Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 9:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Sherman M4A3E8 1/35
BerichtGeplaatst: zo 07 aug, 2016 0:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jun, 2016 12:05 pm
Berichten: 68
Hallo Brouwers!

Dit is mijn 4e bouwmodel die ik ga maken.
Deze Kit van Dragon is 10 jaar oud. (kit 2006)
Wat ik van deze kit vond, is dat ik er veel schoonmaak werk aan heb gehad!
Ik moest veel afval plastic wegsnijden en schuren.
Ook zaten er een aantal fouten in de bouwtekening,
denk aan een onderdeel die verkeerd om op de tekening staat zoals die niet om hoort.
Ik ben ongeveer 4 hele avonden bezig geweest met alleen de bouw, exclusief de tracks!
Want dit zijn magic tracks, en ik moet nog even uitzoeken hoe ik deze later op de tank ga maken.
Ik zat te denken om de magic tracks met sterke elastische lijm (rubber lijm van Bison)
aan 1 stuk te verlijmen, zodat ik deze apart kan spuiten.
De PE onderdelen is ook nieuw voor mij.
Ik weet dat er gereedschap voor is om het te verbuigen (maar deze heb ik niet)
Ik heb alles gebogen doormiddel van Stanley messen te gebruiken (voor de spatborden).
Gelukkig hoeven deze PE onderdelen niet kaarsrecht te zijn want deze delen zijn bij een echte tank vaak ook niet recht, en of beschadigd! Nu wacht deze Sherman op een kleurtje.
Verder een super leuke tank om te bouwen!


photo 380778
photo 380758
photo 380760
photo 380765
photo 380766
photo 380767
photo 380768
photo 380769
photo 380770
photo 380777
photo 380776
photo 380775
photo 380774
photo 380773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sherman M4A3E8 1/35
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2016 16:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Nunspeet
Ah, weer eens een Sherman van een ander dan alleen ik [goed bedoeld hoor!].

Ziet er goed uit! Ook ik heb een hekel aan PE maar goed het is mooi en je moet er ff geduld voor hebben.

Tsja....die tracks...........als je mijn post leest !$!)$^^(*__!^%(!$&+_*_*#$_) tracks tracks tracks whaaaaa
Ik heb me de afgelopen jaren er enorm aan geergerd en heb inmiddels de knop omgezet en ga er inmiddels gewoon voor zitten.
Succes met de bouw en als Sherman liefhebber blijf ik je volgen.

gr

Ton(yshermans)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sherman M4A3E8 1/35
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2016 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jun, 2016 12:05 pm
Berichten: 68
Hoi Tony,
Klopt weer een sherman, maar wel mijn eerste!
Ik heb deze vanmiddag in de grijze primer gezet van jawel, DE Action, met advies en zoeken op Google, dit toch maar gedaan. Beetje een gek idee om met een spuitbus van 1,99 over je model heen te spuiten terwijl je een airbrush met vallejo primers jn huis hebt. Morgen een tweede laag primer en dan de TRACKS maken. Hooen dat het gaat lukken met rubberlijm dat elastische blijft. Want ik wil dan magic tracks hiermee lijmen tot 1 lange rits en die apart kunnen spuiten.
ik laat weten of dit lukt!

Groeten Jeff! :brouw:


Laatst bijgewerkt door StevenVD op di 09 aug, 2016 2:06 am, in totaal 1 keer bewerkt.
overbodige quote verwijderd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sherman M4A3E8 1/35
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2016 2:11 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Jeff, ik zou je afgeraden hebben om hiervoor primer van de Action te gebruiken. Mensen hebben hier minder goede ervaringen mee gehad, die primer is niet voorzien om op plastic te gebruiken. Als je de tank een eenvoudige schilderklus wil geven, zal er geen probleem zijn, maar vermijd om af te plakken of een verweringstechniek te doen die stress uitoefent op je verflaag. Voor de rest ben je heel goed bezig, het PE ziet er gelikt uit. Voor dergelijke lange stukken zou ik je toch een plooitoestel aanbevelen, op de laatste foto zie je de sporen van het verplaatsen van je plooitang over het stuk. Dat kan je vermijden met zo'n ding, die van Trumpeter kost maar zo'n 40 euro.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sherman M4A3E8 1/35
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2016 16:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ach, ik gebruik ook al jaren de primer van de action en de primer van vallejo, en ik moet zeggen dat er, afgezien van de prijs geen verschil merkbaar is.

Ik heb misschien het geluk dat ik niet meteen verder wil of kan, dus de primer heeft sowieso een paar dagen de tijd om uit te harden. Het is net als met acryl, het voelt droog aan dus het is droog, niet dus, acryl heeft zelfs een langere uithardingstijd dan bijv Humbroll. Daar is het een vluchtig oplosmiddel wat de uitharding reguleert, bij acryl is dit water, en dat verdampt nu eenmaal wat langzamer.

Voordeel van de Actionprimer is dat het aardig krimpt bij drogen, het gebeurt wel eens dat je per ongeluk teveel spuit op eenn punt en dan een " o sh*t, o sh*t" momentje hebt. Uurtje later is alles toch nog knap glad getrokken en zijn de details ook weer zichtbaar

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sherman M4A3E8 1/35
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2016 18:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jun, 2016 12:05 pm
Berichten: 68
Ik heb gisteren 1 vrij dunne primerlaag gespoten, en vandaag een tweede dunne. Ik moet zeggen dat de action primer beter werkt dan verwacht! Droogt snel en hecht naar mijn weten goed. Ik heb eerst op een groot stuk glad afval plastic geprobeerd, een helft met action primer, en een helft vallejo primer zwart. Beiden waren net zo glad, vervolgens teste ik met mijn vinger nagel welke ik sneller kon krassen. De vallejo schraap je er iets makkelijker af en lijkt latex achtig. Terwijl de action primer harder is.!!! En smelten deed mijn plastic ook niet zoals velen zeggen op forums! Ik denk dat die mensen de action primer er dan te dik/ nat op het plastic spuiten, en dan kan de stof aceton wat hierin zit inderdaad gaan vreten, is mijn logische denken :wink:

groeten Jeff


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sherman M4A3E8 1/35
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2016 19:00 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hoe gedraagt de primer zich op PE? Dat zou je ook eens kunnen testen. Dit levert bij eender welke primer een risicozone op.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sherman M4A3E8 1/35
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2016 20:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Op mijn BR prima, ik heb die met de actionprimer gedaan omdat het toch wel groot was en geloof, daar zat bijna geen mm plastic in op dat moment, maar nogmaals, deze heeft ook meerdere dagen gedroogd en zoals Jeff ook al schreef, beter 3 dunne lagen dan 1 dikke met ca 10 minuten tussentijd

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sherman M4A3E8 1/35
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2016 9:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
Het is net Russisch roulette met de Action primer de ene keer gaat het goed en een andere keer zit je in de problemen. Ik zelf neem het risico niet om deze primer op een duur model model te zetten om een paar centen uit te sparen.

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sherman M4A3E8 1/35
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2016 14:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jun, 2016 12:05 pm
Berichten: 68
HELEMAAL TEVREDEN!
photo 381407
photo 381408
photo 381409


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement