Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 aug, 2017 17:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
In mijn moeilijke jaren had ik de gewoonte om tijdens het middaguur tussen de lessen mij onledig te houden met een populair spelletje. Je beschikte over een boek kaarten van 32 exemplaren en de oorspronkelijke bedoeling van dat spel bestond er in om zoveel mogelijk slagen van 4 samenhorige kaarten te halen. Dat was wat primitief voor ons. Gelukkig zijn de meeste uitgaves van dit spelletje voorzien van een alternatieve speelwijze en daar werd het interessanter. Zo kon het spel als thema een bepaald soort voertuigen hebben, waarvan een vijftal (en bij luxe versies een zestal) technische gegevens opgelijst waren. Als je aan zet was, moest je van de openliggende handkaart daar een van kiezen en hopen dat je door je tegenstanders niet overklast werd. Het werd extra spannend als er iemand zo ver gedreven kon worden dat hij nog drie kaarten over had, want dan mocht hij daaruit kiezen. Je had een probleem als er bij die kaarten dan een troefkaart zat, want dan ging het weer even de andere kant op. Zo was een van mijn favoriete thema's wel dit:

photo 417911

En de leukste troefkaart was wel deze, want die sprong er wat uit door zijn buitenissige ontwerp.

photo 417910

Er was maar een rivaal die even snel reed, de rakettenwerpende truck. Ook was er maar 1 tank die langer was, de Challenger 2, verder was er alleen de Luchs die met zijn 800km verder reed en het was ook bij de tien zwaarste exemplaren. Maar het zou toen nog een hele tijd duren voor dit model in styreen uit zou komen, wat me altijd verwonderd heeft.

photo 417926

(foto Wikipedia, By Col André Kritzinger, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.p ... d=32066140, verdere gegevens te vinden op pagina https://en.wikipedia.org/wiki/G6_howitzer).

Tot ik vorig jaar op BSMC de volgende doos naar huis mocht slepen:

photo 417906

Wat zit er in die goed gevulde verpakking?

photo 417907

Eerst eens kijken naar de sprues:

photo 417916

photo 417919

photo 417920

Ziet er wel scherp gegoten uit, geen flash te zien. Details zijn redelijk, al ga ik die oogjes op de koepel wel vervangen door draad. Helaas is er rond deze tijd nog geen gedraaide metalen loop uit die beter is dan het kitpart, er is er wel eentje voor een oudere resinkit maar die is volledig symmetrisch gedraaid. Misschien ook een oudere variant. Het is wel zo dat er maar een gedeeltelijk interieur voorzien is, dat voor de bestuurder.

photo 417918

Het glaswerk is redelijk maar er zit een of andere onzuiverheid in gegoten. Dit moet ook weer blauw gespoten worden. problemen voor later.

photo 417917

Normaal gezien ben ik niet zo van de rubberwieltjes maar dit is natuurlijk een speciaal geval. Er is ook geen gebrek aan detail, alleen wat flash. Deze verweren zou bijna een apart topic kunnen worden.

photo 417915

De handleiding. Ik heb deze nog wat in het zakje gelaten omdat er ook meerdere vellen PE bij zitten. Overigens zitten alle kitonderdelen in zakjes die hersluitbaar zijn, hetzelfde kleefsysteem als waarmee je tegenwoordig de salami opnieuw hermetisch verpakt. Stond ik daar met mijn plasticschaar.

photo 417913

photo 417914

Een PE-vel en daarbij een stukje correctie-PE. Ze hebben dus hun huiswerk gemaakt, altijd leuk om te zien in een iets prijzigere kit. Maar niet duur te noemen, bij Tamiya zou dit vast tweemaal zoveel gekost hebben. Verder heb ik al een half jaar de tijd gehad om eens rond te kijken naar informatie over de kit. Zo kocht ik de SMMI van april dit jaar. Er staat een uitgebreid artikel in voorafgegaan door een fact-file.

photo 417921

photo 417922

photo 417909

photo 417923

photo 417924

Verder vond ik slechts 1 boek waar foutief een G6 bij afgebeeld is, want het artikel zelf gaat over de Rooikat, een andere Zuidafrikaanse veelwieler.

photo 417908

Die is overigens ook in de pijplijn, misschien een nieuw koopspook voor het eind van het jaar?

https://www.scalemates.com/kits/1085342-trumpeter-09516-afv-rooikat

Ik zal aan deze kit werken wanneer ik even niet aan de andere modellen kan verder schilderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 aug, 2017 19:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Wow, die rooikat is goed nieuws... Bijna het resinmodel gekocht. Succes met deze, past goed naar het schijnt...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 aug, 2017 22:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 okt, 2016 14:29 pm
Berichten: 13
Hier word ik heel blij van.
Er zijn niet genoeg Afrikaanse kits. Inderdaad wel enkele oude resin kits die nog lastig te verkrijgen zijn ook.
Afrikaanse voertuigen hebben vaak zo'n buitenaards uiterlijk, dat je er wel van moet houden.
Heb hem zelf dan ook nog op de plank liggen.
Ik kijk graag met je mee en blijf hem volgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 aug, 2017 0:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Ha die Steven,

Weet niet of je Facebook gebruikt? Azrael Raven, de bouwer van de G6 uit het artikel, heeft daar een uitgebreid bouwverslag bijgehouden van dit project.

Ik ben wat dat betreft net als jij: ook al heb ik meerdere projecten lopen, zo nu en dan trek ik gewoon een nieuwe kit open, gewoon om de inspiratie er in te houden en omdat het kan 8) ...

Blijf deze dan ook maar volgen :roll: :wink: . Succes!

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 aug, 2017 0:55 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Blij dat de Rhino goed ontvangen wordt. Op Facebook waag ik me alleen als er geen alternatieve weg is, bijvoorbeeld als er iemand daar een fotoreeks van een beurs neergezet heeft. Je staat er iets te vaak voor een gesloten deur tegenwoordig.

Voor we er in vliegen nog even een nieuwe toevoeging aan mijn arsenaal van pincetjes en tangetjes. Het lag in de afslagbak bij de Hubo, je kan het in feite de anti-tapijtmonsterpincet noemen.

photo 417996

Dit pincet heeft led-verlichting die schijnt op wat je ingeklemd houdt. Ze is ook redelijk stevig gebouwd.

photo 417997

Kan bijvoorbeeld van pas komen op plekken die niet goed verlicht zijn, of bij modellen waar in een holte gewerkt moet worden.

Nu over naar de G6. Een eerste vaststelling is dat de kit wel last heeft van een verschijnsel dat vaak voorkomt als er grote langwerpige onderdelen in de kit zitten: warping.

photo 417995

Dit stuk van de romp is links uitgelijnd met het grid op de snijmat, rechts wijkt het al tien graden af. Ook de tegenhanger lijdt er aan. Misschien had men beter dit onderdeel opgedeeld. Deze stukken krijg je trouwens losgemaakt uit de sprue, er zit alleen nog ergens een injectiepoortje op de zijkant. Pin ejector marks hebben bij dit model meestal een uitsteeksel, je ziet er een aantal aan de bovenzijde van de foto. Ik heb die uit voorzorg maar allemaal verwijderd want ze worden niet getoond in de handleiding.

photo 417998

De eerste bouwstap is het monteren van de stempels in de zijkanten. Deze worden werkend gemaakt, waarbij je de arm kan uitstrekken en de zuiger (hier afgedekt) uitschuift. Zoals je ziet is de arm in alle vier de installaties tweedelig en moet er geplamuurd worden om de helften op elkaar af te stemmen.

photo 417999

De cabine en het echt werkende stuurmechanisme worden meteen na de linkerhelft van de stempels gemonteerd. De binnenzijde zou MiG cremekleurig moeten worden, dat zal wel ivoorwit moeten zijn.

photo 418000

De twee zijkanten resulteren samen in een opvallende afwijking, dit zal rechtgetrokken moeten worden door de inklemming van de vloerplaat.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 aug, 2017 13:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Die afwijking valt toch nog wel mee? :lol:

Maar nog best een groot model eigenlijk, als ik dat zo op je snijmat zie liggen er van uitgaande dat dit een standaard snijmat is en geen miniatuur

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 aug, 2017 17:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 okt, 2016 14:29 pm
Berichten: 13
Oei! Heeft die van mij gelukkig geen last van.
Er zijn wat gekke dingen aan de kit, maar dat is eigenlijk meer omdat het toestel zelf gewoon een gek ding is.
De assen straks lijken verkeerd te zitten, maar deze zitten links niet op dezelfde plek als rechts, bijvoorbeeld. Vooral niet gaan corrigeren.
Sowieso heeft de kit nagenoeg geen correctie nodig, behalve een paar haakjes die missen.

Bedankt voor de Facebook-tip, Richard. Hij is momenteel ook de Bushmaster aan het bouwen met extra bepantsering en daar is geen bouwbeschrijving voor, dus ik ben heel blij met de info :D

EDIT: Ik neem aan dat je de builds van "The Modelling News" al hebt gevonden met Googlen?
Hier is een preview van de kit: http://www.themodellingnews.com/2017/01/in-boxed-takoms-35th-scale-g6-rhino.html
En hier is de build: http://www.themodellingnews.com/2017/01/build-guide-macson-tans-take-on-takoms.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 aug, 2017 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Wat een afschuwelijk ding zeg, maar wel erg interessant tegelijkertijd. Het wordt wel een groot apparaat, wel jammer van de kromgetrokken onderdelen.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 aug, 2017 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Outlaw schreef:
Bedankt voor de Facebook-tip, Richard. Hij is momenteel ook de Bushmaster aan het bouwen met extra bepantsering en daar is geen bouwbeschrijving voor, dus ik ben heel blij met de info :D


Graag gedaan :D . Wanneer je hem op zijn naam zoekt, dan moet je (momenteel) de avatar met het naar je toespringende jachtluipaard hebben (Azrael heeft drie accounts: één voor modelbouw, één voor andere zaken en één voor familie en "echte" vrienden).

groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 aug, 2017 13:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
topbuild, lekkere intro ook. Ik volg!

Pincet met led-verlichting kocht ook, maar binnen no time stuk. Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement