Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 23 jun, 2018 23:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de leuke aansporingen. Ik toon hier even hoe ik de veerbenen aanpas:

photo 448711

Met een gebogen zaagblad van Airwaves wordt een rechte snede gemaakt in het stuk, want ik wil het uitdiepen zodat er alleen een verstevigingsrib overblijft aan de kanten. Dit moet dus zestien keer gedaan worden aan de onderkant en zestien keer aan de bovenkant en je mag niet uitschieten naar buiten. Daarom begin je best iets te ver naar het midden en haal je er nog wat van af met een scalpel. Daarna wordt met een frees het overtollige materiaal weggehaald, maar te diep mag je ook niet gaan. De rest wordt met een mespunt weggeschraapt en met vloeibare lijm terug glad gemaakt.

photo 448708

photo 448709

In feit moet er ook aan de binnenzijde van de veerbenen zo'n uitdieping zitten. Ik zag dat ze er bij de nieuwe kits van AFV wel zitten, maar dat die de lamellen van de bladveren minder correct hebben dan Tamiya. Ik zag wel dat de scharnieren van die bladveren te simpel weergegeven zijn, in feite moet er een dunner stukje van een as in gezet worden. Ik heb uiteindelijk het onderstel vastgelijmd, de stuurinstallatie vastgezet en de romp dicht gekleefd. Ik heb nog getwijfeld om de 8-rad sturend neer te zetten en er een binnenkant aan te maken, maar die uitdaging lijkt me onnodig aangezien de nieuwe kits die opties ook al aanbieden voor weinig meer geld als deze kit me gekost heeft. Ik ga hier dan toch al geen uniek model mee neerzetten door dat te doen.

photo 448710


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jun, 2018 23:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag zijn we in een destructieve bui, want wat we nodig hebben voor de 8-rad zit gevangen in een van de kitparts en we moeten dat er af slopen om verder te kunnen met het onderstel. Versaag niet bij het observeren van de zich ontplooiende chaos op de volgende foto's, er zit een diepere bedoeling achter die naar het einde duidelijk zal worden...

photo 448858

Eerst nog even een kleine aanpassing aan de bladveren, dit is mogelijk te zien in het achteraanzicht tussen de veerbenen door. Er is een stuk uit de scharnier gezaagd en dat is uitgevijld tot er 3mm Evergreenbuis in paste.

photo 448859

In feite moeten hier nog fijne draadjes op gekleefd worden, daar onthoud ik me nog even van. Maar nu kwam het, ik moest dus remtrommels maken.

photo 446002

Zoals gezegd zijn die te zien door de mudholes in de velg, maar in de resinwielen zitten er geen omdat die eigenlijk bedoeld zijn voor de kit van AFV, waar de trommels wel afzonderlijk in zitten. Het wiel van Tamiya moest "uitgekleed" worden om bij die onderdelen te geraken. Op de koop toe moest de naaf ongeschonden blijven. Ik was gelukkig zo verstandig om de buitenste rij boutjes te conserveren door ze met een scalpel weg te snijden, want later zou blijken dat de resin exemplaren luchtbellen bevatten.

photo 448861

Eerst was het de kwestie om de band te verwijderen en de velg weg te frezen. Dit is me gelukkig zonder kleerscheuren gelukt, dat schijfje gaat in een paar seconden door millimeters dik plastic.

photo 448860

De kern van het wiel is hier vrijgelegd, zoveel mogelijk met de schijf omdat er toch wel wat teveel materiaal is om allemaal weg te frezen.

photo 448862

Hier is met een mes en een vijl alles weggehaald tot waar je trommel zag zitten. Naast de naaf is er wat materiaal weggehaald zodat die ver genoeg door de opening in de resinvelg past. Het profielrandje rond de trommel wordt vervolledigd met dat zaagje.

photo 448863

Het resultaat van deze drastische aanpak was bijna helemaal goed, alleen dus de bouten van resin die niet goed doorgekomen zijn, en er is er bovendien eentje uit de pas.

photo 448864

Gelukkig vond ik die van Tamiya nog wel terug.

photo 448865

Nu was het alleen nog het deksel aan de binnenkant waar een randje af moest. Dat was vergeleken met de vorige operatie uiteraard een peulenschil. Het slechte nieuws is dat dit natuurlijk nog zeven keer herhaald zal moeten worden, alles bij mekaar heeft het een dik halfuur gekost dus dat valt eigenlijk wel mee. Alleen wel op mijn vingers letten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jun, 2018 19:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Mooi project Steven,

Wat een verbouwing, en een hoop werk man.
Wel leuk om te volgen.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jun, 2018 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Peter Stoof schreef:

Wat een verbouwing, en een hoop werk man.

Succes, Peter.

Tja Peter, Steven.... das geen modelbouwer, dat is een tovenaar! Ik heb zelf jaren ervaring met modelbouw maar wat hij hier allemaal laat zien......... daar begin ik zelfs niet eens aan! (Ik wil ook zo'n stokje!) :lol:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jun, 2018 20:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Ja, dat kan je wel zeggen ja.

Geef mij er ook maar een.

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jun, 2018 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Jezus, want een werk en wat een precisie!

Succes Steven, dit gaat een schitterende wagen worden!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jun, 2018 22:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Laat me niet blozen, hee jongens. De wielen zijn ondertussen op drie na al geschild.

photo 449037

photo 449038

photo 449039

Ik vind eigenlijk ook de boutjes op de naaf wat overscale maar ik ga het daarbij toch laten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2018 23:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
En toen lagen er opeens 8 wielen gereed.

photo 449092

Als opmerking over deze wielen van Sovereign2000 kan ik alleen geven dat ze soms wat dun gegoten waren. De kant waar de aansluiting zit om de bandendruk te regelen, vertoont in een paar gevallen een scheur over de naad, zoals bij het exemplaar bovenaan links, daar heb ik dan even secondenlijm in laten lopen. En die buitenste boutenrij is echt niet up to detail voor een resinkit, sommige ontbreken zelfs volledig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jul, 2018 21:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een van de ouderdomsverschijnselen van deze kit is dat er een groot gebrek is aan lasrupsen op de romp. Op de bewaarde 8-rad die in Nuts&Bolts getoond wordt, zijn veel pantserplaten gelast. Alleen de bovenste plaat met de koepel en de onderkant met het chassis zijn vastgeschroefd. In de kit zien we overal scherpe hoeken.

photo 449195

Voor dit doeleind had ik me al eens een PE-set van Part aangeschaft.

photo 449189

Hier zitten twee formaten van lasrupsen in. Er staat bij "1mm" en "1,4mm" maar als je dit gaat nameten, klopt het niet. Dat is wel het geval als je de "millimeters" gebruikt die er in een inch zitten.

photo 449187

Om de PE-strips op hun plek te kunnen zetten, schaaf ik elke rand af met een vijltje tot er een bruikbaar vlak ontstaat.

photo 449188

Het is afwisselend een strip uitsnijden, schoonmaken, de benodigde lengte afmeten en op zijn plek lijmen, waarbij er rekening gehouden wordt met de lasrichting. Er zij al meer dan 8 van de 10 kleine lasrupsen opgebruikt en de romp is nu zo goed als afgelast. Waarschijnlijk moet ik de koepel ook nog doen. De lassen zijn iets overscale maar ik vind dat minder erg dan volledig ontbrekend detail.

photo 449191

photo 449192

photo 449193

photo 449194

Achteraf wordt er nog wat lijm verwijderd en ik heb uitstekende deeltjes PE met een polijststeen op de Dremel bewerkt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 jul, 2018 9:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind die PE lasrupsen wel bewonderenswaardig, ze maken alles in PE tegenwoordig.
Alleen denk ik dat het beter tot zijn recht had gekomen als je de hoeken niet had afgeschuind. Was het niet beter geweest om de lasrupsen over de hoek heen te vouwen? Als ze recht zijn krijg je op de hoeken in principe een mindere dikte dan het originele materiaal. De lasrupsen zullen naar mening altijd wat boller gelast worden om een juiste dikte te behouden.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement