Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 14:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2018 18:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja jongen, zo hebben de meesten van ons hun prioriteiten. Zo gaan bvb studie en/of werk nog steeds voor op de hobby.
We zien je wel terug als je tussendoor even de tijd hebt. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2018 19:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bert Takken schreef:
white spirit is ook wasbenzine alleen minder "vettig".


Het is net andersom, Bert. Wasbenzine is zuiverder dan white spirit, dat een synoniem is voor terpentine. Koop je dat laatste, dan kan je nog de ecologische versie tegen het lijf lopen, waar niet eens benzine in zit. Dan mengt het zelfs niet meer met olie.

Citaat:
Wasbenzine is minder schadelijk dan thinner of terpentine.


Citaat:
In het Engels wordt terpentine white spirit genoemd. Deze naam wordt ook algemeen gebruikt in België en Frankrijk.


Citaat:
White gas should not be confused with white spirit, which is more akin to kerosene.


Citaat:
It cannot be used as an alternative to white gas, which is a much more volatile gasoline-like fuel


(White gas=wasbenzine)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/White_spirit


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2018 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Wasbenzine werd vroeger in A'pen: "naft 6/80 genoemd, een code die verwijst naar het octaangehalte. Sommigen noemde het "kerosine", maar de juiste benaming was dan weer "lichte benzine". Gebruik: het vullen van de eerste benzineaanstekers zoals een Zippo, het verwijderen van hardnekkige vlekken op bvb kleding (vandaar ook: wasbenzine) en door de loodgieter voor zijn soldeerlamp dat daar destijds op werkte voordat de soldeerlamp met de gaspatronen kwam.
Soms is het wel verwarrend dat een bepaald iets diverse benamingen heeft naargelang het land/streek of regio. :roll:
Wasbenzine is dus lichte benzine zoals nu nog steeds wordt gebruikt bij een Zippo, verder heeft het zo goed als geen toepassing meer in het particuliere leven. (Lichte benzine ook niet verwarren met lampolie, want dat is dan weer iets anders)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2018 22:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Steven
Ik schreef dus ook dat dat mijn oordeel is, ik gebruikte het bij mijn olieverf op de figuren, maar met white spirit, zoals dat in Nederland heet, was het net even schoner werken, vandaar mijn benaming "vettig'

Er zijn al meer discussies geweest hierover en elke keer blijkt dat het bij onze zuiderburen toch net effe wat anders is, ondanks de blijkbaar zelfde naam.
Want waarom is de white spirit in Belgie op elke straathoek te koop terwijl het hier alleen bij de kunstschilder handel verkrijgbaar was?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jan, 2018 8:08 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bert, er staat dat white spirit agressievere stoffen bevat. Dat zou ervoor kunnen zorgen dat vettige componenten in je verf beter in oplossing gaan. Toen ik het spul in een plastic bekertje zette, was dat de volgende dag lek. Dat kan bij wasbenzine misschien anders zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jan, 2018 12:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 jun, 2017 14:07 pm
Berichten: 94
StevenVD schreef:
Bert, er staat dat white spirit agressievere stoffen bevat. Dat zou ervoor kunnen zorgen dat vettige componenten in je verf beter in oplossing gaan. Toen ik het spul in een plastic bekertje zette, was dat de volgende dag lek. Dat kan bij wasbenzine misschien anders zijn.

Dus, wasbenzine of terpentine? En is dat ook geschikt voor washes?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jan, 2018 12:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja jongen, ik weet het ook niet meer.... misschien moet je gewoon al die tips rustig even zelf uitproberen zodat je voor jezelf kan uitmaken waar je het beste resultaat mee behaalt? :roll:
Zoals gewoonlijk zijn de meningen alweer verdeelt en ja: wat de ene het beste vind, vind de ander dan weer niks! :?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jan, 2018 12:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Sven, ja, zijn ook geschikt voor washes en filters, althans in mijn ervaring :lol: :lol: :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jan, 2018 13:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Nou, dan doe ik ook maar een duit in het zakje. Ja, je kan voor washes Revell Color Mix gebruiken, zowieso eerst je model een beschermende vernislaag geven. Ak interactive odourless thinner ken ik niet maar heb wel eens en MIG thinner for washes gebruikt als ook reukloze terpentine van Talens. Op het flesje staat zelfs ‘white spirit’. Beide zijn niet ‘vettig’ zoals normale terpentine hoewel je normale terpentine ook gewoon kan gebruiken, maar de kans is aanwezig dat je kringen krijgt.

photo 414307

Gewoon proberen Sven.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jan, 2018 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 jun, 2017 14:07 pm
Berichten: 94
Jeroen Zuiderduin schreef:
Nou, dan doe ik ook maar een duit in het zakje. Ja, je kan voor washes Revell Color Mix gebruiken, zowieso eerst je model een beschermende vernislaag geven. Ak interactive odourless thinner ken ik niet maar heb wel eens en MIG thinner for washes gebruikt als ook reukloze terpentine van Talens. Op het flesje staat zelfs ‘white spirit’. Beide zijn niet ‘vettig’ zoals normale terpentine hoewel je normale terpentine ook gewoon kan gebruiken, maar de kans is aanwezig dat je kringen krijgt.

photo 414307

Gewoon proberen Sven.

Jeroen

Dank je voor de reactie! Ik was eigenlijk al van plan om de color mix te gebruiken, dan loop ik minimaal risico.

Mvg, Sven V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement