Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 23:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 28 feb, 2017 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2007 19:11 pm
Berichten: 2103
Woonplaats: dordrecht
Hallo allemaal,

Hierbij gaat de eerste Takom King Tiger op het forum gebouwd worden!
deze betreft hier versie met de Porsche turret met volledig interieur (wat ook zeker gebouwd gaat worden) maar geen zimmerit.
Ik ga mijn best doen om hier een goed en mooi verslag neer te zetten met een hoop foto's en updates!

wat achtergrond informatie van de Königstiger.
De King Tiger is wel een van de meest legendarische en bekende tanks uit de 2de wereld oorlog.
Er werden in totaal 492 tanks gebouwd, te weinig maar zelfs 1 enkele tank was al gevreesd door de geallieerden

De Tiger was een kleine 7,5 meter lang, 3,7 meter breed en 3 meter hoog (das een verdiepinghoogte om te vergelijken)
Voeg daarbij een 70 ton aan gewicht toe en je hebt een bakbeest van een tank.
Helaas was het technisch gezien niet helemaal top, de transmissie en de motor konden zo'n tank eigenlijk helemaal niet aan.
Maar gelukkig maakte zijn kanon, een 8.8 cm KwK 43 L/71, een hoop goed.

Porsche en Henschell kregen beide de opdracht om een King Tiger te bouwen.
Na een flinke wapenwedloop won uiteindelijk Henschell en daarom werden de Tigers standaard uitgevoerd met een Henschell Turret.
Vroege oorlogsmodellen konden vanwege die "wedstrijd" ook met een Porsche turret rondrijden.

Ik ga hier een tiger bouwen met de Porsche Turret.
Eigenlijk vind ik deze turret er mooier uitzien (maar was minder praktisch, het kon 6 rounds minder meenemen)
mooie vloeiende lijnen en de commanders cupola verbreekt hier het oppervlak.

photo 403193
De doos is erg niet veel groter dan een andere kit maar wel stukken dieper.

De onderdelen zijn zeer mooi gegoten en zijn allemaal apart verpakt in plastic:
photo 403189
photo 403188
photo 403187
photo 403196
photo 403195
photo 403186

Ook losse tracks, zo te lijmen. heb wel ergens gelezen dat er nog wat pinmarks op zitten dus die zouden eerst weggehaald moeten worden.
Het zijn twee verschillende versies van de tracks, later maar uitzoeken welke ik ga gebruiken en wat wat is.

Een aantal decals, er zitten decals bij die op de granaat hulzen gaan.
Ook wat PE is aanwezig, niet veel gezien je een binnen en buitenkant heb .
photo 403190

en natuurlijk de bouwbeschrijving
photo 403191
photo 403192
Ziet er allemaal netjes en strak uit!

Ben benieuwd naar deze tank en hoe deze gaat bouwen.
Dit is eigenlijk de eerste nieuwe kit die ik ga bouwen en mijn eerste Takom kit.
Ik ga wel lekker op het gemak bouwen, dus verwacht een update pas volgende week.
Ik denk dat ik daar deze week niet meer aan toe ga komen.

Dat was het voor vanavond!
gegroet!

_________________
Follow the man, Who follow the money
To the edge of the world, And beyond
Deadliest Catch
Shia. Sometimes, a Demon can be an Angel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 feb, 2017 22:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
We zien het met grote interesse tegemoet. Op de verpakking staat "real armor thickness", wat is daarvan de bedoeling? Kan je stukken van de bepantsering weglaten om de binnenkant te tonen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 feb, 2017 23:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Deze ga ik met grote interesse volgen, ziet er uit als een hele mooie kit!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 feb, 2017 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2007 19:11 pm
Berichten: 2103
Woonplaats: dordrecht
StevenVD schreef:
We zien het met grote interesse tegemoet. Op de verpakking staat "real armor thickness", wat is daarvan de bedoeling? Kan je stukken van de bepantsering weglaten om de binnenkant te tonen?



Daarmee bedoelen ze dat zelfs de dikte van de armour in schaal is gegoten.
Dus wat de tank echt qua bepansering heeft is schijnbaar accuraat weergegeven in het model
Hier ga je natuurlijk weinig van terug zien. Behalve als je hem ga open snijden denk ik

_________________
Follow the man, Who follow the money
To the edge of the world, And beyond
Deadliest Catch
Shia. Sometimes, a Demon can be an Angel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 maart, 2017 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
ziet er een mooie kit uit, ik kijk hier naar uit.

Een hardnekkig iets dat blijft bestaan is dat er zoiets is als een Henschel en een Porsche turret. Dit klopt niet. Beide koepels zijn ontworpen en gebouwd door de firma Krupp. De versuchsturm was het eerste ontwerp en bedoeld voor beide projecten. Echter verloor Porsche het ontwerp maar waren er al meerdere koepels gebouwd. Deze had echter enkele serieuze tekortkomingen en werd vanaf chassis nr. 100 door de serienturm vervangen.

De Duitsers hebben de Tiger Ausf. B ook nooit officieel Königstiger genoemd (foutief vertaald naar het Engels tot 'King Tiger'). Anyway, das de miereneukerige ik die even iets wou recht zetten. :mrgreen:

Ik heb in het verleden een Dragon versie gebouwd, maar de nieuwe Takom en Meng kits voegen wel een heleboel leuks toe :)

En hup hup, bouwen nu maar ^^

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 maart, 2017 14:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2007 19:11 pm
Berichten: 2103
Woonplaats: dordrecht
GewoonWouter schreef:
ziet er een mooie kit uit, ik kijk hier naar uit.

Een hardnekkig iets dat blijft bestaan is dat er zoiets is als een Henschel en een Porsche turret. Dit klopt niet. Beide koepels zijn ontworpen en gebouwd door de firma Krupp. De versuchsturm was het eerste ontwerp en bedoeld voor beide projecten. Echter verloor Porsche het ontwerp maar waren er al meerdere koepels gebouwd. Deze had echter enkele serieuze tekortkomingen en werd vanaf chassis nr. 100 door de serienturm vervangen.

Dus wat ik schreef komt eigenlijk hier overeen. Maar aangezien deze is ontworpen door Porsche wordt het wel goed aangegeven als Porsche turret. Ondanks deze dat deze niet door Porsche is gebouwd. En is de serienturm de "henschell" turret?

GewoonWouter schreef:
De Duitsers hebben de Tiger Ausf. B ook nooit officieel Königstiger genoemd (foutief vertaald naar het Engels tot 'King Tiger'). Anyway, das de miereneukerige ik die even iets wou recht zetten. :mrgreen:


Klopt, daarom staat ie ook tussen haakjes in het topicshoofd:wink:
maar onder deze naam is hij ook bekend komen te staan.

kijk bijvoorbeeld naar de M10 wolverine tank destroyer, deze heeft officieel de naam "Wolverine" nooit gekregen en door de amerikanen al helemaal niet. dat waren de engelsen die de naam gaven.

_________________
Follow the man, Who follow the money
To the edge of the world, And beyond
Deadliest Catch
Shia. Sometimes, a Demon can be an Angel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 maart, 2017 16:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
dodo schreef:

GewoonWouter schreef:
De Duitsers hebben de Tiger Ausf. B ook nooit officieel Königstiger genoemd (foutief vertaald naar het Engels tot 'King Tiger'). Anyway, das de miereneukerige ik die even iets wou recht zetten. :mrgreen:


Klopt, daarom staat ie ook tussen haakjes in het topicshoofd:wink:
maar onder deze naam is hij ook bekend komen te staan.

kijk bijvoorbeeld naar de M10 wolverine tank destroyer, deze heeft officieel de naam "Wolverine" nooit gekregen en door de amerikanen al helemaal niet. dat waren de engelsen die de naam gaven.

Er zijn heel wat discussies rond en over, vooral Duitse voertuigen uit WO2: zo heb ik ooit op een forum een verhitte discussie gevolgd betreft het verschil tussen de Elephant en de Ferdinand... die discussie liep zodanig uit de hand dat ze tenslotte zonder enig duidelijk uitsluitsel door een moderator werd dichtgegooid en nadien verwijderd.
Wat je zegt over de Amerikaanse M10 klopt, de Britten hebben die naam gegeven, niet de Amerikanen en die naam was niet officieel. Dat deden de Britten om een chauvinistisch onderscheid te maken tussen hun M10's en die van de GI's.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 maart, 2017 17:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12238
Woonplaats: Eibergen
Ziet er uit als een mooie kit maar geen Zimmerit? Als ik me niet vergis hadden deze Porsche`s :) allemaal Zimmerit.

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 maart, 2017 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
Porsche heeft de koepel ook niet ontworpen, beide zijn ontworpen en gebouwd door de firma Krupp :) Hetzelfde geval bij de koepel voor de Tiger I die uiteindelijk op het winnende Henschel chassis gedropt is. De serienturm is wordt inderdaad altijd de 'Henschel' turret genoemd.

Ronald heeft gelijk, buiten de prototypes van de Tiger II (deze verschillen met hier en daar met de productie Tiger II's) hadden alle 'Porsche' uitvoering inderdaad zimmerit ^^.

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 maart, 2017 18:27 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Waarschijnlijk een marketingzet van Takom waarbij ze het zimmerit als een aparte decalset uitbrengen. Dat heeft Meng ook gedaan.

http://www.themodellingnews.com/2017/01/in-box-review-meng-models-35th-scale.html

Citaat:
For this review, Meng has also sent a set of their new Zimmerit decals from their 'Supplier' range of accessories. These are regular water slide decals, but with a 3D printed texture to replicate the anti-magnetic mine paste, known as Zimmerit, that was applied to the early King Tigers and is needed for the first two marking options in the kit. Since those two schemes require the Zimmerit coating, it would have been nice to see the decal set included with the main kit. At least the price isn't too bad, and of course, you have the option of adding the Zim yourself, the old-fashioned way with putty.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement