Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 21:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 25 jun, 2016 13:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Hallo allemaal. Vroeger (zoals velen denk ik) wel eens een model in elkaar geplakt waarvan de uitvoering niet echt toonbaar was. Maar oh oh oh wat was ik daar trots op. Nu vele jaren later weer eens een bouwpakket gekocht en ik heb er veel zin in om deze wel toonbaar in elkaar te zetten en er met recht trots op te kunnen zijn en wat hopelijk het begin is van vele jaren werken aan een plezierige hobby.

Mijn keus is gevallen op de Fennek LGS in de Nederlandse uitvoering van Trumpeter in de schaal 1/35. Veel keus was er eerlijk gezegd ook niet want de plaatselijke speelgoedwinkel heeft meer vliegtuigen en auto's dan militair rijdend spul. Het enigste wat hij had staan was een Leopard en één of ander lelijk gedrocht die dan weer mooi was van lelijkheid.
Ik was dus specifiek op zoek naar militair rijdend/schietend spul omdat ik dat persoonlijk veel interessanter vind.

Nu kan ik wel heel stoer een verhaal typen over de Fennek maar alles wat ik hier neerzet komt toch van wikipedia af (ik weet zelf helemaal niets over dat ding) dus dan maar even een link https://nl.wikipedia.org/wiki/Fennek_(pantserwagen). Het enigste wat ik weet is dat dat ding ook in Afghanistan is ingezet.

Dan nu de foto's van de doos met inhoud. Ik had al op dit forum zitten zoeken maar schijnbaar ben ik weer een apart iemand want ik ben er maar één tegen gekomen :mrgreen: Of hij is niet gewild, dat kan natuurlijk ook nog.
De doos is gevuld met 10 sprues, een beetje p.e. een bodywork en nog een frame wat erbij hoort. Uiteraard ook wat "plakplaatjes", banden en wat raamwerk. Naar mijn idee ziet het er allemaal netjes uit. Vooral het p.e. zal een uitdaging worden.

Ik zie nu dat er een cameraatje links in mijn scherm staat waar ik mijn foto's naar kan uploaden. Dat zal wellicht beter werken als dat ik ze ergens anders opslaat dus zal ik dat eerst eens gaan doen.
Dat is ook weer gelukt dus dan nu de beloofde foto's.

photo 376590
photo 376591
photo 376592

Van bovenstaande foto heb ik er vier.

photo 376593
photo 376594
photo 376595
photo 376596
photo 376597
photo 376598
photo 376603

Er zitten ook twee kleurenschema's in en welke dat gaat worden weet ik nog niet.

photo 376599
photo 376600

En nu is het tijd om te gaan bouwen. Mocht ik tegen een probleem aanlopen meld ik me wel weer en anders zien jullie (binnenkort) de eerste foto's verschijnen van mijn vorderingen.

Groeten Erwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jun, 2016 21:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
De eerste update.

Dat niet alles even groot is en makkelijk vast te houden bewijst onderstaande foto. Het was één van de eerste onderdeeltjes die gedaan moesten worden in de wielkasten. Lang leve de pincet en mijn leesbril :lol: :lol:

photo 376632

Na een middagje stoeien met kleine onderdeeltjes en iets grotere onderdeeltjes zijn de eerste zes onderdelen per wielkast gemonteerd.
voorkant

photo 376633

achterkant

photo 376631

Ook moest ik de eerste P.E. monteren. Dat was erg makkelijk omdat het vlakke onderdelen zijn. Jammer dat het in het interieur zit en je er straks (bijna) niets van ziet.

photo 376634

Tips en commentaar zijn uiteraard van harte welkom.

Groeten Erwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jun, 2016 22:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Best een aardige kit. Veel plezier.

Tip: verf de raamomlijstingen zwart voordat je de ramen er in lijmt, dan heb je later een zwarte rand rondom de ramen en geen grijze van het ongeverfde plastic.

Nog een tip: in mijn geval was aan de voorkant de romp smaller dan het scharnierende deksel dat er op komt. Dat vergt wat aanpassing om het goed te krijgen.

En nog eentje: De decal voor het instrumentenpaneel past niet goed en zou je bovendien over het meegegoten reliëf moeten plakken. Dat is op die manier niet goed te krijgen. Beter dan kiezen om het reliëf van het plastic te verwijderen en de decal op het vlakke paneel plakken of, zoals ik gedaan heb, stukjes uit het decal snijden (de instrumenten en het beeldscherm bijvoorbeeld) en die gebruiken op die plaatsen van het instrumentenpaneel waar het netjes tussen het reliëf past.

Zie ook hier: http://ipms.freeforums.org/fennek-1-35-trumpeter-klaar-t2511.html?hilit=Fennek

Erik.

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jun, 2016 10:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Dank je Erik.
De raamomlijsting zwart maken is makkelijk maar de neus aanpassen zodat het mooi aansluit en er netjes uitziet is een ander verhaal, al ziet het er wel makkelijk uit.
Het instrumentenpaneel zit er al ingelijmd dus dat zal dan de optie van knippen moeten worden of ik moet er nog redelijk makkelijk bij kunnen met schuren/vijlen.

Jij heb er wel iets moois van gemaakt en hoop erbij in de buurt te kunnen komen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jun, 2016 16:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Erik of anderen ik heb even hulp nodig.

Ik ben bezig met de wielophanging maar het wil niet lukken. Ik heb de onderste draagarm vast zitten evenals de aandrijfas. Nu moet de bovenste draagarm erop samen met het gedeelte waar het wiel op komt maar de aandrijfas moet in een uitsparing vallen.

photo 376670

In het onderste gedeelte dus.
Dat lukt wel maar dan komt het wiel schuin omhoog te staan en dat klopt dan weer niet. De aandrijfas omdraaien kan ook niet want volgens de tekening en de nokjes zit hij goed.

photo 376671
photo 376669

Nu zat ik te denken om de aandrijfas en de onderste draagarm weer los te halen en dan eerst alles aan elkaar te monteren om dan het geheel aan de carrosserie te bevestigen.
Is dat een optie of zeggen jullie "niet doen want dat gaat zeker niet lukken".


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jun, 2016 17:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Moeilijk te zeggen. Ik kan me zo niet herinneren dat ik iets aan de wielophanging heb moeten aanpassen (maar dat zegt niet zoveel :? ). Ik zie op mijn model geen bijzonderheden. De onderste draagarm staat vrijwel horizontaal (in het vlak van de bodem), de aandrijfas loopt vanaf de romp iets naar beneden, de aanhechting op het wiel zit dus iets lager dan die op de romp. Een beetje moeilijk te zien maar op de foto zie je de aandrijfas een beetje schuin omhoog lopen vanaf de romp.

Afbeelding

E

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jun, 2016 19:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Dank je Erik voor de reactie. Er hoeft inderdaad niets aangepast te worden want het past gewoon goed. Het is alleen wel erg friemelen om alles op de juiste plek te krijgen. Maar het is gelukt, althans één wielkast is gevuld.
Ik stel momenteel liever een vraag te veel dan te weinig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jun, 2016 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Vragen staat vrij. Geef de anderen wel wat tijd om te reageren, als je ondertussen verder gaat, kan het zijn dat je aan bepaalde tips niet zo veel meer hebt.

Qua kleurstelling lijkt het me dat je sowieso optie A moet doen, het normale camouflage patroon. Om er een woestijnversie van te maken, moet je er 'yellow sand' volgens een bepaald patroon overheen verven (= optie B).

Qua bouw, kan ik je niet adviseren. Ik ben niet echt een pantser/tank bouwer. Al ben ik nu wel bezig om een Matchbox Wespe (1:76) te bouwen voor een project waar ik aan mee doe.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jun, 2016 13:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
ik kan je niet helpen met je vraag, maar de bouw ziet er goed uit. nu lijkt deze arme een verspringing te hebben, staat deze misschien niet ondersteboven? en anders eens dryfitten op de andere zijde, waarbij je alles vastzet met prittbuddy of een gelijkaardig product

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jun, 2016 11:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Dit is het soort voertuigen dat ik ook graag bouw, dus ik houd deze in de gaten. Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement