Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 18:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 jun, 2016 15:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 01 nov, 2006 20:02 pm
Berichten: 341
Hoi iedereen.
Na een tijd van stilte op dit forum vond ik het tijd om nog eeens een bouwverslag te plaatsen.
Ik heb gekozen voor deze kit , want vond het wel een mooie kit.
Ik moet zeggen dat de kits van dragon wel mooi gedetailleerd zijn. Ik heb nog niet veel foto's want ga er nu aan beginnen.
Dus meer komt later.
Hier toch al enkele van de boxar't en inhoud.
photo 376737
photo 376736
photo 376738

Groetjes


Laatst bijgewerkt door stevie79 op vr 08 jul, 2016 8:40 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jun, 2016 16:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Betreibstoffanhánger, wat een mooi woord!
Ik ben benieuwd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jun, 2016 17:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een goed gevulde doos. Ben je ook iets over dit voertuig te weten gekomen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jun, 2016 22:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 01 nov, 2006 20:02 pm
Berichten: 341
Ik heb wat info gevonden op het net. Hieronder de hele tekst die ik gevonden heb.

Tauchpanzer

Na de Poolse nederlaag en nog voor het begin ven de campagne in het westen vroeg de Kriegsmarine de mogelijkheden van een invasie in Groot Brittannië te bestuderen vermits die onder bepaalde omstandigheden voor de verdere oorlog noodzakelijk kon blijken.



Na de val van Frankrijk toen de westelijke kust vrij kwam werd op een vergadering geleid door de chef van de generale staf Generaloberst Franz Halder en de chef van maritieme oorlogsvoering Admiral Schniewind de basis voor een oorlogsvoering tegen Engeland vast gelegd.



Volgens de chef van het Heereswaffenambt General Leeb konden hiervoor 100 Panzer III en 20 Panzer IV voor onder water te rijden klaar gemaakt worden.

Deze zouden met overzetboten vervoerd worden en aan de kust via een hellend vlak het schiep moeten verlaten om over de zeebodem op eigen kracht het strand te bereiken.



In Putlos werden met deze tanks door de pantserafdelingen A, B en C de testen begonnen, bij een bespreking met General von Thoma op 18 Augustus 1940 werd bekend gemaakt dat in Putlos 4Sonderabteilungen of ongeveer twee Compagnieën gereed stonden.

Dit waren dan 152 panzerkampfwagen III, 48 Panzerkampfwagen IV en 52 Schwimmpanzer.

Bij de voorbereiding van operatie Seelöwe werden op 9 September 1940 het XIII Legerkorps de Pz. Abt. (U) B in Oostende en de Pz. Abt. (U) D (-1 Cie) in Duinkerken toegewezen, het VII legerkorps bekwam de Pz. Abt. (U) A in Calais.



Op 17 September 1940 word operatie Seelöwe voor onbepaalde tijd uitgesteld en op 12 Oktober naar het voorjaar van 1941 verschoven, op 7 November 1940 werd besloten de tanks over te dragen aan de op 26 Oktober 1940 nieuw opgestelde 18 Panzerdivision.

Deze divisie bleef tot April bij het 11 leger en ging in Mei en Juni 1941 over naar de 2Panzer Gruppe om dan met deze in Juli naar het Oostfront te vertrekken.

Niet alle voertuigen werden terug omgebouwd tot standaard tanks, enige hebben tijdens de veldtocht in Rusland de Bug overgestoken, niet met de snorkel zo als op de beelden te zien is maar wegens de lage waterstand met een systeem dat vergelijkbaar is met dat wat in gebruik is voor de Leopard.



Er zijn twee verschillende systemen getest en gebouwd, de drijvende tank Panzerkampfwagen II en de duikende tanks Panzerkampfwagen III en IV.

Bij de bevrijding van België werd ook een drijvende Pz. Kpfwg. IV gevonden door de 21 US Army Goup, deze verschilde weinig van de hier beschreven Pz. Kpfwg. II.



Bij de Schwimmpanzerwagen II waren zo als op de beelden duidelijk te merken is twee vlotters in de vorm an langwerpige vlotters aangebracht, deze waren voorzien van twee stangen die ingehaakt werden op vier op de romp aangebrachte koppelingen.

Aan de binnenzijde steunden de vlotters ook nog op verlengingen die op de teruglooprollen aangebracht waren.

Op de aangedreven wielen was een systeem gemonteerd dat via kruiskoppelingen en een as die door de vlotters liep twee scheepsschroeven achteraan de vlotters aandreef, de sturing gebeurde net zo als op land door een zijde af te remmen.

Deze combinatie haalde slechts een snelheid van tien kilometer per uur op het water maar wel konden indien nodig de boordwapens gebruikt worden.

Bij de buitgemaakte Pz. IV waren de vlotters van alluminium en het aandrijfsysteem enigszins gewijzigd, hier was een tandwiel op het aangedreven wiel gemonteerd dat de as rechtstreeks aandreef.

Amerikaanse testen hebben uitgemaakt dat dit systeem niet helemaal voldeed, ook de afdichtingen van toren en luiken waren ontoereikend.



De Tauchpanzer, ook wel Unterwasser-Panzer genoemd werd een andere techniek toegepast, deze waren gemaakt om op de zeebodem te rijden.

Zo als reeds vermeld moesten ze per schip zo kort tot aan de kust gebracht worden tot het schip op grond liep, daarna zouden de Tauchpanzer via een hellend vlak het schip op eigen kracht verlaten en over de zeebodem tot op het land rijden.

Het spreekt vanzelf dat alle mogelijke plaatsen zo als luiken en kijkspleten waar het water kon binnendringen goed afgedicht moesten worden, zo werden over de wapens en de koepel van de commandant een gummi dichting gespannen die na het opduiken snel door middel van een knalkoord konden afgeworpen worden.

De uitlaten werden van kleppen voorzien zo dat de uitlaatgassen konden ontsnappen maar dat een indringen van water onmogelijk werd.

De lucht voor de bemanning en de motor werd aangevoerd via een versterkte gummi slang die als snorkel dienst deed, deze slang kon tot vijfentwintig meter lang zijn en bezat aan het einde een boei met de luchtinlaat en een radioantenne die radiocontact met de andere tanks en de leiding mogelijk maakte.

De testen werden verschillende diepten tot vijftien meter ondernomen om de drukverschillen te bestuderen en de invloed hier van op de afdichtingen te leren kennen, hier lag het grootste probleem, de luchttoevoer kon altijd met het verlengen va de schnorkel gegarandeerd worden.



Die ganse onderneming klinkt schijnbaar eenvoudig en doorgaans oplosbaar maar gaat slechts op als de kust van de landingsplaats een vlakke bodem en een zacht hellend strand heeft, dergelijke plaatsen werden dan ook uitgezocht voor een invasie.

Wat echter als er op de zeebodem weke plaatsen of kuilen waren die de bemanning niet kon zien, en wat met troebel water, de eerste tanks zouden daar nog niet te veel last mee hebben maar zouden wel met hun kettingen de zeebodem omwoelen zodat de opvolgende tanks weinig zicht zouden hebben.

Andere gevaren waren beschadiging van de snorkel door ongeval of beschieting van de verdedigers, het uitvallen van de motor of beschadiging van een ketting.



De eerste testen werden uitgevoerd door de tank aan een kraan in het water te laten zakken, hierbij bleef het uiteinde van de snorkel bij de begeleidende manschappen en een tweede voordeel was dat in noodgeval de tank snel terug kon opgehesen worden.

In een verder stadium werd dan overgegaan tot het al rijdend verlaten van een schip zo als het in de werkelijkheid ook zou moeten.

Bron van info en nog wat foto's, :http://frontsector.be/index.php/materiaal/tanks/16-tauchpanzer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jun, 2016 23:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Leerrijk om te lezen. Heeft er iemand dit model al eens in een waterdio geplaatst?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jul, 2016 16:15 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Ah! Leuk, deze heb ik een paar jaar geleden ook eens gebouwd. Ik weet nog wel dat ik er heel veel plezier aan heb gehad. Straks mooi bruin washje er over heen, dan komt het grijze ook zo lekker uit.

Afbeelding

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jul, 2016 13:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jun, 2016 12:05 pm
Berichten: 68
Hoi Stevie
mooie doos van dragon, ik was een aantal maanden geleden begonnen met modelbouw en mijn tweede kit was dus een tiger 1 late van Dragon en die bouwde zeer leuk. Al was het een iets te hoog gegrepen doos om mee te beginnen vandaar ik nu een niewe kit van zvezda bezig ben. Deze komt echt in de buurt van dragon op de pe en exrta keuze parts na. Ik heb zeker een zwak voor de duitse tanks, denk door de strakke lijnen van het pantzer en de kleuren! Ben erg benieuwd naar je bouw.

Groeten Jeff


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2016 15:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 01 nov, 2006 20:02 pm
Berichten: 341
Hoi iedereen , hier ben ik met kleine update van de bouw van de Tauchpanzer, het inderdaad stel met de ophanging staan al klaar, ook de wielen zijn klaar maar heb ik er nog niet opgezet voor de latere schilder en spuitwerken. Nu ben ik begonnen met het 2 de grote deel van de lowerhull .
photo 377988
photo 377987
photo 377986
photo 377985
photo 377984
photo 377983

Het leuke aan de wielen is dat de buitenkant, wat het rubber moet voorstellen erafkan zodat het schilderen en spuiten gemakkelijker is .

Groetjes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jul, 2016 23:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Dat ziet er mooi uit zo, die goedgevulde Dragondoos. En die Tauchpanzers zijn ook aparte onderwerpen, zo vaak zie je ze niet langskomen. Als je de historie leest, klinkt het eigenlijk als een bizar plan. Op papier werkt alles, maar in de praktijk wilt het lang niet altijd even lekker werken. :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement