Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 19:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 nov, 2016 19:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 16 feb, 2010 0:00 am
Berichten: 205
Hallo iedereen.

Een tijdje terug was ik op een veiling van militair materieel in Brabant, waar dit bakbeest opviel...:

photo 392503
photo 392492

Wil het toeval dat Revell deze versie identiek heeft uitgebracht in 1/76 met de oude Matchbox mal en nieuwe decals.

Het voordeel: het doosje kost nieuw amper 4 euro. Het nadeel: de mal is uit de jaren 60....en dat merk je.
Maar goed we mogen niet klagen. Wat krijg je in de doos? 2 sprues donkergroen plastic en de slechtste tracks ooit!
(Ja, erger dan die van Heller en Airfix uit die tijd...)
Zoals gebruikelijk doet Matchbox er ook een leuk ondergrondje bij voor een "diorama-uit-de-doos".

(foto van internet)
photo 392500

De tank wordt geplaagd door enorme gietlijnen en bramen die er voor zorgen dat je best de hele romp schuurt alvorens te lijmen...
Dat hebben we dan ook gedaan.
En om het ondergrondje -dat modder moet voorstellen- wat echter te maken, heb ik er Vallejo mud-mix op gesmeerd.
Het boompje van plastic slaat nergens op en wordt vervangen door een takje hortensia uit de tuin.

Wat Matchbox vroeger gedaan heeft, is het verwisselen van de Comet met onderdelen van een Cromwell.
Hierdoor zitten er een paar foutjes in.
O.a. is de loop te kort, en de roosters op het achterdek kloppen niet (Horen recht te zijn en niet schuins naar onder).
Ik was niet van plan dit te fixen maar, omdat de loop afbrak bij het lossnijden, heb ik hem maar vervangen door een stukje koperen staaf.

photo 392493
photo 392497

Met de basis in orde is het tijd voor de basislaag. In dit geval Tamiya mat zwart en paneel-highlights met mat wit.
Omdat de echte tank op 10km van mijn huis staat is het makkelijk om de echte kleur te vinden.
De conclusie: Tamiya XF-58 "olive green" is een perfecte match voor de Comet.
Dit werd ietsje opgelicht met mat geel en daarna in mistlaagjes over de body gespoten.

photo 392488
photo 392489
photo 392491

Het ondergrondje kreeg een mix van zwart en donker aarde over zich heen. De houtjes die uitsteken zijn met vallejo gedaan.
Daarna volgde een wash van dun zwart en satijnvernis. Het water in de plas is Vallejo still water, aangebracht met een pipet en daarna laten uitvloeien.
Het trok de verf een beetje mee dus opgepast, sterk spul! Om die plekjes te verbergen heb ik wat herfstblaadjes in het water gedaan.

De tank ging in de Tamiya x22 clear in een dunne laag en één dikke "natte" laag. Daar over de decals (perfecte kwaliteit) en wederom glans.
Daarover een wash van zwarte en bruine enamel van AK-interactive en olieverf van de Action. Om dit te sealen een laagje Vallejo satin varnish.

photo 392501
photo 392504
photo 392498
photo 392494

photo 392495
photo 392506

Tot slot de weathering. Dit ging in enkele stappen:

1: stoflaag met de kleur buff (airbrush)

- de aflopers van de regen zijn ook met buff gespoten, door in een post-it briefje verticale sneden te maken met een mesje, en het vervolgens als spuitmasker te gebruiken.

2: droge modder met de kleur flat earth (airbrush)
3: natte modder met vallejo mud mix (ik vind de mix te grof voor 1/76, maar goed, weten we dat ook weer)
4: stof in de kiertjes met pigment poeder in een plantenspuit. (gewoon het model onderspuiten, laten drogen, verwijderen waar nodig met een kwastje)
5: spetters van modder en andere rommel met een oud kwastje en AK fresh mud wash.
6: oliesporen met AK engine oil (kwast)
7: water/regensporen met een kwastje en AK wet effects.
8: nawrijven van track/mitrailleurs/sleepkabel en de loop met roet pigment en een potloodje voor een metaalglans.

Tot slot het eindresultaat:

photo 392487
photo 392490
photo 392496
photo 392499
photo 392502
photo 392505


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 nov, 2016 0:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 16 feb, 2010 0:00 am
Berichten: 205
Nog even voor de volledigheid een foto van het geheel op het ondergrondje.
Het boompje is een gedroogd takje hortensia uit de tuin.
Vastgelijmd met secondelijm en een lichte wash gegeven met dezelfde kleur als de modder.

photo 392682
photo 392683
photo 392684

Dat was hem weer. Tot de volgende!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2016 19:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
leuk gedaan. en nog mooi ook :brouw:

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2016 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 aug, 2014 21:38 pm
Berichten: 475
Woonplaats: Zedelgem
Frank the tank schreef:
4: stof in de kiertjes met pigment poeder in een plantenspuit. (gewoon het model onderspuiten, laten drogen, verwijderen waar nodig met een kwastje)


Ik veronderstel dat je nog iets bij dat poeder moet doen in die plantenspuit , ik bedoel dit niet als flauwe vraag maar vind het een interessante tip !

Modest.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 nov, 2016 1:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooi gelukt, alleen jammer dat je de waterplas aan het oog onttrekt.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 nov, 2016 18:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 16 feb, 2010 0:00 am
Berichten: 205
Bedankt voor de positieve reacties!

@Modestforest:

Ik doe een beetje pigmentpoeder in een verstuiver (zie foto onder). Een klein beetje poeder en dan vullen met kraantjeswater. Zorg dat je een verhouding aanhoudt van ongeveer 5% pigment, 95% water, anders raakt je sproeiertje verstopt. Als het te dun is kun je altijd wat meer pigment er bij doen. Goed schudden, en dan je model helemaal onderspuiten. Laat het een nachtje drogen en klaar. Door het vele water stroomt het pigment op natuurlijke wijze rond details en in lagere plekken, net als een wash. Op de plaatsen waar teveel zit, kun je het weghalen met een (vochtig) kwastje of een wattenstaafje.

@Tsjopper bob: inderdaad jammer. Maar het ging er mij meer om wat nieuwe producten uit te proberen zoals die modder en vallejo still water. Dat doe ik liever op een goedkoop doosje dan op een maandenlang project... :D

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2016 20:05 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
De tip van de pigmenten in de plantensproeier ga ik onthouden, ik heb zelf nog wat blikjes waar deze techniek bij van pas kan zijn.
Dat Vallejo Stillwater ga ik ook eens opzoeken, toch eens een keer gaan oefenen met ondergrondjes, wegens een los model is leuk, maar een ondergrondje voegt net even wat meer toe.

Je Comet ziet er in ieder geval netjes uit! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2016 22:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 16 feb, 2010 0:00 am
Berichten: 205
Bedankt Danny!

Na deze, kan ik die oude matchbox doosjes wel aanraden. Ze komen allemaal met een ondergrondje. Zo kun je snel achter elkaar eens wat verschillende landschapjes maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 nov, 2016 20:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1391
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Frank,

Mooi geworden, die ondergrond zo met die Comet, echt één geheel.
Misschien dat roest ietsjes verminderen, zeker rond de turretring, zal er best wel blank metaal gezeten hebben, maar dit sleet ook en stond super goed in het vet verwacht ik.
Die plantenspuit moet ik ook maar eens proberen, wel misschien gedestilleerd water gebruiken (woon in kalkfactor gebied, functie hoog). Tot nu toe was het vooral met de kwast en water, heb ik eens een 1/35 heli bijna helemaal onder gepigment. Maar op deze schaal is egaal zeker inderdaad aan te raden.

Vriendelijke groet,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 nov, 2016 21:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 16 feb, 2010 0:00 am
Berichten: 205
Hey Anne,

Goeie opmerking! Eigenlijk was dit "roest" european dust pigment om stof op te hopen. Ik had rond de toren wat water aangebracht omdat daar afwateringsgootjes zitten. Daardoor is het wat oranje uitgeslagen ipv bruin/beige. In het echt is het niet zo zichtbaar maar nu je het zegt... het is wel héél oranje. Misschien nog eens overgaan met gewone stof. Jammer van het water dan.

Inderdaad, gedemineraliseerd water is altijd beter maar heb tot nu toe geen last gehad van witte kalkaanslag. Tankjes leven langer met Calgon © :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement