Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 17:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 aug, 2017 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Afgelopen week heb ik weer wat metertjes kunnen maken; deze keer heb ik me vooral met de koepel en het loopwerk beziggehouden.

De koepel heeft wat filters en washes gekregen. Hij is nog niet af, maar vooralsnog ben ik er wel tevreden over. Ik heb geprobeerd om me wat meer in te houden met het zwart, en de hoeveelheid vind ik op dit moment wel prima.

photo 419600

photo 419603

photo 419604

photo 419605

De hull is wat verder verweerd met wat chips. Omdat dit een redelijk nieuw voertuig voor moet stellen, heb ik me ingehouden met de beschadigingen. Verder heb ik naast de grote uitlaat nog een dikke roetvlek gemaakt. Of dit daadwerkelijk door de uitlaat geproduceerd kan worden weet ik niet, maar ik vind het er wel gaaf uitzien. :mrgreen:

photo 419609

photo 419610

photo 419608

photo 419607


Verder heb ik de tracks op 1 kant gemonteerd. Ik dacht dat ik de secties tracks vrij recht verlijmd had, maar het een en ander was toch wat krommer dan dat de bedoeling was. Dit is deels met secondelijm opgelost, en deels met dun garen om de delen track netjes op de loopwielen te trekken. De lijm kan na verloop van tijd losknappen, terwijl de draad een stuk langer mee zal gaan.
Het toevoegen van modder en zand op de tracks was voor mij een eerste keer. Ik heb simpelweg wat geëxperimenteerd met olieverf, terpentine en pigmentjes tot er een acceptabel resultaat uitkwam. Ik ben zelf altijd een beetje huiverig geweest op deze stap, omdat ik nooit echt wist hoe "het" gedaan moest worden. Maar ik heb nu een techniek gevonden die voor mij vrij goed werkt.
De tracks zijn eerst in een donkerbruine kleur gespoten, waarna ik de zaak met een metaalkleur gedrybrushed heb (iets wat achteraf totaal zinloos was, want je ziet er nu letterlijk helemaal niks meer van). Vervolgens is er een wash van burnt sienna overheen gegaan, en dit heb ik geheel laten drogen. De volgende dag heb ik een mix van burnt umber, pigment en terpentine over de tracks gesmeerd, waarna ik in het natte mengsel nog extra pigment gesmeerd heb. Achteraf was dit iets teveel van het goede, omdat de hele track een pigmentkleur had gekregen. Om dit wat af te zwakken, is er als laatste een umberwash overheen gezet, met dit als resultaat.

photo 419611

photo 419602

photo 419601

photo 419606

Er is zeker nog ruimte voor verbetering, maar voor een eerste keer ben ik best tevreden. De laatste wash heeft bijvoorbeeld misschien net iets teveel pigment weggehaald. Ik wil de contactvlakken van de tracks met de weg nog ietsje drybrushen, maar ik kan dit wellicht ook met grafiet doen.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2017 11:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 23 sep, 2014 13:17 pm
Berichten: 229
Knap, echt knap! Geen ovrerdreven wheathering of chipping! Perfect!

_________________
Usmc groepsbouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2017 13:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 12 aug, 2013 20:36 pm
Berichten: 120
Zalig....ECHT ZALIG om naar te zien Tom,prachtig exemplaar!!
De koepel is het beste,vind ik persoonlijk geslaagd.

"Tracks met grafiet van een potlood?"
ik heb nu diene van pigmentpoeder Mig gekocht...(je krijgt er wel een zwarte vinger van als je geen handschoen draagt)


En je kan ook de brandblusser nog een decal voorzien....
Heb deze gevonden en ik print ze dan uit op kleine schaal via word van microsoft.
Afbeelding

_________________
http://rascarcapaco.blogspot.be/
Eigendom van :
Tiger P - Geschutzwagen - Hetzer & E-25 - VK 4502 P - M3 Stuart -


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 sep, 2017 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt voor de reacties heren!

Razzie; grafiet van een potlood heeft van zichzelf een kleur die ook best wat van staal wegheeft, en dit kan ook voor tracks gebruikt worden. Gewoon een potlood met een niet al te hoge hardheid langs de opstaande delen halen. Het blijft wel niet heel lekker op de track zitten uit zichzelf, dus het is wel opletten met hanteren.
Bedankt ook voor die afbeelding met de Tetra-emblemen, dat is net weer wat extra detail op de brandblusser. Druk je ze af op decalpapier, of gewoon op een A4tje? Ik heb zelf wel decalpapier liggen, maar dat is zo'n gedoe met sealen etc.. :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 okt, 2017 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Zo, en we zijn weer een maand verder... :mrgreen: Ik merk aan mijn bouwtempo toch wel dat dio's en figuren mij nog niet zo goed liggen als voertuigen; het is toch een iets grotere drempel om overheen te stappen bij het beginnen aan het dio. Maar het zal er toch eens van moeten komen, en gelukkig is het idee niet extreem ingewikkeld.

Een bijkomend voordeel bij een verbouwing is dat er hier en daar ook wat nuttige dingen tussen het bouwafval zitten. Zo ook gipsplaat, waar je met wat werk een mooie 1/35 betonvloer mee kan leggen. De beste manier om steen te simuleren is immers om ook daadwerkelijk steen te gebruiken (of in dit geval een variant erop). Uit een stuk afval zijn een aantal stroken gesneden van grofweg 5-6 cm breed, waarna er uit deze stroken vierkantjes gesneden zijn.

Om te beginnen heb ik een oud fotolijstje gesloopt en de kartonnen bodem gebruikt als schetsblok voor de lay-out. Het grootste deel wordt gevuld met de betonplaten, terwijl er een stukje loods in de hoek gebouwd wordt. De vloer komt schuin te liggen ten opzichte van het karton, dus een aantal platen moeten in vorm gesneden worden.

photo 422333

photo 422331

photo 422334

Omdat gipsplaten altijd aan beide kanten bedekt zijn met een laag karton (de gips an sich is ontzettend kwetsbaar, dit werd ook snel duidelijk met het weghalen van het karton :mrgreen:), moet het karton aan een kant verdwijnen. Een wasbak met warm water en een sponsje doen wonderen, maar het is een secuur werkje. Na een paar plaatjes merkte ik dat het niet slim is om de hele plaat te doordrenken met water; vochtig maken is genoeg. Hierna kan het papier met de vinger van het plaatje afgewreven worden. Het water maakt het gips wel week (en nog kwetsbaarder dan het al is), dus heb ik de platen een dag of twee laten drogen.

photo 422324

Ik had overigens eerst geprobeerd of een afdruk van een betonvloer ook realistisch genoeg was; qua details viel het heel erg mee, maar omdat papier nul diepte suggereert, is dit het uiteindelijk niet geworden.
photo 422335

De droge gipsplaatjes kunnen vervolgens op hun plek gelijmd worden. Dit is prima te doen met een lijmpistool, al is het wel snel werken zodra de lijm aangebracht is. De naden tussen de platen heb ik opgevuld met houtljm, waarna ik fijn metselzand (lang leve de verbouwing :mrgreen;) over alle naden gegaan ben. Dit haalt het gladde van de houtlijm weg, en daarnaast is de naad op deze manier ook beter opgevuld dan met de lijm alleen.
photo 422323

Nadat de lijm droog was is het hele ondergrondje grijs geschilderd met plakkaatverf. Deze verf is hier prima geschikt voor; snelle droogtijd, de verf droogt mat op, en het ruikt lang niet zo erg als enamelverf.
photo 422325

De laatste stap is het verweren. Ik heb de naden donker gemaakt met olieverf, en de olievlekken op het beton zijn op dezelfde manier gedaan. Ik heb de verf geforceerd op laten drogen met een brander, omdat de normaal lange droogtijd van de verf in combinatie met het gips niet handig werkt. De verf wil namelijk graag in het gips trekken, waardoor de verf al snel niet meer te bewerken is. Met het geforceerd opdrogen kan ik een verfvlek als het ware vastzetten op ieder gewenst moment. Een bijkomend voordeel is dat de gasvlam de verf wat naar buiten blaast, waardoor je wat meer natuurlijk gevormde vlekken krijgt.

photo 422326

photo 422327

Verder heb ik ook nog wat tracksporen op het beton gemaakt. Een tank op beton trekt namelijk nogal snel sporen (zeker als het gaat om geheel stalen tracks), en deze heb ik geprobeerd na te maken. Ik heb een oude dropveter rijkelijk gedrybrushed met witte plakkaatverf, waarna ik de track op de gewenste plek flink op het gips heb aangeduwd. Hier en daar heb ik de dropveter ook tegelijkertijd gedraaid, om zo de sporen van een sturende tank na te maken.

photo 422328

Ik vind de verwering van de ondergrond best geslaagd, al mogen de naden tussen de platen wel nog iets lichter.

photo 422329

Verder heb ik me ook nog gewaagd aan een figuur. Ze gaan me langzaam maar zeker steeds wat beter af, al blijven gezichten nog steeds ontzettend lastig om een beetje natuurgetrouw te doen.

photo 422332

photo 422330

Intussen is ook de chauffeur klaar voor zijn plek op de Panther. Nu nog de tweede monteur, en dan is het huisje aan de beurt... Gelukkig heb ik al wel het een en ander in het hoofd zitten.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 okt, 2017 20:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Heb ik hier iets gemist misschien.... vanwaar dat verschil in kleur van de hull en de toren? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 okt, 2017 20:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Deze kleur heeft hij toch al even hoor Walter :mrgreen: .

Ik heb voor het primerrood gekozen omdat deze koepel (de Schmallturm) tegen het eind van de oorlog nog niet in gebruik was genomen. Er zijn wel een paar losse koepels gevonden, maar er heeft er voor zover ik weet nooit een op een Panther gezeten. Het was de bedoeling om deze koepels op de Panther F te monteren, maar zover is het nooit gekomen. Omdat dit model een prototype van een Panther F voor moet stellen, leek het me wel passend om de koepel dan ook in het primerrood te zetten, alsof hij er gelijk vanuit de fabriek als prototype-koepel bovenop gezet is. Vandaar ook de krijtmarkeringen op de koepel.
En daarbij wist ik niet echt wat ik aan moest met de koepel, en het menierood stond wel goed. :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Laatst bijgewerkt door Tomska op za 07 okt, 2017 16:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 okt, 2017 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Zie je wel dat ik hier iets gemist had! :oops:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 okt, 2017 12:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
De herfstvakantie is weer ten einde, en een weekje niks heeft toch wel een positief effect op het bouwtempo. Momenteel staat het stukje loods er zo bij:

photo 424298

Ik moet zeggen dat het best leuk was om zelf een stuk gebouw te scratchen; er zit wel heel wat denkwerk achter voordat je daadwerkelijk kan gaan bouwen. Vooral bepalen of alles goed uitkomt (gelijke afstanden tussen de drie ramen bijvoorbeeld) is toch vrij lastig. Deze hadden overigens wel wat strakker gekund, maar voor een eerste poging gebouwen scratchen vind ik het er zeker niet onaardig uitzien.

Ik heb eigenlijk vrij weinig foto's van het bouwproces (als ik druk ergens mee bezig ben vergeet ik vrijwel altijd om foto's te maken), maar ik heb wel nog wat plaatjes geschoten van het geheel net voordat het in de verf ging.

photo 424300

photo 424302

photo 424296

photo 424295

photo 424294

photo 424293

De muren zijn gemaakt van isolatiemateriaal (volgens mij is het het bekende Styrodur), waaruit ik smalle stroken gesneden heb. Hierin zijn met een mes de stenen ingesneden, waarbij ik hier en daar een steen opzettelijk kapot gemaakt heb. Deze lappen zijn vervolgens met secondelijm tegen de gevel gelijmd. De grote poort is uit Evergreen gemaakt, waarbij de ruiten uit een deksel van een bak afhaalchinees gesneden zijn. De betonnen balken zijn ook Styrodur, waarbij er eerst met schuurpapier overheen is gegaan om het oppervlak wat grover te maken. De beugels op de balken zijn ook Evergreen, net als het dak en de stroken en vensterbaken tussen de bovenste ramen. Ook de ramen zelf zijn Evergreen. De dakgoot is een simpel rietje, en de stroomkabels hier en daar zijn van ijzerdraad gemaakt. Het stroomkastje is een onderdeel uit de schrootbak; ik meen dat het origineel bij een Tamiya Flakvierling heeft gehoord.

Vervolgens zijn alle muren in een terracottakleur gezet (dezelfde kleur als het primerrood op de koepel van de Panther, Revell 37), en de betonnen delen zijn in een lichte grijskleur geschilderd. Bij de beugels en raamkozijnen heb ik verschillende grijskleuren gebruikt, om al het grijs niet al te saai te maken. De poort is in een groenkleur gespoten (geen idee welke kleur precies, er stond nog ergens een kaal spuitbusje in de kast waar de kleur alleen op de nozzle af te lezen was). Vervolgens zijn de muren wat stoffig gemaakt met pigmenten, en met zwarte olieverf zijn de betonnen en metalen delen wat verweerd. Op het dak is ook nog wat mos gegroeid.

photo 424298

photo 424299

photo 424301

photo 424297

De grote poort moet nog verweerd worden, maar hier wil ik ook niet al te extreem gaan verweren. Hier en daar wat chipjes en roest is genoeg. Waar ik wel van baal is dat de uitlijningsstrepen voor de boutjes onderaan de poort door de verf heen zijn gekomen, maar hier zet ik denk ik gewoon een donkergrijze baan overheen. Wellicht met wat haarlak erbij, zodat het groene van de poort er nog doorheen kan komen dmv chipping.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 okt, 2017 12:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dat ziet er netjes uit, duidelijk dat jij ook inzicht heb in bruikbare materialen die niks kosten en ja: die figuren... troost u, ik heb hetzelfde probleem wat me tegenhoud om aan een bepaald projectje te beginnen. :?
Maar ja, hoe zegt men dat: "Oefening baart kunst"?
Enfin, ik blijf volgen hoor en btw: je zegt dat de herfstvakantie voor jou voorbij is... raar: bij ons begint die pas morgen? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trajanus en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement