Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2019 20:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Mooi man,

Ziet er goed uit.
Wat een werk maak je er weer van. Leuk om zo je verslag te volgen.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2019 19:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Peter. Ik heb gisteren met de airbrush het belangrijkste schilderwerk afgewerkt. Dit bestond uit een algemene laag Mr.Hobby Dunkelgelb, dan schaduwen met een of twee druppels roodbruin erbij en tenslotte highlights met een druppel geelwit bij het Dunkelgelb. De laatste foto's tonen een dryfit onder wit licht, want de lamp die ik tijdens het schilderen gebruik, heeft een gelige schijn en daardoor zie je het contrast tussen rood en geel minder.

photo 466213

photo 466211

photo 466212

photo 466214

photo 466215

photo 466216

photo 466217

photo 466218

photo 466219

photo 466220

photo 466221

photo 466222

photo 466223

photo 466224

photo 466225

photo 466226

photo 466227

photo 466228

Ik heb tijdens het spuiten de voorste breedteaanwijzers iets verplaatst, waarvoor ik de Dremel even bovengehaald heb, zodat de hoek iets rechter kwam te staan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2019 22:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Mooi man.

Wat een verschil die foto’s. Geel of wit licht.
Ik vind het wel wat hebben hoe je dit gespoten heb.
Mooie basis voor het verweren. Knap gespoten hoor. Het contrast is zo goed te zien.

Succes verder, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2019 18:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dankjewel, Peter. Ik heb gisteren ook nog het zwart voor de banden gedaan. Ik heb geprobeerd om er daarna nog een druppel grijs over te doen tegen de profielen aan. Dan ben ik geëindigd bij het Gun Metal op de lopen en de tools.

photo 466341

Maskeren was niet zo simpel, de naaf zit een stuk hoger dan de rand en er is ook nog dat ventieltje. Daarom wordt een ringetje gesneden met de cirkelsnijder en daar een stukje uit gehaald.

photo 466342

Dan wordt de overblijvende bol in het midden gekleefd.

photo 466340

Tenslotte wordt er een gomslangetje over de kier en het centergaatje gekleefd.

photo 466343

De achterkant wordt met een eenvoudige schijf afgeplakt.

photo 466344

Alles wordt Tamiya zwart gespoten.

photo 466346

Het zwart is goed gelukt, hier zie je wel dat het bruin wat pokdalig is. Dit is gelukkig niet over het hele model zo, de turret is beter gelukt.

photo 466345

Die is hier afgedekt met een papiertje. De loop moest naderhand wel wat gepolijst worden.

photo 466347

Een schop wordt apart afgeplakt op de hull.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2019 21:14 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Is het niet veel handiger om dit soort kleinigheden met een penseel te kleuren?

Het resultaat is in ieder geval goed. :brouw:



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 jan, 2019 8:05 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Dj. Voor een aantal details zal ik zeker met een penseel werken, maar als je beker vol Gun Metal zit ga je toch kijken waar je op je model er nog wat van kwijt kan. Ik heb ook al een beetje vooraan op de hoeken gespoten als verwering, en de sleepkabel aangezien die er nog af kan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 jan, 2019 20:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Kleurschakeringen lijken me lastig te zien tijdens het spuiten.
Maar het ziet er zo goed uit.

Ik had wat twijfel over de etch-lasnaden, maar zo in de verf komt het wel over.

Wielen zijn mooi gespoten. Spuiten is altijd 95% afplakken/voorbewerken en maar 5% het spuiten zelf. Maar het resultaat mag er zijn. En zeker voor bandjes vind ik spuiten veel mooier.

Mooi hoor!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2019 13:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Fraai hoor Steven. Maar waarom spuit jij onder geel licht? Daglicht is toch een veel betere kleur om onder te spuiten?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2019 22:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 jan, 2009 20:38 pm
Berichten: 121
Woonplaats: Gent
Het valt me op dat op bepaalde plaatsen (bijvoorbeeld spatborden, schild vooraan) de verf erg korrelig lijkt? Enig idee hoe dit zou kunnen komen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jan, 2019 0:26 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de reacties. @Odorf: de kleurschakeringen zijn ook tijdens het spuiten niet meteen te zen, ze komen pas goed naar voren als het glanzend afgelakt is. Het schaduwen spuiten is dus vooral op gevoel werken en goed onthouden waar je al geweest bent en waar nog niet. Je mag geen plek vergeten, dat is later terug te zien.
@fvdm: ik heb meerdere daglichtlampen maar die staan op de plek waar de afwerking gebeurt. Op de spuitplek staat een oude bureaulamp die al eens tegen een stootje kan. Die hangt dan ook op een plek waar geregeld verfdampen opstijgen, dus wit blijft ze toch niet... Ik had wel verlichting in de afzuigkap, maar die zit achter het model, dus wordt ze momenteel niet echt gebruikt om onder te werken. Een tafeltje in het midden van de kamer waar je rond kan lopen werkt handiger.
@Wouter: ik heb het wel vaker wanneer ik met spuitbussen werk. De omstandigheden buiten waren niet ideaal, het was nogal fris. Ik heb achteraf wat proberen te schuren maar door de lasnaden ging dat niet overal, je zal in de foto's hieronder nog wat korrels tegenkomen. Maar ik heb er al wat op gevonden, dat lees je in de volgende post.

photo 467042

photo 467041

De decals zijn die uit de doos van Tamiya. Ze zijn niet slecht maar wat kwetsbaar bij het losmaken. Een ander probleem is dat meerdere decals op onmogelijke plaatsen komen.

photo 467040

Deze decal komt op de louvers achteraan, waardoor het zinloos is er een decal voor te gebruiken. Ik heb hem weer weggehaald aangezien er een reservewiel op die plek komt. Zulke wielen hadden een overtrek waar het insigne op overgenomen werd, al heb ik zoiets niet gezien bij de resinset. Het bijgevoegde reservewiel had ook geen bevestigingsmoeren aan de binnenzijde, ik heb er zelf moeten voorzien.

photo 467044

Ik heb de decals voor de vierde versie uit de doos gebruikt. Die heeft een iets andere camo dan voorzien, maar dat zal straks niet meer zo opvallen.

photo 467045

De achterste nummerplaten moesten bijgeknipt worden om op de bordjes van Voyager te passen.

photo 467046

photo 467047

Er is wel wat gechipt met behulp van Vallejo donkergrijs en rood om wat roestwerking te verkrijgen. Ik heb meer maar kleinere chips geplaatst dan ik gewoonlijk doe.

photo 467043

De antenne is ook vervolledigd met een schratch vakwerkje. Dat staat nu ook al in de verf.

photo 467048

Een van de figuren is terug ontdaan van de grondverf, ik vond dat deze er dikker op lag dan bij zijn collega. Er is acetonvrije nagellakremover gebruikt, geen probleem voor het resin.

photo 467049

Omdat ik de afwerking wat monotoon vond en er toch een probleem met de textuur was, is er besloten om een wintercamouflage te spuiten en dit met gebruikmaking van de haarlaktechniek. Aan vier zijden is de 8-Rad ingespoten met dit welriekende goedje. Ik heb de decals en de gun metal vlakken afgedekt met kneedgom.

photo 467050

photo 467051

photo 467052

Ik wist dat de verf die ik hiervoor wilde gebruiken, het niet goed doet in de airbrush. De verflaag moest er ter plekke aangebracht lijken, dus verschillen in verzadiging en spetters konden weinig kwaad. Wat teveel was, zou ik toch kunnen weghalen later. Tenminste, dat hoopte ik, want op de Crab was dat effect beperkt tot de bovenzijde van de tank.

photo 467053

Ik moest me geen zorgen maken, want zoals verwacht reageerde de Vallejo Air goed op de haarlak. Er was wel een lichte ophoping van de lak onder de kneedgom, zodat de insignes er niet helemaal ingeblend uitzien. Ik heb de winterjas terug weggechipt op alle plekken waar er normaal gezien ook schaduw gecreeëerd wordt, zodat veel van de chips terug zichtbaar geworden zijn. Ik denk dat er nog een paar chips opnieuw gezet gaan worden over het wit heen, zodat je een gelaagdheid krijgt. Daarna komt dan nog een wash.

photo 467054

photo 467055

photo 467056

photo 467057

Ik heb even gezocht naar voorbeelden van een sneeuwcamo over zandbruin, aangezien de voorbeelden uit het boek steeds in Panzergrau staan. Ik vond op het net nog bouwers die het gedaan hadden, maar ik kan niet garanderen dat een versie 2 er echt zo uitgezien kan hebben. Dit leek me gewoon de beste optie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement