Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2018 23:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Terwijl de mannetjes verder aangekleed worden, is de ZBL nu ook in de matte lak gezet. dat betekent dat nu ook de banden er op kunnen gezet worden. Ze worden eerst met een fijn schuurpad ontdaan van een gietnaad, waarbij het loopvlak ook wat matter en stoffiger wordt.

photo 447671

De banden gaan er makkelijk op maar de minste vervorming van het rubber levert een schilferende whitewall op, vooral daar waar de band het laatst over de velg moet gewipt worden. De verf springt er niet helemaal af, maar er ontstaan scheurtjes. Ik zag ook paradevoertuigen waar dit in werkelijkheid optrad, dus het is geen ramp. Ik heb de boel daarna toch maar eens opnieuw mat afgelakt om die schilfers terug te fixeren. Vooral het rechtervoorwiel lijkt getroffen, dat is op de volgende foto nog niet te zien. Daarom raad ik aan om de whitewall uiteindelijk op het voertuig uit te voeren met een masking voor de velg en het loopvlak.

photo 447670

photo 447672

Ik begon al materiaal te zoeken voor een ondergrondje, ik dacht aan zoiets als voor de ZLC maar dan zonder trottoir. De rode zuilen op de foto zouden ook mooi zijn, maar die staan daar wel op een afstand.

Citaat:
photo 315726


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: za 09 jun, 2018 0:53 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Zo gezegd, zo gedaan. Ik ging eens kijken naar mijn voorraad kringwinkelfotokadertjes. Ik vond ook een mooi exemplaar dat groot genoeg was. Het was wel iets breder dan het voertuig, dus ging ik eens in mijn boekje kijken wat er als ondergrond gebruikt kon worden.

photo 447791

Er waren op de parade in 2009 in Peking afwisselend volle witte en onderbroken gele lijnen gespoten.

photo 447790

Daartussen liepen soms aanduidingen die een bepaald punt in de optocht leken aan te duiden. Zo wilde ik er ook iets bij halen.

photo 447792

Op de achtergrond viel me vooral dit element op. Het is een gebeeldhouwde zuil die zich voor het keizerlijk paleis bevond. Na even zoeken vond ik de naam, "huabiao".

photo 447796

Ik heb even gezocht of dat monument als souvenir te verkrijgen was. Als koelkastmagneet was het makkelijk te vinden, maar voor de rest vond ik alleen dure exemplaren in metaal terug, minstens 50 euro. Het ding leek me niet zomaar van een foto te reproduceren op schaal, dus liet ik het idee maar varen.

Ik begon maar aan de weg, eerst heb ik een stuk parketisolatieschuim zwart geschilderd. Daarna kwamen er banden in grijs en Flat Earth. Dan moest er gemaskeerd worden.

photo 447779

De volle lijn wordt tussen 2 kartonnen gespoten met Tamiya wit.

photo 447780

De stippellijn is eerst wit ingekleurd en daarna geel.

photo 447781

photo 447782

Het resultaat van een paar opeenvolgende maskeringen, waarna er nog slijtagesporen op het tarmac gespoten zijn. Ook de figuren zijn al in een vergevorderd stadium. Ik heb de decals overgespoten met een schaduwtoon, zodat de overhangende delen van het kostuum meer diepte kregen. Daarna heb ik de figuren ingelijnd omdat er door de decal veel vormen nog moeilijk te onderscheiden waren. Ik heb enkele hoofden gedemonteerd en verwisseld, zodat de personen in de koepel een intercomverbinding hebben met de chauffeur. Er zijn nu ook insigne-decals en een paar delen zijn metallic ingekleurd. Voor de witte handschoenen heb ik een lichtblauwe pinwash gedaan, net zoals voor de anti-tankraketten.

photo 447783

photo 447784

photo 447785

photo 447786

photo 447787

Nu die figuren nog mat krijgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: wo 13 jun, 2018 0:24 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik ben nog even bezig geweest met de achteruitkijkspiegels. Ik had ze eerst geprobeerd spiegelend te krijgen met de chromestift, maar dat werd net niet helemaal glad, het zijn ook grote spiegels om op te vullen. Daarom nam ik er maar wat Earth Metal overschotjes bij, die zijn altijd spiegelend gepolijst.

photo 448022

Ik haalde er stukjes af die ongeveer de zelfde grootte hadden en vijlde dat bij. Dat spul is wel bikkelhard.

photo 448021

De originele stukken plastic moesten er dan wel uit en de randjes moesten bijgeschuurd worden tot de nieuwe spiegels er net in pasten. Die moesten ook een beetje bol geplooid worden.

photo 448023

Het verschil is wel de moeite waard, in deze spiegels kan je de camo gereflecteerd zien.

photo 448024

photo 448025

De bemanning is intussen afgelakt en heeft definitief post gevat in de ZBD.

photo 448026

photo 448027

photo 448029

photo 448030

Voor de twee luiken van de koepel had ik de kleur van de binnenkant niet. Ik zag die wel bij de variant van de ZBD met het kanon. Ik heb dan maar zandkleur gekozen.

photo 448028


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: wo 13 jun, 2018 8:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Erg mooi hoor. Niet mijn afdeling, maar de camo en afmeting zijn verassend.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2018 0:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dankjewel, Jeroen. De eindfoto's worden nog even uitgesteld want ik wil eerst een naambordje fabriceren. Het wordt weer iets buitenissigs.

photo 448147

photo 448148

Ik heb twee Chinese draken in rode jaspis gekocht, die ik op een traditioneel dak wil plaatsen met er tussen het naambord. Dat kan nog van uitzicht veranderen, ik heb geprobeerd hangende panelen te tonen maar er zijn te weinig karakters per paneel. Het dak kan ik in klei boetseren of uit Evergreen buizen maken. Het bord zal de rand van het kader raken en iets schuin opgesteld worden zodat het makkelijker te lezen is van boven af.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2018 10:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Nunspeet
Ik kan alleen maar zeggen mijn complimenten voor je camo werk! Soms moet je in de bouw en het spuitwerk veel, heel veel geduld op willen brengen om een prachtig eindresultaat te hebben.

gr ton(y)sherman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: ma 18 jun, 2018 23:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Ton, als je er de tijd voor neemt, dan weet je dat het er ook aan te zien is. Daarom heb ik nu nog wat extra moeite gespendeerd om een naambordje te fabriceren. Ik dacht dat het mogelijk was om aan dakpannen te geraken bij Artobi en er lag inderdaad een setje van Juweela.

photo 448428

photo 448427

photo 448431

Er stonden twee soorten pannen op de doos maar je krijgt zeven keer dezelfde sprue. Als je goed kijkt, zitten er in elk rechterbovenhoekje 2 nokpannen. Het materiaal is gewoon oranje styreen. De pannen hebben echter een Europese dubbel gebogen vorm. ik kon ze als onderpannen gebruiken.

photo 448430

Om er een traditioneel Chinees dak van te maken, had ik echter ook een andere vorm nodig.

photo 448426
(fotohttps://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_glazed_roof_tile#/media/File:Glazed_tile.jpg).

De buisvormige pannen moest ik dus uit Evergreen maken. Ik heb 7mm diameter gebruikt.

photo 448429

De buis werd afgesneden en dan werd er een helft uit gezaagd zodat er nog een bruggetje bleef staan. Dat zou de dakrand vormen.

photo 448432

Dit betekende een paar uur werk maar er was anders niet aan gepast materiaal te komen.

photo 448434

De uiteinden werden dichtgemaakt met rond afgesneden plaatjes. Daar werd nog een strip Evergreen in gekleefd om de wand dikker te laten lijken.

photo 448433

De nok is gemaakt van een Evergreenplaatje. De draken kunnen er al op staan maar ik ga ze iets schuin inplanten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: do 21 jun, 2018 23:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het dakje staat nu al in de rode primer en ik heb ook een naambordje uitgesneden. De letters zijn gezet met een lettermal en dan uitgestoken met een scherp scalpel. Tamiya Extra Thin verzacht de randen van de letters.

photo 448567

photo 448568

Het letterbordje is wel in de zwarte primer gezet om beter op te vallen.

photo 448569

photo 448570

Het geheel is nu goed om van boven af te bekijken, maar bij een laag zijaanzicht ontneemt het wel het uitzicht op het voertuig.

photo 448571


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: vr 22 jun, 2018 7:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 13 apr, 2007 20:13 pm
Berichten: 334
Woonplaats: S'zeel
Mooie voortgang. Ik heb het projectje in stilte gevolgd.
Mijn complimenten voor het mooie voertuig. Vooral de camoflage spreekt erg aan.
Het is jammer als er zoveel van het voertuig achter het naam bordje verscholen gaat.

Misschien is het idee met pilaren dat je opperde een idee om het op te lossen.
Door vergelijkbare pilaren te maken als op de box art staan (rode pilaren) en deze op de achterrand van het lijstje te plaatsen, met daarop het naambordje.

Veel succes met de laatste details.

Gerard-Jan

_________________
een beeld zegt meer dan duizend woorden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: ma 25 jun, 2018 23:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik vind dat eigenlijk geen slecht idee, Gerard-Jan. Ik ben van plan dit eens uit te proberen. Daarvoor ga ik niet de rode pilaren gebruiken, want die zijn veel hoger dan op het dio mogelijk is. Ik wil proberen om met het dakje een soort van prieel te maken dat ondersteund wordt door houten palen met daartussen een geometrisch beeldhouwwerk. Dit keert dan terug in het camopatroon. Het prieel kan dan achter het model geplaatst worden en terwijl heb je aan die kant dan nog doorzicht. Het is wel mogelijk dat ik even zal moeten zoeken naar een geschikt patroon.

photo 448873
(http://www.cadnav.com/3d-models/model-33779.html)

photo 448872
(https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chinese_Pavilion.jpg)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement