Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 4:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 sep, 2017 17:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 okt, 2006 17:32 pm
Berichten: 248
Woonplaats: Middelburg
Om een maat te verassen, besloten om de Cheetah PRTL van de Koninklijke Landmacht (KL) te maken.
De Cheetah PRTL (CA1 Pantser Rups Tegen Luchtdoelen) is de Nederlandse variant en parallelontwikkeling van de Duitse Flak-Panzer Gepard. In 2000/2001 zijn de actieve PRTL's geupdate naar de Cheetah.
Dan kom je er achter, dat de Cheetah PRTL niet in een doos te krijgen is :(. De Gepard daarintegen wordt door meerdere fabrikanten gemaakt, waaronder Tamiya (35099), MENG (TS-030), Takom (2044), ea.
Hierdoor kom je op internet weinig voorbeelden tegen van een gebouwde PRTL.

Na wat research kom je maar één exemplaar op 1/35 tegen, gemaakt door Erik keijzer (http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2 ... r_prtl.htm).
Ook zijn er een aantal grotere modellen op schaal 1/16 gemaakt (http://www.battletanksnederland.nl/phpBB3/index.php).

Na contact opgenomen te hebben met Erik Keijzer en zijn model (PRTL van voor de update in 2000/2001, bebaseerd op de Tamiya gepard 35099) in levende lijve te hebben gezien op de jaarlijkse Twenot modelbouwshow in Oorlogsmuseum Overloon, aan de slag gegaan met dit project.
Op de modelbouw show in Goes, kwam ik van de winter de MENG Gepard A1/A2 (TS-030) kit 1/35 tegen. Na een korte inspectie en al wat gelezen reviews, zou dit de basis gaan worden van dit project.

De Tamiya Gepard is al jaren heer en meester. Maar Meng brengt met zijn nieuwe kit concurentie! De kit is zeer netjes, overzichtelijk en gedetailleerd. Zo kan de Gepard A1 of A2 serie gemaakt worden.
Verdere details die Meng brengt ten opzichte van Tamiya zijn, de track covers aan de voorzijde, de sideskirds, de nieuwe A2 Airco, de juiste plaatsing van de idlers/wielen en de photo-etch onderdelen.
De basis van de Gepard en de PRTL is de Leopard 1 tank. Maar tussen het 3e en 4e wiel is de Gepard/PRTL ten opzichte van de standaard Leopard 1 wat verlengt voor het huizen van extra apparatuur. Dat is in deze kit opgenomen. De Tamiya mist dat.

Afbeelding

Afbeelding

De tracks in de doos bestaat uit veeeeeel losse schakels en onderdeeltjes. Dit zijn helaas de ATL-141 tracks die het Duitse leger gebruikt. De KL gebruikte echte de ATL-158 tracks (Met V) op zijn Leopard 1's en PRTL's.
De eerste tip was dan ook, om uit een donor Tamiya Leopard 1 (350064), de rubberen ATL-158 track te gebruiken. Deze passen echter niet. Deze tracks wijken af qua breedte en qua lengte en waren niet te gebruiken.
ook zijn de tandwielen dan niet correct.
Ook een aftermarket kit van Perfect Scale Modelbau (350109 D 139 E2) was op Tamiya geënt en paste niet. Er zijn nog een aantal aftermarket tracks te krijgen, maar die zijn allemaal voor Tamiya gemaakt.
Ik heb hier verder dan ook geen energie en geld in gestoken. Om het probleem op te lossen heb ik de originele MENG tracks (Die ook niet helemaal lekker om de het tandwiel passen) aangevuld met de pads uitgesneden uit vinyl.
Na het gepriegel van 1190 onderdelen waren de tracks af!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kit laat zich makkelijk in elkaar zetten.
Dan komen de belangrijkste onderdelen die bij de PRTL afwijken ten opzichte van de Gepard en zefl voorzien moesten worden.
- De volg radar + behuizing
- De zoek radar
- De rookpotten
- De achter behuizing op de toren.
- De antennes + antennearmen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dan is het tijd voor een kleurtje.

Afbeelding

Afbeelding

De Cheetag PRTL komt in een KL camoflage patroon, bestaande uit de volgende kleuren:
Bronsgroen RAL6031 (NATO STOCK NR. NSN 8010-17-104-0658)
REVELL 65 Bronsgroen

Lederbruin RAL8027 (NATO STOCK NR. NSN 8010-17-104-0656)
REVELL 84 Leerbruin

Teerzwart RAL9021
REVELL 06 Teerzwart
**Ik heb hier Revell 09 voor gebruikt.

En het eindresultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
1/35 PRTL [url]https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=49961[/url]


Laatst bijgewerkt door Falcon2107 op zo 21 okt, 2018 12:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 sep, 2017 18:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 16 feb, 2010 0:00 am
Berichten: 205
Helemaal top dit! Leuke bouw en prima scratch werk!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 sep, 2017 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 okt, 2006 17:32 pm
Berichten: 248
Woonplaats: Middelburg
Frank the tank schreef:
Helemaal top dit! Leuke bouw en prima scratch werk!!


Bedankt Frank.

Kritiek is natuurlijk ook van harte welkom.

_________________
1/35 PRTL [url]https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=49961[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 sep, 2017 22:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
Jarenlang was Tamiya de enige die een Gepard uitbracht maar deze is gebaseerd op een prototype, daardoor is de romp niet correct.
Als je nog eens op zoek moet naar Diehl 139 tracks (de Nederlandse met chevrons) kan je deze eens proberen.
http://www.perfect-scale.de/en/www--per ... 39-E2.html

Hij ziet er leuk uit.

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 sep, 2017 17:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 05 dec, 2014 21:19 pm
Berichten: 159
Woonplaats: Arnhem
Eindelijk!! Een PRUTTEL! :D :D
Resultaat mag er wezen. Ik vroeg mezelf ook al af of er ergens nog een PRTL te vinden was, maar zoals zo vaak zullen we onze scratch build skills moeten tonen( als we iets Nederlands willen maken) ,daar ik zelf ook na mijn M 109 a2 op de nederlandse toer ben gegaan.
Zoals gezegd, top gedaan!!

Greetz,
Patrick.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 sep, 2017 13:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie ombouw en strak resultaat...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 sep, 2017 19:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Netjes hoor. Camoflage ziet er mooi uit alleen het grondwerkje vind ik persoonlijk een beetje karig. Bij zo'n 'clean' model zou misschien een 'clean' ondergrondje beter staan (bijvooreeld alleen een gelakt plankje ofzo). Dit is een persoonlijk smaak hoor Falcon2107.

Cheers
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 sep, 2017 9:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 okt, 2006 17:32 pm
Berichten: 248
Woonplaats: Middelburg
Tnks!

@Geert Jan. Deze tracks heb ik geprobeerd. Deze paste enkel niet lekker. Ook is de ruimte tussen de body en de side-skirts zeer beperkt. Achteraf gezien had ik het passend kunnen krijgen. Maar helaas. Dus ik heb nog een setje ongebouwde tracks liggen...

@ Jeroen, ik zie je punt. Er zit wel een stof wash over het model. Dus een plekje op de hei leek me op zijn plaats. Maar wellicht kon dit meer aandacht verdienen.

_________________
1/35 PRTL [url]https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=49961[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 okt, 2017 14:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 24 okt, 2012 15:33 pm
Berichten: 11
Strak werk hoor, hoe heb je de rookbussen geconstrueerd?

Groet,
Daan

P.S. Live Resin heeft ook Diehl tracks, als het goed is passen die wel goed op de Meng


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 okt, 2017 17:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 okt, 2006 17:32 pm
Berichten: 248
Woonplaats: Middelburg
Daan schreef:
Strak werk hoor, hoe heb je de rookbussen geconstrueerd?

Groet,
Daan

P.S. Live Resin heeft ook Diehl tracks, als het goed is passen die wel goed op de Meng


Top tip Daan! Das voor de volgende keer.

Ik had wat basisafmetingen van de rookbussen, maar verder op het oog, op basis van veel foto's gemaakt.
De basis gebruikt van de Meng Gepard (achterste ophangpunt) en verder van stukje plastic (dikte bankpas en dikte vleeswarenbakje) en stukjes photo etch die over waren uit de doos. Het moeilijkste is om de juiste vorm/curve van de boven en onder kant te krijgen.

De bussen zelf zijn gemaakt van wattenstaafjesstokjes (5mm lang) en een kleine verdikking van tape van een 1 mm.

Belangrijke tip voor de rookbussen.
- Ze zijn 15 graden omhoog gericht, de voorste twee staan op nul graden naar voren. De tweede rij staat op 15 graden en de derde rij staat op 30 graden naar buiten.
- Er zijn 2 types in omloop geweest. Zie foto's op het web. Het verschil zit hem in de ophangpunten aan de voor en achterkant.

_________________
1/35 PRTL [url]https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=49961[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement