Modelbrouwers.nl modelbouw
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/

Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=50931
Pagina 6 van 8

Auteur:  Peter Stoof [ do 12 jul, 2018 20:38 pm ]
Berichttitel:  Re: Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"

Steven,

Ik ga met Walesha mee, wat een mooi verslag weer.
Zeker oog voor detail, knap man.

Peter.

Auteur:  StevenVD [ za 14 jul, 2018 0:55 am ]
Berichttitel:  Re: Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"

Bedankt voor jullie interesse, het is weer tijd voor een grote update.

photo 449813

De turret heeft nu lang genoeg onaangeroerd gelegen, ik wilde eens kijken of de aankoop van de AFV loop echt de moeite waard was. Je ziet dat voor de eerste tot de derde serie 232's de loop een KWK30 L/55 was. Ik heb de loop van AFV bovenaan gelegd en de loop van Tamiya in de turret gedry-fit.

photo 449818

De loop is blijkbaar wel te kort om zonder verlenging in de mantlet te installeren. Misschien had AFV een gewijzigde mantlet met een vooruitstekend gedeelte? Ik heb het moeten oplossen met een stukje aluminiumbuis maar dit valt na het schilderen waarschijnlijk niet op omdat de diameter identiek is.

photo 449819

De turret ligt hier naast een tekening van een voertuig van de vierde en vijfde serie, waar de langere loop gebruikt werd. Of dit overeenkomt met de KWK 38 L/55 is me niet zo duidelijk. De loop is dus niet helemaal onbruikbaar maar er zijn wel geen flash suppressor-openingen.

photo 449814

Een andere kwestie op de bovenbouw zijn de beschermbeugels voor de richtingaanwijzers. Ik had eerst die van de kit nagebouwd in ijzerdraad van 1mm diameter. Op de foto zie je dat onderaan liggen. Het leek er echter op, dat het stuk op de foto's veel dunner was. Daar mat ik 2mm op 10 cm voor de rechte hoek. Mijn geplooide stukje was maar 2cm, dus moest de draad eerder mijn 0,6mm diameter messingdraad worden, die links in beeld komt.

photo 449815

Hier is de messingdraad al in de gaten gekleefd. Die zijn natuurlijk een stuk te groot, dus moesten ze later dichtgeplamuurd worden.

photo 449816

Op de fenders komen ook de afstandhouders. Volgens alle plannen die ik vind, klopt de lengte van de Voyager exemplaren en zijn de AFV stukken die ik bij de loop kocht, een stuk te lang. Waar deze dan op gebaseerd zijn, heb ik nog niet gevonden. Ik vind het wel spijtig dat de locator pins onder aan de staven korter dan een millimeter zijn. Dit is net genoeg voor de PE bevestigingsring die er nog over moet, maar niet om een stevige hechting met de fenders te bekomen, eentje die er tegen bestand is dat je het voertuig op een hoek al eens onbewust aanraakt. Ik heb de groteren locator holes van de kit eerst nog dichtgekleefd met styreenassen en terug glad gemaakt, maar de pinnen blijven niet goed in mijn nieuw geboorde gaatjes zitten omdat ze niet door het plastic heen gaan.

photo 449820

Een andere toevoeging van Voyager aan de gedraaide stukken zijn twee minuscule conische bouten die Tamiya vergeten is op de koepel. Deze waren met een voorgeboord gaatje goed te installeren.

photo 449821

Ik heb de luiken op de koepel nog niet bevestigd omdat de meegeleverde types kunnen variëren naargelang welke versie je gaat bouwen.

photo 449822

photo 449823

Hier zie je de nieuwe toevoegingen op de kit, met ook een duidelijk zicht op het reeds geleverde plamuurwerk. Je merkt dat ook de lasnaden bijgewerkt zijn, zodat je geen indruk van opgekleefde PE-strips meer hebt.

photo 449824

Ik besloot nog een brok PE aan te pakken, de voorraadmand vooraan het voertuig. Hier moesten veel kleine boutjes op gekleefd worden. Deze ontdoen van hun bramen is een fijne klus, die ik op een keramische tegel uitvoer met een rond scalpel.

photo 449826

photo 449827

Toch was er een PE-onderdeel dat niet helemaal lekker zat. Het zou achter de plaat gemonteerd moeten worden maar steekt hier vooraan uit.

photo 449825

photo 449829

photo 449828

Bij een controle in Nuts&Bolts zit de mand ver genoeg. Het V-profiel heeft wel een heel andere hoek, het zou op de tekening niet in een punt eindigen.

photo 449830

photo 449831

photo 449832

Uiteindelijk is het stuk lager op de plaat bevestigd en maakt het toch het nodige contact. Er is nog een resin Notek-licht aan toegevoegd en ik heb ook de MG34 gemonteerd. Het is de nieuw gegoten plastic versie van Tamiya, die ermee door kan, maar die nog vooraan uitgeboord moet worden.

Auteur:  walesha [ za 14 jul, 2018 9:35 am ]
Berichttitel:  Re: Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"

Goh Steven, dit wordt weer een juweeltje om "U" tegen te zeggen. Als ik jou zo bezig zie dan denk ik dat gerenommeerde modelbouwers zoals een F.Verlinden en ene B.letterman nog veel van jou kunnen leren... en dat is niet overdreven! :D

Auteur:  fvdm [ za 14 jul, 2018 10:30 am ]
Berichttitel:  Re: Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"

Je gebruikt weer mooie toevoegingen. Die loop vind ik echt heel fraai. Dat het V-profiel anders is dan op tekening lijkt mij niet zo erg. Ik denk dat het belangrijker is dat de profielen goed op de driehoekige grondplaat rusten. Goed bezig.

Auteur:  StevenVD [ vr 20 jul, 2018 0:04 am ]
Berichttitel:  Re: Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"

Bedankt voor jullie aanmoedigingen. Het vordert momenteel trager, want er wordt aan nog twee projecten gewerkt. Wel kon ik vandaag de volgende vooruitgang boeken:

photo 450224

De koplampen staan op een armatuur dat in de kit veel te dik gegoten is. Dit is makkelijk te vervangen door een messingdraad. De aansluiting met het chassis kon geregeld worden met een stukje PE dat een alternatief was voor de afstandhoudersteun.

photo 450230

photo 450225

Voor de extra brandstoftanks is het rek ook in PE, terwijl de tanks zelf in resin voorzien zijn. Dit rond buigen is nog niet zo gemakkelijk, je hebt een boortje en een platte tang nodig.

photo 450226

Hier valt op hoeveel kleiner het resin uitgevallen is bij de Voyagerset. Nu moet de tank wel iets kleiner zijn dan het rek.

photo 450227

photo 450229

photo 450228

Het geheel van de lampen en de tanks is vastgekleefd. De riempjes maken het extra realistisch en ze zitten stevig vast zo. De krik op de linkerfender is van een minimum aan PE voorzien, er waren nog veel meer stukjes te vervangen maar daar kon ik volgens mij het kitonderdeel niet mee verbeteren.

Auteur:  Bert Takken [ vr 20 jul, 2018 6:41 am ]
Berichttitel:  Re: Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"

Je moet inderdaad soms de keuze maken of het wel zinvol is om de standaard kitonderdelen te willen vervangen voor PE, als ik amper het verschil zie pak ik de kitdelen.

Maar met die lamp en steun, ik denk dat je nu weer te dun zit, dat kitdeel is niet eens zoveel te dik als ik dat zo op de foto zie, ik baseer dat op 1: de aansluiting en 2: beetje gevoelsmatig de verhoudingen

Auteur:  Jeroen Zuiderduin [ vr 20 jul, 2018 8:26 am ]
Berichttitel:  Re: Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"

Wel eens eerder over gehad voor wat betreft PE vervanging. Ik gebruik toch zo veel mogelijk de PE onderdelen. Maar voor iets wat je niet meer ziet, lees motorblok, laat ik het vervallen.
De lamp steun, ik denk dat het kiezen is tussen veel te dik of iets te dun.

Nette bouw Steven.

Jeroen

Auteur:  Tomska [ vr 20 jul, 2018 14:38 pm ]
Berichttitel:  Re: Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"

Mooie vorderingen Steven, het PE haalt het model toch wel een stuk op. Kunnen die riemen van de tanks nog strakker getrokken worden, of is de hele riem 1 deel? Sommige zien er nu wel erg los uit namelijk. Nu de lasnaden wat bijgewerkt zijn, moet ik zeggen dat het er een stuk beter oogt als eerst; ze zien er goed uit nu!

Auteur:  StevenVD [ za 11 aug, 2018 21:40 pm ]
Berichttitel:  Re: Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"

Volgens mij klopt die lampsteun wel maar mag je niet vergelijken met dat spanschroefje waarmee het aan de lamp zit. Dat is bij Tamiya te dik. De riemen rond de tanks zijn nog niet gelijmd, dus dat kan nog vast. De reden dat de 8-rad wat bleef hangen, waren enerzijds de andere projecten, maar ook de vraag wat ik ermee moest aanvangen. Gingen zonder het interieur alle deurtjes dicht of kon er toch nog iets open blijven staan? Vandaag kwam daar meer duidelijkheid over.

Ik was naar de Speelgoed2000 geweest in de hoop dat daar reservetracks voor een Sherman te vinden waren. Dat was niet het geval en een donorkit kopen zou ook te duur uitvallen. Er worden maar beperkt aftermarket setjes verkocht, zei de verkoopster. Wat er dan wel stond, was misschien toch bruikbaar.

photo 451539

Wel bedoeld voor de 231 en ze hebben ook een setje voor mijn kit, maar dat stond niet in de winkel. Ik zou niet weten waarom deze niet zouden kunnen dienen. Even kijken wat er in zit.

photo 451540

photo 451541

Het blijft beperkt tot de twee figuren, ik zal dus nog eens moeten checken of dat achterste luik vanbinnen voorzien is van details.

photo 451542

photo 451543

Heel fijn gegoten, er is nergens een gietnaad of luchtbelletjes merkbaar.

photo 451544

De eerste figuur werd op het voertuig gedry-fit. Dit betekent wel dat de koepel niet geroteerd gaat worden. De armen worden met een pinnetje gecenterd.

photo 451545

De andere figuur heeft een merkwaardig probleem.

photo 451548

Haal je de bodem uit de turret en de stoel van de bodem, wat me nog makkelijk lukte, dan krijg je hem wel op zijn plek, anders klemt hij met zijn knie. Op deze foto zit hij echter nog niet ver genoeg door het luik om de klep vast te kunnen houden.

photo 451546

Hier zit hij zoals het hoort, maar dan duwt hij met zijn voeten de vloer uit de turret. Die zitten echt een halve centimeter te ver naar achter. Op welke kit heeft Hobbyfan deze figuren gebaseerd? De turret van Tamiya klopt mooi met de tekeningen in Nuts&Bolts. Misschien moet de turretring groter gemaakt worden? Mogelijk is dat bij de AFV-kit anders.

photo 451547

photo 451549

photo 451550

photo 451551

Ik zorg er wel voor dat de achterste figuur komt te zitten zoals op het doosje. Nu maar hopen dat de antenne niet tegen die achterste figuur aan komt.

Auteur:  StevenVD [ ma 13 aug, 2018 1:29 am ]
Berichttitel:  Re: Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"

Deze update zal over de antenne van de 8-rad gaan. Die diende voor de Fu.Ger.11 SE 100 medium range en de Fu.Spr.Ger.A short range radio's aan boord. De "bedveringantenne" werd gesteund door 2 lange staken en drie korte die samenkwamen bij het draaipunt mooi in het midden van de turret. De staken waren van hout zodat de antenne geïsoleerd was van de romp. Deze steunen heb ik allemaal gecontroleerd op lengte en positie.

photo 451659

De voorste steun staat te schuin ingeplant. Ik heb bij deze tekening wel per ongeluk een serie 3 gebruikt, de lengte wijkt dus af.

photo 451662

Ik wilde de houten delen zelf vervangen maar vond geen 1,5mm styreenstaaf. Ik vond wel deze uitlaat van een half-track, die door een revisie niet meer gebruikt mocht worden. Genoeg om mijn stokken van te maken. Er zat wel een kleine gietnaad dan, maar bij Bronco is die miniem en heb je wel een mooie ronde buis.

photo 451661

De achterste steunen mochten iets langer.

photo 451664

Al wat stukjes vervangen. Later bleek dat de winkelhaken ook in PE moesten.

photo 451665

Op de voorste steunen hoort een T-vormig PE-onderdeel van Voyager. Dit is echter gemaakt voor de afwijkende hoogte van de steunen en is daardoor achteraan te hoog.

photo 451666

Hier zie je dat de streep op de T een stuk breder mag.

photo 451668

photo 451667

Als dat aangepast is, staat de steun al wel rechter. De hoek van de voorste steun wijkt wel nog af.

photo 451669

Die is hier afgezaagd en verder naar achter teruggekleefd. De montageplaat is daarbij aangepast met een styreenplaatje met rivets.

photo 451670

De achterste steunen hebben de juiste tussenafstand gekregen.

photo 451671

Dit is het kitpart voor de antenne. Het heeft de te verwachten problemen zoals de afgeplatte doorsnede, gietnaad en uitdrukrondjes. Verder is het ook iets te kort. Er is nu al te zien dat de steunen achteraan niets gaan ondersteunen.

photo 451672

Hier zie je nog eens waar de dwarsstaven hadden moeten zitten. Ook de straal van de bochten in de antenne is niet groot genoeg. Het roze vakje toont de rivets voor de voorste steun.

photo 451673

Leggen we de antenne toch eens op de 8-rad, dan komen de steunen niet uit. Die zouden wel erg schuin geplaatst moeten worden.

photo 451674

Deze foto toont waarmee we dit stuk gaan vervangen. Het is 29cm ijzerdraad van 1mm dikte, iets meer dan de omtrek. Die wordt eerst mooi recht geplooid.

photo 451675

De naad wordt midden vooraan genomen. De hoek wordt over de steel van een dik Excel-mes geplooid.

photo 451676

Dan wordt het zijaanzicht gevolgd. Dit is geen perfect ronde kromme.

photo 451677

Bocht nummer 2.

photo 451680

Uiteindelijk had ik de omtrek van de antenne en een middenkruis geplooid. Ik heb dit geprobeerd te solderen voor een stevige verbinding. Als je het vorige stuk er op legt, zie je goed de verschillen.

photo 451679

Toen ik het soldeersel wilde verkleinen, kwam de antenne gewoon weer uit elkaar. Tot zover de stevige verbindig dus. Dan maar zoals ik het gewoon ben, met secondelijm. Dit moest ook twee keer uitgevoerd worden, want ik wilde nog wat plooien en dat mag op het einde niet meer.

photo 451681

photo 451682

photo 451683

De figuur achterop zou onder de antenne moeten passen. Ik moet wel iets vinden op de rare misfit aan zijn voeten. Nu heb ik nog een kleine afsluiter. Ik heb het kleine broertje van de antennewagen gekocht, een Befehlspanzer I.

photo 451660

In deze kit zit ook een dergelijke antenne, maar je krijgt die helemaal in voorgeplooide metaaldraad.

photo 451684

Dat zal me dus waarschijnlijk minder last opleveren. Of zou de maat niet kloppen?

Pagina 6 van 8 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/