Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2018 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Zoiets zou het inderdaad zomaar kunnen zijn Danny, een of ander vergrendelmechanisme voor de kanonnen. Of het mechanisme het tandwiel vergrendelt weet ik niet, ikzelf denk meer aan een soort haak die in het kanon kan haken wanneer het horizontaal staat.
Ik raad je in ieder geval aan om alles een paar keer te dryfitten wanneer je met de kit aan de gang gaat, ik heb al genoeg onderdelen weer los moeten breken omdat het net niet lekker past.

Die Flak in Koblenz ziet er inderdaad nog goed uit Steven, wel apart om te zien dat er zo enorm veel verschil zit tussen de enkele en de dubbele versie. Het kanon zelf is gelukkig wel hetzelfde, daar kan ik nog wel het een en ander vanaf halen qua referentie.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 20:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
De laatste paar weken / maanden is er toch weer serieus de klad in het modelbouwen gekomen, voornamelijk wegens school. Zoals altijd worden deadlines per periode aan het eind op 1 grote hoop geduwd (en wordt er vanuit mijn kant ook meestal tot aan die datum uitgesteld :mrgreen: ), dus was het de afgelopen tijd tot aan de vakantie nogal chaotisch en vooral druk. Maar de vakantie is gelukkig al een tijdje bezig, en dan is er ook een hoop meer hobby-tijd. Op het moment echter ook weer niet, aangezien ik deze update op een balkon in Oostenrijk aan het typen ben :brouw: . Hier is het gelukkig veel beter uit te houden dan in het thuisland, de temperaturen liggen hier een kleine 10 graden lager dan in Limburg op het moment.

Het scratchwerk op het frame is in ieder geval zo goed als af. De missende verstevigingen op de zijwanden van het frame zijn allemaal bijgemaakt met dunne Evergreenplaat, en er is ook gelijk wat bedrading toegevoegd. Het valt trouwens op dat er heel weinig kabelwerk aanwezig is; er loopt wat naar de twee elektromotoren, twee draden gaan naar de een paar klokken aan de zijkant van het geheel, en meer is het eigenlijk niet. Het meeste zal dan toch nog analoog/mechanisch aangestuurd zijn geweest bij deze kanonnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De maten voor alle scratchdelen zijn min of meer gegokt vanuit de foto's; vanuit een deel waarvan de afmeting bekend is zijn alle andere maten afgeleid. Een groot deel is ook nattevingerwerk geweest, maar het is toch handig om iets van maten te hebben waar je mee kan werken, zeker als er meer dan 1 exemplaar van een dee, gemaakt moet worden.

Afbeelding

Vervolgens is de linkerkant als eerste gedaan, al was het wel een hoop frutwerk om alles enigszins recht te krijgen. Ook is er wat kabelwerk gelegd; het was wel apart dat het gat voor de kabels wel al door meneer Takom aangebracht was.
Afbeelding

Dit trucje kon min of meer gekopieerd worden voor de andere kant; het enige verschil is dat er gaten in 1 beugel gemaakt moeten worden voor het stangenwerk achterop. Het vierkantje voorop is voor het mechanisme dat het stangenwerk straks aan hoort te drijven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder is er ook een begin gemaakt aan het mechanisme achterop. Dit is 80% gokwerk geweest, omdat er veel niet op de foto's te zien is. Dit is in mijn ogen het meest logische; of het ook daadwerkelijk klopt is een ander verhaal :mrgreen:.

Afbeelding

Dit spul wordt straks nog een keer aan de andere kant gemaakt, waarna de stangen verbonden kunnen worden met een overbrenginkje voorop het frame.

Aan deze kant van het frame is ook nog een hoop aan de buitenkant toegevoegd; nog een elektromotor met een grote tandwielkast. Deze stuurt de elevatie van de kanonnen aan, en ook hier zijn de enige stroomdraden die voor de motor en het klokje.
Afbeelding

De kanonnen zelf krijgen verder ieder ook nog een timer, die aan de zijkant van het kanon hangt. Hiermee worden de ontstekingen van de granaten afgesteld, ook allemaal mechanisch. Aangezien de Duitsers geen afstandsgranaten hadden in de oorlog, moest iedere granaat precies getimed worden om zo op het goede moment af te gaan. Vervolgens werden de granaten met een soort hefbrug overgezet naar het kanon, om vervolgens geladen en afgeschoten te worden. Scheelt weer tillen voor het personeel. :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als laatste een overzicht met de kanonnen in het frame gehangen; toch een flink ding zo..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 20:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Goe bezig moet ik zeggen! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 sep, 2018 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Na een nogal tegenvallende verfbeurt op de Flak moet ik zeggen dat ik op het moment niet echt weet wat ik met het geval aan moet.. Ik weet niet of er handig spul op de markt is á la Mr. Muscle ovenreiniger om de verf eraf te krijgen, maar met de Mr Muscle krijg ik er in ieder geval niks vanaf (zal wel ermee te maken hebben dat het acrylverf is, ik heb er al vaker enamelverf mee weggekregen). Maar ja, ik ben er ook niet meer echt aan toe gekomen om hier updates te plaatsen, dus bij deze;

Op het draagframe moest nog het een en ander gescracht worden om alles kloppend te krijgen; het mechanisme bij de kanonnen moest nog gemaakt worden. Met behulp van wat reservespul uit de bak is alles toegevoegd.
photo 454286

photo 454288

photo 454289

photo 454293
Ik merk wel dat niet alle afmetingen nog even goed kloppen met het origineel, maar het lijkt in ieder geval een stuk meer op wat het hoort te zijn. Het platformpje achterop is ook toegevoegd.
photo 454290

Verder is de grote draaischijf met alle bijbehorende onderdeeltjes ook op het frame geplaatst. Er moeten nog een hoop relingen en stoelen bij geplaatst worden, maar dit is allemaal vrij fragiel. Dit laat ik er dan ook het liefst zo lang mogelijk af.
photo 454291

photo 454292

photo 454294

De relingen zijn zoals gezegd vrij fragiel; met name de hekken zijn erg kwetsbaar. gelukkig is er niks gesneuveld tijdens het schoonmaken ervan.
photo 454269

photo 454270

photo 454272

De stoelen zijn niet veel minder kwetsbaar, vooral de bevestigingspunten vind ik iets aan de kleine kant.
photo 454271

Vervolgens kon alles opgehangen worden en klaargemaakt worden voor de spuiterij.
photo 454275

Ik heb al een tijd een airbrush, maar heb er nooit de tijd voor genomen om er goed aan te beginnen. Afgelopen vakantie heb ik hem toch maar eens uit het vet gehaald en een hoop geoefend. Ik moet zeggen dat het erg prettig werkt, al ben je wel snel geneigd om te dikke lagen verf neer te leggen. Dunne lagen geeft een veel mooier resultaat. Aangezien ik in het huis werk, heb ik er ook gelijk een spuitcabine bij gehaald; ook al stinkt de acrylverf lang niet zo hard als enamels, is het toch prettig om de dampen af te kunnen zuigen naar buiten toe.
Het spuiten ging voor de eerste keer erg goed af, ik heb ook gelijk geprobeerd om iets te pre-shaden. Het effect beviel me wel moet ik zeggen, je krijgt al gauw een stuk meer diepte in de kleuren.
photo 454276

photo 454277

photo 454278

photo 454283

Maar toen kwam de volgende stap, filters... Ik ben gewend om met enamels of spuitbussen te werken, en heb hier dan ook nog nooit de behoefte gehad om met primers of vernislagen te werken. De verf hechtte altijd wel goed, en ook met aanbrengen van filters, washes en dergelijk bleef de verf onaangetast. Met deze ervaring ben ik dus ook dit projectje in gegaan, met een niet zo lekker resultaat als gevolg.
photo 454282

photo 454281

photo 454284

Nogal balen dus, zeker omdat ik best tevreden was met de laklaag. Er is gelukkig niks door de kamer gevlogen, maar ik was toch wel even lastig toen de verf er na een tijdje vrijwel vanzelf af viel. Na wat navragen en zoeken op verschillende fora (waaronder hier, bedankt voor de feedback :brouw:) is het toch een primer-probleem. Acrylverf (en blijkbaar met name Ammo/AK) vormen meer een film over het plastic dan dat ze echt hechten; primer is dus noodzakelijk. Ik heb van verschillende bronnen goede verhalen gehoord over de surface primer van Tamiya; deze vreet zich ook in het plastic in, waardoor de verf ook goed kan hechten.

Maar voor de Flak is het dus te laat hiervoor :mrgreen:. Heb alles al een dag in de Mr. Muscle laten zwemmen, maar de verf geeft geen kik. Mijn vraag is dan ook; zijn er manieren (buiten krabben en schuren) om de verflaag eraf te krijgen? Heb er ook over nagedacht om er gewoon een laag Panzergrau overeen te spuiten met een spuitbus, maar dan zit die slecht hechtende verf er nog steeds onder...

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2018 7:10 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Remolie werkt ook prima, alleen moet je wel erg goed naspoelen en absoluut een primer gebruiken.

Het zijn leerpunten voor je, maar je airbrushtest is echt wel goed gelukt, mooie laag zit/ zat er op.

Met acryl is het beter om hoe dan ook voor de washes etc een vernislaag op te brengen, dan vloeit de wash ook mooier of je doet het zoals ik, steeds met sterk verdunde verf laagjes opbouwen, is alleen een langduriger klusje dan even een filter oid toepassen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2018 7:22 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik combineer nog steeds spuitbus en airbrush voor een betere hechting. Nog een tip, gebruik de verf van Tamiya, met wat extra stank vermijd je wel loskomende verf. Het komt zelfs niet van je vingers. Daarover gebruik ik soms nog Vallejo. Mooie bouwstukjes heb je nog gemaakt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2018 8:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Ik denk ook dat dit komt door het ontbreken van de vernislaag. De rest van de verf krijg je er niet eens af dus aan het ontbreken van de primerlaag kan het niet liggen. Zonde eigenlijk, het was een mooi jasje.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2018 16:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Gunze heeft ook een milde paint-remover in het programma.
Ik vond hem erg goed werken op acrylics.
Linkje 3e van boven

Nadeel is dat het een beetje klein potje is.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 sep, 2018 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt voor de tips heren, ik heb inmiddels wat primer en vernis besteld. Hopelijk dat dit het probleem oplost.
Bert: ik beschouw het inderdaad maar als leergeld, het is alleen jammer dat de verflaag er nu af moet. Remolie zal ik onthouden, maar laat ik nu net vorige week de remolie van m'n auto vervangen en weggedaan hebben... :roll:
Odorf: bedankt voor het linkje, maar het is inderdaad een klein potje... Het kan wel handig zijn voor kleine foutjes denk ik, maar het is niet genoeg om een heel model strippen lijkt me.

Ik heb nu zoveel mogelijk verf weggeschuurd en ben er vervolgens met Panzergrau overheen gegaan. Er is de optie om het hele ding egaal in deze kleur te laten, of om er camouflage op te zetten. Ik ga waarschijnlijk voor het eerste, omdat ik de kanonnen er eigenlijk gaver uit vind zien in een egale kleur. Binnenkort zal ik wat foto's plaatsen, dat praat wat makkellijker. :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 okt, 2018 18:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Intussen is alles overgespoten en is er ook al een begin gemaakt met het olieverfwerk (fading, filters, washes en dergelijke). Omdat luchtafweer (ook in oorlogstijd) een groot deel van de tijd niet in gebruik was, hou ik de verwering deze keer tot een minimum. Ik kan me voorstellen dat de soldaten die zulke kanonnen bedienden de meeste vrije tijd spendeerden aan het onderhoud van het apparaat.

photo 455837

Met wat olieverf is een begin gemaakt met faden/filters. Bij Panzergrau maak ik meestal gebruik van zwart, wit, groen en blauw.
photo 455836

photo 455838

photo 455839
(die pinmarks zijn straks als het goed is niet meer zichtbaar; hier komen de granaten overheen te liggen)

Nog een vergelijkingsfoto met de donkergrijze Flak en de nog niet overgespoten groene Flak (intussen wel al overgespoten). Het preshaden van de groene Flak is nu met de hand gedaan in plaats van de airbrush, nu alleen als postshade met olieverf.
photo 455840
photo 455841

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement