Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 7:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 nov, 2016 15:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Bert Takken schreef:
En nu maar hopen dat je geen motorpech krijgt, sta je mooi die zooi van je tank te tillen :lol:

Schilderen van een zeil is het zelfde als het schilderen van je tank, je gooit de gewenste kleur erop (alles kan alles mag, want het is toch vaak doek ergens geritseld, al zou het geen felle kleur zijn, of je moet de hakenkruisvlag er op willen hebben (gebeurde als herkenning voor eigen luchtstrijdkrachten)

Dan een wash er over voor de schaduw in het doek en dan highlighten met zacht geel of zachtgroen, pak ik ieder geval geen wit


Thanks; hier kan ik wel wat mee.

Verder bij deze de beloofde update.

De machine is inmiddels klaar en in XF-69 Nato Black gespoten. Dat doe ik om eventuele onvolkomenheden nog bij te werken. Hierna spuit ik wat vlakken wit waardoor er meer diepte onstaat bij het spuiten van de geel.

photo 390739

photo 390736

Ook heb ik de MG34 loop van RBModels binnen; dat is echt dag en nacht verschil met het origineel.

photo 390738

Ook ben ik begonnen met de bepakking. Van te voren heb ik alles gepast en ik moet zeggen dat alles erg netjes in elkaar past en een mooie uitstraling geeft. (hier heb ik nog geen foto's van)

Volgende stap is dus het spuiten van vlakken met wit; de achterkant van de wielen Duits Grijs alsook de onderkant. Het is een vroeg model dat als basis is uitgevoerd in het welbekende Duitse Grijs, waarna het is overgespoten en gecamoufleerd. Gezien het feit dat de camouflage in het veld werd aangebracht ga ik er van uit dat de onderkant en achterkant van de wielen niet mee gespoten zijn.

Daarna de gele basiskleur aanbrengen en vervolgens de camouflage; dat wordt overigens anders dan mijn eerste idee, maar wat het wordt weet ik nog niet zeker.

Feedback is ondertussen altijd welkom; graag zelfs.

Grt,

Ruud

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2016 20:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Gents,

Het is alweer even geleden dat ik een update geplaatst heb. Dit door drukte in de privesfeer; ik bouw in dat geval liever dan te posten.

Maar bij deze weer een update.

Na de schaduw laag heb ik witte vlakken aangebracht. Daarna heb ik de eerste laag aangebracht: het welbekende Duits donker geel. Vervolgens heb ik een camo van groen en bruin gemaakt; traditioneel, maar dit is pas mijn tweede model, dus uitdagende camo's kan ik altijd nog maken.

Daarna de decals erop.

photo 396420

photo 396421

photo 396422

photo 396423

photo 396425

photo 396427

Verder ben ik bezig geweest met een wash: Mig's wash for German Dark Yellow wat volgens mij erg goed gelukt is. Tot slot ben ik bezig geweest met de chipping. Zie hieronder het resultaat tot zover.

photo 396431

photo 396432

Ook ben ik bezig met de rupsen en de bepakking.

Volgende stappen zijn:

- Vuil/modder aanbrengen
- Bepakking afmaken en plaatsen
- Rupsen plaatsen

Tot zover.

Tips en Tricks? ik hoor het graag.

Grt,

Ruud

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2016 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Ha die Ruud,

Deze StuG ziet er goed uit :D ! Netjes gewerkt met het PE, geen lijmresten in zicht, logisch gebouwd. Kleuren komen mij natuurgetrouw over, voor zover ik dat kan beoordelen. Decals netjes geplaatst, details zoals rubber van de loopwielen netjes geschilderd. Kortom: een update waar ik met plezier naar kijk :) .

Leuk ook om te zien hoe meerdere wegen naar Rome leiden. Zoals jij met de zwart/witte basis werkt is haast als een omgekeerde preshading.

Twee dingen die me zo opvallen:

- de camo heeft enigszins een overspray. Die kan je nog wel verminderen door de washes en filters die je (eventueel) gaat plaatsen, maar toch ben ik benieuwd naar welke airbrush jij gebruikt (en mogelijk kan je me ook zeggen welke naald en nozzle er in zitten en met welke druk je spuit, op welke afstand :roll: :wink: )?

- de chipping is enigszins grof. Ook niet zo'n groot probleem, wel zou ik er hier en daar wat kleinere chippies tussen plaatsen om wat meer variatie te krijgen en daardoor de aandacht ook wat van die grote af te leiden. Dit doe je heel eenvoudig met een klein stukje (keuken-)spons en je pincet; verf goed uitdrukken totdat je vrijwel geen verf meer aan je sponsje hebt zitten, vervolgens met de spons en de pincet op logische plaatsen in kleine hapjes aanbrengen.

Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg. Blijf deze dan ook met interesse volgen :D .

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2016 20:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
remarc777 schreef:
Ha die Ruud,

Deze StuG ziet er goed uit :D ! Netjes gewerkt met het PE, geen lijmresten in zicht, logisch gebouwd. Kleuren komen mij natuurgetrouw over, voor zover ik dat kan beoordelen. Decals netjes geplaatst, details zoals rubber van de loopwielen netjes geschilderd. Kortom: een update waar ik met plezier naar kijk :) .

Leuk ook om te zien hoe meerdere wegen naar Rome leiden. Zoals jij met de zwart/witte basis werkt is haast als een omgekeerde preshading.

Twee dingen die me zo opvallen:

- de camo heeft enigszins een overspray. Die kan je nog wel verminderen door de washes en filters die je (eventueel) gaat plaatsen, maar toch ben ik benieuwd naar welke airbrush jij gebruikt (en mogelijk kan je me ook zeggen welke naald en nozzle er in zitten en met welke druk je spuit, op welke afstand :roll: :wink: )?

- de chipping is enigszins grof. Ook niet zo'n groot probleem, wel zou ik er hier en daar wat kleinere chippies tussen plaatsen om wat meer variatie te krijgen en daardoor de aandacht ook wat van die grote af te leiden. Dit doe je heel eenvoudig met een klein stukje (keuken-)spons en je pincet; verf goed uitdrukken totdat je vrijwel geen verf meer aan je sponsje hebt zitten, vervolgens met de spons en de pincet op logische plaatsen in kleine hapjes aanbrengen.

Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg. Blijf deze dan ook met interesse volgen :D .

Groeten, Richard.


Richard,

Bedankt voor je feedback; ik vond inderdaad ook dat er wat overspray zichtbaar was, maar het is weleens erger geweest. Desalniettemin zou ik het graag minder willen. Dus ook hier is je feedback meer dan welkom.

Ik gebruik een Badger 150-M (dus 0.5 mm naald) met een druk van 1.5 bar. De afstand tussen de brush en het object weet ik niet zo; wat raad je aan?

De chips ga ik nog wat bijwerken; op sommige plaatsen zijn ze inderdaad (te) grof.

Nogmaals bedankt, hier kan ik wat mee.

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2017 11:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
De StuG is af. Zoals jullie kunnen zien is het een zwaar verweerde geworden; precies zoals ik in gedachten had.

photo 399128

photo 399127

photo 399126

photo 399123

photo 399122

Het is nog maar mijn tweede model, dus er zal vast nog wat niet goed zijn; dat hoor ik graag zodat ik het de volgende keer beter kan doen.

Grt,

Ruud

Ps. Mijn volgende kit:https://www.modelbouwkrikke.nl/plastic-bouwdozen/contents/nl/p28467_academy-01399-br-m3-stuart-honey-1-35.html

Ook in de kleuren van de box art

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2017 12:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik vind het prachtig zo, al had je je foto's moeten nemen met dat raam aan je rechterkant en niet ertegenin. Ik zie dat je het houtblokje toch nog gecorrigeerd hebt. Hoe heb je die verwering zo stoffig kunnen maken, is dat pigment?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2017 12:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
StevenVD schreef:
Ik vind het prachtig zo, al had je je foto's moeten nemen met dat raam aan je rechterkant en niet ertegenin. Ik zie dat je het houtblokje toch nog gecorrigeerd hebt. Hoe heb je die verwering zo stoffig kunnen maken, is dat pigment?


Het vuil is inderdaad pigment. Eerst heel dun aangebracht opgelost met water; als ware het verf.

Toen het droog was licht bevochtigd en droge pigment erop gedrukt als het ware.

Dat was een proefje, en het is goed gelukt.

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2017 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 8:45 am
Berichten: 1414
Woonplaats: Friesland
Mooie Stug geworden Ruud, ik vind de verweringen erg goed gelukt.

Je zou na het aanbrengen van de pigmenten ook MIG Pigment Fixer kunnen gebruiken.

Kornelis

_________________
Work in progress:
T-26 Model. 1933 | Skif 1:72
TATA Lpt 1613 TC (52/Cowl) | 1:24 – ‘Horn Please!’


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 jan, 2017 10:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
Mooie StuG hoor! Kan je trots op zijn!

En ik ben het trouwens op één vlak niet mee eens met Richard :P : en dat is de overspray. Ik zou daar niet van wakker liggen. Als je weet hoe de camouflage werd aangebracht (door het onderhoudspersoneel van de Abteilung - niet in de fabriek maar 'in het veld' - aangebracht met een niet erg subtiele verfspuit) zal het ook niet erg netjes geweest zijn, overspray was zeker in realiteit ook aanwezig.

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 feb, 2017 17:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 09 feb, 2017 11:15 am
Berichten: 163
Ziet er netjes uit!! Vooral de loop en PE onderdelen geven echt meerwaarde aan het model!

_________________
https://www.facebook.com/Dutch-Scale-Mo ... 027074022/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement