Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 6:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 30 okt, 2016 21:50 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Steven, ik heb misschien nog wat nuttige info voor de SiG 33.
Er zijn 2 types hulzen gebruikt door dit kanon, messing en staal. De hulzen met de 4 'rondjes' aan de onderkant zijn kenmerkend voor de (2-delige) stalen variant.
photo 388946
photo 388945
En nee, uiteraard was dit geen mooie gelegenheid om m'n SiG33 huls te showen ofzo. :lol:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 okt, 2016 23:04 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Danny, het zou me niks verbazen als je ook ergens een Leopold-huls in huis had. Bedankt voor die referentie, binnen een paar maanden komt dat vast wel van pas. Ik maak van deze post al gebruik om mijn aanwinsten van de ESM voor dit project te demonstreren.

photo 388781

Dit boek bevat info over Duitse half-tracks, van aan het prille begin als artillerietractor in WO I tot aan de types die ik nu bouw. Wel in het Duits, maar zo kom je ook in de stemming.

photo 388783

Een stuk spoortalud leek me een ideale omgeving om de half-track tegenaan te laten rijden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2016 0:12 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Steven, zou ik, de volgende keer dat wij elkaar treffen, dat boek eens door mogen kijken? Ik heb zelf ook nog wel het één en ander aan Duitse halfrupsen liggen namelijk. :)

En nee, Leopold is mij wat té. Deze huls valt eigenlijk al buiten mijn verzamelgebied. :wink:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2016 0:28 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Als je geen Belgische beurzen aandoet, en we mekaar in Overloon weer niet tegenkomen, zou dat pas binnen een jaar voorkomen in Veldhoven. Doe me er dan wel nog eens aan denken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 nov, 2016 1:02 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag op de Antwerpse Boekenbeurs heb ik in de stand van De Krijger onverwacht nog een erg nuttig referentiewerk gevonden.

photo 389274

photo 389273

photo 389275

Dit zal niet alleen bruikbaar zijn voor de SIG33 die in dit topic ter sprake gaat komen. ik heb op de stapel namelijk ook nog een PaK40 en een 37mm-kanon liggen. Er staan nog tientallen foto's in van andere bekende kleppers zoals de 88mm Flak, de LeFH18 en de PaK36. Verder kocht ik er nog een verse lading comics bij Pinceel en heel wat ander moois.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 nov, 2016 1:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De eerste update van de kit en al meteen ga ik de plasticzaag bovenhalen.

photo 389361

Het frame van Bronco zal gebruikt worden omdat dit volgens de reviews van beide de enige correcte is qua breedte. Ik zie ook bij Trumpeter een aansluitpin bij de aandrijfas die niet bestaat bij de echte half-track. Daar hoort alleen een gaatje te zitten. Wat me wel opvalt, is dat Trumpeter de profielbalk correcter heeft vormgegeven dan Bronco, vergelijk de stippellijnen met het plan.

photo 389359

De bladveer van Bronco is een vrij getrouwe kopie van een echte, zeker wat de algemene afmetingen betreft.

photo 389360

Trumpeter heeft de veer in tweeën gesplitst, wat zeker lastiger zou zijn om de lijmnaad achteraf weg te werken. Hij heeft wel gedacht aan een detail dat Bronco dan weer over het hoofd zag, de spanbanden om de lamellen samen te houden moeten door een as doorboord worden. De bouten om de veer aan het scharnierpunt te schroeven moeten ook verder uit elkaar.

photo 389362

Hier zijn die bouten om die reden vervangen door metaaldraad.

Citaat:
photo 389375


PMMS geeft aan op http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/5ton_flak/5ton_flak_01.html dat de as vier millimeter uitgerokken moet worden, twee aan elke kant. Ook de stuurstang moet dan even ver verlengd worden.

photo 389363

De uiteinden loshalen was makkelijk, ook al was die reeds gemonteerd toen ik me die opmerking herinnerde.

photo 389364

Je kon volgens de review sprue-mootjes gebruiken, al bleken die net als alle sprues ovaal qua doorsnede.

photo 389365

Er werd nagemeten of het wel degelijk twee millimeter was. Je ziet dat ik een kanaal geboord heb door de mootjes en in de beide uiteinden van de as. Ik wilde een versteviging uit ijzerdraad voorzien omdat er toch gewicht aan de as komt te hangen, zelfs al zullen de wielen niet op de grond staan.

photo 389366

Hier is de as reeds verlengd, op de inzet zie je de ingebrachte ijzerdraad.

photo 389367

Nu de stuurstang nog. ik had een styreenstaafje van de juiste dikte.

photo 389368

De rest van deze update krijg je nog een fotoreview van de Miniart spoorwegkit die ik ga gebruiken om de half-track op te zetten.

photo 389369

photo 389370

photo 389371

photo 389372

photo 389373

photo 389374

Miniart is er op vooruit gegaan, ze hebben nu zelfs nummertjes bij de onderdelen. Het valt wel op dat je het substraat voor de spoorbilzen zelf moet voorzien. Vier sprues worden besteed aan de treinstopper.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2016 2:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De volgende bouwstap behoort tot een revisie die Bronco zelf toegevoegd heeft na de review van PMMS gelezen te hebben. Er is een sprue toegevoegd en ook een paar stukjes PE.

photo 389505

Jammer dat de grootst geschreven woorden vaak de foutste zijn bij die mannen.

photo 389506

Hier het nieuwe PE-fretje. Let op de afwijkende nummering.

photo 389508

De installatie van de lier ziet er daardoor als volgt uit. Ik vond vergelijkbare beelden van een voertuig dat ik 2012 uit een Poolse rivier getrokken is en amper een jaar later al gerestaureerd was en op een Mercedesmotor rondrijdt. Daardoor moet je er niet van uitgaan dat dit al het correcte uitlaat systeem is.

photo 389504

Wel merkwaardig dat er ook deze foto te vinden was op de Poolse restauratiesite. Hier lijkt er een ander wiel op de lier te zitten, dat meer lijkt op wat er oorspronkelijk in de instructies stond.

photo 389507

De uitlaat met een PE spanbandje aan het uiteinde. Die monteer ik later.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2016 19:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Zo te zien heeft Miniart zelfs de nerven en spleten in de houten bielzen nagemaakt, dat is nog eens oog voor detail. Het aanpassen begint al zie ik, moet er erg veel bijgeklust worden om de kit(s) correct te maken?

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2016 2:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Je zal het in de volgende update al zien gebeuren, maar het is niet zo dat Bronco veel onderhoud vergt.

photo 389627

Ik had eerst de achterkant van het chassis al afgewerkt met links de kabelafrolinstallatie en midden de trekhaak.

photo 389628

photo 389629

De benzinetanks hadden zelfs stukjes PE aan de binnenkant van de half-track maar er waren wel lijmnaden die ze hadden kunnen vermijden.

photo 389630

Ik wilde wel deze Trumpeter luchtdrukketels incorporeren in het model.

photo 389631

Ik heb dus gaatjes geboord waar die in de handleiding van Trumpeter voorkwamen.

photo 389632

De tanks pasten goed in de voorziene ruimte. Misschien vind ik nog ergens waar de persluchtleidingen aangesloten waren.

photo 389638

Op dit plaatje van de gerestaureerde half-track kan je onder de trekhaak nog een detail zien dat Bronco vergeten heeft. Er zitten veertien smeernippels. Trumpeter heeft die wel, dus kon ik ze daarvan overtekenen.

photo 389633

Gaatjes boren waar ze zouden moeten komen.

photo 389634

Stukjes messingdraad in kleven.

photo 389635

Bijvijlen zodat alles vlak wordt.

photo 389637

De haak kan er nu terug tegen.

photo 389636

Een vergelijking met de Trumpeter achterkant. Ik kon die niet overnemen, want er zitten geen perforaties in de onderplaat.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2016 13:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het chassis is nu voldoende opgebouwd om de motor toe te voegen. Daar gaat later niet veel meer van te zien zijn, aangezien ik de kap niet open kan zetten met mijn cross-countryplannen. Bovendien hebben beide kits een foute motor toegevoegd. In de Sd.Kfz.6 met het Bn9B-chassis werd de HL-54 TUKRM motor geplaatst.

photo 389734

(foto PMMS)

photo 389735

(foto http://www.fahrzeuge-der-wehrmacht.de/)

Bronco heeft echter ondanks het voorzien van de juiste versnellingsbak een kleinere motor toegevoegd, die van de Sd.Kfz.251, of de NL-38. Trumpeter heeft dan weer een te zware motor gebruikt uit de SdKfz.7 die ze eerder uitgebracht hadden, de HL-62 TUK. Daar hebben ze ook een foute versnellingsbak achter gepropt en door plaatsgebrek is de luchtfilter weggevallen. Hun chassis moest zelf wat verder uiteengespreid worden om de overbrenging naar de sprockets er in te krijgen.

photo 389745

(tabel http://www.fahrzeuge-der-wehrmacht.de/Artikel/Motoren.html)

Toch heb ik me maar geamuseerd met beide exemplaren te bouwen. Ik moet nog kiezen welke ik ga gebruiken aangezien PMMS de motor van Trumpeter eigenlijk de meest passende vindt. Dit is de NL-38:

photo 389733

photo 389736

Hier de foute bak naast de goede.

photo 389737

En dan beide frames naast elkaar.

photo 389738

photo 389739

photo 389740

photo 389741

Daarna komen de sprockets aan bod, ook weer met een revisie omdat er een textuurstrookje rond de naaf geplakt moet worden. Dat ga ik nog plamuren zodat het niet zo opgeplakt lijkt. De andere twaalf PE-stukjes waren ook geen sinecure.

photo 389744

photo 389743

photo 389742

Nu de loopwielen gaan uitkiezen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement