Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 nov, 2016 12:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dat van die nummerplaat was me nog niet opgevallen maar op de referentiefoto hangt ze inderdaad onderaan. Nu denk ik dat dat misschien niet zo ideaal was... het is tenslotte een "alle-terreinvoertuig" en als ik die foto zo bekijk lopen ze met die plaat onderaan wel het risico om die op ruw terrein snel kwijt te spelen. Hebben ze misschien daarom later die plaat hoger gemonteerd?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2017 1:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag trekken we dit topic terug op gang met de bouw van de sleep, het is nog steeds de SiG33 hoewel ik ondertussen ook de PaK40 van AFV ter beschikking heb. De handleiding vangt aan met de bouw van de kulas, waarbij je de keuze krijgt tussen een vroege en een late. In feite zijn er drie versies van kulas geweest volgens Nuts&Bolts. De eerste stamt uit 1933 en zit niet in de kit, daar zitten nog grote hijsogen op. Degene die ik ga gebruiken is de early style zonder de ogen, want de late versie stamt reeds uit de tijd dat er gebrek aan materialen kwam tijdens de oorlog; de kans is klein dat er dan nog veel Sd.Kfz.6 over waren om dit werk mee te doen. De late style wordt gekenmerkt door het weghalen van materiaal aan de rand van de kulasring.

photo 397635

De early version wordt ook gekenmerkt door een flens die tussen de loop en de kulas zat. Die wordt in PE meegeleverd.

photo 397637

Ik ontdekte hier dat ik de lade van de kulas verkeerd om had gezet. Gelukkig was dit nog een dryfit.

photo 397636

De loop past goed op de schuif.

photo 397639

Een ander interessant kitonderdeel is de goot waarin de loop zit. Deze heeft klinknagels aan alle vier de zijden. Dat is mogelijk door de techniek van de slide moulding.

photo 397638

Stel je voor dat deze sprue langs boven en onder ingesloten wordt in een matrijs. Normaal gezien kan je dan alleen opliggend detail voorzien aan die twee zijden. Bij slide moulding worden er bijkomende matrijsdelen aan de zijkanten ingeschoven en dan eerst weggehaald, zodat de details daar het verwijderen uit de mal niet verhinderen.

photo 397640

Ook hier moest heel wat PE aan toegevoegd worden.

photo 397641

Daarbij illustreert dit plaatje dat het altijd noodzakelijk is om al het PE bij te vijlen en de aanhechtingspunten te verwijderen. Die zijn klein maar als het licht er op valt, meteen zichtbaar.

photo 397642

De mechaniek die je hier ziet, wordt tijdens het transport afgedekt met een pantserplaat, die gelukkig ook bij de kit zit.

photo 397643

De tandheugel en het stuk daarvoor zijn gemakkelijk verkeerd te monteren, goed op de handleiding letten dus.

photo 397644

De loop zit op zijn plek, het gewicht van dit stuk zal duidelijk van voor liggen.

photo 397645

Het affuit bestaat uit vier grote stukken frame. Er is wat opschoonwerk aan voor die goed in elkaar willen passen door wat flash op de randen.

photo 397646

Het zal er uiteindelijk zo uitzien. Let er tijdens het monteren wel goed op dat de stukken goed uitgelijnd zitten. De klemming van de stuuras bemoeilijkt dit waardoor je pas bij het aaneenlijmen van de uiteinden van het frame merkt of dit recht zat.

photo 397647

De volgende stap is de spil waar het kanon op rust voor zijn elevatie. Je kan dus een kanon op een dio plaatsen waar de loop af gehaald is. Hier bestaat ook een referentiefoto van met een veldconstructie om het te takelen. Dat wordt in de handleiding niet uitgelegd, zodat je een paar bladzijden later deze rare instructie krijgt.

photo 397649

Daarbij gaat het middelste onderdeel verloren, je kan het dus beter weghalen aangezien de scharnieren toch niet verlijmd mochten worden.

photo 397648

Het affuit geeft de mogelijkheid om een gereedschapskist open te monteren, wat ik niet kan doen wegens de transportsetting. Daarmee blijft ook nog wat PE achterwege. Ik heb het kanon hier al eens samengesteld zonder de wielen en het schild, zodat ik de lengte met de half-track ervoor kon bepalen op net 30 centimeter.

photo 397650

photo 397651

Hierbij ga ik dan ook een smalle langwerpige basis zoeken die nog wel de kans geeft om het spoorgedeelte van Miniart op te zetten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2017 10:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 10 sep, 2009 18:56 pm
Berichten: 409
Woonplaats: Blijham
Wat een uitgebreid verslag!
dat wordt een indrukwekkend model.

_________________
Groeten,
Richard

http://rgpmodelbouw.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... =2&t=40932" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... 21&t=36438" onclick="window.open(this.href);return false;


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2017 15:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Hoi,

de bouwverslag met beschrijvingen en ook uitleg is heel goed. Het is een indrukwekkend model. En zal zeker nog even duren voordat het af is.
Ik heb een vraag over AFV PE, het lijkt best dik op de foto ( vergeleken met Eduard bv) , is dat ook zo ? Ik weet dat de oude Verlinden PE ook meer staalplaten waren) Is het makkelijk de buigen?

Gr
Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2017 16:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Mooie vorderingen Steven, het geheel wordt toch nog wel flink (ook al valt het formaat in het niet bij het atoomkanon op de achtergrond :lol:). Het kanon is wel erg gedetailleerd gegoten ja, vooral die goot is een knap staaltje slide-moulding.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 jan, 2017 18:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie aandacht. Ik heb de dikte van het PE eens nagemeten met de schuifmaat, het is toch maar 0,2mm. Ik vond zelfs dat de kleine stukjes te gemakkelijk plooien, ik verwacht dat ze nog wel eens afbreken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 jan, 2017 22:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag kon ik nog even de sIG uit een verhuisdoos opdiepen. De ophanging komt nu aan de beurt.

photo 398419

De wielen hebben een zijdelings aanhechtingspunt. Een lastige situatie omdat er een profielrand van de tubeless rubberband door loopt. Links zie je de oorspronkelijke situatie, rechts is met veel schuur- en krabwerk de rand gevrijwaard.

photo 398418

Het rechterwiel met een mof die ik eerst voor een poging tot een springveer aanzag. In Nuts&Bolts vind je alle nodige info, handig omdat er niet meteen een gedetailleerde walkaround te vinden bleek.

photo 398417

Dit afstelstangetje heeft veel detail maar je krijgt het op een normale manier nooit heelhuids uit de sprue gesneden. Met een zaagje is al veel schade te voorkomen, al kwam er toch een beetje lijm aan te pas.

photo 398416

Hier is het stukje bijna schoongemaakt, alleen nog het hendeltje wat bijschuren.

photo 398413

Het linkerwiel met de andere mof. Deze zijn alleen nodig bij de versie van het kanon die door halftracks getrokken wordt. Kijk wel goed op voorhand welke wielen je er wil opzetten. Er zitten twee velgen bij de kit, een met en een zonder trommelrem. De tweede kan je alleen gebruiken voor de door paarden getrokken versie.

photo 398415

De ophanging met een dwarsstaaf en een drukketel die ook voor half-tracks bestemd is. Misschien laat ik de wielen beter los van het affuit voor het schilderen. Met het kanonschild er aan kom je hier vast niet overal goed meer bij.

photo 398414

Zo ziet het onderstel er uit als het aan de as en de hulpas bevestigd is. Nu volgt er een stap waarbij de elevatiecilinders toegevoegd worden, maar daarvoor moet de loop er al aan vasthangen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2017 0:44 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het is weer weekeind, tijd dus om de half-track weer boven te halen.

photo 399115

photo 399114

Ik vond een foto waar het richtapparaat afgedekt was tijdens het trekken. Hier zie je verschillende uitvoeringen. Volgens de info in mijn boek is nr.1 het Rundblickfernrohr 32 en zit er bij nr.2 een adaptor onder. Bij de langere kijker 3 valt wel een geval van offset op, ik heb er dit stuk Evergreen voor in de plaats genomen. Toch heb ik dit stuk hier niet echt nodig, het kan misschien als bagage van de half-track mee. Het onderdeel zal wel ingepakt worden zoals op de foto.

photo 399111

Het splintershield, met al zijn details was toch aan de dikke kant. Er bestaat een upgrade van Voyager, dus ga ik die maar eerst in huis halen. Hij is bedoeld voor de sIG van Dragon maar dat lijkt me in dit geval geen probleem.

photo 399113

De munitie is apart te koop maar die had ik al van andere merken.

photo 399112

Het affuit heeft nu ook de spade en de hoogteregeling van het kanon. Die spade moet wel even dichtgeplamuurd worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2017 12:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Mag ik vragen hoe je aan de Voyager artikelen komt?

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Laatst bijgewerkt door Ruud1987 op ma 23 jan, 2017 9:32 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2017 17:27 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Als het zo rond de tijd van SMC Veldhoven is, dan ga ik ze gewoon op de beurs bij Der Sockelshop uit de bak vissen.

photo 386205

Anders is het eerst op Scalemates uitzoeken wie deze op stock heeft en dan de voordeligste uitzoeken. In dit geval ga ik proberen bij Der Modellbaukönig, die deze set voor 33% korting aanbiedt zodat ze nog amper 4 euro kost.

http://www.modellbau-koenig.de/Militaermodellbau_1_35/Zuruestteile/aetz-/Metallteile/Voyager/15cm_sIG33_(Dragon)_i63_17833_0.htm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement