Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 8:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 11 apr, 2017 13:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja inderdaad, als je zo een keer rond surft op het net vind je de raarste, de mafste en zelf de meest ongelooflijke fieldmodifications die je je maar kan indenken... sommige zijn simpel zoals haken en ogen en/of rekken maar anderen gaan soms heel wat verder... in tijden van oorlog kan echt (bijna) alles! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 apr, 2017 10:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
Goed, overgegaan naar de lakfase, maar daar toch echt wel een paar fouten gemaakt. Ik schrijf ze maar op, wellicht dat ik iemand anders behoed voor dergelijke beginnersfouten.

Ten eerste, veel te dik gespoten. Waarom weet ik eigenlijk ook niet. Toch te snel willen gaan. Maar waarom in 1 laag alles dekkend? Geduld is echt een schone zaak.

Ten tweede, met een veel te dikke laag die nog veel te nat is de truck vastgepakt omervoor te zorgen dat hij niet zou "vastplakken" Hiermee best wel wat verfbeschadigingen

Ten derde, gelakt in een oude doos waar ik ook veel geprimed heb. Dus daar ligt een laag met spuitverf die, naar ik dacht, uitgehard was. Maar die spuitverf is weer "geactiveerd" en
heeft veel van de accessoires bevlekt.

Goed, weer leergeld, ik fix het wel met het verweeringsproces. Wellicht dat het nog helpt ook nog :) Voortaan ga ik gewoon in hele dunne laagjes lakken, en wacht ik wel steeds tussendoor.

Gewoon niet te snel gaan is het devies!

Hier de foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 apr, 2017 16:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
oke, dit blijft een soort van hel projectje. Na het mislukte hoogglans-avontuur (zie vorige post) was het na een weekje tijd voor de decalls.

So far so good. Lekker klein spul, en ik ben gek op decalls plakken. Het is toch echt de eerste transformatie naar de laatste en leukste fase...verweren!

Afbeelding

De decalls van deze set leken al iets te groot te zijn voor deze schaal, maar het lukte toch wel aardig.

Afbeelding

Zoals je ziet is de schade die opgelopen is bij het spuiten aanzienlijk, maar goed, eerst maar eens de decalls afdekken met een klein spuitje hoogglanslak.
Ik pak dus de hoogglans, schud, Spuit... en wat denk je?!?!?!?!?!?

Afbeelding

SPUIT IK GRONDVERF OVER MIJN GEVERFDE< GELAKTE EN BEPLAKTE TRUCK HEEN.

Oh wat stom dit zeg. Ik blijf maar pech hebben met dit project.

Afbeelding
Afbeelding

Zucht, ff uithuilen en wegleggen.

1 groot voordeel: kan nu alle verfschade opgelopen bij het spuiten herstellen. Dus het wordt er wel beter van..... ofzo....

En trouwens hoe ga ik die decall fixen? Oh oh oh wat ontzettend stom.....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 apr, 2017 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Archer heeft een vel met niks anders dan US sterren in diverse maten. Ik heb nog wel een setje liggen met drie sterren van Hasegawa maar die zijn zonder cirkel.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 apr, 2017 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Hallo Huub,

Zou mij dit gebeuren dan wist ik het wel: het grote groene archief......

Mar ik kan me voorstellen dat je dit zonde vind van al je werk. Probeer dan eens of je de raampjes er uit kan halen en het model nog kan strippen. Dit doe ik zelf met:

- Mr. Muscle ovenreiniger: erop spuiten, in laten werken, eventueel met een oude tandenborstel inpoetsen, en afspoelen).

óf

- Kruidvat nagellak remover ZONDER aceton: aceton op een oud schaaltje, met een oude tandenborstel dippen, inpoetsen en afspoelen.

Waarbij aangetekend dat ik persoonlijk veel betere resultaten heb met aceton (omdat dit goedje natuurlijk veel sterker is dan Mr. Muscle). Wees wel voorzichtig met één en ander: hoewel deze specifieke aceton geen weekmakers in zich heeft, is het natuurlijk geen pretje voor je model. Voorzichtigheid en geduld (.... :wink: ...) is dus het devies.

In beide gevallen zijn de decals hoogstwaarschijnlijk verloren, maar dat zal de moeite niet zijn: een oproep hier op het forum zal je zeker een nieuw setje opleveren (ik heb er bijv. wel een aantal liggen, net als Walesha).

Mijn advies dus: uithuilen en opnieuw beginnen :) !

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 apr, 2017 0:15 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11864
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het is me ook eens bijna overkomen, Huub, gelukkig kwam de verf niet meteen door. Ik gebruik Armypainter en die spuitbussen zien er eender uit zonder de dop er op. Het makkelijkste lijkt me wel om te herbeginnen met een nieuwe als je daar snel aan geraakt, dan heb je meteen ook de decals terug. Zorg dat de belettering niet op de overgang tussen motorkap en engine grille zit en dat de ster goed recht op de deuren plakt met de punt omhoog gericht. De .50 mag donkerder gekleurd zijn, ik doe die bijna zwart en ga dan met een potlood aan de slag voor een gunmetal look.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 apr, 2017 9:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Die Steven heeft echt oog voor detail, hoe klein ook... die sterren staan inderdaad niet zoals het hoort, ik had het zelf niet eens opgemerkt! :roll:
Nu ja: laat het ons nog maar eens "leergeld" noemen, uit onze fouten moeten we leren nietwaar?
Ach ja, zijn we niet allemaal zo begonnen, als ik terugdenk aan mijn eerste bouwsels....??? :lol:

@Huub, laat je hierdoor niet ontmoedigen! Ik zou zeggen: zet het aan de kant, hou wat je niet goed deed in het achterhoofd en begin met goeie moed opnieuw, neem desnoods even de tijd om een aantal topics door te nemen en je zal merken dat je werkjes steeds beter zullen worden... drie dingen kan ik je meegeven:
1) neem tips & tricks ter harte en hou ze in gedachten.
2) veel geduld aan de dag leggen en niet te snel willen gaan.
3) volharding en de wil om het steeds beter te doen is de ultieme boodschap!
(En schroom vooral niet om vragen te stellen en om hulp te vragen)

Succes met het volgende project! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 apr, 2017 9:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
Jullie zijn fantastisch :)

Ja Walesha je hebt zeker gelijk. Vooral geduld, geduld, geduld en zeker niet te snel willen gaan. Iets wat nogal botst met mijn karakter en mijn extreem drukke baan, dagelijks leven met een gezin, etc.

Maar precies daarom ben ik hier mee begonnen, het is zo'n heerlijke tegenhanger van de hectiek van alle dag.

Goed terug naar het model. Ja ik ga het zeker niet naar het grote groene archief verbannen. Ik ga het gewoon heel rustig overschilderen, opnieuw lakken etc. En dan kijk ik wel wat het resultaat wordt.

Thnx voor de tips.

- De .50 heb ik zwart geverfd, wellicht nu door de hoogglanslak wat shiney, ik zal hem eerst verweren (wash erover heen, en dan kijken of ik wat met een potlood kan kleuren)

- Punten van sterren bovenaan, check. Ik moet hier eigenlijk gewoon rustig oude foto's voor terugkijken. Maar ja, stickers plakken blijft leuk, en dan wil je te snel. :) Zijn we weer ;)

- Na het herstellen van de schade geef ik hem daar waar nodig een nieuw lakje. Vraagje, zal ik eerst de washes doen, of eerst drybrushen met wat metalsilver-achtige kleur en dan de washes?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 apr, 2017 9:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Op de laatste vraag: drybrushen doe je eerst en met een iets lichtere tint dan de kleur van je model. Drybrush dient om de details "op te lichten", pas dan komt het "verweren" en zoals ik zelf begrijp dient je dan ook na het brushen eerst te vernissen voor je met washes e.d. begint.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 apr, 2017 13:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
hoe maak ik die kleur lichter, met wit erdoorheen? Of zilver erdoorheen?

Daarna kan i natuurlijk met metalsilver en met roest chippen, en dan een laagje vernis, wellicht kwasten die vernis ipv hoogglans lak spuiten lijkt mij.

Dan kan ik daarna verweren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement