Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 19:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 feb, 2017 11:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
De Sherman Tank

Een iconische tank en mijn eerste kit. De Sherman M4A3, 1:72:

Om mijn innerlijke Nerd te bevredigen, eerst wat informatie overdeze tank. Als je het saai vindt, vooral doorscrollen!

Op de boxart zien we aan de decal van de Wolf dat dit er eentje uit de 43e infanterie divisie die diende op de Filipijnen.
Afbeelding

De Sherman M4A3. Ontworpen als opvolger van de te hoge M3 in januari 1941. Vernoemd naar een Noordelijke generaal uit de Amerikaanse Burgeroorlog. Het eerste prototype was af in oktober van dat jaar en de massa-productie begon toen de eerste Shermans in januari 1941 van de band rolden. De Sherman was relatief snel, betrouwbaar, makkelijk te produceren en te onderhouden. Hij werd in een zeer grote oplage gebouwd, bijna 50.000 stuks in de periode 1943/1946. Om je een idee te geven: dat is meer dan de helft van alle Amerikaanse tanks gebruikt in de WO2, en meer dan alle Duitse geproduceerde tanks bij elkaar!

Afbeelding

Bemanningen van deze Sherman tanks waren echter niet te benijden. Door een combinatie van lichte bepantsering en de zogenaamde “dry stowage” van de granaten, het los opslaan van munitie in de romp, waren het tot feb 44 echte rijdende “deathtraps” bij treffers. De Sherman stond dan ook al vrij snel bekend bij de eigen troepen als “Ronson.” Naar een aansteker die destijds adverteerde met de slogan: “Will light the first time!” De Duitsers noemden het de “Tommy-Kocher of Tommy-cooker”

Afbeelding

Afbeelding
Advertentie van Ronson aansteker

Afbeelding

De “wet stowage” , het opslaan van munitie in een omhulsel gevuld met een mix van glycerine en water, bracht het percentage branden na een treffer van 60-80 % terug tot 10-15% . Dit vergrootte het vertrouwen in de Sherman van de manschappen al waren de verliezen onverminderd hoog. Dit had alles te maken met de technische superioriteit van de Duitse tanks zoals de Tigers of de Panthers, die ze tegenkwamen in de Europese campagne vanaf 6 juni ’44 in Normandië, tot aan Berlijn in mei ’45

Duitse tanks zoals de Tiger waren zo veel beter dat de Shermans er alles aan deden om hun Duitse tegenhangers te vermijden. Mocht het tot een onvermijdelijk treffen komen, dan hadden vooral de 75 mm geschut versie van de Sherman echt een probleem.

Afbeelding

Op geen enkele afstand was een voltreffer aan de voorkant genoeg om de 100 mm van het Tigerpantser te doorbreken dus bleef er niets anders over dat 1 of 2 Shermans hun 75 mm geschut zo in stelling brachten, dat ze de Tigertank vanaf minder dan 100 meter afstand in de flank of van achteren konden raken; de enige plaats waar het Duitse pantser dun genoeg was om van die afstand uit te kunnen schakelen. Deze “tactiek” kostte de geallieerden gemiddeld 5 Shermans tegen 1 Tiger. Om van de verliezen tegen de nog veel meer gevreesde Königstiger maar te zwijgen. Panthers gingen vooral met hun zwaardere geschut de strijd van grotere afstand aan, buiten het effectieve bereik van de Sherman. Een uitgebreide google image search levert al snel gruwelijke beelden op van kapotgeschoten en verbrande Shermans en hun bemanningen. Deze bemanningen deden dan ook alles om de bepantsering sterker te maken, van het bevestigen van boomstammen, extra plaatbepantsering en zelfs het smeren van beton op hun tank.

Afbeelding
Sherman volgehangen met zandzakken om het zwakke pantser te verstevigen
Afbeelding
Bemanning die de voorkant volsmeert met beton

De taak van de Shermans was dan ook niet het opsporen en vernietigen van vijandelijke tanks maar het beschermen en ondersteunen van de eigen infanterie tijdens hun lange opmars in de Europese campagne. Met hun geschut konden ze gebouwen en mitrailleursnesten vernietigen, alsmede door het vlakke land trekken als dekking voor de infanterie. Maar het was uiteindelijk voooral de ongelooflijk talrijke productie van de Sherman dat de Europese campagne het succes bracht, ondanks ontsierd door grote verliezen, en zo uiteindelijk Europa haar vrijheid weer teruggaf.
Afbeelding
Infanterie in stedelijk gebied
Afbeelding
Infanterie dekking zoekend in het open veld

Goed, genoeg achtergrond informatie. In mijn volgende post maak ik een begin met de bouw. Zoals gezegd, mijn eerste kit, en mijn eerste verslag, hoop dat jullie het willen volgen en sta open voor alle suggesties! Hoop op veel reacties en tips, en op een mooie tank aan het einde van deze post!


Laatst bijgewerkt door Ditishuub op di 07 feb, 2017 22:57 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 feb, 2017 11:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Een mooie en interessante intro. :brouw:

Succes met de bouw, ik volg! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 feb, 2017 17:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
walesha schreef:
Een mooie en interessante intro. :brouw:

Succes met de bouw, ik volg! :)


Thnx, vanavond even lekker aan de slag, morgen volgt een eerste update!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 feb, 2017 18:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een prima intro die uitnodigt om te volgen. Bij dat doosje valt me wel op dat de loop verticaal in twee gedeeld is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 feb, 2017 18:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
StevenVD schreef:
Bij dat doosje valt me wel op dat de loop verticaal in twee gedeeld is.

Ja nu dat ge het zegt... na die opmerking eens beter gekeken en ja: het modelletje op de boxart is wel slordig in elkaar gezet anders zou dat niet zijn opgevallen. :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 feb, 2017 18:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Nunspeet
Hoi
Succes met de bouw ben benieuwd! Leuke intro.

gr

Tonysherman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 feb, 2017 18:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
StevenVD schreef:
Een prima intro die uitnodigt om te volgen. Bij dat doosje valt me wel op dat de loop verticaal in twee gedeeld is.


Inderdaad nu je het zegt, ga het in de gaten houden! En anders moet ik meteen aan de slag met wat putty denk ik!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 feb, 2017 23:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het blijkt een gietnaad te zijn, het kanon is in 1 stuk. Een van de ammo boxes hangt wel verkeerd aan het geweer, die zal je moeten kantelen als ik de uitleg kan volgen.

http://www.onthewaymodels.com/reviews/Trumpeter/graphics/TRump%20Shermans/TrumpM4A3turret.JPG

http://www.onthewaymodels.com/reviews/Trumpeter/M4A375prev.htm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2017 10:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Klopt ook weer Steven, ik had nog niet gemerkt dat het .30 was. Meestal staat er een .50 op de koepel en daar kan je de ammobox wel L en R plaatsen maar bij de .30 dus inderdaad niet!

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2017 10:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7913
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met deze.

Ik vraag me soms af of trumpeter dit bewust doet met die boxart? Gewoon om de mensen een goed gevoel te geven als uw bouw er beter uitziet?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ChrisB2007, kannonier en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement