's in het boekje over de BTR-70, het interieur komt nog grotendeels overeen behalve aan de firewall.

photo 464146

Hier is er al gebruik gemaakt van post-shading. Er is wat Tamiya Sea Blue bij gedaan.

photo 464147

photo 464148

photo 464149

photo 464150

Dan zijn er highlights gezet met Dunkelgelb als bijvoegsel. Enkele stukjes zijn afgeplakt geweest.

photo 464151

De hull is geschaduwd met een beetje zandbruin bij het wit.

photo 464152

photo 464153

De foto's tonen de overeenkomsten met het boek.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2018 2:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 10545
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Om het instrumentenpaneel van de BTR van decals te kunnen voorzien, wordt de meegeleverde decal met behulp van een punch&die ontleed.

photo 464298

Dit is nodig omdat de decal plat is en het paneel verschillende uitsteeksels heeft. Het enige dat overgebracht moet worden, zijn de wijzerplaten.

photo 464299

Ik was blijkbaar ook vergeten om de periscopen in de hull te monteren. Dit gaf echter mooi de gelegenheid ze op de sprue te beschilderen.

photo 464300

Het aanbrengen was dan weer niet zo gemakkelijk. De clearparts moesten onder grote druk in de hull geduwd worden. Als er niet hard genoeg geduwd wordt, zitten de kijkspiegels bovenaan niet ver genoeg door de openingen. Ook zitten de sprue-aanhechtingspunten net daar waar je geen beschadiging aan de clearparts mag hebben, die moesten dus allemaal met een zaagje van de sprue gehaald worden. Twee ervan hadden gietnaden over de kijkspiegels, hier is geschuurd en dan met Tamiya lijm geëffend.

photo 464301

photo 464302

Ik heb de zitbanken nog in lederkleur gezet. Er zijn nog steeds verschillende onderdelen waarvan Trumpeter niet meegeeft welke kleur ze moeten hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2018 0:20 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 10545
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Na de spuitsessie van de vorige upload had ik besloten om toch eens wat orde op zaken te stellen. Als je met Tamiya werkt en je hebt net een aantal projecten op tafel gehad, dan laat dat zijn sporen na op de werkbank.

photo 464533

Ik had deze potjes tot hiertoe in een kartonnen doos zitten maar ze konden er niet allemaal tegelijk meer in. Daarom heb ik deze doos in huis gehaald.

photo 464534

Het is even puzzelen zonder handleiding om dit ineen te zetten.

photo 464532

Als tip aan wie nog het grote rek in huis gehaald heeft: begin met de plaat waar de potjes links uitgelijnd zijn. Ik had dit gelukkig na 2 planken door, zodat ik er maar 2 terug los heb moeten maken. Ik kan me voorstellen, dat het minder leuk is als je dit bij het bovenste plankje pas door krijgt. Dit plankje is trouwens zo smal, dat het doorbreekt wanneer je het probeert in de slotjes te duwen. Ik heb ook van die grote Tamiya potten van 4,1 cm en die passen hier net in, de gewone potjes hebben meer speling en die kan je er vooraan gewoon uit duwen.

photo 464536

Dit zal het zoeken naar het juiste potje wel vergemakkelijken. Nu terug naar de BTR:

photo 464537

photo 464535

Ik heb de banken bruin geschilderd en een zandfilter op de bodem gelegd. Hier zit nu wel de turret boven, maar die kan je er zeer gemakkelijk uit lichten zonder dat hij de indruk geeft slecht gemonteerd te zijn.

photo 464538

photo 464539

Ook de turret is verweerd en kon nu definitief van zijn basket voorzien worden.

photo 464541

De hull is daarna vastgekleefd onder druk.

photo 464540

Een probleem met de montage van de metalen Voyager fenders is dat die in de plaats komen van onderdelen die een stuk dikker zijn. Omdat die er in dit stadium normaal gezien al op hadden moeten zitten, wordt de hull over een hele afstand nauwelijks verlijmd. Slechts de locator pins voor de fenders en de enkele millimeters aan de zijdeurpost vormen een verbinding. Bovendien zou blijken dat de locator pins qua locatie niet exact overeenkomen met de voorste fenders. Er moest nog in gezaagd worden, waardoor dit opnieuw los schoot. De lettercode op de PE handleiding is bovendien fout, je merkt dat gelukkig snel bij het dryfitten van de fender.

photo 464542

photo 464545

De passing van de fenders zelf is perfect en de reden waarom je ze zou moeten vervangen, buiten de dikte van de plaat, is dat ze alle vier in feite uit geperforeerde traanplaat bestaan. Het plastic onderdeel heeft alleen opstaande rivets.

photo 464544

De deurluiken worden ook zwaar gemodificeerd, waarbij de binnenkant opnieuw van textuur voorzien wordt.

photo 464546

photo 464547

Ook de deurscharnieren worden vervangen door echt werkende exemplaren.

photo 464548

Er is wel een instinker en dat is de afstand tussen de fenders, die net niet volstaat om het luik open of dicht te kunnen maken. Het is een kwestie van een halve millimeter maar de scharnier die vervangen is, is niet bestand tegen de bewegingen die je moet maken om het luik er tussen te duwen. Ik heb de pin dan maar uit de scharnier gehaald.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80
BerichtGeplaatst: wo 09 jan, 2019 2:21 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 3626
Interessant onderwerp Steven, dit soort voertuigen zie je niet vaak voorbij komen op het forum.

Je titel is trouwens niet echt compleet, wat jij gaat bouwen is een BTR-80A. De A variant van de BTR80 heeft een veel groter kanon en heel andere koepel dan de 'gewone' versie.



D.J.

_________________
Bezig met:
Bushmaster - Scratch build
M48 A2C - IDF

Afgerond:
M551 Sheridan - Operation Desert Storm
Pilatus PC-7 Turbo Trainer - KLu
Death Waits in the Dark" ~ Diorama


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: wo 09 jan, 2019 14:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 10545
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb de titel aangepast, bedankt voor je reactie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement