Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2018 7:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 18:55 pm
Berichten: 73
Mooie oplossing van het hoogte probleem....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 apr, 2018 17:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Jammer dat het rietje toch niet gewerkt heeft als gehoopt, gelukkig is het nog bij te werken. Origineel idee om de greppel vol te gooien met boomstammen, zoiets maakt het dio toch weer wat interessanter.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2018 21:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het herschilderen is al achter de rug, maar eerst even wat over het positioneren van de boomstammen. Aangezien dit op een al uitgeharde, geschilderde ondergrond moest gebeuren, koos ik voor houtlijm. Ik bracht dit aan aan de onderkant maar het is moeilijk te bepalen waar er contact gemaakt wordt met de bodem en met de andere takken. Daarom heb ik na het aandrukken van het geheel nog eens een verdund kommetje lijm over de takken gegoten zodat het goed tussen de stapel trok. Na zo'n 36 uur was dit helemaal uitgehard.

photo 443203

Nu zaten de takken zo goed vast, dat ik niet met een schuurschijfje moest zagen zoals voorzien, maar gewoon met een zaagblad aan het werk kon.

photo 443202

Dat levert een keurige doorsnede op. Het plan is om de uiteinden later op dezelfde manier af te werken als de zijkant van het diorama. Nu even verder naar de foto's van na de spuitwerken. Het spoor is terug ontdaan van grijze verfzones en op aanraden van volgers elders goed in de roesttonen gezet. De verspreiding van de roesttinten is nu ook sterk doorgezet, dit zal later eventueel met een wash wat getemperd worden omdat de gele kleur wat overheerst nu. Het grootste deel van de ontbrekende bouten op de bielzen is gerecupereerd uit wat er over is van de ballaststeentjes, ik heb er 8 teruggevonden en een paar kwamen er uit de ongebruikte stukjes. Daarmee heb ik meteen een tip voor wie de Miniart sporen wil gebruiken, wacht met het bevestigen van deze stukjes tot het spoor helemaal in elkaar zit. Ze zitten soms ook in de weg voor de stopper. Wat vooral hinderde, was echter de verbindingsstrook tussen twee railstukken. Die is net aan de verkeerde kant van mijn diorama uitgekomen. Als ik niet de handig oplossing van de boomstammen had uitgedokterd, dan had ik nu een groot probleem gehad. De Sd.Kfz. 6 zou dan onmogelijk de ruimte gehad hebben om schuin langs de stopper naar links te rijden. Omdat ik de stopper nu aan de andere kant moet opstellen, zal de half-track rechts oprijden. Daarbij hoeft hij ook niet meer erg schuin geplaatst te worden. Het geheel zal er nu als volgt gaan uitzien:

photo 443204

photo 443205

photo 443206

photo 443209

photo 443210


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 apr, 2018 17:27 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een klusje dat me nog wachtte was het inkleuren van de rubberpads. Omdat de tracks gezwart zijn, kan dit gewoon met Vallejo gekwast worden, wat ook handiger werkt dan de blokjes te spuiten.

photo 443528

De wielen die van de Trumpeter kit kwamen, bleken te ruim geperforeerd te zijn voor de assen van de Bronco veerbenen. Daarom moesten ze doorgeboord worden met een grotere diameter zodat er een aluminium buisje in paste met een kleinere diameter.

photo 443527

Na wat passen en klungelen (onder andere ten gevolge van een asbreuk tijdens het lijmen) zaten de wielen op hun plek. Ze zijn allemaal met secondelijm gemonteerd.

photo 443526

Met de tracks er definitief op krijgen we eindelijk te zien hoe hoog de half-track op het diorama zal staan. Ik heb de carrosseriestukken er nog eens op gedry-fit voor het beeld.

photo 443530

photo 443531

photo 443529

photo 443532

photo 443533

photo 443534


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 apr, 2018 18:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Hahaha... die boomstammetjes: kan het nog realistischer! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2018 0:47 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt Walesha, je had misschien opgemerkt dat er nu ook met pigmenten gewerkt was op de boomstammen, dit om korst- en andere mossen na te bootsen. Vandaag ben ik even naar de Escadronstraat gereden. Aan de ene kant was ik nieuwsgierig wat er nog te zien was op de plek waar de modelbouwwinkel geweest was. De ruimte was volkomen leeggemaakt, de belettering op de vitrine was het enige dat er nog van overbleef. Er waren 3 affiches waarop vermeld werd dat de winkel een vervolg had gekregen onder de naam "Passion 123", wat me enigszins hoopvol stemde. Toen ik de boekenwinkel binnenstapte, werd dat de bodem ingeslagen door de verkoper daar, die vertelde dat dat een foute omschrijving was en dat die naam stond voor een opkoper ergens over de Franse grens. Er zou nu niks meer in Brussel zijn. Dan maar gezocht naar wat lectuur.

photo 443873

Dit leek me al een mooie aanwinst voor bij mijn Saladin van MCW Happening. De man vertelde me erbij dat hij lang geleden eens een treinlading van deze wagens, 40 Saladins in totaal, gezien had aan de kust. Deze werden toen door het Belgisch leger begeleid naar hun overnemer in Koeweit. Hij vond het een indrukwekkend zicht. Ik vond het opmerkelijk omdat sommige van deze toestellen later op videobeelden van de invasie in Koeweit opdoken, de indringers bestokend terwijl die als een zwerm sprinkhanen vanuit de woestijn de stad instroomden:



Maar de gewichtigste aankoop was toch wel de nieuwe Nuts&Bolts, nr.39 over de Sd.Kfz. 6 en varianten.

photo 443864

Het was misschien overdaad aangezien ik het al zeer informatieve Panzer Tracts in bezit had en de kit nu al tot aan de carrosserie in elkaar zit. Ik ben echter heel geïnteresseerd of hier ook een vergelijking tussen de bestaande kits in staat zoals voor de voorgaande delen. Ook kunnen er nog ideeën in staan voor het diorama, zijn er kleurenplaatjes voor eventueel een meer uitgewerkt camoschema en is er het bouwverslag van de Diana van Tony Greenland. Hier een inkijk in het werk. Ik moet er wel bij vertellen dat dit nummer extra dik is tegenover de vorige uitgaves en dat de prijs dan ook navenant is, het begint naar de 50 euro te gaan. De verkoper waarschuwde me dat er iemand van de redactie gestoven was en dat kwam je ook te weten als je de eerste pagina omsloeg:

photo 443872

Blijkbaar is er dus een vacature geweest voor iemand die Autocad kent en die het onderwerp genegen is, die de tekeningen van de overleden tekenaar moest afwerken. Het klinkt ook of een Belg aangeworven werd. Je moet wel op de juiste plek zitten.

photo 443868

3d-plannen genoeg om van af te meten voor je scratchwerk.

photo 443870

Speciale varianten en voorlopers met ook kleurencamouflageplaatjes. Dat laatste mist Panzer Tracts natuurlijk.

photo 443869

Deze had ik nog niet gezien, geeft ook weer ideeën voor de verwering.

photo 443866

Zelfs foto's van de eerder vermelde vondst uit Polen, met restauratiebeelden maar ook plaatjes van andere museumstukken. Je ziet hoe veelzijdig het onderwerp aangepakt wordt.

photo 443865

Dit moet het gerestaureerde exemplaar zijn, dat ook op Militracks opdook. Hopelijk lukt het me dit jaar om er op te rijden. Daarnaast de Diana op 1/35 van Bronco. Ik heb nog maar een minpuntje kunnen ontdekken, want ik ben nog maar een paar pagina's ver geraakt. Er is een opmaakfout in de tabel met technische gegevens geslopen, waardoor het brandstofverbruik voor de Engelse lezers minder uitvalt op off-roadterrein dan op de weg.

photo 443874

Uiteindelijk heb ik ook nog wat aan de half-track gewerkt. Ik heb namelijk de bestuurdersfiguur gemaakt, uit een kitje van Masterbox dat speciaal bedoeld is voor dit soort voertuigen.

photo 443858

photo 443861

photo 443867

Dit bevat alleen zittende figuren in een vroege configuratie, met een bestuurder, een officier en vier passagiers. Ik ga de meeste voorzien van Hornet-hoofdjes. Eerst nog een herinneringsplaatje voor de motor, die hierna onder de kap verdween om nooit meer op te duiken. Het bleek dat ik de koeler in de radiator moest drukken om de kap er goed op te krijgen. Ik heb ook een stuk van de aandrijfas moeten knippen voor het paste. Herinner je dat dit eigenlijk de motor is uit de Trumpeter kit, die te groot is voor een Sd.Kfz.6, maar die er beter bij paste dan de motor voor een Sd.Kfz.251 die je van Bronco krijgt.

photo 443860

Om de cabine sluitend te maken, kwam mijn nieuwe Wolfcraft goed van pas.

photo 443859

Het eerst figuurtje paste al redelijk.

photo 443862

photo 443863


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2018 20:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 jul, 2017 14:32 pm
Berichten: 158
Woonplaats: Naast het huis van de buren
Steven:

"Passion 123" is een handelaar de voornamelijk op Ebay en Catawiki handelt,recent nog e.e.a bij hem gekocht.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 apr, 2018 9:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Bij Passion123 koop ik wel meer, daar verloopt alles altijd correct: eerlijke prijzen, snelle levering en uitstekende communicatie. Nooit problemen mee gehad en hij heeft ook een eigen site:

https://www.passion132.com/gb/

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 apr, 2018 10:07 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Degenen die iets uit de stock willen recupereren, kunnen daar dan terecht (het zou 132 zijn), maar het gaf een beetje de indruk dat er elders in Brussel iets kwam en dat is niet het geval. Nu zal je toch een aantal kilometer moeten afleggen uit de hoofdstad voor je in een speciaalzaak komt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 apr, 2018 10:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja, sinds Crhistine de zaak overliet ging het met 16Escadron gestaag bergaf maar ik wist niet dat het nu definitief gedaan is. :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement