Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 145 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2018 15:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Mensen,

Een nieuw idee. Door per toeval de lang begeerde ’AFV-Club’s M59 Long Tom’ te zijn tegengekomen ging dit balletje rollen. Van HobbyBoss, de ‘M4 High Speed Tractor’ uit de voorraad gepakt en ‘de kop is eraf’ zullen wij maar zeggen.

photo 437395

De onderstaande foto dient als inspiratie. Ik ga even niet in op de technische specificaties van beide want dat wordt een copy-paste verhaal vanuit wiki. Wat wel een dingetje is, is de ondergrond. Dit zijn pontoons, met elkaar verbonden tot een soort dam waarover bevoorradingen vanuit schepen het land konden worden opgereden. Er is echter geen fabrikant die deze in 1:35 aanbiedt dus dat wordt scratchen.

photo 437404

Gemakshalve is er begonnen met de M4 HST (High Speed Tractor). Twee varianten van Hobbyboss zijn verkrijgbaar, ééntje voor een luchtdoelgeschut, en ééntje voor zware artillery waarbij de verschillen in de munitierekken aan de achterzijde van het voertuig zitten. Alles in de doos zit keurig verpakt en de sprues zien er keurig uit.

photo 437397

photo 437396

photo 437398

photo 437399

photo 437400

Nu was ik in de veronderstelling dat het loopwerk van dit voertuig hetzelfde was als dat van de M5 Stuart. Nou niet dus. Onderstaande foto laat zien de Stuart (boven) en de M4 HST (onder). Het loopwerk van de M4 HST lijkt meer op dat van de M4 sherman.

photo 437406

Zonder aftermarket spul gewoon begonnen met de bouw. Het past allemaal goed maar de vijl en een beetje plamuur is wel nodig.

photo 437401

photo 437402

En binnen de kortste keren zou alles op de romp kunnen worden bevestigd, hetzij ik tóch besloten heb om wat toevoegingen aan te schaffen in de vorm van een Eduard PE-set en Friul tracks. De dropveters die bij de kit zitten zijn weliswaar niet verkeerd maar type 49 is een meer voorkomend type. Dus deze gaat even in de wachtstand… ondertussen is de bestelling al wel bezorgd.

photo 437403

We skippen even door naar de M59 Long Tom. Zo op het eerste gezicht ziet het er prima uit. Bij nadere inspectie is er wel een beetje opschoon werk nodig. De aluminium loop is een mooie toevoeging.

photo 437408

photo 437409

photo 437410

photo 437411

Maar de rubberen banden - zoals meerdere discussies op het web - zijn niet juist voor WW2. Nu weet ik op een gegeven moment niet meer wat nu 'waar en niet waar' is. Zie onderstaande foto, deze toont een band met afwijkend profiel. Hmmmm.

photo 437405

De photo-etch set van Eduard erbij besteld alsook resin wielen van Hussar. Prachtig!

photo 437412

Het begin is gemaakt. Het kanon heeft een behoorlijke afmeting.

photo 437413

De eerste PE stukjes op z’n plek.

photo 437415

Tijdens het bouwen probeer ik zoveel mogelijk referentiemateriaal te raadplegen. Ik weet niet hoe en waarom Eduard het onderstaande kastje aanpast, maar volgens de referentie hoeft dit niet. Dit laat ik dus voor wat het is.

photo 437414

Ook bij de volgende stap is het photo-etch aangepast, onderdeel A en B zijn met elkaar verwisseld ten opzichte van Eduards instructies. Dit dus ook aan de ander kant, zoals referentiefotos laten zien.

photo 437417

photo 437416

Het eerste gedeelte zit erop…

photo 437418

…nu is het chassis aan de beurt.

photo 437419

Tussen de bouw van de M59 en M4 door, is er gekeken naar een oplossing voor de pontoons. Dit waren stalen rechthoekige dozen van 5ft x 7ft x 5ft die aan elkaar werden bevestigd. Van vlotten en bruggen tot complete droogdokken konden worden gefabriceerd. Ik heb genoeg aan een ‘causeway’, dus een stuk of 20 van deze dozen.

photo 437431

photo 437432

photo 437433

photo 437434

photo 437435

photo 437436

De eerste poging is de goedkoopste, een zakje gips. Met behulp van foto’s en een computer is er een malletje gemaakt van Evergreen. De wanden van het malletje dichtgeplakt met tape en gips daarin gegoten. Het resultaat is niet bevredigend. De ribben zijn te grof en het gips brokkelt daar makkelijk af tijdens het verwijderen van de mal. De structuur bovenop de pontoon is wel goed.

photo 437421

photo 437420

Dan maar iets nieuws proberen. Een mal maken van rubber en gieten met kunsthars. Eerst moet er een nieuwe ‘master’ gemaakt worden.

photo 437422

photo 437423

photo 437425

De ‘master’ met dubbelzijdig tape op de bodem van een emmertje geplakt en de twee-componenten rubber erin gegoten.

photo 437424

Na het uitharden het emmertje opengesneden en de mal eruit halen.

photo 437426

Bij nadere inspectie bleek het niet helemaal goed gegaan. Hoe dit kan? Geen idee maar de plekken horen daar niet.

photo 437427

Opnieuw geprobeerd en deze keer een perfect resultaat.

photo 437428

Hierin het 2-componenten resin gegoten. Prima resultaat. Daarbij komt nog de nodige stalen constructies op de hoeken van deze pontoons maar eerst een stuk of 20 afgietsels maken.

photo 437429

photo 437430

Tot de volgende!
Cheers
Jeroen


Laatst bijgewerkt door Jeroen Zuiderduin op wo 26 sep, 2018 21:15 pm, in totaal 9 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2018 17:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Imposant project... benieuwd naar deze...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2018 20:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 12 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 452
Jeetje, gaaf man !

Dan voel ik mezelf maar een armoedige amateur.... :lol:

Nou ja, als je maar lol hebt he.....

Ik ga deze zeker volgen.... heel erg gaaf

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2018 15:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Dat gieten moet ik toch werkelijk eens gaan proberen.

Maar had je niet een opvulling kunnen gebruiken en de gietopening aan de onderkant gehouden, scheelt toch weer een bekkie giethars, lijkt mij.

Over de voertuigen, gave dingen, maar laat ik kort zijn das jou wel toevertrouwd, benieuwder ben ik naar de waterpartij rondom je poton, nu is het geen helder water, maar toch

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2018 16:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Nunspeet
Alhoewel ik als sherman freak erop moet letten geen "tunnelvisie" te krijgen probeer ik toch aandacht te hebben voor andere projecten en dit is er weer zo een.

Lekker veel extra's veel aandacht voor detail. Mooi hoor. Ik blijf het volgen.

gr ton(y)sherman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 feb, 2018 13:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Bedankt mannen.

Ik had nog even willen wachten met een update, maar Bert gooit roet in het eten :mrgreen:

@Bert, het water zal - vooralsnog - azuurblauw worden want pacific, Saipan volgens het bijschrift van de foto. Voor wat betreft de pontoons ben je mij net even voor. De bedoeling is om 4 massieve pontoons te maken, die dienen aan de buitenkant van het diorama want het zou zomaar kunnen dat ik deze moet verzagen. De rest laat ik even door foto’s verduidelijken.

photo 437593

photo 437592

photo 437594

photo 437595

Er mal heeft inmiddels zijn kleine beschadigingen opgelopen maar die zitten op een plek waar - als het goed is - later niets meer van te zien is. Van plunjezakken, tassen e.d. zijn er ook mallen gemaakt. Daar wordt de restant hars in gegoten want ‘ons ben zuunig’.

Op naar de volgende pontoon. Gieten langs een gootje van papier houd de boel een beetje netjes. De flesje houden het opvulblokje op zijn plaats.

photo 437596

En de voorraad stowage groeit gestaag.

photo 437597

Ook iets verder gekomen met de Long Tom.
Dit onderdeel is nu ook bijna klaar.

photo 437598

Dan is het wiel-gedeelte aan de beurt. Erg lastig. Let goed op de bouwinstructies hoe de onderdelen gepositioneerd moeten worden, je (ik dus) plakt het zomaar andersom. Daarbij, sommige onderdelen breken erg makkelijk.

photo 437600

photo 437599

photo 437601

Bedankt voor het kijken.
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 feb, 2018 10:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 aug, 2017 17:44 pm
Berichten: 105
Erg origineel project met die pontonbrugdelen, erg zorgvuldig uitgevoerd allemaal en in een leuk topic gegoten.
Deze zal ik zeker volgen, goed bezig man !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 feb, 2018 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Leuk project Jeroen, met leuke goodies. Echt vet hoe je de pontoon kmderdelen hebt gegoten!

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2018 13:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Erg gaaf idee. Mooie setting zo op die pottoons. Ik ga hier maar eens lekker voor zitten. Misshien nog een dukw erbij die de pontoon drukt. :wink:

Erg fijn dat je het giet proces laat zien. Dat was altijd nog een stap te ver voor mij, maar met zo'n duidelijke uitleg denk ik dat ik me er ook maar eens aan moet wagen.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 maart, 2018 8:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dit beloofd weer wat moois te worden. Ik zet mijn leunstoel klaar en ga dit rustig volgen. Succes

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 145 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement