Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 11:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 17 aug, 2017 13:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 12 maart, 2016 11:17 am
Berichten: 44
Hallo allemaal,
Ik ben een hele tijd inactief geweest hier. Daarom besloot ik eens een glimp te laten zien van het bovenstaande resultaat.
Hoop dat jullie het mooi vinden.
Hobbymodelbouwerphoto 418903
photo 418902
photo 418901
photo 418900
photo 418899
photo 418898
photo 418897

_________________
Het is niet enkel het model dat je bouwt.
Het is de achtergrond informatie dat net zo belangrijk is.
Dat voegt een meerwaarde toe.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 aug, 2017 14:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
En dan nu de hamvraag: is het nu een Ferdinand of een Elefant? (Ik weet het antwoord al, staat ook correct op de doos trouwens)

Ik zie her en der nog wat kale plekjes en ook nog wat "ejection marks". Daar zou je bij een volgend project wat meer aandacht aan kunnen besteden. Voor de rest wel netjes in elkaar geplakt.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 aug, 2017 14:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7918
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi gebouwd, paar opmerkingen:

- ferme naad in de loop te zien op de foto van voren genomen... mits je tijd te nemen om deze netjes uit te lijnen tijdens het kleven en te schuren kan je dit veel beter krijgen
- het zandgeel dekt niet overal even goed
- de achterste reserve-track hangt in de haken in plaats van staan, in het echt is dit een 'zwaar en slap' geheel, dus val het er op die manier zo af
- de staalkabel op de zijkant mag je zwart schilderen of mee in de camouflage. Deze waren in staal en ingevet, soms werd de camo er gewoon over gespoten te velde
- de antenne mag ook in matzwart zijn
- het machinegeweer vooraan heeft nog een ferme naad en lijkt me nu nog blank te zijn?

voor de kenners:

- binnenzijde luiken waren ook gecamoufleerd in het basiskleur in plaats van wit, kwestie van geen ongwenste aandacht te treken van vliegtuigen. Ook het deel met de vensters op voor de chauffeur was in de basiscamo

Hetgeen ik hier vermeld is niet om af te kraken, maar gewoon om enkele aandachtspuntjes aan te brengen

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 aug, 2017 15:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 12 maart, 2016 11:17 am
Berichten: 44
MarChant schreef:
En dan nu de hamvraag: is het nu een Ferdinand of een Elefant? (Ik weet het antwoord al, staat ook correct op de doos trouwens)

Ik zie her en der nog wat kale plekjes en ook nog wat "ejection marks". Daar zou je bij een volgend project wat meer aandacht aan kunnen besteden. Voor de rest wel netjes in elkaar geplakt.


Wat bedoel je met 'ejection marks'? En het klopt dat er nog wat kleine plekjes niets mee is gedaan.
Maar daar had ik juist de gedachte bij. Dat zie je bijna niet. En het is aardig lastig om dat met je penseel te doen.
Maar wel bedankt voor de tips.

_________________
Het is niet enkel het model dat je bouwt.
Het is de achtergrond informatie dat net zo belangrijk is.
Dat voegt een meerwaarde toe.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 aug, 2017 15:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 12 maart, 2016 11:17 am
Berichten: 44
Silenoz schreef:
Mooi gebouwd, paar opmerkingen:

- ferme naad in de loop te zien op de foto van voren genomen... mits je tijd te nemen om deze netjes uit te lijnen tijdens het kleven en te schuren kan je dit veel beter krijgen
- het zandgeel dekt niet overal even goed
- de achterste reserve-track hangt in de haken in plaats van staan, in het echt is dit een 'zwaar en slap' geheel, dus val het er op die manier zo af
- de staalkabel op de zijkant mag je zwart schilderen of mee in de camouflage. Deze waren in staal en ingevet, soms werd de camo er gewoon over gespoten te velde
- de antenne mag ook in matzwart zijn
- het machinegeweer vooraan heeft nog een ferme naad en lijkt me nu nog blank te zijn?

voor de kenners:

- binnenzijde luiken waren ook gecamoufleerd in het basiskleur in plaats van wit, kwestie van geen ongwenste aandacht te treken van vliegtuigen. Ook het deel met de vensters op voor de chauffeur was in de basiscamo

Hetgeen ik hier vermeld is niet om af te kraken, maar gewoon om enkele aandachtspuntjes aan te brengen


Ik ben heel blij met de lijst aan tips die je me zojuist hebt gegeven. Ik hecht altijd veel waarde aan het feit dat ik mijn modellen altijd zo realistisch mogelijk wil hebben. Het eerste punt wat ik graag wil weten. Hoe kan ik in de toekomst van die naden voorkomen met het lijmen? Daar wil ik graag eens wat meer over weten.
Het klopt dat het machinegeweer nog blank is. Misschien heb je daar ook nog een goede tip voor?
En de andere tips die je me hebt gegeven zou ik graag wat meer in detail hebben toegelicht als je dat kan.
Nogmaals dank voor je advies.

_________________
Het is niet enkel het model dat je bouwt.
Het is de achtergrond informatie dat net zo belangrijk is.
Dat voegt een meerwaarde toe.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 aug, 2017 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Hobbymodelbouwer schreef:
MarChant schreef:
En dan nu de hamvraag: is het nu een Ferdinand of een Elefant? (Ik weet het antwoord al, staat ook correct op de doos trouwens)

Ik zie her en der nog wat kale plekjes en ook nog wat "ejection marks". Daar zou je bij een volgend project wat meer aandacht aan kunnen besteden. Voor de rest wel netjes in elkaar geplakt.


Wat bedoel je met 'ejection marks'? En het klopt dat er nog wat kleine plekjes niets mee is gedaan.
Maar daar had ik juist de gedachte bij. Dat zie je bijna niet. En het is aardig lastig om dat met je penseel te doen.
Maar wel bedankt voor de tips.


Ejection marks zijn de punten waar het gietraam uit de mal werd gedrukt. Je ziet dit heel duidelijk op de binnenkant van het bestuurdersluik.

En tja, die kale plekjes zie je dus duidelijk wel. Ook zijn er nog genoeg op plekjes die wel te bereiken zijn met kwast

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 aug, 2017 17:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11864
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De naad op de loop is bij praktisch elk tankmodel een klein of groter probleem. Ze willen een loop voorzien die vooraan uitgehold is, dus moet hij uit twee helften bestaan. Je kan soms de loop vervangen door een gedraaide metalen loop, zowat alles wat Duits is kan je terugvinden. Anders is het een kwestie van schuren en plamuren, waarbij je meestal wat van de rondheid van je loop verliest. Zorg in elk geval dat je beide helften steeds goed uitlijnt, desnoods haal je de paspinnetjes er af. De mondingsrem aan het uiteinde is in jouw geval niet glad geschuurd of in de lengte fout uitgelijnd waardoor de linkerhelft verder naar voor uitsteekt. Ook over figuren loopt een naad aan de zijkant van het hoofd, de armen en benen. Haal die weg voor het schilderen.

Ik vind het wel een fraai camouflageschema en ordelijk uitgevoerd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 aug, 2017 11:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7918
Woonplaats: Ingelmunster
meer uitleg,

eerst start alles met droogpassen, gewoon je onderdelen tegen elkaar leggen en bekijken hoe ze passen of niet passen, en daarna voorzichtig lijmen. Hierbij heb je verschillende opties.

Zoals bij bvb de loop:

Als deze goed past in de breedte van de helften, en goed aansluit kan je opteren voor het gebruik van Tamiya extra thin lijm, gewoon je delen goed aligneren en de verbinding instrijken met deze lijm. Deze lijm heeft geen vullend effect, dus kan je eventueel moeten bijplamuren. ook werk je best in deeltjes omdat deze lijm ook snel droogt.

Je kan ook gebruik maken van bvb revell contacta, deze heeft een vullend effect en droogt trager, dus kan je je delen nog positioneren na het lijmen. Nadeel is dan dat je vlugger lijmvlekken maakt, en dat de delen langer kunnen bewegen tegenover elkaar, dus ook ongewenst verschuiven...

Begin ook steeds te lijmen vanaf een referentie, zoals de mondingsrem, als deze mooi uitgelijnd staan kan je al veel schuurwerk besparen... bij andere lopen van moderne tanks kan je veel meer details hebben op de loop:

photo 354365

dan ben je wel een hele poos bezig deze netjes te maken... Hier heb ik vooral gebruik gemaakt van een mesje en schrapen om deze netjes te krijgen...

Moet je deze schuren na het drogen van de lijm heb je ook verschillende methodes, afhankelijk van hoe het eruitziet na het lijmen. Je kan eers truw schrapen, daarna rond schuren (niet zo gemakkelijk als het lijkt, onrond schuren is makkelijker), ...
als finishing touch durf ik deze soms al eens opspannen in een boormachine en zo schuren (geen te hoog toerental en geen te grove korrel...) als finale stap.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 aug, 2017 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 12 aug, 2013 20:36 pm
Berichten: 120
Ik wil hier ook iets kwijt....
Ik ben ook begonnen met kwast en daar bouw je toch heel wel met op.
Nu kun je nog een verdunde verf aanbrengen.
Ik weet natuurlijk niet met welke verf je werkt!
Revell en humbrol kun je perfect verdunnen in een klein potje met wat thinner.
Dan kun je de naden bewerken,zoals rond de loop,koepel,lasnaden,enz....

Drybrush is ook een hele leuke om te doen.

Maar ze zeggen hier dat ik nogal diep en zwaar met de verf omspring om een oud,roestig,verjaard model te verkrijgen!

Laat de moed niet zakken,ik experimenteer nog steeds!
Maar een gouden tip is schrijf laag per laag alles op.
Wat hoe ouder je word...hoe meer je vergeet!
Zeker als je er jaren ermee stopt!!

Groetjes Michaél

_________________
http://rascarcapaco.blogspot.be/
Eigendom van :
Tiger P - Geschutzwagen - Hetzer & E-25 - VK 4502 P - M3 Stuart -


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Zaijtsev en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement