Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 6:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: M3 Grant Mk1, Tamiya
BerichtGeplaatst: wo 21 sep, 2016 20:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 21 sep, 2016 19:26 pm
Berichten: 37
Hallo fanaten,

heb me al op de forum voorgesteld en sta nu te popelen om aan mijn allereerste project te beginnen. Van mijn vrouw een plastic bouwmodel (M3 Grant Mk1 van Tamiya) gekregen en zelf wat gereedschap en hulpmiddelen gezocht, gekocht en geleend.
photo 385048

Ben me al weken aan het " inlezen" en duizel nu een beetje van de tips trucs en youtube-instructiefilmpjes. Dus begin ik er nu maar gewoon aan.
Ik realiseer me dat het model wat hoog gegrepen is voor een beginneling. Maar ja, "het gegeven paard...".
Vandaag alles uitgepakt en in een sopje afgedaan en afgespoeld.
photo 385051

Het zou fijn zijn wanneer ik hier en daar wat adviezen en opbouwende kritiek zou krijgen. Dus spaar me niet.

Nu ga ik weer aan de slag.

Tot snel.

Bob.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M3 Grant Mk1, Tamiya
BerichtGeplaatst: wo 21 sep, 2016 20:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
"Ben me al weken aan het " inlezen" en duizel nu een beetje van de tips trucs en youtube-instructiefilmpjes. Dus begin ik er nu maar gewoon aan.
Ik realiseer me dat het model wat hoog gegrepen is voor een beginneling."
... niet echt een heel positieve instelling! :roll:
Focus je nooit aan het werk en de resultaten van anderen, bouw rustig aan, probeer eerst het model op zich mooi en netjes te bouwen en ondervind je problemen... SHOUT!
Het forum is er om mensen te helpen en ervaring bouw je zelf op met de tijd door het te doen en niet door boekjes, filmpjes en topics te bekijken. Probeer dus eerst een mooi model neer te zetten zonder veel poespas en als dat lukt tot je tevredenheid komt de rest gestaag later.... Rome is ook niet op één dag gebouwd en probeer niet verder te springen dan je stok lang is want dat werkt op de duur demotiverend!

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M3 Grant Mk1, Tamiya
BerichtGeplaatst: wo 21 sep, 2016 21:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 21 sep, 2016 19:26 pm
Berichten: 37
Integendeel, ben zeer gemotiveerd en heb er zin in. Wou alleen maar even aangeven dat het tijd werd voor actie. Misschien een beetje verkeerd geformuleerd. Wel erg leuk om al een reactie te krijgen.
Dan kom ik nu al met mijn eerste vraag. Bij het afwerken van de wielen van de tracks zie ik een randje over de omtrek van het wiel lopen. Bij 1 wiel heb ik deze met een zachte nagelvijl weggewerkt. Is dit eigenlijk een goede methode of is hiervoor een betere?

Het linker wieletje is zonder de afwerking, de rechter na de afwerking.
photo 385068


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M3 Grant Mk1, Tamiya
BerichtGeplaatst: wo 21 sep, 2016 22:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Welkom en goed bezig zou ik zeggen

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M3 Grant Mk1, Tamiya
BerichtGeplaatst: wo 21 sep, 2016 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Ha die Bob,

Welkom hier :D !

Tips en trucs willen we je in de toekomst zeker geven. Gewoon om vragen, wanneer je bereid bent om iets aan te nemen en niet bang bent om te falen, dan zal je zien dat je na verloop van tijd écht beter wordt :) .

Citaat:
Bij het afwerken van de wielen van de tracks zie ik een randje over de omtrek van het wiel lopen


Dat is een gietnaad, iets wat je bij vrijwel alle onderdelen van het model zal vinden. Het mooiste zou zijn datje deze overal wegwerkt, maar soms is dat niet makkelijk...

Wat betreft je wiel: prima methode! Zelf gebruik ik een licht schuurpapiertje dat ik vlak op de tafel leg. Vervolgens het wiel tussen duim en wijsvinger en zachtjes rollend er overheen laten lopen (wat eigenlijk op het zelfde neerkomt natuurlijk...).

Denk even na over in welke staat de Grant is. Deze tank werd voornamelijk in het begin van de oorlog ('41-'42) in Noord Afrika gebruikt. De bodem is daar hard en rotsachtig met scherpe randen. Wanneer het voertuig al wat actie heeft gezien dan zal dat terug te zien zijn in beschadigingen in de rubber loopvlakken (want dat zijn het) van de wielen. Kleine krasjes en -happen uit het wiel maken het dan nog realistischer.

Zelf heb ik deze ook in aanbouw, zij het als basis van een M31 ARV conversie. Blijf deze dus met interesse volgen.

Succes!

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M3 Grant Mk1, Tamiya
BerichtGeplaatst: wo 21 sep, 2016 23:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Nunspeet
Welkom. Veel bouwplezier en je zult zien dat er dit forum positieve kritiek komt waar je alleen maar beter van kunt worden.

You tube is de kennis bank, veel oefenen en fouten durven maken hier wordt je wel verder geholpen

groet

Als je op mijn naam zoekt kom je dit model ook tegen.
ton(y)shermans


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M3 Grant Mk1, Tamiya
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2016 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 aug, 2014 21:38 pm
Berichten: 475
Woonplaats: Zedelgem
Zet em op! Komt zeker goed hoor !

Modest


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M3 Grant Mk1, Tamiya
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2016 21:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 21 sep, 2016 19:26 pm
Berichten: 37
Vandaag de overige delen van de suspension (corrigeer me bij een foute benaming) afgebraamd. Bij het passen van de delen zie ik dat het niet erg netjes aansluit. Is dit normaal? Hoef ik hier niets mee te doen omdat het misschien uit het zicht is? Of zijn er mogelijkheden om dit netter uit te voeren?
Vandaag van een collega de mogelijkheid gekregen om een airbrush te lenen. Zo kan ik op mijn gemak bekijken of dit ook nog iets voor me is.
photo 385154

Is het trouwens wijs om de suspension samengesteld te verven, of kan ik dat het beste doen wanneer deze aan het onderstel bevestigd is?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M3 Grant Mk1, Tamiya
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2016 22:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Hallo ouwe,

Citaat:
Bij het passen van de delen zie ik dat het niet erg netjes aansluit. Is dit normaal?


Je moet niet vergeten dat dit een kit uit de jaren '70 is, gemaakt met de techniek van toen. Dus helaas: ja... voor deze kit is dat normaal...

Citaat:
Hoef ik hier niets mee te doen omdat het misschien uit het zicht is?


Ik zou er wel wat mee doen. Maar eerst kijken of je de vering die in de bogeys zitten wel recht hebt en helemaal "ontbraamd". Tamiya staat eigenlijk wel bekend om zijn goede pasvormen. Zelf heb ik de kit ook liggen en ik heb geen problemen.

Citaat:
Of zijn er mogelijkheden om dit netter uit te voeren?


Ik zou dus de veren en de binnenkant/lijmvlakken nalopen op oneffenheden.

Citaat:
Is het trouwens wijs om de suspension samengesteld te verven, of kan ik dat het beste doen wanneer deze aan het onderstel bevestigd is?


Persoonlijk vind ik het fijner om de bogeys los van de romp te detailleren, zo kan ik makkelijk bij de loopvlakken/het rubber aan de achterkant van de wielen. Ik spuit de kit sowieso altijd in zo veel MOGELIJK sub delen. Maar iedere gek z'n gebrek, er zijn hier voldoende bouwers die er anders over denken. Je moet uiteindelijk doen wat je zelf het lekkerste vind werken.

Succes!

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M3 Grant Mk1, Tamiya
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2016 23:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 21 sep, 2016 19:26 pm
Berichten: 37
Hallo Richard,

je had gelijk een deeltje (vering in de bogey) zat net niet goed op zijn plaats. Weer wat geleerd, nl iets langer kijken dan mijn neus lang is. Bedankt voor je feedback.
Trouwens, zijn de delen nog goed te lijmen wanneer ze geverfd/gespoten zijn?

Grt Bob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement