Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 9:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2018 13:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 12 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 452
Jongelui

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar met veel brouwplezier....

Eindelijk is voor mij de rust een beetje weergekeerd na alle bijscholingen op de Helikopter en kan ik me weer een beetje op het bouwen storten....
UIteraard ben ik met de Takom V2 bezig, maar dit is echt een (lifetime) project aan het worden..... heel voorzichtig scratch ik me vooruit... resultaten komen wel weer ergens....


Voor nu eens even wat anders.....

Via een kennis kon ik aan een modelletje komen waar ik al heel erg lang naar op zoek was....

Allereerst ff wat historie

Lang lang geleden kwam Tamiya uit met zijn zg Fotoboeken en een van de eerste was het fotoboek van de Pz.Kpfw. IV oftewel de Panzer 4, het werkpaard van het duitse leger....

Hier het boek wat ik bedoel:

photo 432572

In dat boek staan foto's gemaakt in Amerika in het Aberdeen Proving Ground museum... Een openlucht museum waar heel veel bijzondere Tanks staan weg te rotten in de buitenlucht (ARGHHHHHHHH)

Een van de tanks die daar staat is de zg Pz. 4 met hydrostatische aandrijving... een uniek model waar er ook maar 1 van gemaakt is.

Dit is de tank waar het over gaat:
photo 432560

met name afwijkend vanwege de aandrijving die achterin zit
photo 432561


Toch heeft dit model me altijd geïntrigeerd en ergens is er een resin model van gemaakt (weet niet eens precies wanneer)
Toen ik van het bestaan op de hoogte was, was het resin model natuurlijk niet meer te krijgen helaas....

Totdat ik bij een kennis die een heleboel modellen verkocht omdat ie toch niet voldoende tijd in zijn leven had om alles te bouwen... (ik geloof dat ie 186 jaar moest gaan worden om alles te bouwen wat ie nog had liggen) het betreffende model tegenkwam..... en ik moest hem natuurlijk hebben..

Het betreft een model van New Connection (nummer 3574) en bestaat eigenlijk maar uit een paar resin onderdelen... makkie dus zou je zeggen.... hahaha, niet dus... later meer hierover.

Hier het papiertje wat op het doosje met onderdeeltjes zat

photo 432568

Officieel moet deze gebouwd worden op de Tamiya Pz. IV ausf H of de Italeri Panzer IV met skirts... Alletwee nogal gedateerde modellen, maar de persoon waar ik hem van overgenomen heb had al een keuze gemaakt voor het basis model, nl. de Panzekampfwagen IV ausf J van Tamiya (een iets minder gedateerd model met redelijk wat details...

Hier heb ik het over:
photo 432571

Affijn de keuze voor het basismodel is gemaakt, hoewel het origineel waarschijnlijk op een Ausf. G of H chassis is gebouwd..... Ik doe het gewoon met het J model !!

Tot zover de intro, snel meer

Tom


Laatst bijgewerkt door mp44_tom op zo 28 jan, 2018 21:56 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2018 14:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Goh... dat boekje heb ik nog gekend, was inderdaad één van de eerste VP-publicaties. Ik denk zelfs dat veel foto's van de hand van R.de Craecker en J.Kennis zijn? :roll:
Betreft je project: het lijkt me een interessante conversie.. ik dan ook volgen! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jan, 2018 10:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 12 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 452
Good ol days he..... maar was geen Verlinden Publicatie maar een Tamiya publicatie.... alhoewel beide wel samengewerkt hebben vlgs mij.... fotografen staan er in ieder geval niet bij vermeld.....

Affijn... een beetje progress, eerste stappen zijn gezet....

photo 432570

Zo op t eerste gezicht allemaal niet te ingewikkeld....

photo 432562

Stap 1, zaag in de upper hull gezet en de achterkant uit resin eraan gezet..... lijkt al heel wat zo

photo 432563

Er moet wel het eea verspachteld worden met putty, maar dat hoort nu eenmaal bij resin. Ook de spatborden moesten beetje breder worden, maar stripje evergreen doet wonderen...

photo 432564

De achterkant was behoorlijk gewarped, en heeft me dus wel een tijd gekost om het redelijk goed te krijgen...... ook heeeel er veel luchtbelletjes in het resin wat het allemaal niet eenvoudiger maakt...
Maar goed , zoals gezegd eerste stappen zijn er.......

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2018 12:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 12 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 452
en ook in het onderstel de zaag maar ff ingezet

photo 432792

photo 432793

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2018 13:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 12 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 452
Ik had gezien dat de Support Rollers die bij de Ausf. J zaten niet de juiste waren.... Die heeft nl. stalen , en de Hydro heeft support rollers met rubber....

En om er nu een hele andere Panzer IV kit aan op te offeren vond ik ook al zo wat.... Gelukkig vond ik deze Tristar kit, die helaas alweer DISCONTINUED is, maar toevallig had een modelbouwzaak er nog 1 liggen.....

photo 432799

het ging dus om het exemplaar links boven....

photo 432806

Ik moet zeggen , een erg mooie kit, met heeeel veel onderdelen en een workable suspension.....!!!!

Bij de Tamiya Kit worden deze geleverd: (Uit 1 deel)
photo 432798

Echter bij de tristar Kit ziet het er zo uit : 7 onderdelen per veerpakket..... was eerst niet van plan het te gebruiken maar uiteindelijk besloten er voor te gaan

photo 432796

Dit kan er dus mee, een hele vooruitgang op het Tamiya deel

photo 432795

photo 432797

photo 432794

Ik moet wel zeggen, kostte even wat tijd om uit te vogelen, want de beschrijving die achterop de kit zit moet je een beetje negeren, daar klopt nl. geen hout van !!!!
Als er iemand in geïnteresseerd is wil ik wel ff een gecorrigeerde versie in dit bouwbericht opnemen, maar anders laat ik het er ff bij....

Kortom, heel goed opletten welke deeltjes je gebruikt.... !!

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2018 14:29 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ja, ik lees het al, "boggy" mount cap, dat klopt ook al niet. Maar je hebt het goed opgelost. Dat dat ding in Aberdeen staat, had ik op Primeportal al gezien, maar dat er iets speciaal mee was, wist ik nog niet. En deze ziet er nog goed uit in vergelijking met hoe het atoomkanon er op de foto's bij stond.

Gaat je resin sprocket ook passen op de Tamiya tracks of heb je je Friuls moeten aanschaffen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jan, 2018 15:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 12 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 452
Hé Steven

Ah, jouw Atomic Gun staat er ook weg te kwijnen?? Zonde man.....

Affijn, ik heb besloten er deze onder te gooien.... ze zijn in bestelling, dus geen idee hoe de “fit” is, we gaan het meemaken.....

Ik had in de revieuws gezien dat deze erg makkelijk te monteren zijn, geen gedoe met pinnetjes enzo.... ik ben benieuwd :mrgreen:

photo 432950

Tevens weer ff een update....

Ik had de “bumpers” van Tamiya al gemonteerd voor ik de tristar set had, maar goed, deze zijn ook prima.... die van tristar iets beter, maar het valt toch weg achter de loopwielen....

Tevens de kasten voor de voorwielen gemonteerd..... deze waren dus bij de echte niet aangedreven, maar hebben nog wel de tanden......

photo 432565

Tevens alle tristar suspensions gemonteerd...

Ook dit was weer ff puzzelen, want de montering van deze suspensions kunnen zowel voor Dragon kits als voor Tamiya kits worden gebruikt.... allen was de beschrijving weer precies net andersom... de pinnetjes die je weg moest snijden voor gebruik voor Tamiya was juist die van Dragon en andersom.... ook zijn de pinnetjes voor montage precies verkeerd... de dikke moest op de plaats van de dunne zitten.... nou ja, onderstel gaatjes iets opgeboord en het paste prima...

photo 432951

photo 432953

photo 432952


Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jan, 2018 15:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
Even terzijde: Aberdeen is sinds 2010 gesloten. Het museum is/wordt naar Fort Lee verhuisd. Ook daar is een deel van de tentoonstelling buiten. Ik weet niet welke items nu nog buiten in Aberdeen staan of binnen/buiten in Fort Lee. Ik heb enigszins begrepen dat er nog een hoop tanks in Aberdeen staan ook al is het museum daar dus gesloten.

Anderzijds: het is gezien de dikte van het metaal toch vooral oppervlakkige roest hoor. Likje verf doet wonderen.

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jan, 2018 16:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 jan, 2009 20:38 pm
Berichten: 121
Woonplaats: Gent
Leuk en origineel onderwerp! Ik zou er ook wel zo eentje willen bouwen, helaas is de ombouwset niet meer te verkrijgen zeker :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jan, 2018 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Beetje rondgekeken op het WWW en naar ik begrijp zou het bij Historexagents nog verkrijgbaar zijn? :roll:

http://www.historexagents.com/web/nc/nc3574.html

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement