Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 145 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 06 maart, 2018 10:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Thanx mates!

@Timmie, met een Dukw erbij wordt het allemaal iets te groot. Voor wat betreft het gieten, het valt allemaal wel mee. Als ik het kan, dan kan iedereen het. Een digitaal weegschaaltje heb je wel nodig i.v.m. exacte mengverhoudingen.

We zijn weer ietsje verder gekomen. De resin wielen zijn passend gemaakt maar het zit allemaal nog wel los. De kabels en remleidingen moet ik - aan de hand van foto’s - nog aanbrengen maar dat gebeurd in een later stadium.

photo 439144

Het kanon is nu klaar voor primer. Eerst alles nog even gesopt en gespoeld.

photo 439145

Toch weer even terug naar de pontoons, die zijn niet overal 100% haaks ben ik achtergekomen. Waarschijnlijk had de mal iets stugger gemogen maar dat maakt voor de rest niet uit. De vervormingen die er zijn liggen straks in het ‘water’ en zijn bijna niet waarneembaar. De onderzijde werd geschuurd met nat schuurpapier.

photo 439146

De hoeken hiervoor zijn allemaal apart gemaakt…

photo 439148

..en zo heb je er twee…

photo 439147

… en vier …

photo 439149

… en in totaal twintig …

photo 439150

Dit alles was best even tijdrovend... de rekenfouten en falen door mijn persoontje gaan niet vermeld worden, want dat was een schande. Dat ik na 44 jaar nog steeds niet kan rekenen...

Onderstaande schets toont het bovenaanzicht. Twee rijen van tien pontoons met tussenruimtes. Zo kom ik tot een formaat van 520 x240mm. Het geheel is 2° gedraaid, op die manier is het niet nodig om de pontoons aan de uiteinden te verzagen en heb je toch een iets interessantere indeling. Aan deze uiteinden en tussen de pontoons komen her en der afdekplaten.

photo 439208

De pontoons worden met elkaar verbonden d.m.v. L-profielen. Pasblokjes van 8mm zorgen voor gelijke ruimtes tussen de pontoons. Ik werk hier ‘op z’n kop’ op een vlakke ondergrond.

photo 439210

photo 439209

En dan iets waar ik op vastloop. Er moet in de verbindingsbalken een behoorlijk aantal vierkante gaten worden gemaakt. Heeft iemand een idee hoe je dit kan realiseren? Het zal ongeveer 1mm moeten zijn.

photo 439211

Bedankt weer voor het kijken.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 maart, 2018 14:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi werk...

evt een gaatje boren in het kunststof van 1mm, en stukje vierkante koperstaaf nemen van 1mm en deze ofwel gebruiken als punch of rondzetten aan 1 kant en erdoor drukken (je vijlt deze op 1 zijde rond en door deze er voorzichtig door te drukken neemt het gat uiteindelijk de vierkant vorm aan, om doorbuigen te voorkomen leg je het kunststofprofiel op een blokje om te verstevigen) Kan beter werken als je de opening tussenin licht bewerkt met tamiya thin cement, zodat het iets zachter wordt, maar toch niet mee naar binnen trekt.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 maart, 2018 21:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Mooi man, wat een werk.

Leuk verslag hoor om dit te volgen.
Dat idee van Silenoz moet wel kunnen denk ik.

Succes, Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 maart, 2018 7:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Gaaf werk, Jeroen en inderdaad methode Silenoz is toch wel het meest practische en logische en behoeft geen rekenwerk :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 maart, 2018 12:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Bedankt voor het meedenken jongens.
@Silenoz, ik duik er even in.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 maart, 2018 17:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Jeroen,

Zal ik me even onthouden van de superlatieven (die komen zo wel;) Echt mooi idee zo, om een origineel type ponton te gebruiken. Je gaat zo StevenVD achterna. Die had natuurlijk met het Renwal Atomic Cannon de uitdaging om het geheel op een aantrekkelijk manier te displayen.
Misschien ga jij hier ook wel mee te maken krijgen door alle rechte lijnen. Of je moet er een shedload aan infanteristen op en aanzetten.
Volgens mij heb je al eens iets gezegd dat je de GMC als een opstapje zag voor meer Amerikaans spul, dus misschien twee projectjes is een mogelijkheid?!

Lastig, want ik ben nu ook met meerdere projecten simultaan bezig, alleen dan nog voor de afwisseling ieder op een andere schaal, maar misschien is het idee van die DUKW nog zo slecht nog niet. En dan de M4 HST met de Long Tom toch op een meer klassieke manier displayen. Bijvoorbeeld bij het aankoppelen, munitie uitladen, of juist achterwaarts rijdend in een voorgemaakt positie, zandduinen op Okinawa bijvoorbeeld. Bulldozer van Miniart (plastic) erbij;)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... wa1945.jpg

En nu de superlatieven: ik heb ooit eens geopperd om een groepsproject te doen met Long Tom's
Toen was er ondersteuning maar niet echt actieve animo voor, maar nu dus na al die jaren toch nog :P
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=15278&start=20

Met vriendelijke groet,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 maart, 2018 11:12 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik kan hier ook nog wat van opsteken, hoor... Het gieten van stukken voor serieproductie heb ik nog niet uitgeprobeerd en daar is dit topic wel een uitnodiging voor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 maart, 2018 12:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
@Anne, ik zie dit eigenlijk al als meerdere projecten - de Pontoons, de Long Tom en de M4 HST. Er komt écht geen Dukw bij, dat wordt een te groot project. Ik kende jou Long Tom niet, maar das eigenlijk logisch, die is van 10 jaar geleden. Bedankt voor het bomen, meedenken, sparren - maar dat zijn eigenlijk ook bomen en het reageren.

@Steven, dit was ook mijn eerste keer. Het valt alles mee hoor, de mal is even een nauwkeurig werkje maar het resin gieten gaat snel, het was al na 1,5 uur droog.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 maart, 2018 13:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Er is weer progressie geboekt. De werkwijze van Silenoz werkt uitstekend alleen heb ik het desbetreffende vierkante staafje zelf moeten maken.

Van een stukje aluminium van 1mm dik een klein staafje gemaakt met behulp van een Dremel, en naderhand met een vijltje opgeschoond. Voorboren en de opening bewerken met Tamiya Extra Thin is echt nodig. Nuts and Bolts van Meng gebruikt voor de bouten.

photo 441633

Een laagje primer uit de spuitbus.

photo 441634

En de Pre-shading.

photo 441635

En met verschillende grijstinten kleur gegeven. Alles staat nu in de vernis en kan rustig uitharden.

photo 441636

photo 441637

Voor de platen die tussen de pontoons komen zijn er een papieren malletjes uitgeprint, met markeringen voor 11 gaatjes. Met spuitlijm werden deze tijdelijk bevestigd.

photo 441638

photo 441739

Springen we nu even naar het kanon. Ook dit heeft zijn primerjasje gekregen…

photo 441639

Preshading…

photo 441641

Basislaag met Humbrol 155…

photo 441640

Een beetje geel toegevoegd aan de Humbrol 155 voor een beetje lichtwerking en daarna de vernislaag. Ook deze gaat de kast in om te drogen.

photo 441794

photo 441793

photo 441795

Nu ik hiermee even niet verder kan, is de M4 HST er weer bij gepakt. Even dit voertuig bestuderen want de photo-etch van Eduard biedt niet altijd duidelijkheid.

De wielen zijn bevestigd en de eerste stukjes PE zitten op z’n plaats.

photo 441644

Bij het motorgedeelte komen vraagtekens bovendrijven. Het motorblok zelf geeft geen problemen maar het onderdeeltje C32 wordt niet in de instructie aangegeven. Met een beetje puzzelen is C32 het enige onderdeel wat daar moet komen.

photo 441642

Hier een dryfit van het motorblok.

photo 441643

En daarna alles op stokjes.

photo 441734

De bumper heeft een raar plekje, en die rare plekjes kom ik ook op andere onderdelen tegen. Schuren dus.

photo 441645

Hier is begonnen aan de cabine.

photo 441647

De voorste bank moest bijgewerkt worden want het kwam tegen de pook aan.

photo 441646

Hier een dryfit van het tussenschot.

photo 441733

En een dryfit van de cabine.

photo 441735

Het past allemaal wel 'redelijk' maar niet 100% dus blijven dry-fitten. Goed, de banken zitten nu vast en kan er begonnen worden aan brandblus-houders en de gordels.

photo 441736

Eerst het overtollige plastic verwijderen en daarna vervangen door photo-etch.

photo 441737

Wat uiteindelijk dit resultaat opleverd.

photo 441738

Nu de twee klepjes aan de voorzijde. Geef het maar een naam, geen idee hoe men dit noemt maar het zal met ventilatie te maken hebben. Deze kunnen dus open en dan doen we dan maar.

Eerst voorboren en daarna uitsnijden en vijlen.

photo 441788

photo 441789

De openingen in de photo-etch bekleding aan de binnenkant, lijnen niet netjes uit met de openingen in de cabine. Dus met stukjes Evergreen zijn de openingen bijgewerkt… en een beetje plamuur natuurlijk.

photo 441790

Schuren en klaar.

photo 441791

photo 441792

Plan de campagne: eerst het cabine-interieur bouwen. Daarna verven en afwerken alvorens de cabine-kap te verlijmen. Dus dat.

Bedankt voor het kijken.

Groetjes
Jeroen


Laatst bijgewerkt door Jeroen Zuiderduin op vr 30 maart, 2018 15:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 maart, 2018 13:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Flinke stappen al weer gemaakt, Jeroen, ziet er goed uit

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 145 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement