Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 20 jul, 2017 8:02 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Na de verhuizing eindelijk wat ruimte en tijd om wat te gaan knutselen. En dat is alweer veel te lang terug....

Afbeelding

Nou bouw ik meestal vliegtuigen, en weet niet zo heel veel van tanks af. Dat heeft zo zijn voordelen, ik ga gewoon bouwen en zie wel wat eruit komt....

De eerste 2 raampjes heb je 2x, dus 16 wielen om te doen. Dat valt op zich best mee.

Afbeelding

Wat spul voor op de koepel

Afbeelding

En de zijkanten

Afbeelding

Wat groter spul

Afbeelding

Decalvelletje met wat nummertjes en een PE fretje met wat roosters.

Afbeelding

En de instructies inclusief painting guide in kleur.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jul, 2017 17:36 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Je pakt er wel een speciale uit, die heb ik zelfs nog niet. Met deze kan je ook niet veel verkeerd doen, die is er niet meer van gekomen. Zaten er geen tracks bij?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jul, 2017 19:45 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Hoi!

Tracks wel ja, van die rubberen in 1 stuk. Alleen even aan elkaar lijmen, al heb ik via YouTube begrepen dat dit rubber volledig onaantastbaar is wat lijm betreft.
Maar dat zien we later wel.

Dag 1

Tot nu toe gaat alles volgens plan. Mijn medeforumbewoners hebben nog niet door dat ik geen flauw idee heb waar ik mee bezig ben, z'n tankgeval bouwen. Ik zal
goed gebruik moeten maken van Google, Wikipedia en andere bronnen om de schiijn op te houden, maar dit zal waarschijnlijk tussen nu en heel snel toch wel
duidelijk worden....


Citaat:
De E-100 Super Heavy Tank (officiële designatie: de Pänzerkampfwagen E-100 (Gerät 33)) was een ontwerp van het Duitse leger van tegen het einde van de
Tweede Wereldoorlog. Doel was een wapen te ontwikkelen die zowel als anti-tank en als anti-vliegtuig kon worden ingezet. Helaas voor hen, net als vele andere ideeën,
was het niet genoeg en veel te laat. Tegen de tijd dat het chassis van het eerste prototype gereed was, was de oorlog al voorbij (zie plaatje dat ik schaamteloos heb
gejat van Wikipedia. Maar ach, publiek domein dus het mag).

Afbeelding

De trage ontwikkeling was voornamelijk door Hitler zelf, die er geen heil meer inzag (of de grondstoffen liever voor iets anders gebruikte) waardoor er in de fabriek
van Adlerwerke slechts 3 man aan het ontwerp kon werken. Het complete chassis werd in 1945 door de britten gevonden, en naar Engeland verscheept voor studie.
Daarna belandde het chassis bij het oud ijzer.

Was did geval wel afgemaakt, hadden we de volgende statistieken kunnen optekenen:
- bemanning: 6
- afmetingen: meer dan 10m lang, 4,5m breed en 3.3m hoog
- gewicht: 150+ ton
- motor: Maybach HL230 V12 (700 pk)
- max. snelheid: 40 km/h
- actieradius: 190 km
- bewapening: 128mm kanon, 75mm coaxiaal kanon, 7.92mm machinegeweer


En zo begon vandaag het echte werk. Eerst maar eens 2 stukken tegen de onderkant van de romp lijmen. Lekker veel gaten, daar komen straks de springveren
van de schokbrekers (?) in.

Afbeelding

De onderkant heeft ook nog leuke detaillering, al vraag je je soms af waarom. Je zet zo'n ding niet ondersteboven in de vitrinekast.... Maar ja, dat betekent wel dat
ik de injector-gates niet hoef weg te werken.

Afbeelding

En dan die schokbrekers:

Afbeelding

16 stuks, en ze zien er best aardig uit al hebben ze wel allemaal wat TLC nodig. Dat kan je natuurlijk overslaan omdat je die gietnaden never nooit niet gaat zien (tenzij
je hem weer ondersteboven in de vitrinekast zet), maar ik weet wel dat het er nog zit en dat kan natuurlijk niet.

Afbeelding

Flink wat schuren later kunnen ze op hun plaats. Lijm optioneel, op één na.

Afbeelding

Schokbrekers op hun plek, tijd voor de assen, want anders kan je geen wielen aanbrengen.... En ook hier, 16 maal hetzelfde, en 16 maal
bijschuren voor de netheid.

Afbeelding

Afbeelding

En dan de wielen zelf. 16 stuks, 3 onderdelen per stuk. 48 onderdelen uit de gietramen halen, in elkaar lijmen en als de lijm droog is de schuurstok eroverheen halen.
Dat werkt gewoon het makkelijkst om de loopvlakken van de wielen bij te schuren. En dan ben je toch blij als ze alle 16 op de grond staan :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste echte probleem: het chassis van de E-100 was hier en daar wat versterkt met extra metaalplaten. Dat doet de kit dus ook. Nou moet daar natuurlijk wel
een naadje hebben gezet, maar dit is wat overdreven.... Daar moeten we morgen maar wat aan doen denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

"Herhaling van zetten, hoofdstuk 3". Kleine stukjes op de koepel lijmen. ruim 30 in dit geval, en maar 4 soorten. Gelukkig gaat het wel lekker snel.

Afbeelding

En dit gedetailleerde geval steekt uit het luik omhoog. Ik stel me zo voor dat de commandant dit gebruikt om te kijken wat hij aan het doen is.

Afbeelding

Helaas - als je deze inlijmt moet het luik open staan. En dan kan je dus naar binnen kijken. In die grote gapende leegte die ontstaat door het totale gebrek aan
enig interieur. Dat gaat hem niet wporden, dus luikje dicht....

Afbeelding

Maar dan wel even een vraag voor zij die wel weten wat ze doen: die gaten horen daar niet gok ik. Daar zal iets van glas of zo hebben gezeten?

En dan dat 128mm kanon. Flink wat onderdelen, en alles in 2 helften. En da's best jammer, want het verlijmen is best eenvoudig, maar je maakt het jezelf lastiger
als je vervolgens wel wil dat alles netjes op zijn plaats zit, en dan zal je nog flink moeten schuren om de naad weg te werken, hopende dat de vorm niet te veel
wordt aangetast.

Afbeelding

En dan een probleempje bij de instructies. Bewijsstuk A: de tekening van onderdeel C28.

Afbeelding

Bewijsstuk B: onderdeel C28 op het gietraam.

Afbeelding

Nou kom ik hier wel overheen want het onderdeel klopt wel, maar dat had best wat netter getekend mogen worden.
gelukkig ging de achterkant dan weer probleemloos.

Afbeelding

En dan de bovenkant van de romp. Wat losse onderdelen, wat gereedschap, en wat PE roostertjes.

Afbeelding

Afbeelding

En toen konden we niet verder: er moet nu eerst geschuurd worden om wat naadjes weg te werken, en daartoe ga ik de lijm eerst eens even echt goed uit
laten harden...

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jul, 2017 21:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi, weet je al of je de schurtzen gaat monteren?

In die gaten in de koepel komt inderdaad glas, als je oude negatieven hebt zijn die qua kleur redelijk goed naar het schijnt.

Breng je ook nog de sporen van de lassen en van het uitbranden van de platen? Deze laatste maak je heel eenvoudig en snel door met een mes krassen te trekken dwars op de platen.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jul, 2017 21:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Ik weet nog net wat schurtzen zijn :) Ja, die gaan erop. De boxart heeft er eentje die ontbreekt, maar ja, dit ding heeft geen dag praktijkervaring. Van de andere kant, het ding heeft nooit volledig bestaa. Maar ik ga het simpel houden. Geen lassen dus. (Geen idee hoe dat er in het echt uitziet, dus ook niet te reproduceren...)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jul, 2017 8:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Ik had het zo gedaan, in de hoop het later interessant te kunnen maken met een wash, nu ja, een paar keer verhuizen voor werken heeft er anders over beslist. Lassen zijn gewone streched sprue die zacht gemaakt wordt met lijm en zo zacht gemaakt wordt en ingekrast, je kan gerust meerdere lagen aanbrengen, een las op die platen wordt ook opgebouwd.

photo 416728


photo 416726

photo 416725

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jul, 2017 9:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Alweer een Duits monster zoals de Maus en de Ratte maar van deze had ik nog niet gehoord. :oops:
Niettegenstaande ik enkel US doe is deze toch interessant genoeg om te volgen. (kwestie van de algemene kennis op peil te houden) :D

Btw: zie plaatje dat ik schaamteloos heb gejat van Wikipedia. Maar ach, publiek domein dus het mag.
In de regel mag je alles van het internet downloaden tenzij er naar het copy-rights wordt verwezen maar het is hoe dan ook wel zo netjes om dan ook even de bron te vermelden, wat je dan ook deed. :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jul, 2017 10:49 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
je zou ipv schuren ook een schraper kunnen gebruiken, dan zou het makkelijker moeten zijn om de loop rond te houden

http://www.ebay.nl/itm/Modeling-Part-Sc ... 3sYhzePnrQ


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jul, 2017 10:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dat heb ik nu nog nooit gezien maar het lijkt me wel interessant. :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jul, 2017 13:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Ik heb dat setje ook en is ok makkelijk bij vleugelvoorranden en de aanzet van beide romphelften


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement