Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 13:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 11 sep, 2016 17:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Hallo allemaal,

Een tijd terug had ik al aangekondigd dat ik een StuG zou gaan maken en een daarbij behorend brouwverslag; dus bij deze.

De onderdelen:

- Tamiya StuG III Ausf. G (1/35)
- Eduard Photo Etch set
- R&B Models metalen loop
- Legend bepakkings set

Zie ook de foto's

Ik was van plan er wat figuurtjes in te doen, maar na wat oefenen met figuurtjes vind ik dat nog te veel gepriegel; het schilderen van de gezichten gaat me erg slecht af. Ik houd het voorlopig bij de voertuigen zelf.

I'll keep you posted.

Grt,

Ruud

photo 383965

photo 383963


photo 383964


photo 383966


photo 383967

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 sep, 2016 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Ha die Ruud,

Succes met dit voertuig. Ik ben een fan van Duits materieel dus ik ga op m'n gemakkie aan de zijlijn zitten om deze te volgen :wink: ....

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 sep, 2016 20:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Geef het niet te snel op met de figuren, Ruud. Maak er een topic over aan op ons forum, dan krijg je vast nuttige tips die je ook voor het beschilderen van die resinset zal kunnen gebruiken. Dit zal alvast een stoere tank opleveren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2016 23:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ik sluit me aan bij Steven, ik zou het toch proberen met de figuurtjes. Er zitten een paar mensen op het forum die je alles over figuurschilderen kunnen leren. Ik had er ook ooit een hekel aan, en ik begin er dankzij die uitleg langzamerhand toch plezier in te krijgen.. :mrgreen:
Je hebt een mooie kit uitgezocht, en met alle extra spulletjes zal het vast een gaaf model worden.
Ik ben benieuwd! :brouw:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 sep, 2016 19:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Een StuG is in mijn ogen eigenlijke het enige 'mooie' duitse ding, naast de BMW r75

Maar figuurtjes, laat eens wat zien van je gepriegel, ik bedoel, ik gooi mijn gepriegel ook op het forum en de meeste vinden het toch nog mooi :lol: :lol: :lol:

Soms zijn maar een paar kleine tips voldoende, zo werkte dat ook bij Tomska, hij had niet veel nodig om toch een paar hele knappe mennekes neer te zetten. het is meestal meer een kwestie van neit nadenken en gewoon gaan schilderen, als je een voertuig overtuigend neer kan zetten kan je dit ook met een figuur is mijn stelling vvan vandaag (en voorbije tijden)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep, 2016 19:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Mensen,

Allereerst bedankt voor de opbeurende woorden; te zijner tijd zal ik wat van de gemaakte figuren laten zien.

Ondertussen ben ik wel verder gegaan met de StuG:

Allereerst heb ik het loop setje in elkaar gezet omdat ook een "first timer" was. Met name het uiteinde ging niet gemakkelijk erop; door deze een uurtje in de vriezer te leggen krimpt deze wat waardoor het allemaal net past. Ook de connectie met de originele plastic loop vergde wat klusskills; deze moest uitgeboord worden. Het resultaat mag er echter zijn.

photo 385561

Daarna ben ik met de wielen begonnen; zowel de loopwielen als de terugloopwielen. Eerst de gietnaden wegwerken, daarna wat beschadigingen aanbrengen. Daarna pas aan elkaar lijmen. Zo zorg ik ervoor dat ik de twee wielhelften echt at random beschadig.
Voor het schuren had ik een schuurpad van Tamiya aangeschaft. Dat was niet echt een succes. De pad slijt veel te snel. Dus dan maar naar de bouwmarkt om een "spons" van 3M te halen. Dat werkt veel sneller en het resultaat is net zo goed:

photo 385560

Vervolgens ben ik met het werkelijke bouwen begonnen. Waarbij het met opviel dat er nogal wat uitdruk cirkels aanwezig zijn. Deze ben ik gelijk weg gaan werken.

photo 385559

photo 385557

Ik ben nu op ongeveer halverwege de bouw:

photo 385553

Wel zit ik nog met een vraag:

Het gehele model lijm ik pas vast als alles gespoten is; dat wil zeggen dat ik de romp, de bovenbouw, het kanon en het dak voorlopig los houd. De reden is dat ik de Schurzen bevestig; althans enkele. Als ik de bovenkant al vastlijm krijg ik met geen mogelijkheid de rupsen eromheen achter de Schurzen langs.
Mijn vraag is nu, hoe ik alles bij elkaar houdt tijdens het spuiten.

Ik hoor graag.

Verdere feedback is natuurlijk welkom.

Grt,

Ruud

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep, 2016 19:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Wat bedoel je precies met alles bij elkaar houden? Als je het model tijdelijk helemaal in elkaar wil zetten voor het spuiten, zou je secondenlijm kunnen proberen. Als je op een aantal punten een klein beetje secondenlijm doet, kun je alles na het spuiten vrij gemakkelijk weer loshalen (secondenlijm is niet de allersterkste lijm, mits het gedoseerd gebruikt wordt). Alleen heb je dan bij het loshalen wel risico op lakschade, dus je zou denk ik beter alles los kunnen houden en dan alles spuiten.

Mooie alu loop heb je voor de StuG, die dingen geven vaak toch echt een meerwaarde aan het model. Wel balen dat het MG-schild vol pinmarks zit, dat zijn toch niet de makkelijkste onderdelen om te plamuren. Ook die forse naad bij de aandrijfwielen is niet erg fraai, maar die is gelukkig al wat makkelijker weg te werken.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep, 2016 21:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Waarom hang je niet de houders voor de schurtzen, voor het spuiten, en de schurtzen achteraf? Deze komen toch over 3-hoekige houders met een beugel?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 okt, 2016 20:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Hallo allemaal,

bij deze weer eens een update; waarbij ook bedankt voor de tips zover.

De afgelopen weken heb ik gestaag verder gewerkt. Door drukte op het werk, veel andere aangelegenheden etc. heb ik niet veel gebouwd.

De status is nu als volgt (zie ook de foto's)

Ik heb de de romp en de opbouw aan elkaar bevestigd, het kanon geplaatst en het dak erop geplaatst. Vervolgens alle kleine onderdeeltjes aangebracht. Ook de photo etch parts. Ik werk voor het eerst met photo etch en het ziet er niet slecht uit voor de eerste keer.

photo 387223

photo 387225

photo 387222

Verder heb ik de reserve tracks op de achterzijde van de opbouw nog niet geplaatst; deze wil ik eerst netjes schilderen en verweren voordat ik ze erop doe.

De houders van de schurzen heb ik dus ook al geplaatst. Ik heb besloten om er maar enkele te bevestigen om het een beetje een aftands voertuig te laten worden.

Ook heb ik een loop besteld van RBmodels voor de MG34. Ik hoop dat het er daarmee een stukje realistischer uit gaat zien want dat plastic ding ziet er niet uit.

Ik heb overigens ook nog wat vragen:

- ik wil graag de spatborden, schurzen etc. wat verweren en ombuigen. Dit natuurlijk zonder het plastic te breken. Wat zijn hier handige methoden voor?
- Ik wil het voertuig spuiten in de volgende kleurstelling: http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/nazi_germany/Panzerjagers/STUG-III/Stug-IIIG_Laba_March45.png Welke wash en eventueel andere middelen raden jullie aan om het geheel realistisch te doen lijken
- wat voor kleur zou de achterkant van de schurzen moeten worden. Ik kan me voorstellen dat deze de fabriekskleur hadden en hielden, maar wellicht zie ik dat fout.

Ik hoor graag.

Grt,

Ruud

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 okt, 2016 22:59 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hier zie je de platen aan twee kanten, wel bij een museumexemplaar.

http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/nazi_germany/Panzerjagers/STUG-III/photos/StuG_III_G_Zimmerit_Saukopf_Museum.jpg

Je zal de tank in donkerbruin en groen moeten spuiten, er dan propjes op kleven en het geheel daarna lichtbruin moeten spuiten om op die camo te lijken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ChrisB2007 en 58 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement