Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 28 dec, 2017 18:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Awel Steven?
Ben je ziekjes? Geen scratch-toevoegingen??? :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol:

Nee hoor, ik ben aan het dollen.

Het is wel een raar voertuig, is niet veel te zien op dit gedeelte.

Ik wacht rustig het verdere verloop van de build en de definitieve kleurtjes af. :brouw:

groetjes,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 dec, 2017 0:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
@Mac: de kettingen in de vorige post waren een eigen toevoegsel, net als een paar kleine handgrepen aan de mantlet. Maar dit is nog niet het raarste voor vandaag. Dat wordt de volgende post.

https://en.wikipedia.org/wiki/White_rhinoceros

photo 431930
(https://en.wikipedia.org/wiki/White_rhinoceros#/media/File:Waterberg_Nashorn3.jpg)

De witte neushoorn is het dier waarnaar de G6 vernoemd is. Het is de grootste soort neushoorns, de mannetjes worden tot 4 m lang en de hoorn van het vrouwtje kan wel eens een lengte van 1.5 m krijgen. Ze krijgen 2 hoorns en zelden ook een derde. Mannen wegen 2,3 ton, vrouwen 1,7. Zelfs jonge neushoorns hebben geen natuurlijke vijanden, ook al niet omdat de moeder ze driftig verdedigt.

photo 431931
(https://en.wikipedia.org/wiki/File:RLPark_SouthAfrica.jpg)

Deze foto toont een vrouwtje met jong in Rhino and Lion Nature Reserve, Johannesburg. De zuidelijke witte neushoorn was ooit bijna uitgestorven, maar in 2008 werden er weer meer dan 17.000 geteld. Met de noordelijke variant die in Centraal Afrika leeft is het minder goed gesteld. Volgens het artikel op Wikipedia dacht men al tien jaar geleden dat hij in het wild uitgestorven was, met nog drie exemplaren die door Keniaanse soldaten de klok rond bewaakt worden.

Ik wilde de G6 graag op een speciaal ondergrondje tentoonstellen, dus heb ik gezocht naar de meest bruikbare voorstelling van een neushoorn die ik kon vinden in de speelgoedwinkel. Hij bestond ook als 3D-printvorm maar dat was drie keer zo duur als een exemplaar van Schleich. Ik vond ook nog twee kleinere neushoorns in een goedkopere dierencollectie, maar deze hebben gietnaden, een gladde huid en ze verzinken qua afmetingen in het niet bij de G6. In het echt ga je de twee niet meteen op een plek aantreffen, maar het is eerder symbolisch voorgesteld.

photo 431920

photo 431921

photo 431922

photo 431923

Afmeting: 12,5 cm, of omgerekend 4,2m. Da's niet zo overdreven.

photo 431924

Ik vond er ook al een passend kadertje voor in mijn collectie tweedehandsexemplaren.

photo 431925

photo 431926

photo 431927

photo 431928

photo 431929

Nu nog een savannelandschap proberen na te maken, met hoog dor gras.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2017 2:49 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag legde ik de laatste hand aan het luchtafzuigsysteem voor het airbrushen. Het was een voorlopige oplossing, zodat ik kon beginnen werken. De buis naar de schoorsteen moest met een ketting op zijn plek gehouden worden.

photo 431985

Daardoor werkte de afzuigkap en kon ik ondanks het afschuwelijke weer beginnen te spuiten. Volgens het artikel in SMMI kon je best Deck Tan gebruiken voor de basis.

photo 431975

photo 431976

De lamp in de kap werkte vooral voor de bovenkant goed. Ik zal nog een batterij-ledlamp moeten installeren voor de kant die van de lamp weg gekeerd is.

photo 431977

De rode primer zorgt dat je meteen kan zien waar de verf nog niet helemaal dekt, daar is het nog rose.

photo 431978

photo 431980

photo 431981

Een eerste laag verf zit hier al op de G6. Ik heb de pootjes zowel in in- als uitgeklapte toestand gespoten, zo blijven er geen ongeschilderde plekken over.

photo 431979

Omdat het PE iets geplooid stond, schiet er om de beurten een andere hoek los na terug lijmen.

photo 431982

Ook op de turret wordt de loop in neergeklapte en geëleveerde toestand gespoten.

photo 431983

Nu het nog kan, wordt de binnenkant van de wielen geschilderd.

photo 431984

Hier zit er reeds een schaduw over het Deck Tan. Die is gemaakt met dezelfde verf en een paar druppels Flat Earth in de beker.

photo 431986

photo 431987

photo 431988

photo 431989

photo 431990

photo 431991

Ik brak de rechterspiegel maar voor de rest gaat alles voortreffelijk. Misschien volgende keer wat highlights en dan zou ik willen gaan afplakken voor een tweede verfsessie met Flat Earth als basiskleur. Ik vind de tweekleurige camo van de Emirati's eigenlijk mooier dan de driekleur van de SANDF, dus ik ga dat patroon proberen af te printen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 19:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Na de vorige post was er al eens gehighlight op het beige. Daardoor zijn er een paar harde schaduwen verzacht. Ik was al bijna begonnen met het maskeren voor de tweede kleur van het UAE patroon, toen me zaken begonnen op te vallen die niet overeenkwamen met het model.

photo 432400

Vooraan op de hoeken zitten er ankerpunten die er bij het model niet zijn en zijn de sleepogen verwijderd. De lampenbeschermers hebben een ander patroon.

photo 432401

Tussen het eerste en tweede wiel is een opbergkast.

photo 432402

De kijkvensters in de turret zijn vergroot.

photo 432403

De opbergmand heeft een andere textuur en er is secundaire bewapening voorzien. Allemaal zaken die wel te scratchen zijn, maar waar het nu te laat voor is. De gekozen setting in de savanne maakt ook de keuze voor deze variant onwaarschijnlijker, het zou eigenlijk de Afrikaner versie moeten worden. Ik heb dan maar een omslag gedaan en ben beginnen afplakken voor de 3-tone veriant; het bleek dat ik het nodige groen al in bezit heb.

photo 432404

Ik was eerst begonnen met de turret, maar het bleek dat ik gewoon niet genoeg gom had om het model in één stuk te spuiten. Het zal dus in twee delen moeten, waarbij elk deel afzonderlijk in de twee kleuren gespoten, geschaduwd en gehighlight moet worden.

photo 432405

photo 432406

Hier zit er al een laag groen op maar het kan nog strakker. Het zal toch moeilijk zijn om helemaal nergens te oversprayen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2018 1:42 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het groen op de hull is al klaar, met schaduw en highlights er op. Voor dat laatste heb ik heel wat Dunkelgelb moeten toevoegen voor het zichtbaar genoeg werd. Nu wordt het masker deels losgemaakt voor de laatste kleur.

photo 432451

photo 432452

photo 432453

photo 432454

photo 432455

photo 432456

Het kleurenschema in de kit, geleverd door Mig, toont de wheel bays foutief in bruin terwijl de camo er in doorloopt op mijn fotovoorbeeld. Ik heb daar dus freehand gespoten, er komt toch pigment over.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2018 8:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Flat Earth is als derde kleur aangebracht. Ik had bijna een te rode schaduwkleur gebruikt, maar ik heb op tijd bijgestuurd met een druppel blauw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu de turret in dezelfde kleuren zetten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2018 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dit zou nu wel eens een militair voertuig zijn wat ik misschien wel eens zou willen bouwen. Het spuitwerk vind ik er kwa kleur wel mooi uitzien maar ik zie wel heel duidelijk dat je blutack worstjes hebt gebruikt en dat vind ik persoonlijk nief zo mooi. Soms zie je hele zachte overgangen en soms zie je harde overgangen. Kun je dit nog met een washje of een filter wat blenden zodat je het verschil niet meer zo erg ziet?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jan, 2018 10:43 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een filter en een wash ga ik zeker nog toepassen. Ook moet er nog wat gecorrigeerd worden, nu de spuitwerken afgewerkt zijn en ook de koepel ontdaan word van kneedgom zie je waar de foutjes zitten.

photo 432681

photo 432683

photo 432682

photo 432684

photo 432685

Dit verschijnsel treedt hier en daar teveel op, daar moet de gom iets verder teruggeplaatst worden

photo 432686

photo 432687

photo 432688

photo 432689


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2018 2:30 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De correcties aan de camo zijn nu uitgevoerd.

photo 432783

Nu zijn de wielen ook al gehighlight.

photo 432784

photo 432785


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jan, 2018 0:55 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De P+ zit nu over de hele G6, behalve over de banden. Ik merkte bij het zetten van de eerste van de velgen dat de verf op de banden makkelijk opgenomen wordt door bezwete vingertoppen, dus heb ik een doekje gebruikt om de rest te doen. De wieldeksels kwamen terug los door de kracht die je moet zetten om de band er op te krijgen. Dat was dus toch beter voor het schilderen gelijmd geweest, al had ik de verf wat weggehaald. Even een dryfit, de wash gaat er nu op komen. Ik wil een lichte filterwash van AK gebruiken. Eerst nog twee kleine decals en wat geschilderde details.

photo 433008

photo 433007

photo 433006

photo 433009


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement