Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 4:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: wo 27 jul, 2016 18:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
We gooien de tuintafel nog maar eens vol plastic.

photo 379785

Een van de vaste waarden op modelbouwbeurzen zijn altijd de tombola's. Als de prijzenpot me aanstaat, doe ik hier altijd een of twee keer aan mee. Een plek waar je dit zeker eens moet uitproberen, is de beurs van MCW in Bornem. Ik schijn hier bij dame Fortuna altijd in een goede schuif te zitten. Een van mijn aanwinsten daar twee jaar geleden was deze Sd.Kfz.251/C van Dragon.

photo 379800

photo 379803

De kenmerkende sloping armour maakt dit een geliefd modelbouwonderwerp, waardoor je op Scalemates wel 330 aan dit topic gerelateerde producten vindt.

photo 379805

Alles is nauwkeurig gegoten zonder flash. Je krijgt altijd genoeg MG's bij Dragon.

photo 379804

Deze stukjes zaten wel los, maar we kijken een gegeven Pferd niet in de bek.

photo 379801

Clearparts zijn ook goed voorzien, al lijkt er in het midden wat weggelaten.

photo 379807

De extra figurenset met 4 infanteristen van MB kan zeker gebruikt worden.

photo 379797

Je krijgt ook wat losliggende stukken garderobe.

photo 379796

We kunnen nog vrolijker worden door dit zakje lekkers. PE was al te verwachten maar hier zitten ook nog achteruitkijkspiegels en gedraaide hoekindicatoren bij.

Dat is dus een prijs waar je wat mee kan. Als gewoon troepentransportmiddel, maar ook in verschillende andere rollen werd dit voertuig gebruikt, zodat er meerdere series van uitkwamen die meer dan 20 verschillende functies kregen. Ik had deze prijs vroeg in de beurs gewonnen, dus had ik alle tijd om te bekijken welke van die versies ik wilde maken. Bij MAKO Modellbau vond ik het antwoord in dit doosje van AFV:

photo 379784

Hiermee kon ik van die kit een Sd.Kfz.251/7 maken, die een draagbare brug vervoerde. Daarvoor waren geen grote verbouwingen nodig. AFV is dan ook wel met een eigen versie uitgekomen waar de brug al in zat en die waarschijnlijk nog beter in orde is dan Dragon. Ik besloot om de kit maar een paar upgradesetjes te geven, al zat er ook wat PE en extra's bij.

photo 379799

De Friultracks voor dit voertuig heb ik gekocht om een beetje doorhang te creëren en omdat ik tevreden was over de vorige doosjes. Nu komt Friul in een vergelijkende test op PMMS niet als beste uit de kamp: http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/misc/251track.htm. Ze hebben de links iets te breed gemaakt. Volgens mij ga je dat niet opmerken. Ik heb nog niet meegemaakt dat er ook wielen bij de set zitten, we zullen zien of dat nodig is.

photo 379806

photo 379793

photo 379794

photo 379795

Royal Model heeft verschillende sets uit voor dit voertuig. Een ander deel bevatte een vervangende vloer, maar aangezien er in mijn kit al reliëf in die vloer zit heb ik dat niet gekocht. Deze zal toch de meeste zaken al bevatten. Er zit ook heel wat resin in. Er bestaat ook een kap voor de laadruimte, maar ik wist niet of dat te combineren is met de brug.

photo 379798

In hoeverre de glaasjes van dit voertuig appelblauwzeegroen getint waren, weet ik niet, maar deze gekleurde exemplaren van AFV kon ik ook niet laten. Je merkt dat ik vaste klant ben bij MAKO.

We kunnen aan de bouw van dit voertuig natuurlijk niet beginnen zonder ons licht op te steken bij enkele referentiebronnen. Ten eerste de literatuur:

photo 379786

Panzer Tracts no.15-2. Dit is basismateriaal voor de historisch correcte modelbouwer, is me dit jaar nog ingefluisterd tijdens de laatste editie van de beurs, die in een naburige school moest doorgaan omwille van verbouwingen. Toen had ik deze al lang op zak, bijna twee keer zelfs want ik was het al bijna vergeten toen ik hem nog eens zag liggen.

photo 379787

Schaalplannen galore.

photo 379788

Een ander mooi boekje is dit van Tank Power vol.C nr. 346. Deze tweetalig Poolse/Engelse uitgave bevat onder andere kleurenfoto's van een nog bestaande 251/7 uit het museum van Saumur.

photo 379789

photo 379790

Dit jaar kocht ik ook een volume van Scale Military Modeller waarin de kit van Dragon gebouwd wordt, die volgens Scalemates zelfs ouder is dan mijn eigen kit (https://www.scalemates.com/kits/108319-dragon-6223-sd-kfz-251-7-ausf-d).

photo 379791

photo 379792

Er zit zelfs wat referentie voor de figuren bij. Maar daar houdt het verhaal nog niet op. Wie de evenementenplek op ons forum in de gaten houdt, weet dat ik al enkele jaren verslag uitbreng over het re-enactmentgebeuren Militracks in Overloon. Je kan daar gewoonweg meerijden met dergelijke voertuigen. Ik had vorig jaar het genoegen om zelfs een ritje te maken in een half-track die als bruglegger omgebouwd is. Ik zal de toepasselijke filmpjes en foto's hier nog even herhalen.

Vorig jaar:





photo 314570

photo 314569

photo 314568

photo 314571

photo 314572

photo 314573

Nog een ander exemplaar dat te kijk stond in de publieksruimte:

photo 314556

photo 314555

photo 314553

photo 314552

photo 314551

Dit jaar passeerde ik er eentje met mijn Kettenkrad:



Op .30 sec zie je er nog eentje de bocht om komen.



Deze voertuigen zijn nog zo courant omdat ze na de oorlog verder geproduceerd werden door het Tsjechische leger als de OT-810. Je vindt er nog meer over, teveel om op te noemen, op de pagina van Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Sd.Kfz._251, maar de technische gegevens zijn alvast de volgende:

Bemanning 12
Lengte 5,8 m
Breedte 2,1 m
Hoogte 1,75 m
Gewicht 7,81 ton
Pantser 6-12,5 mm
Motor Maybach HL 42 6-cilinder benzinemotor
Snelheid (op wegen) 52,5 km/u
Rijbereik 300 km

Ik ben ook nog wel van plan om het model op een diorama te plaatsen en sluit niet uit dat er nog andere voertuigen aan toegevoegd worden. Ik heb namelijk op andere tombola's nog een Panzer II en een Flammpanzer III gewonnen en er ligt een 8-Rad in de voorraad, net als wat figuren. Dat staat allemaal nog niet vast. Het plan is om er aan te beginnen zodra de M47 afgewerkt is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: wo 27 jul, 2016 20:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Dit gaat weer mooi worden. Je hebt mijn support! :brouw:

Groeten luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: do 28 jul, 2016 0:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Ha die Steven,

Zo zie je maar waar bij "ons modelbouwers" zo'n gratis, gewonnen kitje toe kan leiden: een kleine €80,00 aan aftermarket denk ik zo? Ik denk dat jij (meer dan ik) een modelbouwer bent, misschien wel meer dan het schilderen en verweren. Als ik zie wat jij "niet te veel aanpassingen" noemt........... dan klopt dat ook wel aardig in vergelijking met het atoomkanon :wink:

FF serieus: elk project dat jij begint volg ik altijd met veel belangstelling. Ik zal deze dus ook (grotendeels vanaf de zijlijn) volgen. Succes :brouw: !

groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: do 28 jul, 2016 22:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
3 flinke projecten tegelijkertijd Steven, ik doe het je niet na! Zo te zien heb je ook hier weer een hele bult extra's bij gekocht, die Panzer Tracts-boekjes zijn inderdaad erg mooie dingen. Ik heb die Sturmbrücke aan de zijkant van de 251 altijd wat apart gevonden, maar het is wel een leuke toevoeging.
Ik vind het getinte glas wel een beetje vreemd, ik heb dat groene glas nog nooit gezien bij 251's of soortgelijke voertuigen. Hier kun je een glasblok kopen (mocht je dat willen :mrgreen: ), en hier is het gewoon doorzichtig glas. Maar misschien zijn er ook versies met getint glas geweest, dat weet ik ook niet. Ik ben in ieder geval benieuwd wat je van de 251 gaat maken.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2016 0:04 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de aanmoedigingen, ik heb het prijskaartje niet echt berekend maar Richard zal er niet ver naast zitten als hij de literatuur niet meerekent. De vision blocks hebben nog geen review op zich gekregen, maar je vindt er wel een korte commentaar op in het artikel van PMMS over AFV's volledige Sd.Kfz. 251/7, AF35077 (http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/afvclub/afv35077.htm):

Citaat:
The forward hull panel has separate vision port covers with each internal visor having three parts including the new clear vision block for excellent detail definition; the two side vision slits also have two part internal armoured glass housings in clear plastic as well as hull cut-outs for the side vision ports.


In een vergelijkend review van de ze auteur waar ze ook ter sprake komen, wordt zelfs de kleur vermeld (http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/251c/251c.htm):

Citaat:
The AF kit has beed updated with clear green tinted parts for the vision blocks to go along with the clear parts in the DR kits.


Dan zal het wel kunnen, zeker?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2016 8:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Deze staat in de volgmodus, mooi model, vind alleen die tracks vervelend, die blokjes (geen idee hoe die heten) gaven mij nogal wat problemen met bevestigen.

Veel plezier met dit model!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2016 10:17 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Rob, bedoel je die Selbstfahrlafette met de Flak38? Had je daar Friuls op gelegd, want ik ga niet de kit-tracks gebruiken, het wordt weer metaal.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2016 10:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ik was deze link trouwens vergeten bij te voegen in de vorige post, hier zie je dus zo'n glasblok.
http://relicsww2.com/index.php?route=pr ... uct_id=814

En ja, als AFVClub die groene vizieren speciaal bijgevoegd heeft, zullen ze het wel met een reden doen ja. Het lijkt me sterk dat ze zonder enig bewijs van destijds die dingen erbij maken.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2016 12:00 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Wat ook mogelijk is, is dat ze het glas niet beter kunnen namaken in clearpart. Er zit wel iets van een groenige schijn in, maar toch niet zo sterk als in de set van AFV.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2016 22:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
@steven,

dat was hem inderdaad, met de fruill tracks

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement