Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 jan, 2018 19:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De tools op de G6 worden nu gemaskeerd om ze te schilderen. Voor de jalon is dat wat moeilijker, die heeft een streepjespatroon.

photo 433104

Eerst Tamiya gloss wit spuiten. Ik had het al geprobeerd met de kwast en Vallejo maar dat liep slecht af. Ik morste bijna op de hull door een verstopping van het flesje en het resultaat op de jalon was niet strak omdat ik het niet verdund had. Ik heb de verf er af geschraapt inclusief de primer, aangezien de camo-vlekken toch te sterk zichtbaar waren als er geen korst verf over gesmeerd werd.

photo 433105

Er werden dan stukjes tape van 3,5 millimeter op de jalons gekleefd, op streepjes die op de maskeertape afgemeten waren.

photo 433103

photo 433106

Het resultaat is veel beter nu, al moet ik wel een stukje verfschade repareren tussen de 2 onderdelen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jan, 2018 17:40 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ziet er al netjes uit Steven! Hoe heb je de wielen gehighlight, ziet er namelijk goed uit!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jan, 2018 18:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Jugs! Het is gewoon het kale rubber met daarover een mengsel van Flat Earth en lichtgrijs, gespoten van zo dicht mogelijk, dus moest het met snelle bewegingen. Ik weet niet of het zichtbaar gaat blijven als ik met rode pigmenten ga werken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2018 15:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De volgende stap is een filter uit een pakketje van AK voor NAVO 3-tone. Dit wordt over het hele model uitgesmeerd en zo ver mogelijk terug opgelost om de contrasten tussen de 3 kleuren weg te werken.

photo 433482

photo 433483

Dan wordt een ander productje van AK tussen gevoegd, een dat niet in de set zat. Dat komt omdat de eerste kleur, Deck Tan, veel lichter is en een toevoeging van bruin aan de wash vereist.

photo 433481

photo 433484

Het wordt dus ook alleen daar aangebracht waar er zandkleur voorkomt.

photo 433485

Voor de andere twee kleuren, die meer overeenkomen met NAVO 3-tone, wordt er een donkergroene substantie toegepast. Die wordt niet uitgesmeerd over de zandkleur.

photo 433486

Als daarna de washes terug weggenomen worden, zit in elk hoekje de juiste schaduwkleur.

photo 433487

photo 433488

photo 433489

photo 433490

photo 433491


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2018 23:15 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Om de ondergrond te maken, wordt eerst het kader ontdaan van het glas en wordt dan de bodem in de plaats gekleefd. Die moet overal goed vastkleven om niet te lekken bij het gieten van plaaster.

photo 433525

Aan die plaaster wordt deze keer rood pigment toegevoegd op het moment dat hij net uitgegoten is. Zo hoef ik niet het hele mengsel rood te kleuren, alleen wat uitvegen en een weinig geel pigment toevoegen hier en daar.

photo 433527

De plaaster was nog steeds nat, dus kon er nog rijnzand uitgestrooid worden om de textuur van de bodem na te bootsen.

photo 433526

photo 433529

Terwijl dit aan het uitharden was, is er nog eens een dryfit gedaan. Ik heb er ook het gras van Noch eens bijgenomen.

photo 433528

photo 433530

photo 433531

Een poosje later kon het zand afgeborsteld worden.

photo 433532

photo 433533

Vergelijk met de eerder getoonde foto:

photo 431931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jan, 2018 0:57 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Al een drietal dagen ben ik bezig met gras.

photo 433903

Het gebruikte hoge gras heeft sprietjes die allemaal 12 millimeter lang zijn. Het wordt afgewisseld met korte groene graspollen en verdorde pollen van Joefix.

photo 433901

De bosjes lang gras worden opgepikt met een platte pincet. Ze worden dan aan beide kanten wat bijgeplukt zodat de vezels zich ordenen met het pincet mee. Onderaan worden ze dan bijgeknipt en zo op een druppel houtlijm gekleefd.

photo 433902

Ik heb nog geen aaneensluitend perk maar ik heb een zakje met kort groen gras in bezit. Er is alleen geen "grasser" in huis.

photo 433905

photo 433904

photo 433906

photo 433907


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jan, 2018 14:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Petje af voor het spuitwerk Steven, dat ziet er erg goed uit! De verwering is ook erg goed gelukt, ik neem aan dat je de G6 nog verder onder handen gaat nemen met de rode pigmenten? Dat roestbruine zand schijnt overal tussen te gaan zitten. origineel idee ook om de neushoorn toe te voegen, komen er nog figuren bij het dio? (boeren en/of soldaten die het dier van de weg proberen te krijgen).

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jan, 2018 12:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hoi Tomska. Er komen niet meer figuren bij dan dit, het diorama fungeert meer als een allegorie waarbij de naamkeuze voor het voertuig verklaard wordt, want ik hoop dat ze met die toestanden niet in het dierenpark gaan rondcrossen. Het ondergrondje wordt eerst afgewerkt voor het voertuig verder afgewerkt wordt, zodat het ineens mee bewerkt kan worden. Er is trouwens nog heel wat gras bijgekomen.

photo 434170

Dit fijnere gras bevat verschillende kleuren geel, groen en bruin.

photo 434171

Omdat de lengte sterk verschilt van de stoppels die al aangebracht waren, is de tondeuse van vader erbij gehaald en worden een aantal lange gele en groene grassen wat ingekort en onder het hoopje gemengd.

photo 434172

Rond de stoppels wordt nu de lijm dik opgesmeerd.

photo 434173

Met behulp van de stofzuigermethode, waarbij je een zakdoek voor de zuigopening spant, wordt het uitgestrooide en tegen de stoppels aangedrukte gras terug opgezogen. Hier heb ik geen foto van genomen maar je moet dat op sommige plekken een keer herhalen voor er een goeie dekking bereikt wordt tot tegen het lange gras aan.

photo 434175

photo 434174

Als de lijm opgedroogd is, ziet het landschap er uit zoals gewenst, met gevarieerd begroeide en afgegraasde zones. Weer even een tussenstand:

photo 434176

photo 434179

photo 434178

photo 434177


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jan, 2018 22:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 17:40 pm
Berichten: 2108
Woonplaats: ede
Ik vind het geheel erg mooi en overtuigend worden. lekker levendige wheatering tot nu toe. Enige nadeel vind ik dat de bodem op de foto's meer roze dan oranje lijkt. Wellicht is dit nog wat te corrigeren?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jan, 2018 21:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het plan was om de weggetjes nog eens apart te schaduwen met een meer gele tint, zodat onder het gras een schaduweffect ontstaat. Dat ga ik pas doen wanneer ik klaar ben met het verweren van de G6, zodat daar nog een stoffilter over gespoten kan worden.

Even een andere investering gedaan nu:

photo 435068

Mijn oude cameraatje was al een paar jaar opgeleefd, ik had zijn pensioen nog kunnen uitstellen met een paar lapmiddelen om het batterijluik dicht te binden maar nu begon de software me ook al parten te spelen: elke foto werd plots in een aparte map opgeslagen. Het werd dus eens tijd voor het echte werk. Ik vond een Canon Eos 1300 D met korting op.

photo 435067

Ik moet er nog wat mee leren werken, maar het betekent wel dat een betere belichting en focus mijn bouwverslagen nu zullen opwaarderen. Ik heb het al eens uitgeprobeerd op iets kleurigs. Dat dit achter glas zat, maakte weinig verschil voor de nieuwe camera.

photo 435072

Om de drybrushing en de regenstrepen op de G6 waar te kunnen nemen, zijn de foto's van de Eos wel geschikt.

photo 435073

Dit product gebruik ik in combinatie met wasbenzine om de strepen naar onder toe weg te filteren.

photo 435075

Deze foto is al iets gecropt.

photo 435081

Een detail uit dezelfde foto. Als ik dit met de vorige camera had gedaan, dan was de scherptediepte een stuk minder geweest. Nu zie je goed de aflopers.

photo 435074

photo 435076

photo 435077

photo 435078

photo 435079

photo 435080

Vervolgens ga ik wat roestsporen toevoegen, aangezien die ook op referentiefoto's te vinden zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement