De Sherman Tank
Een iconische tank en mijn eerste kit. De Sherman M4A3, 1:72:
Om mijn innerlijke Nerd te bevredigen, eerst wat informatie overdeze tank. Als je het saai vindt, vooral doorscrollen!
Op de boxart zien we aan de decal van de Wolf dat dit er eentje uit de 43e infanterie divisie die diende op de Filipijnen.
De Sherman M4A3. Ontworpen als opvolger van de te hoge M3 in januari 1941. Vernoemd naar een Noordelijke generaal uit de Amerikaanse Burgeroorlog. Het eerste prototype was af in oktober van dat jaar en de massa-productie begon toen de eerste Shermans in januari 1941 van de band rolden. De Sherman was relatief snel, betrouwbaar, makkelijk te produceren en te onderhouden. Hij werd in een zeer grote oplage gebouwd, bijna 50.000 stuks in de periode 1943/1946. Om je een idee te geven: dat is meer dan de helft van alle Amerikaanse tanks gebruikt in de WO2, en meer dan alle Duitse geproduceerde tanks bij elkaar!
Bemanningen van deze Sherman tanks waren echter niet te benijden. Door een combinatie van lichte bepantsering en de zogenaamde “dry stowage” van de granaten, het los opslaan van munitie in de romp, waren het tot feb 44 echte rijdende “deathtraps” bij treffers. De Sherman stond dan ook al vrij snel bekend bij de eigen troepen als “Ronson.” Naar een aansteker die destijds adverteerde met de slogan: “Will light the first time!” De Duitsers noemden het de “Tommy-Kocher of Tommy-cooker”
Advertentie van Ronson aanstekerDe “wet stowage” , het opslaan van munitie in een omhulsel gevuld met een mix van glycerine en water, bracht het percentage branden na een treffer van 60-80 % terug tot 10-15% . Dit vergrootte het vertrouwen in de Sherman van de manschappen al waren de verliezen onverminderd hoog. Dit had alles te maken met de technische superioriteit van de Duitse tanks zoals de Tigers of de Panthers, die ze tegenkwamen in de Europese campagne vanaf 6 juni ’44 in Normandië, tot aan Berlijn in mei ’45
Duitse tanks zoals de Tiger waren zo veel beter dat de Shermans er alles aan deden om hun Duitse tegenhangers te vermijden. Mocht het tot een onvermijdelijk treffen komen, dan hadden vooral de 75 mm geschut versie van de Sherman echt een probleem.
Op geen enkele afstand was een voltreffer aan de voorkant genoeg om de 100 mm van het Tigerpantser te doorbreken dus bleef er niets anders over dat 1 of 2 Shermans hun 75 mm geschut zo in stelling brachten, dat ze de Tigertank vanaf minder dan 100 meter afstand in de flank of van achteren konden raken; de enige plaats waar het Duitse pantser dun genoeg was om van die afstand uit te kunnen schakelen. Deze “tactiek” kostte de geallieerden gemiddeld 5 Shermans tegen 1 Tiger. Om van de verliezen tegen de nog veel meer gevreesde Königstiger maar te zwijgen. Panthers gingen vooral met hun zwaardere geschut de strijd van grotere afstand aan, buiten het effectieve bereik van de Sherman. Een uitgebreide google image search levert al snel gruwelijke beelden op van kapotgeschoten en verbrande Shermans en hun bemanningen. Deze bemanningen deden dan ook alles om de bepantsering sterker te maken, van het bevestigen van boomstammen, extra plaatbepantsering en zelfs het smeren van beton op hun tank.
Sherman volgehangen met zandzakken om het zwakke pantser te verstevigenBemanning die de voorkant volsmeert met beton De taak van de Shermans was dan ook niet het opsporen en vernietigen van vijandelijke tanks maar het beschermen en ondersteunen van de eigen infanterie tijdens hun lange opmars in de Europese campagne. Met hun geschut konden ze gebouwen en mitrailleursnesten vernietigen, alsmede door het vlakke land trekken als dekking voor de infanterie. Maar het was uiteindelijk voooral de ongelooflijk talrijke productie van de Sherman dat de Europese campagne het succes bracht, ondanks ontsierd door grote verliezen, en zo uiteindelijk Europa haar vrijheid weer teruggaf.
Infanterie in stedelijk gebiedInfanterie dekking zoekend in het open veldGoed, genoeg achtergrond informatie. In mijn volgende post maak ik een begin met de bouw. Zoals gezegd, mijn eerste kit, en mijn eerste verslag, hoop dat jullie het willen volgen en sta open voor alle suggesties! Hoop op veel reacties en tips, en op een mooie tank aan het einde van deze post!