Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 22:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: zo 25 sep, 2016 20:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Dat sluit inderdaad niet echt lekker aan nee, daar aan de achterkant. Maar het interieur daarentegen ziet er wel goed uit, al die bakken met materiaal vullen de 251 mooi. Nu krijg ik ook zin om mijn DB10 van Trumpeter uit de kast te trekken... :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: ma 26 sep, 2016 1:48 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Meteen doen, Tomska. Niet op een project fixeren. Als daar iets tegenzit heb je geen voorwendsel om niks aan de rest te doen. Zo zat het vandaag ook eerst wat tegen bij de halftrack.

photo 385513

De steunen voor de bruggen waren door AFV bij de kit gevoegd. Ik wilde ze gebruiken om de afmetingen over te zetten op een metalen plaat. Zoals je hier kan zien is de dikte overscale. Ik heb dus een ontvouwing gemaakt en daar een gaatje in geboord. De boor mocht er niet helemaal doorheen want de diameter is net wat kleiner. Let ook op de onderste bevestiging aan de hull en op de plooirand boven aan de lasverbinding.

photo 385511

Het plooien was snel gebeurd.

photo 385512

De plooirand werd afzonderlijk toegevoegd.

photo 385514

Dit leek voldoende te zijn om de brugkit te bevestigen op de halftrack.

photo 385515

De brug van AFV wijkt in lengte wel wat af van een plan dat ik in Tank Power vond. Een reviewer stond echter garant voor de juiste maten van AFV.

photo 385516

Als de pasgaatjes maar overeenkomen.

photo 385517

Hier wrong het schoentje, de punt van de steun hangt voorbij de rand van de upper hull.

photo 385518

Bij een controle zit de verticale plooikant zo goed als haaks op de snijmat.

photo 385521

Vergelijk met de voorste steun op de foto, er hoort eigenlijk een scherpe hoek te zitten bovenaan de steun.

photo 385519

We tekenen dus een potloodlijn af op de steun waar we de plooikant willen hebben.

photo 385520

Dan snijden we de nieuwe zijkant uit. Gelukkig blijft de perforatie op de goede plek zitten.

photo 385525

Hier zie je het hoekverschil dat bij de onderste steun, volgens het AFV ontwerp, afwijkt.

photo 385522

photo 385524

De steunen moesten daarna nog bovenaan recht afgesneden worden maar hier zitten ze op hun plek.

photo 385526

photo 385529

De brug kan er nu op liggen maar ik heb ze niet vastgemaakt. Misschien gebeurt dat ook niet.

photo 385528

De bevestigingen onderaan de steunen zijn hier ook toegevoegd. De boutjes zijn ingedrukt met een scherp vijltje.

photo 385527

photo 385530

Eindelijk zitten ze waar ze moeten zitten en kan er verder aan de buitenkant gewerkt worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: wo 28 sep, 2016 0:54 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een korte update over de jerrycans van Royal Model.

photo 385690

photo 385689

Een van de resin cans heeft een enorme luchtbel onderaan, die openbarstte bij het van de sprue halen. Ze is nu bijgeplamuurd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: wo 28 sep, 2016 12:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 21 sep, 2016 19:26 pm
Berichten: 37
Hallo Steven,

even mijn complimenten geven. Ik ben diep onder de indruk. Wat een oog voor detail. Als beginnend brouwer hoop ik ooit eens zo goed te worden. Zal je project met interesse volgen. Zeer leerzaam..

Mvg Bob (Den ouwe)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: wo 28 sep, 2016 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
StevenVD schreef:
Meteen doen, Tomska. Niet op een project fixeren. Als daar iets tegenzit heb je geen voorwendsel om niks aan de rest te doen. Zo zat het vandaag ook eerst wat tegen bij de halftrack.


Dat is inderdaad misschien wel een goed idee ja Steven, want de ZiL begint me nu langzamerhand toch een beetje te vervelen. :mrgreen:. Het vervelende is gewoon dat ik op het moment vrij krap zit qua brouwtijd, en daarbovenop heb ik onlangs het hobbyhok moeten ontruimen voor een aankomende verbouwing (misschien had je het in het ZiL-topic ook al meegekregen). En door die combinatie heb ik niet snel zin om het hele circus iedere keer uit de kasten te gaan vissen, als ik überhaupt tijd heb (dit weekend zit ook al weer volgebouwd :mrgreen:).

Maar hoe dan ook, je gaat weer goed op weg met de 251 zie ik, die brugsteunen zien er nu veel beter uit dan hoe AFV-Club ze bedacht had. Een vraagje buiten het model om; hoe laat dat aluminium zich verwerken ten opzichte van Evergreen? Ik kan me voorstellen dat het maken van dit soort dingen makkelijker gaat met aluminium (wegens je kan het buigen), maar styreen laat zich aan de andere kant wel beter bewerken. Ik zie namelijk dat je de laatste tijd vaak met dat aluminium bezig bent, en daar komen soms toch erg mooie dingen uit.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2016 7:29 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
@Bob: bedankt, als je hier de topics goed in het oog houdt zal je snel ervaring opdoen.
@Tomska: ik kan me voorstellen dat dat lastig is omdat dit een groepsbouwmodel is. Je bent er toch al ver mee gevorderd, lijkt het. Dat aluminium is handig omdat het bij het snijden langs een lineaal en plooien altijd rechte randen oplevert, terwijl dit bij plastic wel eens afwijkingen geeft omdat het mes zich vastbijt in het materiaal. Het aluminium wordt ook niet aangetast door de lijm, dus kan je fijne onderdeeltjes maken zonder dat ze doorsmelten. Het heeft wel de neiging om te golven waar je het wil afbreken van de plaat, terwijl plastic terug zal rechtveren. Werk bij styreen wel altijd met een vijltje om de randen strak te krijgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2016 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Het is inderdaad die deadline die bij GB-modellen stiekem ook wel aanwezig is die het soms wel lastig maakt ja. Niet dat ik geen fan van GB's ben, integendeel, maar het "dwingt" je wel in zekere mate om toch een bepaalde vorm van tempo in het bouwen te houden.
Toch maar eens gaan speuren voor dun aluminium dan, voor bepaalde klusjes lijkt me het toch een stuk handiger werken dan styreen. Bedankt voor de toelichting! :brouw:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: za 08 okt, 2016 16:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Aan de voorzijde links pasten de pantserplaten niet goed aaneen. Die moesten dus losgesneden, bijgeschuurd en met wat overtuiging dichtgekleefd worden.

photo 386649

Voor de MG34 heb ik op SMC vervanging gevonden. Niet dat het Dragon ontbreekt aan details maar ze hebben de loop wel volgehangen met obstakels.

photo 386648

Eerst moest de loop verwijderd worden en een gaatje geboord worden.

photo 386647

Er zaterdag wel nog een paar details op de plastic loop die niet op het gedraaide stukje aanwezig waren. Het schild van Dragon moest achteraan wel bijgevijld worden, daar hebben ze het afgeschuind om dunner te lijken.

photo 386650

De MG laat ik er nog los op staan voor het schilderen, dat leverde wel wat last op om deze foto te nemen want hij is topzwaar geworden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2016 0:48 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er zijn nog meer toevoegsels bijgekomen vandaag.

photo 386712

De koplampen en sleephaken van Royalmodel en de breedte-indicatoren van Dragon zelf. Die heb ik wat bijgeplooid.

photo 386713

De koplampen kwamen op stukjes PE te staan, waardoor de voorkant al erg fragiel geworden is. Er zit nog een kier vooraan de upper hull.

photo 386715

Het MG-schild zit nu op zijn plek. Deze werden volgens Panzertracts geproduceerd door de firma Schoeller-Blechmann.

photo 386714

De achterste MG-steun zit er ook op. Ik heb hiervoor wel nog geen RB-loop.

photo 386716

De spatlappen en het achterlicht zijn van Royalmodel.

photo 386717

In het konvooilicht zit ook een stukje resin. Dat van de kit had hier vijf lampjes in plaats van de vier van op de foto's.

photo 386718

Ik heb ook nog twee van de pioniers gebouwd. Eentje is met een lont bezig en de andere is mijnen aan het detecteren.

photo 386719

Bij de zittende figuur is de jas ook weer wat uitgediept. Hij heeft zelfs een profiel op zijn zolen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2016 19:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er is nog wat aan de kleine details geknutseld.

photo 387476

Bij Royalmodels' setje zaten wat minuscule stukjes om deze magazijnhouders mee te maken. Op de onderste inzet zie je hoe een origineel er uitziet (foto http://www.ima-usa.com/german-wwii-mg34-42-transport-frame-with-basket-belt-carrier-drums-in-postwar-apple-green.html). Vergeleken met de exemplaren in de Dragonkit is het al een verbetering maar er zijn nog details die beter kunnen. Deze ga ik dicht bij de achterste MG34 plaatsen. Op de bovenste inzet zie je de steun daarvan, die nu ook een PE gewricht heeft.

photo 387477

De klemmen voor de werktuigen worden vervangen door Aber PE. Ik heb hier de locator holes in de fenders al dichtgeplamuurd.

photo 387478

Deze misser van Dragon zal moeilijk te corrigeren zijn, er zit teveel ruimte achter de gereedschapskisten doordat de fenders achteraan niet schuin genoeg aflopen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement