Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 1:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 28 jan, 2017 10:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
Aloha, ontzettend lang geleden dat ik hier nog eens gepost heb :mrgreen:

Ik ben al een jaar of twee ongeveer bezig aan een project ivm de Sturmbrigade Langemarck. Ik vind WWII altijd interessant, en met een stukje vaderlandse geschiedenis doorheen geweven is het helemaal interessant.

Hierbij deel ik jullie mijn huidige project.

Enkele jaren geleden las ik het boek 'Hitlers Flemish Lions' van Jonathan Trigg. Een interessant werk over de Vlamingen die tijdens WOII vochten. (het boek is ondertussen ook in het Nederlands vertaald, maar ik kan de Engelse versie aanraden omdat hierin vrij zeldzame foto's staan. Geen foto's in de Nederlandstalige uitgave). Eén van mijn interesses is WOII, meer bepaalde de Duitse Heer en Waffen-SS eenheden en hun panzerafdelingen. De vele buitenlandse vrijwilligers in het Duitse leger en Waffen-SS zijn hier zeker een integraal onderdeel van. Toen ik in het boek las dat de SS-Sturmbrigade Langemarck (opvolger van het Vlaams Legioen) ook een Sturmgeschütz peleton had was mijn interesse gewekt. Helaas is hier niet al te veel informatie over te vinden. Twee zeldzame foto's kan je vinden op het internet waar SS. Ustuf. August Heyerick en zijn crew voor hun StuG staan. Uiteraard laat dit juist ook ruimte voor interpretatie.

Dus, besloot ik om een kleine scene rond een StuG met Vlaamse vrijwillgers te maken. De StuG die ik bouw is een Dragon exemplaar met een Aber kanon, Atak zimmerit en Easy Metal Link rupsen.
Maar goed, foto's zeggen meer dan woorden 8)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De whitewash heb ik gechipped met de haarlak methode, daarna het geheel een eerste pinwash gegeven.
Afbeelding
Ik heb ook een aantal figuurtjes voorzien voor de scene. Bedoeling is dat een SS-Grenadier (waarschijnlijk van Das Reich) SS-Ustuf. Heyerick aan het briefen is terwijl de bemanning munitie aan het inladen is. De figuren zijn hier en daar licht aangepaste Alpine Miniatures mannekes. En ik ga proberen er twee zelf te sculpteren...videos van Bill Horan en Radek Pituch, en het werk van Roger Hurkmans (heb hem twee jaar geleden op de Belgian Scale Modellers Convention in Putte hier een klein workshop over zien geven) zijn van onschatbare waarde hiervoor...hopelijk gaat het me af :laugh:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De whitewash kon nog wat extra variatie gebruiken. Aan de slag met titanium white olieverf en het bezinksels van MIG Winter White Wash (is volgens mij iets enamel achtig :D). Hier en daar aangebracht om wat verschil in toon te verkrijgen. Daarna heb ik Vallejo White Glaze aangebracht in heel klein hoeveelheden, om wat verfchips te benadrukken, en vlekken en verfaflopers te simuleren. Een whitewash was een soort kalkoplossing die door de bemanningen werd aangebracht met borstels en allerhande materiaal. Het was zeker niet heel erg netjes en dat probeerde ik te verkrijgen (wit op wit fotograferen is echter een pain in the bottom zoals men dat in het Engels pleegt te zeggen :P).

Afbeelding
Afbeelding
Een tweede pinwash was de volgende stap. Gewoon omdat het kan en ook omdat dit subtiel wat variatie toevoegt. Deze gebruikte ik AK Interactive Winter Streaking Grime
Afbeelding
Vandaag ben ik dan begonnen aan de leukste stap: de 'Oil Paint Rendering' technique, geperfectioneerd door Michael Rinaldi. Een hele nest olieverfjes gebruikte ik in zowel pure als verdunde vorm om gebruikssporen en afgesleten verf enz. te simuleren. Het is een heel vergevingsgezinde techniek aangezien je bij olieverf wel wat tijd krijgt om fouten recht te zetten (droogt traag).
Foto's van de tussenstand (ik ben nog lang niet klaar met de OPR tech, maar het is wel redelijk tijdsintensief)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Je kan duidelijk zien waar de bemanning op en af de StuG klouterde en met hun vuile laarzen redelijk wat vetzakkerij achterlieten
En ter verduidelijking een foto van voor het verweren, en eentje van tijdens:
Afbeelding
Afbeelding

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Laatst bijgewerkt door GewoonWouter op za 28 jan, 2017 11:34 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 jan, 2017 10:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
Ik heb nog enkele sessies van een een uurtje of twee achter de boeg waar ik verder gewerkt heb. Hier en daar wat getweaked, en de lagere regionen en wielen zijn ook behandeld met olieverf. Bedoeling is om één kant er wat smeriger te laten uitzien dan de andere...het is subtiel maar het is er :laugh:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Geen enkele oliefverf werd mishandeld tijdens dit proces 8)
Afbeelding

Sneeuw is best wel een moeilijk gegeven om realistisch weer te geven. Goed, we zijn er nog niet maar momenteel staat de StuG er zo voor:
Afbeelding
Afbeelding
Best nog veel finetuning is nodig. En een vervelend detail: het linker aandrijfwiel (voor ons rechts) zit een millimeter ofzo te veel naar buiten. Dus dat kan ik terug losmaken en wat dieper vastzetten. Irritante is dat het al vastgelijmd zit met secondenlijm...:/
Afbeelding

Ik heb - verdeeld over verschillende sessies - niet stilgezeten, en ben begonnen aan het verder 'sculpten' van de twee figuren. De man op het motorcompartiment draagt de winter kombination voor panzer bemanningen (ééndelig) en de gast die de ammo overhandigt draagt een omkeerbare winterbroek en de bekende winter parka. We zijn er nog niet, maar voor een eerste keer ben ik best tevreden tot nu toe ^^
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eindelijk zijn ze klaar :P . Zeker niet perfect, maar ik vind dat de twee heren er zeker mee door kunnen. En weer heel wat bijgeleerd, misschien wel het voornaamste dat zelf figuren sculpteren 'jolly good fun' is en je de mogelijkheden geeft om een scene te portretteren zoals jij dat wil.

En nu: foto's!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een tijdje geleden ben ik begonnen met het verven van één der Duitsche figuurtjes
Afbeelding
En ondertussen heb ik een sokkel besteld, welke gisteren arriveerde. Eens geprobeerd hoe de scene er zou uitzien:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Beeld het jullie in met een besneeuwde ondergrond en wat ammo kisten op de achtergrond

En zover staat het er nu mee :)

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 jan, 2017 15:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 mei, 2015 11:18 am
Berichten: 267
Een hele diepe buiging voor de camoflage en de sculpting.
Welke kleuren heb je gebruikt voor de Oak leaf camoflage?
Ga zo door en ik ga het zeker met veel intresse volgen

_________________
I LOVE MODELBOUW


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 jan, 2017 18:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 aug, 2014 21:38 pm
Berichten: 475
Woonplaats: Zedelgem
Chapeau !!!

Modest


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 jan, 2017 20:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 mei, 2009 21:32 pm
Berichten: 1103
Woonplaats: Heerlen
echt prachtig dit

_________________
Groetjes Dennis

Bezig met:
Trabant 601s
Vrieskist:
Ferrari 458 + PE


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2017 16:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Heb deze elders ook al zien passeren, en ik vind het ongelofelijk welk een kunststukje je hiervan weet te maken...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 feb, 2017 17:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Prachtig werk wat je weer laat zien Wouter! De StuG ziet er precies uit zoals je zou verwachten van een StuG in de winter. Ik vind het vooral mooi dat je niet over the top bent gegaan met het verweren van de winterwash, zoals je wel vaker ziet bij modellen. De renderingtechniek met de olieverfjes is ook erg goed gelukt, is dit vergelijkbaar met de bekende olieverftechnieken (stipjes zetten en uitstrijken), of is dit weer een nieuwe techniek? Ik kende hem namelijk nog niet. De missende tanden op de Winterketten vind ik ook een leuk detail, maar op sommige foto's lijkt de sneeuw wel érg wit. Natuurlijk hoort sneeuw ook wit te zijn ( :mrgreen: ), maar op een aantal foto's oogt de kleur voor mij wat vreemd. Het kan ook aan de foto liggen, want op andere foto's heb ik dit gevoel weer totaal niet.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement