Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 7:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2017 12:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Peoples,

Bijgaand het nieuwe project, Dragon’s M2A1 Halftrack. Ik was hier een aantal jaren geleden al me begonnen maar een ‘bestemming’ ontbrak een beetje, aangezien je hier een M2 of een M2A1 van maken kan - zónder of mét opbouw respectievelijk. De foto’s van het begin heb ik dus niet en het verslag begint ook waar het complete chassis gemaakt is.

Er zijn op internet opmerkingen te vinden over Dragon’s over-gecompliceerde modellen en deze is niet anders maar het past allemaal goed, hetzij met een beetje schuurpapier en vijltje maar vrijwel geen plamuur. Weinig sinkmarks en 0% flash. Ik ben hier dus zeer over te spreken. De bouwbeschrijving - die soms een beetje ingewikkeld is - en de kit hebben wel z’n foutjes en de uitvoeringen die te maken zijn kloppen niet helemaal, zoals de wintercamo versie.

photo 415436

Deze heeft hetzelfde serienummer, maar de koplampen en bumper verschillen nogal. Ik maak geen van deze versies, het wordt een ‘unknown’ versie en neem de ‘historisch niet correct’ voor lief.

Anyway, een beetje wazige boxart…

photo 415120

… plaatje 6, daar was ik gebleven. Hier moest een keuze gemaakt worden tussen de bumper met lier of roller.

photo 415123

De sprues, photo-etch, tranfers e.d. Ik vond in de doos ook een resin stowage setje van ‘Master Productions’, altijd leuk om verrast te worden met hetgeen je vergeten was.

photo 415121

photo 415122

Oké, er is gekozen voor de roller want twee eerder gemaakte halftracks waren voorzien van de lier.

photo 415127

De rest bouwt makkelijk, alleen het past nét aan, dus hier en daar een beetje wegschuren om de spanning van - met name het photo-etch - te verminderen.

photo 415125

photo 415126

photo 415128

…en zo vliegt de tijd, muziekje, whiskey en de geur van lijm. Life’s good.

photo 415129

De resin stowage van Master Productions.

photo 415131

photo 415130

photo 415132

Alles op stokjes. Dat is wel even prutsen maar het werkt veel makkelijker tijdens het verven.

photo 415133

Nu aan de gang met de MG’s. Bedankt voor het kijken.

Jeroen


Laatst bijgewerkt door Jeroen Zuiderduin op ma 03 jul, 2017 18:52 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2017 18:22 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat is weer smullen, zeg. Vooral als ik zie in welke kleuren hij komt. Zijn dit nu overschilderde rubberen tracks of aparte links?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2017 13:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Ik weet nog niet zeker of het de wintercamo-uitvoering wordt. Ik heb namelijk verschillende figuren in de ‘stash’ maar geen enkele met winterkleding… Een idee voor een klein dio is in de maak, alleen het jaargetijde moet nog worden vastgesteld. De tracks zijn hard plastic, uit het gietraam.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2017 13:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
CFR de Battle of the bulge, daar dacht ik dat de Amerikanen daar nog in zomertenue rondliepen in het putje van de winter... de sneeuwstorm halverwege was redelijk onverwacht blijkbaar...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2017 14:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Klopt helemaal wet je zegt Sil, maar het tenue was wel gevuld met alles wat ze konden vinden om warm te blijven. Ik ben er dus nog niet helemaal uit...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2017 14:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Voor Amerikanen in dec '44 heb je wel een paar mogelijkheden... het is inderdaad zo dat ze niet voorbereid waren op die strenge winter, naar verluid één van de koudste van de 20ste eeuw. Sommige GI's beschikten over lange, wollen overjassen maar lang niet allemaal tegenover de Duitsers die wel voorbereid waren ten gevolge hun ervaringen in Rusland.
Om zich warm te houden werden hun gesneuvelde makkers gestript, de bovenkleding van de gesneuvelden werden over of onder hun eigen kleding aangetrokken. Meer dan één GI' droeg dan ook meerdere jassen en broeken over elkaar, lappen en handdoeken werden vaak rond hun schoenen gewikkeld om bevroren tenen en voeten tegen te gaan. Ook rond hun hoofd onder de helm werden geïmproviseerde mutsen gedragen, gemaakt van een handdoek. Ook gebeurde het dat sommigen zelfs Duitse jassen onder hun Amerikaanse droegen en wie geluk had kon de hand leggen op een Duitse wintercamo en/of Duitse winterschoenen die ze buitmaakte op de gesneuvelde Duitsers.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2017 15:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Interessant voertuig om te volgen en je hebt al een leuk begin gemaakt!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart, 2017 14:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Bedankt mensen voor de reacties.

Zo, even een paar foto’s van de voortgang. Het heeft even stil gelegen omdat ik geen keuze kon maken welke versie het ging worden. Ik ga nu toch voor de winter uitvoering. Het eerste idee heb ik overboord gegooid, kijkend in de vitrine kast was vrijwel elk voertuig legergroen dus een witte zou welkom zijn. Het wordt een simpel vignetje met voertuig en soldaten in de sneeuw.

Onderstaande foto is de halftrack in de primer mét pre-shade.

photo 415440

Humbrol 155 voor de basis olive drab.

photo 415439

photo 415441

photo 415443

photo 415444

Nu nog de details en daarna de haarlak-techniek voor de white-wash.

Dan de figuren, deze zijn van Dragon’s ‘101st Airborne Division Bastogne’. Ik had ook nog twee figuren over die bij Dragon’s ‘105mm Howitzer’ zaten, welke eigenlijk gewoon dezelfde figuren zijn als die van ‘101st Airborne Division Bastogne’. Ik vind het leuk om de figuurtjes een beetje te veranderen qua houding en wapens, welke nu noodzakelijk was omdat er twee dezelfde soldaatjes zijn.

De dozen.

photo 415447

De figuurtjes. De BAR-schutter heeft een M1 Garand gekregen, mede omdat het een geweldig wapen is :mrgreen: . Zijn rechterhand is aangepast met een andere, uit de reserve-onderdelen-afdeling.

photo 415442

Hier de twee knielende soldaatjes waarvan de één moet gaan richten en bij de andere zijn wapen leeg is. Het middelste mannetje krijgt een Karabijn, terwijl zijn tweelingbroer op de vorige foto de Thompson vasthoud.

photo 415445

Veel tijd heeft de 10 pouch ammo belt gekost omdat Dragon losse ammo pouches gebruikt. Deze zijn stuk voor stuk passend gemaakt.

photo 415446

Nu nog even spitten voor een chauffeur dus wordt vervolgt.
Bedankt voor het kijken.

Jeroen


Laatst bijgewerkt door Jeroen Zuiderduin op ma 03 jul, 2017 18:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart, 2017 15:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Als ik het goed begrijp heb je de munitiegordel van de BAR schutter aangepast aan deze van de gewone infanterist met de Garand? Daar wil ik wel iets meer over weten: hoe heb je dat gedaan? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart, 2017 21:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
In de sprue voor de figuren zijn de munitiegordels leeg. De munitiezakken zijn dus los en moeten op de munitiegordels gelijmd worden.

photo 415135

Jeroen


Laatst bijgewerkt door Jeroen Zuiderduin op ma 03 jul, 2017 18:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mp44_tom en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement