Modelbrouwers.nl modelbouw
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/

Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=50931
Pagina 2 van 8

Auteur:  StevenVD [ za 23 jun, 2018 23:08 pm ]
Berichttitel:  Re: Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"

Bedankt voor de leuke aansporingen. Ik toon hier even hoe ik de veerbenen aanpas:

photo 448711

Met een gebogen zaagblad van Airwaves wordt een rechte snede gemaakt in het stuk, want ik wil het uitdiepen zodat er alleen een verstevigingsrib overblijft aan de kanten. Dit moet dus zestien keer gedaan worden aan de onderkant en zestien keer aan de bovenkant en je mag niet uitschieten naar buiten. Daarom begin je best iets te ver naar het midden en haal je er nog wat van af met een scalpel. Daarna wordt met een frees het overtollige materiaal weggehaald, maar te diep mag je ook niet gaan. De rest wordt met een mespunt weggeschraapt en met vloeibare lijm terug glad gemaakt.

photo 448708

photo 448709

In feit moet er ook aan de binnenzijde van de veerbenen zo'n uitdieping zitten. Ik zag dat ze er bij de nieuwe kits van AFV wel zitten, maar dat die de lamellen van de bladveren minder correct hebben dan Tamiya. Ik zag wel dat de scharnieren van die bladveren te simpel weergegeven zijn, in feite moet er een dunner stukje van een as in gezet worden. Ik heb uiteindelijk het onderstel vastgelijmd, de stuurinstallatie vastgezet en de romp dicht gekleefd. Ik heb nog getwijfeld om de 8-rad sturend neer te zetten en er een binnenkant aan te maken, maar die uitdaging lijkt me onnodig aangezien de nieuwe kits die opties ook al aanbieden voor weinig meer geld als deze kit me gekost heeft. Ik ga hier dan toch al geen uniek model mee neerzetten door dat te doen.

photo 448710

Auteur:  StevenVD [ ma 25 jun, 2018 23:37 pm ]
Berichttitel:  Re: Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"

Vandaag zijn we in een destructieve bui, want wat we nodig hebben voor de 8-rad zit gevangen in een van de kitparts en we moeten dat er af slopen om verder te kunnen met het onderstel. Versaag niet bij het observeren van de zich ontplooiende chaos op de volgende foto's, er zit een diepere bedoeling achter die naar het einde duidelijk zal worden...

photo 448858

Eerst nog even een kleine aanpassing aan de bladveren, dit is mogelijk te zien in het achteraanzicht tussen de veerbenen door. Er is een stuk uit de scharnier gezaagd en dat is uitgevijld tot er 3mm Evergreenbuis in paste.

photo 448859

In feite moeten hier nog fijne draadjes op gekleefd worden, daar onthoud ik me nog even van. Maar nu kwam het, ik moest dus remtrommels maken.

photo 446002

Zoals gezegd zijn die te zien door de mudholes in de velg, maar in de resinwielen zitten er geen omdat die eigenlijk bedoeld zijn voor de kit van AFV, waar de trommels wel afzonderlijk in zitten. Het wiel van Tamiya moest "uitgekleed" worden om bij die onderdelen te geraken. Op de koop toe moest de naaf ongeschonden blijven. Ik was gelukkig zo verstandig om de buitenste rij boutjes te conserveren door ze met een scalpel weg te snijden, want later zou blijken dat de resin exemplaren luchtbellen bevatten.

photo 448861

Eerst was het de kwestie om de band te verwijderen en de velg weg te frezen. Dit is me gelukkig zonder kleerscheuren gelukt, dat schijfje gaat in een paar seconden door millimeters dik plastic.

photo 448860

De kern van het wiel is hier vrijgelegd, zoveel mogelijk met de schijf omdat er toch wel wat teveel materiaal is om allemaal weg te frezen.

photo 448862

Hier is met een mes en een vijl alles weggehaald tot waar je trommel zag zitten. Naast de naaf is er wat materiaal weggehaald zodat die ver genoeg door de opening in de resinvelg past. Het profielrandje rond de trommel wordt vervolledigd met dat zaagje.

photo 448863

Het resultaat van deze drastische aanpak was bijna helemaal goed, alleen dus de bouten van resin die niet goed doorgekomen zijn, en er is er bovendien eentje uit de pas.

photo 448864

Gelukkig vond ik die van Tamiya nog wel terug.

photo 448865

Nu was het alleen nog het deksel aan de binnenkant waar een randje af moest. Dat was vergeleken met de vorige operatie uiteraard een peulenschil. Het slechte nieuws is dat dit natuurlijk nog zeven keer herhaald zal moeten worden, alles bij mekaar heeft het een dik halfuur gekost dus dat valt eigenlijk wel mee. Alleen wel op mijn vingers letten.

Auteur:  Peter Stoof [ di 26 jun, 2018 19:58 pm ]
Berichttitel:  Re: Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"

Mooi project Steven,

Wat een verbouwing, en een hoop werk man.
Wel leuk om te volgen.

Succes, Peter.

Auteur:  walesha [ di 26 jun, 2018 20:06 pm ]
Berichttitel:  Re: Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"

Peter Stoof schreef:

Wat een verbouwing, en een hoop werk man.

Succes, Peter.

Tja Peter, Steven.... das geen modelbouwer, dat is een tovenaar! Ik heb zelf jaren ervaring met modelbouw maar wat hij hier allemaal laat zien......... daar begin ik zelfs niet eens aan! (Ik wil ook zo'n stokje!) :lol:

Auteur:  Peter Stoof [ wo 27 jun, 2018 20:52 pm ]
Berichttitel:  Re: Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"

Ja, dat kan je wel zeggen ja.

Geef mij er ook maar een.

Peter.

Auteur:  no leaf clover [ wo 27 jun, 2018 23:19 pm ]
Berichttitel:  Re: Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"

Jezus, want een werk en wat een precisie!

Succes Steven, dit gaat een schitterende wagen worden!

Auteur:  StevenVD [ do 28 jun, 2018 22:34 pm ]
Berichttitel:  Re: Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"

Laat me niet blozen, hee jongens. De wielen zijn ondertussen op drie na al geschild.

photo 449037

photo 449038

photo 449039

Ik vind eigenlijk ook de boutjes op de naaf wat overscale maar ik ga het daarbij toch laten.

Auteur:  StevenVD [ vr 29 jun, 2018 23:35 pm ]
Berichttitel:  Re: Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"

En toen lagen er opeens 8 wielen gereed.

photo 449092

Als opmerking over deze wielen van Sovereign2000 kan ik alleen geven dat ze soms wat dun gegoten waren. De kant waar de aansluiting zit om de bandendruk te regelen, vertoont in een paar gevallen een scheur over de naad, zoals bij het exemplaar bovenaan links, daar heb ik dan even secondenlijm in laten lopen. En die buitenste boutenrij is echt niet up to detail voor een resinkit, sommige ontbreken zelfs volledig.

Auteur:  StevenVD [ zo 01 jul, 2018 21:39 pm ]
Berichttitel:  Re: Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"

Een van de ouderdomsverschijnselen van deze kit is dat er een groot gebrek is aan lasrupsen op de romp. Op de bewaarde 8-rad die in Nuts&Bolts getoond wordt, zijn veel pantserplaten gelast. Alleen de bovenste plaat met de koepel en de onderkant met het chassis zijn vastgeschroefd. In de kit zien we overal scherpe hoeken.

photo 449195

Voor dit doeleind had ik me al eens een PE-set van Part aangeschaft.

photo 449189

Hier zitten twee formaten van lasrupsen in. Er staat bij "1mm" en "1,4mm" maar als je dit gaat nameten, klopt het niet. Dat is wel het geval als je de "millimeters" gebruikt die er in een inch zitten.

photo 449187

Om de PE-strips op hun plek te kunnen zetten, schaaf ik elke rand af met een vijltje tot er een bruikbaar vlak ontstaat.

photo 449188

Het is afwisselend een strip uitsnijden, schoonmaken, de benodigde lengte afmeten en op zijn plek lijmen, waarbij er rekening gehouden wordt met de lasrichting. Er zij al meer dan 8 van de 10 kleine lasrupsen opgebruikt en de romp is nu zo goed als afgelast. Waarschijnlijk moet ik de koepel ook nog doen. De lassen zijn iets overscale maar ik vind dat minder erg dan volledig ontbrekend detail.

photo 449191

photo 449192

photo 449193

photo 449194

Achteraf wordt er nog wat lijm verwijderd en ik heb uitstekende deeltjes PE met een polijststeen op de Dremel bewerkt.

Auteur:  fvdm [ ma 02 jul, 2018 9:36 am ]
Berichttitel:  Re: Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"

Ik vind die PE lasrupsen wel bewonderenswaardig, ze maken alles in PE tegenwoordig.
Alleen denk ik dat het beter tot zijn recht had gekomen als je de hoeken niet had afgeschuind. Was het niet beter geweest om de lasrupsen over de hoek heen te vouwen? Als ze recht zijn krijg je op de hoeken in principe een mindere dikte dan het originele materiaal. De lasrupsen zullen naar mening altijd wat boller gelast worden om een juiste dikte te behouden.

Pagina 2 van 8 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/