Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 20:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 0:57 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb de volgende sets van wielen schoongemaakt, overal zaten er vier aanhechtingspunten aan. Er zijn ook al wat bepakkingstukken uitgesneden, omdat ik vandaag de handleiding vergeten was en dus niks kon monteren.

photo 389860

Ik ga de binnenste wielen van Trumpeter gebruiken en de buitenste van Bronco. Daarbij is er een lastig probleem.

photo 389858

De wielen van Trumpeter meten 18,9 millimeter. Achteraan zijn ze niet voorzien van een naaf zoals bij hun Bronco tegenhangers.

photo 389859

De wielen van Bronco meten maar 18,45 millimeter. Dat verschil zie je misschien niet als ze ver genoeg van de andere wielen af staan, maar doordat de grotere wielen er achter komen te zitten zullen deze wielen net niet de tracks raken. Het is jammer dat deze niet de grotere wielen waren, want het zijn er maar twaalf terwijl de andere met achttien zijn. De achterste wielen bijschuren zou dan ook veel werk zijn. Ik ontdekte nog een afwijking op de plannen van Panzer Tracts. Daarop zitten de wielen allemaal met zes bouten vast, terwijl de meeste foto's in het boek vijf bouten tonen, zoals het model. Ik zag een foto waar er een andere montagewijze te zien is, maar daar zijn er nog meer dan zes bouten. Ik vind het een beetje raar dat alle plannen die in dit boek getoond worden, deze zesbouts constructie tonen, terwijl er geen enkele foto dit bevestigt.

photo 384784

photo 381526


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 nov, 2016 2:53 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik ben nu maar aan de bovenbouw begonnen, al moest ik nog een correctie uitvoeren bij de sprockets.

photo 390533

De wielen hebben een krans van rolletjes waarover de tracks lopen. Deze rollers zitten niet op de straal van het wiel maar op een evenwijdige daaraan. Hier zijn de paarse lijnen de rubber pads en de groene lijnen de rollers. Daardoor zijn deze wielen niet uitwisselbaar. Ik had de sprues omgewisseld, dus moesten die terug uiteengesneden worden.

photo 390542

De veerbenen van Bronco hebben een contactpunt om de ophanging te fixeren. Dit is echter een onvolkomenheid als men de half-track in onbeladen toestand wil tonen. Je kan dan het veerbeen iets doordraaien naar onder en het paspinnetje onder het gaatje laten uitkomen, dan staat hij hoger op zijn poten.

photo 390541

Voor de bovenbouw had ik de koplampen vanbinnen al zilver gespoten.

photo 390540

Er zitten nu ook lampjes in, gemaakt van nodes uit het clearpart gietraam.

photo 390535

In deze kit zit al een hele historie van updates, duidelijk gedemonstreerd door de bodemplaat van de cabine. Die zit er nu al drie keer in. Alleen de middelste wordt gebruikt.

photo 390534

En dan kon ik ook nog vergelijken met de Trumpeter bodemplaat. Dit stuk was in het review van de vorige half-track van het merk erg kritisch wat betreft de underscale afmetingen van de cabine. Ik dacht daarom de cabine van Trumpeter nodig te hebben. Dat bleek niet meer het geval, de nieuwste van Bronco past mooi op het plan.

photo 390539

De fenders zijn duidelijk ook geëvolueerd van een gebogen bumper naar een rechte. Hier moest nog licht geschuurd worden.

photo 390538

De fenders van Trumpeter hebben onderaan ejectorpinmarks en missen een opvallend steunprofiel vooraan binnen.

photo 390537

De radiator zit hier op zijn plek en er is zelfs wat PE gepasseerd. Het PE nummerbord is van Trumpeter aangezien Bronco hier een plastic plaatje voor had.

photo 390536

Hier wordt het revisiepapier van Bronco getoond. Je moet steeds goed kijken welke stukken hierdoor vervangen worden. Op het revisieblad is het oude instrumentenpaneel terug binnengeslopen op de samenstellingstekening.

photo 390531

De grilles zijn hier goed door te kijken. Dat is bij Trumpeter niet het geval.

photo 390532

De motorkap kon wat overtuiging gebruiken als ik naden wilde vermijden.

photo 390528

Zelfs binnen tegen de firewall zit wat overbodig detail.

photo 390530

Nu moest de grotere motor van Trumpeter nog in de Bronco kit komen. Om die reden is hier een dwarsprofiel weggezaagd.

photo 390529

Deze dryfit toont aan dat de motor in de ruimte past, maar dat de radiatorfan de motorkap raakt. Dit wordt nog gecorrigeerd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 nov, 2016 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Het motorblok passend maken lijkt me nog een lastig klusje, lager kan hij ook niet omdat de poelie het chassis ook al raakt. Ga je de cabine hoger plaatsen hiervoor? Wel mooi dat je de sprockets ook aanpast, vaak wordt dat detail vergeten.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 nov, 2016 21:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
StevenVD schreef:
Ik had de sprues omgewisseld, dus moesten die terug uiteengesneden worden.


Aiai, ik had toen beter in mijn bed gelegen. Hier bedoelde ik dus "sprockets". Bij deze kit kan je je van kant vergissen, bij Trumpeter is dat niet eens mogelijk want die zijn de offset vergeten. Ik heb de motor al wat verbouwd zodat hij gaat passen zonder dat ik daarvoor de carrosserie moet ontwrichten. Het blijft voorlopig wel een dryfit want ik wil de motor apart schilderen van het chassis.

photo 390808

De voorste passagiersbank bood de gelegenheid om mijn Aber toolklemmetjes nog eens boven te halen.

photo 390806

De achterste bank is ook al gebouwd en dan is er blijkbaar zelfs nog een derde banksprue aanwezig, hoewel dat alleen nodig zou zijn bij de eerder uitgebrachte "pionierversie". Ik wil bij het assembleren alle banken ook nog een meer realistische leerlaag geven.

photo 390807

De spatlappen hebben een aantal fijne PE-onderdeeltjes. Ze hadden vering voorzien. Die wordt gewoonlijk gescratcht uit draad, maar het kitpart is hier eigenlijk niet van een echte veer te onderscheiden. Het lastige is wel dat je dit onderdeel niet plat neer kan zetten.

photo 390805

De voorruit vergeleken met de vorige versie met de te smalle cabine. Deze keer zijn de ruitenwissers aparte onderdelen. Helaas is het correcte exemplaar afschuwelijk vervormd, hier in deze richting niet te zien. Ik besloot te proberen om het te rechten door het strak tegen de ruitjes aan te drukken en die met Tamiya Extra Thin vast te zetten. Ik ga nu eens een paar overzichtsfotootjes plaatsen, het is eindelijk de moeite om eens wat samen te brengen.

photo 390804

photo 390803

photo 390802

photo 390801

photo 390800

Dit wordt de opvallendste kant in het diorama.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 nov, 2016 23:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De bagagekastjes moesten dan wel gesloten worden. Ik heb heel wat munitie gekocht, dat zal naast het voertuig neergelegd moeten worden.

photo 391110

photo 391108

Nu komt de Voyager PE-set op de proppen. Die dient voor de Kar98-K-rekken achter de zitbanken.

photo 391107

photo 391109

De T-vormige strookjes moeten in een ovale plooi gelegd worden, het kitonderdeel daarvoor viel nog goed mee en er zal ook wel serie pasgaatjes dichtgeplamuurd moeten worden. De klemmen bovenaan de banken zijn wel een hele verbetering, aangezien die fijner zijn dan in de kit en er ook voor zorgen dat je de wapens achteraf kan toevoegen. Ik heb die wapens al uitgesneden.

photo 391111


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2016 1:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De geweerklemmetjes in PE zijn te vergelijken met de eerder gebruikte van Aber, ze zijn maar net iets eenvoudiger om samen te voegen.

photo 391315

Hier zie je er een van naast een kitonderdeel. Het verschil in dikte is wel aanwezig.

photo 391316

Bij de gerestaureerde half-track zien de klemmen er inderdaad fijner materiaal uit.

photo 391314

Ik had er tien van nodig, die ik een voor een uit het fret sneed om niks kwijt te geraken. Elk klemmetje bestaat uit drie beweegbare onderdelen.

photo 391313

De stang waar alles aan bevestigd wordt, ziet er zo fragiel uit dat ik gewoon geen zin heb om dit uit te snijden. Eerst heb ik vergeleken met een rol messingdraad.

photo 391310

Uiteindelijk is het Friul-draad geworden. Het voordeel daarvan is, dat hij niet vervormd kan worden door lichte druk vanwege zijn elasticiteit.

photo 391311

De montagesteunen vooraan moeten nog wat uitharden voor ik de tweede stang op zijn plek breng.

photo 391312

Hier zitten de eerste vijf klemmejes op hun plek.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2016 1:10 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag is de tweede rij gebouwd en zijn ook de geweerkolfhouders geplooid. Ik heb daarna een dryfit gedaan van de geweren in de houders. Alles staat goed rechtop.

photo 391460

photo 391459

photo 391461

photo 391458

photo 391456

photo 391457


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2016 13:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
mooi man. knap ook zo klein werken :brouw:

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2016 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Wat is dit een gaaf voertuig. Heel veel gepriegel met wel heel klein pe, petje af. Ik kan niets zinnigs toevoegen alleen dat ik je graag blijf volgen.
Alhoewel, er is toch 1 dingetje,


StevenVD schreef:



photo 390800

Dit wordt de opvallendste kant in het diorama.


Op jou model zit de nummerplaat boven de bumper terwijl op het kleine plaatje de nummerplaat onder de bumper zit. Het is misschien maar een klein dingetje maar als ik zie hier jij bezig bent wil je dit misschien nog aanpassen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2016 23:38 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor het volgen. Ik ga de foto niet letterlijk nabouwen, ik heb bijvoorbeeld geen LeFh18. Er zijn evenveel voorbeelden te vinden waar de nummerplaat boven de bumper zit als onderaan op dit type halftrack.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huib2 en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement