Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 10:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bedford MWD 1:48 Airfix
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2017 15:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 dec, 2015 17:19 pm
Berichten: 267
Woonplaats: Driehuis
Als onderdeel van mijn battle of brittain box van Airfix komt hier de Bedford te staan.
In de diverse walkarounds die ik gevonden heb, worden alleen vrij nieuwe voertuigen getoond.
Ik wil van de Bedford een wat gebruikte variant maken. Roestige veren en wat stoffig uiterlijk. Er zit heel wat hout aan. Iets wat ik nog niet eerder heb gedaan. Genoeg materiaal voor de momenten dat mijn Hurricane aan het drogen is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Gr.
Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2017 18:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het ziet er wel een duidelijke handleiding uit. Zonder die tarp vind ik hem eigenlijk mooier staan, komt er een lading in?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2017 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 dec, 2015 17:19 pm
Berichten: 267
Woonplaats: Driehuis
Het wordt ook de uitvoering zonder tarp.

Dit voertuig samen met een albion AM463 3-point fueller gaan onderdeel worden van het hele diorama. In het vliegtuig gedeelte ben ik al bezig met de hawker hurricane MK.1 en in het figuren gedeelte met 1 van de 10 figuren.

Ik ga mijn handen volkrijgen met al deze dingen.
Heb het modelbouwen zeker een jaar niet meer gedaan. Was toen voor het eerst begonnen met verweren. Deze kennis is weer helemaal gezakt. Ik ben veel bezig geweest met lezen.
Heb sinds vorig jaar wel een airbrush. Ik begin dat nu een beetje onder controle te krijgen.
Het verweren zal voor mij nog het moeilijkste gaan worden.

Ik kom binnenkort in de Wia terecht. Kan dus vrij veel tijd in de hobby investeren.

_________________
Gr.
Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2017 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 dec, 2015 17:19 pm
Berichten: 267
Woonplaats: Driehuis
Ik wil het onderstel eerst gaan schilderen en verweren. Dan kan ik er later de uitlaat en vering op gaan lijmen.
Voor het onderstel wil ik gaan werken met de poeders van vallejo. Daar zit een mooie zandkleur bij.

Aangezien ik niet meer weet hoe ik daarmee moet werken, heb ik wat filmpjes gekeken op internet. Ik kom van alles tegen, maar niet hoe ik ermee wil gaan werken.

Afbeelding

Ik ga een vallejo verf gebruiken, omdat die mooi mat is. Daarna met de kwast heel fijntjes het poeder aanbrengen. Ik heb dit geprobeerd en krijg dan een mooi stoffig effect.
Ik heb echter geen idee wat ik dan moet doen. Moet ik er dan een matte vernislaag overheen spuiten?

_________________
Gr.
Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2017 13:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Erik, dit is even een globale volgorde voor wat betreft een doorsnee modelletje. Je hoeft je er niet aan te houden, ik snap dat met pigmenten werken erg leuk is, maar de pigmenten doe je eigenlijk pas als het model bijna klaar is.

Bouw eerst het model.
Schilderen en laten drogen.
Vernislaag.
Decals of transfers.
Vernislaag.

Hierna kan je verweren met washes en dergelijke. Pigmenten als laatste toevoegen, die kan je fixeren met bijvoorbeeld terpentine of voor een meer definitieve manier, pigment fixer van MIG. Geen vernis meer gebruiken.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2017 19:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1391
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Eric,

Echt leuk bakje zo, ikzelf zit ook weer ff naar Airfix te kijken. Zeker die nieuwe modellen moeten goed zijn, heb ik gehoord. En origineel ook om zo'n Bedford te doen.
Inderdaad is het bij grotere decals zoals op die motorkap, wel belangrijk om een goede gladde vernislaag te hebben (door schade en schande :oops: )
Om foto's te maken is een papieren bouwplaatje van zo'n landhuis misschien wel een idee om als achtergrond te gebruiken?!

Vriendelijke groet,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2017 23:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 dec, 2015 17:19 pm
Berichten: 267
Woonplaats: Driehuis
@Jeroen
Bedankt voor de tips.
Ik was van plan om eerst het onderstel helemaal af te maken en daarna andere zaken zoals vering en uitlaat erop te plakken.
Ga dit naar aanleiding van jou tips toch anders doen.

@Anne
Er komen geen stickers op de moterkap. Het idee om foto's te maken met een achtergrond vind ik heel erg leuk. Ga ik zeker uitproberen!

Ben vanavond bezig geweest met mijn poeders van vallejo op een glad proefstukje. De stuctuur van het poeder is vrij grof. Als je dit aanbrengt met een droge kwast gebeurt er niet heel veel. Er blijft wel wat poeder hangen achter een obstakel (zoals het draadje in mijn voorbeeld). Als ik het zo ga gebruiken krijg ik een heel subtiel verschil.
Afbeelding

Als 2e probeersel ben ik aan de gang geweest met terpentine. Op mijn palet wordt het een dikke modder achtige substantie. Zo dik dat je er bijna mee kunt kleien. Als ik dit ga aanbrengen kun je dikke klodders gaan simuleren. Dit wordt niet mooi.
Haal ik wat van deze substantie van mijn kwast dan kan ik er wat meer subtiel mee omgaan. Op een vlakke ondergrond veeg ik de boel zo weer weg. Stipjes zetten dmv kwastaanzetten blijft wat meer staan. Teveel naar mijn idee.
In de randen blijft wat meer pigment achter. Dit vind ik wel mooi.

Als de terpentine opgedroogd is kan ik het overtollige poeder vrij makkelijk afvegen met een wattenstaafje.
Ik heb geen pigment fixer van MIG. Daar wil ik ook wel wat mee gaan proberen.

Als ik dit ga toepassen op mijn onderstel wordt het misschien veel te veel effect. Vooral omdat het poeder dan in de randen blijft hangen. Morgen ga ik wat anders uitproberen. Olieverf aanbrengen met een heel fijn penseel. Kijken wat dat gaat brengen.
Afbeelding

_________________
Gr.
Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2017 16:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 dec, 2015 17:19 pm
Berichten: 267
Woonplaats: Driehuis
Het onderstel begint te vorderen. Ben voor het eerst echt met de vallejo verf aan de gang geweest. Dat spul is veel gevoeliger dan humbrol of tamiya. Het staat nu te drogen in de matt varnish van vallejo.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Gr.
Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2017 18:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De kleuren zien er goed uit, maar probeer de bladveren te schuren tot de gietnaad helemaal weg is Een van de voorste veren lijkt ook niet recht te zitten, wat gevolgen kan hebben voor de symmetrie van je voertuig. Probeer die nog recht te zetten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 feb, 2017 12:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 dec, 2015 17:19 pm
Berichten: 267
Woonplaats: Driehuis
Met deze kit is het wel erg lastig om alle naden goed weg te krijgen. Ik ben heel lang bezig geweest om ze weg te krijgen, maar na het spuiten zag ik ook dat ze niet helemaal weg waren. Wel een enorm freubelwerkje zeg.

De achterste bladveer zit inderdaad scheef. Ik kreeg net telefoon tijdens het vasthouden. Dan zit de secondelijm weer te snel vast ;)
Beetje slordig, maar ik heb hem niet meer rechtgezet.

Ik zie wel eens van die kleefsticks om kleine onderdelen op vast te zetten tijdens het airbrushen. Ik doe het meestal met posterbuddies, maar ik wil die sticks wel eens proberen. Hoe heten die dingen eigenlijk, want ik kan ze nergens vinden.

_________________
Gr.
Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement