Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 16:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2018 2:46 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik heb weer eens nachtdienst, en doorgaans betekent dat dat ik weer een kitje uit kan zoeken waarmee ik me bezig ga houden.
Aangezien ik op werk wat lastig kan airbrushen is een kitje met redelijk wat onderdelen wel fijn.
Wel, dit kitje heeft er 780, en als je dat dan deelt over de 14cm die 't blikje lang gaat zijn, dan kom je neer op zo'n kleine 56 stukjes per strekkende cm. En dat is best veel! :shock:

Maar goed, mag ik jullie voorstellen...

Flakpanzer 38(t) Ausf. M:
Afbeelding

De Flakpanzer 38(t), officieel aangeduid als Flakpanzer 38(t) auf Selbstfahrlafette 38(t) Ausf M (SdKfz 140), was een Duits pantserrupsvoertuig tegen luchtdoelen (om maar even de Nederlandse terminologie te gebruiken) welke in de Tweede Wereldoorlog gebruikt werd.

De Flakpanzer 38(t) was ontworpen rond het platform van de Tsjechische vooroorlogse LT-38 tank, welke na de Duitse bezetting als de Panzer 38(t) geproduceerd werd.
De Flakpanzer 38(t) gebruikte het Ausf. M chassis, waarbij de motor naar het midden geplaatst was en de bewapening achterop het voertuig gemonteerd was in een speciaal ontworpen gepantserd compartiment. De pantserplaten van dit compartiment konden deels neergeklapt worden waardoor het wapen 5° onder horizontaal gericht kon worden.

Inclusief het prototype zijn er 141 Flakpanzer 38(t)'s gebouwd van November 1943 tot Februari 1944.

Tegen het eind van de oorlog was het enkele 2cm luchtdoelkanon niet meer voldoende om de vijandelijke jachtbommenwerpers op afstand te houden, en zijn ze steeds meer en meer tegen lichtgepantserde grondvoertuigen.

Op het ogenblik zijn er nog 4 complete voertuigen te vinden.


Nu heb ik nog een aantal andere voertuigen liggen welke gebaseerd zijn op de Pz. 38(t), zoals de Flakpanzer 38(t) met MK103 kanon, de Marder III Ausf. M (Sd.Kfz. 138), de 15 cm Schweres Infanteriegeschütz 33/1 auf Selbstfahrlafette 38(t) (Sf) Ausf. M (Sd.Kfz. 138/1) (oftewel Grille), en dan heb ik ook nog de gewone Panzer 38. :mrgreen:

Maar goed, ik had al wat voortgang geboekt, dus laten we eens kijken.

Als eerste de kit.
photo 438466

En wat ik aangaf, de kit heeft 780 stukjes, maar gelukkig bevat de kit een hoop generic onderdelen voor de Panzer 38(t) die ik voor de Flakpanzer niet nodig ga hebben:
photo 438462

Maar goed, ik had intussen wat vooruitgang kunnen boeken, zo zit de badkuip al deels in elkaar en heeft het één en ander ook alvast een laag witte verf gekregen.
photo 438461

De motor en de transmissie zitten ook al deels in elkaar.
photo 438465
Ik moet wel zeggen dat Dragon heel karig is met hun kleuraanduidingen, en ik heb dus geen flauw idee welke kleur de motor moet worden... Iemand een idee?

En ik ben ook al voorzichtig begonnen met het verweren van het wapenplatform. Deze heeft eveneens een witte basislaag gekregen, en daarna ben ik met panzergrau en een sponsje aan het drybrushen c.q. chippen gegaan met onderstaand resultaat.
photo 438464
Ik vind het effect wel wat hebben. en in denk dat dit i.c.m. een wash best mooi gaat worden.

Well, tot zover!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2018 18:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Daar is Jugs weer! Waarom heb je eigenlijk 2 boortjes aan de doos gekleefd? Van deze blijft het interieur goed te zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2018 19:50 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Deze kit en de boortjes komen bij dezelfde winkel vandaan, en om te voorkomen dat ik de boortjes kwijt zou raken onderweg naar huis zijn ze op de doos geplakt. :wink:
En inderdaad, van deze kit blijf je vrij veel van het interieur zien, en nu wil ik ook de luiken bij de versnellingsbak en de motor open zetten, dus ik hoop dat een beetje representatief te kunnen maken.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2018 19:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Dragon is altijd wel gul met het aantal onderdelen. De motor zou ik gewoon zwart maken, dan zit je altijd wel goed. Leuk ding.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2018 21:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 jan, 2009 20:38 pm
Berichten: 121
Woonplaats: Gent
Hallo Juggernaut,

Leuke kit, deze Flakpanzer heb ik altijd al een leuke gevonden. Als ik je een tip mag geven ivm het schilderen: je hebt het platform wit geschilderd, maar dit zou eigenlijk dunkelgelb moeten zijn.
De "regel" vroeger bij het schilderen van Duitse tanks in de fabriek was dat alles wat van buitenaf zichtbaar is, ook vanuit de lucht, de zelfde kleur als de buitenkant, dunkelgelb in dit geval, moest hebben.
Als je het kanonplatform wit zou schilderen, zou dit vanuit de lucht een opvallende wit stip zijn, makkelijk zichtbaar dus.
Een duidelijke foto hiervan vind ik niet direct, maar op deze zie je dat de binnenkant van het platform alleszins de zelfde kleur als de buitenkant heeft:

Afbeelding

Op deze zie je dat de crew de binnenkant (omgeklapte zijkanten) mee heeft gecamoufleerd, en zelfs het tactisch nummer er heeft opgeschilderd.

Afbeelding

Hopelijk ben je hier iets mee en succes met je model!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 feb, 2018 0:04 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Jeroen, dat zou ik evt kunnen doen, maar volgens mij was de motor niet zwart.. Als ik kijk naar de diverse halftracks kom ik óf grijze óf gele motoren tegen. Ik ben nog zoekende naar goede foto's van het type motor wat in dit voertuig gezeten heeft.

@ Wouter, daar zeg je zo wat...
Kennelijk toch teveel Warthunder gespeeld... :lol:
Al moet ik zeggen dat onderstaande foto wel een witte kleur aan lijkt te geven op de binnenkant van de neerklapbare panelen, het is een stuk lichter dan het Panzergelb.
Afbeelding
Jouw foto's schetsen in ieder geval een goed beeld van hoe ze er in the field bij stonden, bedankt daarvoor! :brouw:
Wellicht dat ik het wit losjes over ga spuiten alsof het veldwerk is geweest, dat zal best interessant staan denk ik.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 feb, 2018 16:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 jan, 2009 20:38 pm
Berichten: 121
Woonplaats: Gent
Juggernaut schreef:
Al moet ik zeggen dat onderstaande foto wel een witte kleur aan lijkt te geven op de binnenkant van de neerklapbare panelen, het is een stuk lichter dan het Panzergelb.



Hallo Juggernaut, ik denk dat die witte kleur van de zijpanelen voornamelijk te wijten is aan de reflectie van zonlicht. De voorkant van de fender en de toolbox lijken zo ook veel witter dan bijv. de wielen.
Alvast blij dat ik je kan helpen :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2018 13:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Mooi kitje Danny, zo te zien ook weer genoeg voor de onderdelenbak straks.

Ik heb wat gezocht voor kleurenfotos van de motor, maar veel is er niet te vinden. Ik kwam wel deze tegen van een restauratie van een Hetzer (zal qua kleuren niet uitmaken lijkt me)
photo 438756
Ik kan niet zeggen of het grijs is of zwart met veel stof, maar ik denk dat je met een donkergrijs/panzergrau-schtig kleurtje een heel eind in de buurt kan komen.

Van de versnellingsbak heb ik nog deze foto, ook van een Hetzer;
Afbeelding
Alles ziet er nog vrij onaangeroerd uit, dus waarschijnlijk zijn het ook de originele kleuren.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement