Zo, en we zijn weer een maand verder...
Ik merk aan mijn bouwtempo toch wel dat dio's en figuren mij nog niet zo goed liggen als voertuigen; het is toch een iets grotere drempel om overheen te stappen bij het beginnen aan het dio. Maar het zal er toch eens van moeten komen, en gelukkig is het idee niet extreem ingewikkeld.
Een bijkomend voordeel bij een verbouwing is dat er hier en daar ook wat nuttige dingen tussen het bouwafval zitten. Zo ook gipsplaat, waar je met wat werk een mooie 1/35 betonvloer mee kan leggen. De beste manier om steen te simuleren is immers om ook daadwerkelijk steen te gebruiken (of in dit geval een variant erop). Uit een stuk afval zijn een aantal stroken gesneden van grofweg 5-6 cm breed, waarna er uit deze stroken vierkantjes gesneden zijn.
Om te beginnen heb ik een oud fotolijstje gesloopt en de kartonnen bodem gebruikt als schetsblok voor de lay-out. Het grootste deel wordt gevuld met de betonplaten, terwijl er een stukje loods in de hoek gebouwd wordt. De vloer komt schuin te liggen ten opzichte van het karton, dus een aantal platen moeten in vorm gesneden worden.
Omdat gipsplaten altijd aan beide kanten bedekt zijn met een laag karton (de gips an sich is ontzettend kwetsbaar, dit werd ook snel duidelijk met het weghalen van het karton
), moet het karton aan een kant verdwijnen. Een wasbak met warm water en een sponsje doen wonderen, maar het is een secuur werkje. Na een paar plaatjes merkte ik dat het niet slim is om de hele plaat te doordrenken met water; vochtig maken is genoeg. Hierna kan het papier met de vinger van het plaatje afgewreven worden. Het water maakt het gips wel week (en nog kwetsbaarder dan het al is), dus heb ik de platen een dag of twee laten drogen.
Ik had overigens eerst geprobeerd of een afdruk van een betonvloer ook realistisch genoeg was; qua details viel het heel erg mee, maar omdat papier nul diepte suggereert, is dit het uiteindelijk niet geworden.
De droge gipsplaatjes kunnen vervolgens op hun plek gelijmd worden. Dit is prima te doen met een lijmpistool, al is het wel snel werken zodra de lijm aangebracht is. De naden tussen de platen heb ik opgevuld met houtljm, waarna ik fijn metselzand (lang leve de verbouwing :mrgreen;) over alle naden gegaan ben. Dit haalt het gladde van de houtlijm weg, en daarnaast is de naad op deze manier ook beter opgevuld dan met de lijm alleen.
Nadat de lijm droog was is het hele ondergrondje grijs geschilderd met plakkaatverf. Deze verf is hier prima geschikt voor; snelle droogtijd, de verf droogt mat op, en het ruikt lang niet zo erg als enamelverf.
De laatste stap is het verweren. Ik heb de naden donker gemaakt met olieverf, en de olievlekken op het beton zijn op dezelfde manier gedaan. Ik heb de verf geforceerd op laten drogen met een brander, omdat de normaal lange droogtijd van de verf in combinatie met het gips niet handig werkt. De verf wil namelijk graag in het gips trekken, waardoor de verf al snel niet meer te bewerken is. Met het geforceerd opdrogen kan ik een verfvlek als het ware vastzetten op ieder gewenst moment. Een bijkomend voordeel is dat de gasvlam de verf wat naar buiten blaast, waardoor je wat meer natuurlijk gevormde vlekken krijgt.
Verder heb ik ook nog wat tracksporen op het beton gemaakt. Een tank op beton trekt namelijk nogal snel sporen (zeker als het gaat om geheel stalen tracks), en deze heb ik geprobeerd na te maken. Ik heb een oude dropveter rijkelijk gedrybrushed met witte plakkaatverf, waarna ik de track op de gewenste plek flink op het gips heb aangeduwd. Hier en daar heb ik de dropveter ook tegelijkertijd gedraaid, om zo de sporen van een sturende tank na te maken.
Ik vind de verwering van de ondergrond best geslaagd, al mogen de naden tussen de platen wel nog iets lichter.
Verder heb ik me ook nog gewaagd aan een figuur. Ze gaan me langzaam maar zeker steeds wat beter af, al blijven gezichten nog steeds ontzettend lastig om een beetje natuurgetrouw te doen.
Intussen is ook de chauffeur klaar voor zijn plek op de Panther. Nu nog de tweede monteur, en dan is het huisje aan de beurt... Gelukkig heb ik al wel het een en ander in het hoofd zitten.