Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 0:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2018 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
All,

Tijdens SMC '17 heb ik deze M-47E/M Patton tank gekocht van Takom. Dit leek me wel wat gezien de positieve verhalen van Takom. 

De M-47 E/M Patton tank
Een klein stukje geschiedenis over de M-47 Patton,

Citaat:
The M47 Patton was an American main battle tank, a development of the M46 Patton mounting an updated turret, and was in turn further developed as the M48 Patton. It was the second American tank to be named after General George S. Patton, commander of the U.S. Third Army during World War II and one of the earliest American advocates of tanks in battle.

The M47 was the U.S. Army's and Marine Corps' primary tank, intended to replace the M46 Patton and M4 Sherman medium tanks. The M47 was widely used by U.S. Cold War allies, both SEATOand NATO countries, and was the only Patton series tank that never saw combat while in US service.

Although similar in appearance to the later M48s and M60s, these were completely new tank designs. Many different M47 Patton models remain in service internationally. The M47 was the last US tank to have a bow-mounted machine gun in the hull.

Bron: Wikipedia

Interessant genoeg zijn deze tanks ook geleverd aan Iran (voor de val in '79). Ze zijn ingezet in de Iran-Irak oorlog, Wikipedia zegt hierover:

Citaat:
Iran used M47s against Iraq in the Iran–Iraq war. Iranian M47s performed poorly against Iraqi tanks such as T-54s, T-62s and T-72s. Large numbers of M47 tanks were captured by the Iraqis.[sup][14][/sup]


That doesn't sound good :D. Out of the box kent de kit ook Iraanse decals, die ga ik dan ook maken. Fotomateriaal - althans online - is erg schaars. Ik ga me laten inspireren door de volgende foto's:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De kit
Is nog heel recent, stamt uit 2017. Kenmerkt zich door prachtige details. De kit zelf is redelijk goed te bouwen. Hier en daar zitten er een paar quarky dingen in de handleiding en de kit zelf. O.a.: onderdelen die van plaatje X naar Y ineens erop zitten zonder aanwijzingen in de instructie, oppassen bij het monteren van de tracks (al snel te kort als je dit niet goed doet), etc. Ik heb daarom ook de aanwijzingen (grotendeels) gevolgd op de site The Modelling News. Naast de inboux review (deze link) zijn er ook links te vinden van de bouw en afwerking.

Naast de kit heb ik nog gebruik gemaakt van een RB Model loopje voor de M2. Ik heb voor alle grabhendels een stuk koperdraad gebruikt, alsook voor de veren op de een van de luiken. Als laatste heb ik met Mr. Surfacer het oppervlak nog iets meer afwisselend gemaakt en op sommige plekken wat extra textuur toegevoegd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Naast de fotos heb ik nog een bakje met een paar kleine onderdelen die ik er voor de bouw even af gelaten heb. Next step: primer.

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jan, 2018 10:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Heel professioneel! De .50 is prachtig.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jan, 2018 19:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het is een indrukwekkende verschijning. Je zou de loop tegen de mantlet aan nog wat kunnen bijplamuren, het kan een schaduw zijn maar volgens mij zie je dat de loop een D-vormig pasnokje had.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jan, 2018 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Thanks voor de reacties!

@StevenVD, scherp! Gelukkig heb ik voor het aanbrengen van de primerlaag de loop nog wat verder tegen de mantlet geduwd, is het beter.
\

Gr,

Jurrie


Laatst bijgewerkt door Jurrie op ma 29 jan, 2018 19:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jan, 2018 19:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
All,

Nieuwe update: ik heb de M-47 in de UMP Primer (Ultimate Modelling Products Primer) gezet. Daarna een (roest)bruine kleur aangebracht met Tamiya en als laatste een laklaagje met ParketPlus.

Het idee is om middels de haarlaktechniek een groene + gele (hull) en gele laag (toren) aan te brengen. Fingers crossed...

Afbeelding

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement