Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 20:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 14 nov, 2017 0:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Ondanks de vele verschillende topics op dit forum lijkt het erop dat ik een uniek kitje in huis heb gehaald!
De Char B1 bis was voor zijn tijd een zwaar gepantserde Franse tank die in principe vrijwel onkwetsbaar was voor alles wat de Duitsers er op de grond tegenover konden zetten. Tactisch waren de Fransen echter niet opgewassen tegen de Duitse aanvallers. Qua ontwerp zie je duidelijk nog het idee van de tanks uit Wereld Oorlog 1 terug.
Dat de Char B1 bis wel degelijk een bruikbaar wapen was blijkt o.a. uit de door het Duitse leger omgebouwde versies.

Wat ik wil gaan bouwen is de Franse versie uit mei 1940. Trumpeter heeft een nette kit afgeleverd met een redelijke goede pasvorm tot zover.
Opvallend vind ik dat het plastic duidelijker zachter is dan dat van bijvoorbeeld Dragon. Dit is mijn eerste Trumpeter brouwsel, beetje uitkijken dus met het losmaken van de onderdeeltjes van de sprue.
Het bouwen zal niet erg veel tijd in beslag nemen aangezien het aantal onderdelen niet zo groot is.

Hier een foto van de doos.

photo 425995

En de sprue's met dropveters. Waarschijnlijk ga ik deze vervangen voor losse tracks.

photo 425994


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 nov, 2017 8:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Succes Marco.

Alle loopwielen zitten als aan elkaar, dat scheelt :D .

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 nov, 2017 10:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Deze zie je inderdaad niet vaak op deze schaal. Wat betreft losse tracks is er voor zover ik weet maar één optie, die van Wee Friends (Friendship models): http://eshop.friendshipmodels.org.uk/ep ... s/WBM72024

Daarbij zit ook een bestuurdersluik, omdat in de vroege uitgave van deze bouwdoos het luik verkeerd om gegoten was. Zo te zien is dit euvel in jouw doos al verbeterd.

Veel succes met de bouw!

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 nov, 2017 10:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
succes met deze...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 nov, 2017 22:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1391
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Marco,

Markant toestel deze: je kent misschien deze camo wel how-to: https://www.flamesofwar.com/hobby.aspx?art_id=2171

Ik ken em inderdaad als Flammpanzer van de Duitsers:
hier in 1/144 (misschien als erbij;).
https://www.scalemates.com/kits/314762-atelier-infinite-g-051-french-tank-b1bis-flammpanzer
Van Oosterbeek waar ie de britse paratroopers uit hun loopgraven heeft gejaagd en ook zelf meerendeels is afgeschoten door 17 ponders en ook 6 ponders, maar dat was natuurlijk ala 1944.

Succes met vriendelijke groet,

Anne

Ps: er bestaat ook nog een speciale camo waar op de grote oppervlakte van de zijkant, op een ondergrond van zandgeel een soort jonge aanplant in de winter te zien is, ik kan het niet anders zeggen, net een takkenbos.

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 nov, 2017 0:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Dank voor de reacties, erg leuk! De loopwielen zijn inderdaad erg makkelijk Jeroen. Je ziet ze uiteindelijk ook niet meer zitten. De tracks ga ik inderdaad van Wee Friends bestellen. Kan er in ieder geval geen buil aan vallen voor € 4,-.
Dat camo patroon wil ik inderdaad gaan proberen Anne. Wordt nog wel spannend met de airbrush. Weet nog niet goed hoe ik die zwarte lijn om ieder patroon mooi strak kan krijgen. En volledige met de kwast schilderen is niet mijn sterkste kant 8) . Dat ze in Arnhem ingezet zijn wist ik trouwens nog niet!

Het bouwproces gaat zoals verwacht redelijk vlot.
Vanavond met mijn telefoon even wat plaatjes geschoten.
Nog niet alles is verlijmd.

photo 426695


photo 426693

photo 426701


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 nov, 2017 0:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
De zwarte lijnen kan je met een zwarte marker doen. Tankje ziet er erg leuk uit.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 nov, 2017 11:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
MarChant schreef:
Deze zie je inderdaad niet vaak op deze schaal. Wat betreft losse tracks is er voor zover ik weet maar één optie, die van Wee Friends (Friendship models): http://eshop.friendshipmodels.org.uk/ep ... s/WBM72024

Daarbij zit ook een bestuurdersluik, omdat in de vroege uitgave van deze bouwdoos het luik verkeerd om gegoten was. Zo te zien is dit euvel in jouw doos al verbeterd.

Veel succes met de bouw!


ik vind jouw kennis echt altijd ongeëvenaard. On topic: Gave tank! Ik volg :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 nov, 2017 21:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1391
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Marco,

Tof dat je iets met dat camopatroon wil doen, ik kan niet helemaal instaan voor die how-to, maar het zag er van een afstandje :? wel leuk uit. Dat met die stift zou ik niet doen, gewoon even durven met een kwastje als je niet 30 rollen tape, erdoorheen wil jagen (voor je gevoel;). Stift geeft zo'n glanzende, paars-blauwe kleur.

Groet,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 dec, 2017 10:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Hier weer even het vervolg. Het bouwen is klaar en ook al een begin met het spuitwerk gemaakt. Het kijkgat van de bestuurder vond ik te minimaal aanwezig. Deze heb ik daarom uitgeboord.

In de primer:
photo 428681

Pre-shade:
photo 428679

En basiskleur:
photo 428680

photo 428682


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement