Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 15:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Takom Maus V2
BerichtGeplaatst: di 24 okt, 2017 14:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 jul, 2011 16:14 pm
Berichten: 19
Woonplaats: Den Haag
Goede middag, ik lees al geruime tijd mee op dit forum maar heb tot nog toe nog geen topic geopend.
Ik ben dus Oscar, door een goede Rotterdamse vriend ooit es omgedoopt tot Oscart...

Enniewee, ik bouw en plak al wat jaartjes de nodige zaken in mekaar.
Zowel bouwdozen als scratch in diverse schalen, maar de laatste tijd toch meest 1:35 en dat is natuurlijk militair!
Huidige bouw was dus de Maus V2 van Takom, geweldige kit die ik echt kan aanraden!
Zelfs zo goed dat ik V1 ook gekocht heb!

Goed, tijd voor wat plaatjes.
Enkel een van de doos gemaakt, geen sprue plaatjes bij mij want dat is al op genoeg sites te zien:

photo 424054

Eerste klusie wat ik heb aangepakt waren de tracks, in eerste instantie beetje huiverig omdat er per complete track iets van 450 onderdelen in gaan.
Heel veel knipwerk om ze uit de sprues te verwijderen, kan het aanraden om het op het gemakje te doen met een fijn kniptangetje.
Ik gebruik een Plato tangetje, zijn origineel fijne kniptangetjes voor dun electriciteitsdraad en erg goedkoop (rond de €1,30) via Aliexpress te vinden.
Op die manier heb je amper opschoonwerk, ik hoefde er geen vijl lange te halen en opvullen was ook niet nodig.
Na een paar uurtjes knippen krijg je dus zo'n berg aan onderdelen:

photo 424056

Je hebt dus de losse platen, scharnierdelen en de opsluitplaten:

photo 424058

Na een uur of twee krijg je dan dus een aardige ketting:

photo 424059

En die ketting is ook nog eens volledig beweegbaar:

photo 424057

Volgende update wordt de ophanging.

Groet,
Oscar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Maus V2
BerichtGeplaatst: di 24 okt, 2017 14:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Waar halen ze bij Takom die "V2" vandaan? De aanduiding van de Maus was: Panzerkampfwagen VIII

https://nl.wikipedia.org/wiki/Panzerkam ... _VIII_Maus

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Maus V2
BerichtGeplaatst: di 24 okt, 2017 15:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 jul, 2011 16:14 pm
Berichten: 19
Woonplaats: Den Haag
Ze halen het V1 en V2 uit het feit dat er twee versies gebouwd waren.
De V1 met een nep turret (vierkante bak met het gewicht van de originele turret) en V2 is de complete versie met kanon, ook in loopwielen en rupsen zaten wat verschillen.

Takom heeft de onderlinge verschillen ook in de modellen opgenomen, zo zijn de loopwielen en de tracks verschillend en heeft deze versie ook een extra brandstoftank en sleep ogen.

Groet,
Oscar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Maus V2 1:35
BerichtGeplaatst: di 24 okt, 2017 20:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 jul, 2011 16:14 pm
Berichten: 19
Woonplaats: Den Haag
Na de tracks een nog veel grotere berg onderdelen losgeknipt uit de sprues om alle sets loopwielen samen te stellen.

photo 424078

Hierbij ook gelijk een tip aan de medebouwers die deze kit ook op het programma hebben staan, de sprockets bestaan uit twee delen en om de boel na het bouwen nog enigszins beweegbaar (draaibaar) te houden moeten de twee helften strak tegen elkaar aan gelijmd worden.
Op deze foto is er nog een naad te zien tussen beide helften van de sprocketwielen, bij proefpassen kreeg ik de zijbeplating niet op zijn plek omdat de sprocket een fractie te breed was.
Dus de boel met moeite weer van elkaar af mogen slopen en met wat snijwerk iets smaller weten te maken, gewoon een beetje van de verbindingsdelen afsnijden en dan ben je het probleem al kwijt.
Alle loopwielstellen zijn volledig beweegbaar en rolbaar en zitten met pinnetjes in elkaar, dus niet teveel lijm gebruiken.

photo 424079

Groet,
Oscar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Maus V2
BerichtGeplaatst: di 24 okt, 2017 22:38 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat wordt zeker een zwaargewicht. Ik vraag me af of de teruglooprollers vereenvoudigd zijn, want nu staan ze op stokjes. Ze zullen wel niet meer te zien zijn, later.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Maus V2
BerichtGeplaatst: wo 25 okt, 2017 9:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 jul, 2011 16:14 pm
Berichten: 19
Woonplaats: Den Haag
Van de teruglooprollers zie je straks inderdaad helemaal niks meer Steven, zelfs de dwarsbalken waar alles aan vast zit zijn buiten beeld als de boel gemonteerd is.

Groet,
Oscar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Maus V2
BerichtGeplaatst: wo 25 okt, 2017 11:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Oscart schreef:
Ze halen het V1 en V2 uit het feit dat er twee versies gebouwd waren.
De V1 met een nep turret (vierkante bak met het gewicht van de originele turret) en V2 is de complete versie met kanon, ook in loopwielen en rupsen zaten wat verschillen.

Takom heeft de onderlinge verschillen ook in de modellen opgenomen, zo zijn de loopwielen en de tracks verschillend en heeft deze versie ook een extra brandstoftank en sleep ogen.

Groet,
Oscar

Ja, wel enigzins verwarrend... wie denk er nu bij "V2" aan "versie 2", zelf nu zelf! :?
Maar goed, dat maakt het bouwverslag en niet minder interessant om natuurlijk! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Maus V2
BerichtGeplaatst: do 26 okt, 2017 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Gave kit, hier kun je alle kanten mee op qua camouflage etc als je zou willen. Aan het olievat op de foto's te zien heb je verweren ook al onder de knie. :brouw:

Ga je de gaten in de loopwielen trouwens nog doorboren, of laat je ze zo? Voor zover ik weet horen ze eigenlijk geheel doorgeboord te zijn.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Maus V2
BerichtGeplaatst: do 26 okt, 2017 15:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 jul, 2011 16:14 pm
Berichten: 19
Woonplaats: Den Haag
Dank je Tom, gaatjes in de loopwielen laat ik lekker zo.
Tijdens het verweren is de kans groot dat je daar toch niks meer van gaat zien.
En van die oliedrum heb ik er nog een paar gedaan, zijn allemaal van Tamiya trouwens.

photo 424211

photo 424212

Dan verder met de Maus, bij Takom hebben ze een nogal uitdagende manier bedacht om de hele boel in mekaar te plakken.
Je moet dan dus een sprocket, spanwiel, zes sets loopwielen en een complete track voormonteren, die opsluiten met de zijpantserplaat.
Die zijplaat heeft ook nog een sleuf waar de bodemplaat in valt en nokken waar het dek in past.

photo 424214

photo 424215

Makkie toch, nou nee!
Dus om te voorkomen dat de hele boel een flinke zwieper door de kamer ging krijgen en op de bodem van de vuilnisbak zou eindigen het bouwproces een beetje aangepast.

In mijn ogen de slimste manier is deze, sprocket en spanwiel op hun plekkie (niet lijmen want ze kunnen draaien) en dan de zijplaat erop.
Je kan dan ook prima bij die sleuf waar de bodem invalt en de nokken van de dekplaat die er al op ligt tijdens dit deel van de bouw.
De sets met loopwielen kan je er achteraf gewoon in klikken en voor het spuiten kunnen ze er dus ook weer uit.

photo 424213

Het wordt al wat!

Groet,
Oscar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Maus V2
BerichtGeplaatst: vr 27 okt, 2017 11:48 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Dat gaat wel een imposant dingetje worden! Takom is ook leuk bezig met het uitbrengen van kits tegenwoordig...

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement