De Panhard AML was een lichte bepantserde wagen van Franse makelij, gebaseerd op een 4x4 chassis. Door een gewicht van ongeveer 5.5ton, was het veel lichter dan een tank, en kon het ook gemakkelijker door de lucht getransporteerd worden naar waar de inzet nodig was. Ooit was het met zijn 90mm lage snelheidskanon (de schade werd verbeterd door het gebruik van een holle lading in de munitie, maar de terugslag werd zo deels opgevangen, omdat deze anders te zwaar was voor dit lichte voertuig) de zwaarst bewapende verkenningsvoertuig, dat het zelfs tegen (oudere) tanks kon opnemen in zijn tijd.
De maximum snelheid was 100km/h en had een bereik van 600km.
Als bijnaam kreeg deze de naam "the noddy car" door zijn neiging om te schommelen na het vuren
Voor de geschiedenis ga ik me dan ook enkel toespitsen op het israelische gedeelte
9 van deze voertuigen waren ten tijde van de 6-daagse oorlog in dienst bij de israelis, en hielpen bij het veroveren van Ramallah, en waren bij de eerste voertuigen die oprukten op de westbank waar ze de anti-tank versperringen gemakkelijker konden omzeilen. De zwaardere Super shermans en Centurions leidden een aanval op Tell El-Ful, maar konden dit doel niet bereiken. Bij een tegenaanval met Jordaanse M-48's kwamen de beweeglijke AML-90's goed van pas om deze af te slaan.
Bij de uitputtingsoorlog kwamen de IDF AML-90's weer oog in oog met de Jordaanse M-48's toen ze bescherming moesten bieden aan de centurions die de Jordaan overstaken. De M-48' waren goed ingegraven, en de AML's werden sterk in het maneouvreerbaarheid gehinderd door de drassige grond door de overstroming van de Jordaan kort daarvoor. Hierdoor waren ze als het waren "sitting ducks" en kort daarna werden de AML's uitgefaseerd.
Bij de israelische oorlogen werden voor dit type de hoogste armour vs armour kills genoteerd, waaronder 13 Egyptische en Jordaanse tanks, en ook verschillende T-54's en T-55's. wat enkel mogelijk was door een lucky shot op de koepelring nabij het bestuurdersluik of verschillende rake schoten dicht bij elkaar.
Dit voertuig is door 54 landen op alle 5 de continenten ingezet, en bleef in productie gedurende 50 jaar over verschillende varianten, dus in militaire termen kan er wel van een succesvol voertuig gesproken worden.
Begonnen met deze voor de groepsbouw rond de IDF van onze club:
en de onderdelen (geleend van britmodeller, wegens te snel beginnen knippen en plakken)
De bouw van deze gaat echt voorspoedig en de kit is naar mijn mening subliem ontworpen. Passing zo goed als maar kan, aangietpunten zijn klein en heel gemakkelijk weg te werken, uitstoterrondjes zitten 99% waar ze niet gezien worden...